Quliyev Ə
Mehdi Məmmədov-90
Sənətkarın son
tamaşası
SSRİ xalq artisti,
sənətşünaslıq doktoru, professor M.Məmmədov
Azərbaycan teatr sənətində fenomenal rejissor, cazibali
aktyor, tədqiqatçı-alim, pedaqoq, tənqidçi və
tarixçi kimi şöhrət qazanmışdır. Qeyd
etməliyik ki, teatr sahəsində belə geniş
yaradıcılıq imkanlarına nıalik olan
incəsənət xadimi keçmiş Sovetlər
İttifaqında olmamışdır.
M.Məmmədovun
yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Onun
quruluş verdiyi tamaşalar, yazdığı
əsərlər, çap etdirdiyi kitablar, dolğun məzmunlu
saysız-hesabsız elmi məqalələr, resenziyalar
geniş tədqiqat predmeti olmağa layiqdir. İnanırıq
ki, bütün bunlarla əlaqədar gələcəkdə
dəyərli işlər görüləcəkdir. Biz
isə böyük sənətkarın anadan olmasının
90 illiyi münasibəti ilə bir vaxt şahidi olduğumuz
"İblis" tamaşası haqqında bəzi
qeydlərimizi oxucuların diqqətinə çatdırmaq
istəyirik.
1983-cü il martın
14-də Akademik Milli Dram Teatrında «İblis» tamaşasına
baxış oldu. Baxışdan sonra keçirilən
müzakirədə akademik M.Cəfər, əməkdar
mədəniyyət işçisi Q.Məmmədli, professor
A.Zamanov və başqaları tamaşa haqqında fikirlərini
söylədilər.
M.Cəfər tamaşa
üzərində böyük zəhmət
çəkildiyini, onun müvəffəqiyyətli olduğunu
qeyd etdi.
Q.Məmmədli dedi:
"Mən bu tamaşanı 20-ci illərin “İblis”i ilə
müqayisə etmək istəmirəm. Bunu etmək lazım
deyil və olmaz. Bu tamaşanın bir çox səhnələri
yenidir, təsirlidir...
Tamaşa Cavidin 100
illiyinə qiymətli töhfədir.
"A.Zamanov:
"Mütəfəkkir Cavidlə mütəfəkkir
M.Məmmədov birləşib əzəmətli tamaşa
yaratmışlar... Mən bura gələndə bərk narahat
idim. Ancaq tamaşaya baxandan sonra razı qaldım".
Doğrudan da,
"İblis» tamaşasının uğurlu alınmasında
onun quruluşçu rejissoru Mehdi Məmmədovun böyük
xidməti vardı. Bundan əvvəl tamaşaçılar
görkəmli rejissorun yüksək sənətkarlıqla
hazırladığı «Canlı meyit», «Xəyyam», «İnsan»,
«Dəli yığıncağı» tamaşalarına
baxmışdılar. Bu tamaşalar həm rejissorun
yaradıcılıq tərcümeyi-halında, həm də
Azərbaycan teatrının tarixində möhkəm yer tutan
sənət inciləridir.
Qeyd edək ki, «İblis»
kimi dərin məzmunlu, mürəkkəb formalı,
fəlsəfi bir əsəri tamaşaya qoymaq hər rejissorun
hünəri deyildi. Məlumdur ki, ötən əsrin 20-ci
illərində bir neçə dəfə tamaşaya
qoyulandan sonra həmin pyesi yenidən
səhnələşdirməyə rejissorların çoxu
cəsarət etmirdi. Çünki «İblis»i tamaşaya qoymaq
üçün yalnız rejissor sənətindən baş
çıxarmaq azdır. Eyni zamanda rejissordan Cavid
fəlsəfəsinə dərindən bələd olmaq,
poetika məsələlərini, xüsusilə, əruz
vəznini yaxşı bilmək tələb olunur. .
Səhnədə obraz
yaradarkən şeirlə təbii danışmaq (oxumaq yox, məhz
danışmaq!), bu cür danışığı bir
işə çevirmək, fikri, hissi, hərəkəti
şeirlə, özü də əruz vəznində yazılmış
şeirlə ifadə etməyi bacarmaq olduqca çətin
məsələdir. Bunu adi şeir oxunuşu ilə, hətta
şerin ən yaxşı bədii qiraəti ilə də
eyniləşdirmək olmaz. Tamaşaya baxdıqca,
aktyorların oyununu izlədikcə hiss edir və fərəhlənirdin
ki, rejissor böyük yaradıcılıq
axtarışları nəticəsində həmin tələblərin
öhdəsindən məharətlə gəlmiş, aktyorlar
Cavid pyesinin formasını saxlamaqla onun ideya məzmununu
təcəssüm etdirməyə nail olmuşdular.
