Qaliboğlu E.
Azərbaycan teatr
sənətinin Kamal Xudaverdiyev səhifəsi...
Gözəl əməl
daşıyıcılarınin xatirəsi həmişə
ürəklərdə yaşayır, ölüm onlara dov
gələ bilmir. İnsanın cismi gedir, əməli
xalqın ruhuna, halına daxil olur, həmişəlik qalır.
Sənət insanın
ideal arzularını mükəmməl ifadə
edir, ona gerçəkliyin, şəraitin
diktəsini aşmaqda,
böyük, insani istəklərini gerçəkləşdirməkdə
yardımçı olur.
Tanınmış aktyor
Kamal Xudaverdiyevin sənəti bu mənada ürəklərdə
onun sənətkar olaraq izini qoydu.
O, mənim yaddaşımda
özünəməxsus aktyor
kimi qaldı. Xarakterindəki ciddilik rollarına da sirayət etmişdi. Ömrünün son illərində sifətindən
pərişanlıq əskik
olmazdı.
Son illər söhbət zamanı daha gənclik dövründəki kimi böyük arzularla yaşamadığını deyirdi.
Amma səhnədə
oynamaq istədiyi rolları çox idi. Azərbaycanın peşəkar dramaturqlarından
ciddi əsərlər
gözləyirdi. Teatrların hərdən
naəlac qalaraq məzmunsuz əsərləri
səhnələşdirməsini hiddətlə qarşılayır,
o cür tamaşalarda təklif olunan rollardan imtini etdiyini bildirirdi.
40 ildən çox idi ki, Akademik
Milli Dram Teatrında çalışırdı.
O, əsasən dramatik,
faciəvi rollar yaratmışdı. Kinoda
da yaddaqalan rolları vardı. "Alov", "Yurd yeri" və çoxsaylı başqa televiziya tamaşalarında
yaratdığı obrazlar
tamaşaçılar tərəfindən
maraqla qarşılanmışdı.
Acılı-şirinli,
bəlkə də daha çox əzablı günlər
yaşamışdı. Yaradıcılığın
heç bir sahəsində insan üçün asan yol olmur. O, insanın çəkdiyi
işdən gördüyü
bəhrənin gözəlliyini
həmişə yüksək
dəyərləndirir, bəhrəsiz
zəhmətin ziyandan
başqa xeyri olmadığına möhkəm
inanırdı. Deyirdi
aktyor sənəti elədir ki, daim həyatda müşahidəçi olmalıyıq.
Aktyor gördüyü
hər bir hadisənin incəliklərinə,
dərinliyinə varmalı,
həyatda tiplər axtarmalıdır.
Kamal müəllim şəhərdə
yolla gedəndə qəfil bir tipə rast gəlməyindən, onun üçün yeni olan xarakter barəsində
saatlarla fikirləşməsindən
də söz açardı. Klassik əsərlərdə belə
ümumiləşdirmələrin daha güclü olması səbəbindən
bu tipli tamaşalarda oynamağa üstünlük verərdi...
Bir də onu deyərdi ki, aktyor təkcə
ölüm səhnəsini
yaxşı oynaya bilmir. Səbəbini də belə izah edərdi ki, ki, insan
ölüb-dirilə bilmir. Yəni bilmir ki, necə
öldü, sonra da həmin o
başına gələni
oynasın. Amma xəstə adamın obrazını təbii şəkildə oynamaq olur. Çünki elə bir insan
yoxdur ki, xəstələnməsin: "Ümumiyyətlə, gərək
aktyorun ürəyi olsun. Ürəyi olmayan aktyor böyük rollar yarada bilməz. Aktyor o dərəcədə
sənətinə bağlı
olmalıdır ki, ömrünün-gününün əsas hissəsini sənətinə versin".
Onun sənətinə
möhkəm bağlılığı
aşağıdakı qənaətlərindən
də aydınca görünür: "Yadımdadır
ki, rəhmətlik anam can üstündə
olanda Bəxtiyar Vahabzadənin tamaşasına
ictimai baxış idi. Həmin əsərdə mənim də rolum vardı,
oynadım. Ertəsi gün anamı dəfn edib, yenə premyerada oynamışam. Aktyor iki-üç saatlıq tamaşa müddətində
hadisəylə yaşamağı
bacarmalıdır ki, müəllifin, rejissorun istədiyini verə bilsin. Əsl aktyor o məqamda
özünü unudub
başqalaşır". O,
bu mənada səhnədə başqalaşmağı
bacarırdı.
Kamal müəllim aktyorun əzbərçiliyini
sevməzdi, həmişə
rolu daxilən yaşamağın, duymağın
tərəfdarı idi.
İnanırdı ki,
yalnız belədə
böyük sənət
nümunəsi yaratmaq
mümkündür: "Təkcə sözləri
əzbərləməklə əsl aktyor olmaq mümkün deyil. Əgər tamaşa beş-on gün oynanılmırsa, əzbərçi aktyorun
yadından oynadığı
rolun sözləri tamamilə çıxacaq.
Əksinə, əsəri,
rolunu özününkü
edən aktyor ildə bir dəfə
də həmin rolu oynasa belə, çaşmayacaq. Aktyor yaradıcılığının
maraqlı olması üçün istər-istəməz eynilik çərçivəsindən çıxmalıdır".
Sənət həmişə
dövrdən, zamandan
üstün olmalıdır.
Əsl böyük sənətin ülviliyinin,
əbədi yaşarlılığının
səbəbi bundadır.
Onun arzuları hərdən gerçəkliyin
sərhədlərini çox
aşırdı: "Kaş
bütün dünyada
insanların biri-birinə yadlığına
son qoyulaydı. Hərdən oturub fikirləşirəm, dəhşət
məni bürüyür.
Təsəvvür edin
ki, orta hesabla yetmiş il yaşayan insanın ömrünü
günhesabına vuranda
iyirmi bir min eləyir. Amma biz insanlar
bu qədər müddət ərzində
biri-birimizi didirik. Görəsən, bununla dünyada
nəsə əldə
edə biləcəyikmi?
Özümüzlə nə
aparacağıq?"
Özü demişkən,
ömrü boyu kürsü iddiasında olmayan Kamal Xudaverdiyev
Şekspirin "Kral Lir"ində Kral Lir obrazını
yaratmışdı. Onun
bu rolu necə
məharətlə, özünəməxsus
oynaması yaxşı
yadımdadır: aktyor
hiddətlə kürsünü sürüyür, zənciri
boğazına salır,
faciəvi şəkildə
ölürdü. O, rolu
bütünlüklə duyduğu
üçün belə
təbii alınırdı.
Deyirdi ki, əgər aktyor tamaşaçını düşündürə
bilmirsə, bu, günahdır. Gərək
tamaşaçını yaxşı
mənada şübhələndirəsən,
özüylə üz-üzə qoyasan. Qoy sonra da
həmin tamaşaçı
özünəinam səviyyəsinə
gəlsin".
Deyərdi ki, aktyor rolu oynayan
zaman sözün əsl mənasında başqalaşır: "Bax,
o başqalaşma zamanı gərək ürəkdən ayrı cür istifadə edəsən. Şəxsən
mənim üçün
rolun müsbət, mənfisi yoxdur. Mənim aləmimdə rol var. O rolun
timsalında bir insanın həyatı necə görünürsə,
o cür yaşamaq missiyam var. Aktyor əlindəki
materialdan ürəkdən
istifadə etməyi bacarmalıdır. Gərək
əvvəlcə həmin
o materialı sənin ürəyin qəbul eləsin. Əlimə təzə bir mətn düşəndə
onu birdən-birə qəbul edə bilmirəm. Həmin mətni özümünkü edənə
qədər xeyli çəkir. Elə ki, həmin o obraz bütünlüklə
mənə doğmalaşır,
məhz bundan sonra onu tamaşaçıya
göstərirəm".
Əbədi qaydadır,
yaradıcı nəsillərin
biri gedir, digəri gəlir. Kamal Xudaverdiyevin aktyorluğu Azərbaycan teatr və kino sənətinin
xüsusi bir səhifəsidir. İnanmaq
gərək ki, bu yaradıcılıq səhifəsi dönə-dönə oxunacaq, yeni yaradıcı nəsillər onun sənətindən bəhrələnəcəklər
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 25 aprel.- S. 14.