Bu tamaşada Mehdi
müəllimin rejissor kimi sənətkarlığının
səciyyəvi cəhətlərindən biri də onun
kütləvi səhnələri ustalıqla qurmaq bacarığı
idi. Düzdür, sənətkarın əvvəlki quruluşlarında
da biz bunu görmüşdük.
Lakin «İblis»
tamaşasında kütləvi səhnələrin obrazlı
şəkildə həlli, xüsusilə, təsirli idi.
Tamaşanın əvvəlində - proloqda müharibənin
qorxunc səslərindən həyəcanlanan kütlənin
bütün səhnə boyu qruplaşaraq (həmin səhnədə
50-yə yaxın aktyor iştirak edirdi) bir yerdən başqa
yerə keçməsinə, baş verəcək
təhlükədən gizlənmək üçün
özünə yer axtarmasına, insanların gah bir-birinə
yaxınlaşması, gah ayrılmasına, uşaqların,
böyüklərin, qadın və kişilərin
müxtəlif istiqamətlərdə hərəkətinin
ahəngdar şəkildə bir-birini əvəz
etməsinə; birinci hissənin sonunda top, güllə
səsləri eşidilən zaman «tavan»ın kütlənin
başına enərkən məhv olmaq
təhlükəsindən vahimə içində yerə
oturmasına, tamaşanın finalında yenə də
kütlənin iblisin üzərinə bir yerdə hücum
etməsinə həyəcansız baxmaq olmurdu. Bütün bu
və digər səhnələr rejissor fikrinin təcəssümünə
xidmət etdiyi üçün ifadəli idi. Tamaşanın
əvvəlində Mələk yaralanmış
uşağı görüb fəryadla «iblisəmi uymuş
bəşəriyyət?» deyə sual etdikdə
səhnədə olanların hamısı xorla «iblisəmi?»
sualını həyəcanla təkrar edirdi. Bununla rejissor
sanki demək istəyirdi ki, onlar qarşılarına
tamaşa boyu bu suala cavab vermək məqsədini qoymuşlar.
Doğrudanmı, yer üzündəki fəlakətlərin,
müharibələrin, faciələrin səbəbkarı
insanm özündən təcrid edilmiş, müstəqil
mövcud olan iblisdir?
Tamaşanın sonunda
kütlə iblisin üstünə hücum çəkib onu
məhv etmək istərkən iblis yox olur. Buradan belə bir
nəticə çıxırdı ki, iblis adında bir
canlı varlıq, real şəxs yoxdur! Bəs iblis nədir?
Tamaşada bu suala belə cavab verilirdi:
İblis nədir?
- Cümlə xəyanətlərə
bais...
Ya hər kəsə
xain olan insan nədir?
Ya insana xain olan insan
nədir?
- İblis...
Rejissor «Ya insana xain olan
insan nədir?» misrasını əlavə etməklə
tamaşanın emosional təsir gücünü daha da
artıraraq demək istəyirdi ki, iblisi insandan kənarda
axtarmaq əbəsdir. İblislik, eybəcərlik insanın
özündədir, onun əməllərindədir.
Quruluşçu
rejissorun çəkdiyi ən böyük zəhmət,
əlbəttə ki, aktyorlar üzərində olmuşdur..
Ən böyük zəhmət ona görə deyirik ki, Mehdi
müəllim hər rolu iki, bəzən də üç
aktyorla işləmişdi. İnsafən də
ifaçıların hamısı ona
tapşırıqları vəzifənin öhdəsindən
əsasən bacarıqla gəlirdi. İblis rolunun
ifaçılarından tutmuş ən kiçik rolları
oynayan aktyorlar haqqında mətbuatda müsbət
rəylər dərc edildi. 1984-cü ildə tamaşanın
quruluşçu rejissoru SSRİ xalq artisti M.Məmmədov,
quruluşçu rəssamlar E.Məmmədov,
N.Bəykişiyev, rolların ifaçıları xalq
artistı M.Şeyxzamanov, xalq artisti R.Məlikov, əməkdar
artist S.İbrahimova, əməkdar artist V.Fətullayeva,
əməkdar artist H.Xanızadə Azərbaycan Respublikasının
Dövlət mükafatına layiq görüldülər.
Sənətkarın son uğurlu «iblis» tamaşası
aktyorlarımızın yaradıcılığının
zənginləşməsində, onların inkişafında
və püxtələşməsində irəliyə
doğru mühüm addım oldu.
Mədənəiyyət.- 2008.- 12 aprel.- S. 6.