Məhərrəmova
T.
Bu
bahar ümidli olmadı
Kamal
Xudaverdiyev yubileyində sakit bir rol oynamaq arzusuna da
çatmadı
"Əsl sənətkarın yeri əbədiyyətdir" deyirlər.
Əbədiyyətə qovuşmaq
üçünsə ilahi
istedad, bir də sənətini candan artıq sevmək, əzizləmək,
onun yolunda bütün əzablara qatlaşmaq, məhrumiyyətlərə
dözə-dözə
yaşamaq və yaratmaq gərəkdir. İstedadıyla həmişə
narahat, daim axtarışda
olan Xalq artisti Kamal Xudaverdiyev
də belə sənətkarlardan idi.
Onun haqqında çox danışmaq, çox yazmaq olar. Peşəkar aktyorluğundan tutmuş, xarakterindəki inadkarlığa
qədər. Heç
şübhəsiz, bu,
mərhumun sənət
dostları, onunla işləyən aktyor və reyissorların üzərinə düşən
bir missiya, son insani borcdur.
Belə vida sözləri ilə çox güman ki, qəzet səhifələrində, televiziya
ekranlarında tanış
olacaqsınız. Mənsə
dörd il bundan əvvəl ondan aldığım müsahibənin bəzi məqamlarını yenidən
gündəmə gətirmək
istədim. Onu bir daha olduğu
kimi canlandırmaq naminə. Çünki adına istedad deyilən elə bir nəsnə var ki, sahibini
ölməyə qoymaz,
daim cavan, daim canlı saxlar xatirələrdə.
Onun bir insan
olaraq özü kimi sadə və maraqlı tərcümeyi-halı var. Kamal Xudaverdiyev
Bakıda doğulub. Uşaqlığı çətin
keçib. Müharibə
qurtaranda 7 yaşı
vardı. Orta məktəbdə oxumağına
ara verib işləyərək ailəyə
kömək etməyə
çalışıb. İşləyə-işləyə gecə məktəbinə daxil olub. Uşaqlığından söz düşəndə:
"Çətinliklər olsa da, istər
uşaqlıq, istərsə
də gənclik dövrüm bu günümə nisbətən
mənalı keçib.
Ümumiyyətlə, mənim
həyat yolum mənalı olub. Çünki çətinliklərdən
qorxmamışam. Uşaqlıqdan
zəhmətkeş olmuşam.
13 yaşımdan fəaliyyətə
başlamışam" - deyə
danışırdı.
23 yaşında
məktəbi qurtaran gənc instituta qəbul olunub. 1957-58-ci ildə
xam torpaqlarda çalışan, 10 il fəhlə işləyən K.Xudaverdiyevin
yolu günlərin birində teatra düşüb. Teatra da kor-koranə
gəlməyib. Hələ məktəbdə
oxuyanda istirahət günləri bircə tamaşa da ötürməyib. Əlindəki son qəpiyini xərcləyərək
"Azdrama"da, GTT-də
olan bütün tamaşalara gedib. Səhnədə korifeyləri görüb.
Bir də Allah vergisi olan istedadı köməyinə çatıb.
Bu teatrların səhnəsindəki
tamaşalara baxdıqca
qəlbində gizli bir arzu oyanıb:
aktyor olmaq arzusu. Özü də müsbət
qəhrəmanlara oxşamaq
istəyib.
Qəribədir, daxilən xarakterinə dramatik-faciəvi rollar yaxın olsa da, səhnəyə ilk dəfə qədəm qoyanda bəxtinə komediya oynamaq düşüb. İlk rolu Sabit Rəhmanın "Yalan"
əsəri əsasında
Tofiq Kazımovun quruluş verdiyi tamaşada olub. Sonra yavaş-yavaş
"Hamlet"də, "Məhv
olmuş gündəliklər"də,
"Orlean qızı"nda,
,"Söz yarası"nda,
"Kəndçi qızı"nda,
"Kral Lir"də,
"Xurşudbanu Natəvan"da,
"Şah Edip"də
və b. tamaşalarda
qəlbinə yaxın
olan dramatik rollar oynayıb. Hər dəfə obraza girdikcə "Oynadığım
personaya tam yaxın olmasam, obraz məndə alınmır.
Obrazın keçirdiyi hissləri
keçirə bilməsəm,
demək, onun öhtəsindən gələ
bilməyəcəyəm" - deyə düşünüb.
İşlədikcə teatra ürəkdən
bağlanıb. Sənətinin fanatına çevrilib.
Vaxt keçə-keçə
aktyor "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında "İstintaq
davam edir", "Sonuncu müsahibə",
"Dağlarda döyüş",
"Nəsimi", "Adanı
özünlə apara
bilməzsən" , "Dədə
Qorqud" və s. filmlərdə obrazlar yaratdıqca "Mənim aləmimdə gərək
aktyor həyatda müşahidəçi olsun.
O, hər şeyi müşahidə eləməlidir.
Həm də aktyor çox vaxt təkcə ölümü
düzgün oynaya bilmir. Kim necə
istəyir oynayır.
Çünki insan bir dəfə ölüb qurtarır. Qalanlarını - ağırlığı, xoş günü gərək hiss edəsən.
Hiss eləməsən, oynaya
bilməzsən. Yox, əgər
pambığın, eyş-işrətin
içində böyüyürəmsə,
ağır günləri
necə hiss edə bilərəm? Xəstəliyi də keçirəsən
gərək" qənaətinə
gəlib.
Hər dəfə
də müsahibələrində:
"Mən bu sənətə gələndə
pul xətrinə gəlməmişəm. Yadıma
gəlir ki, ilk dəfə burda 40 manat maaş
almışam. Sonra olub 60, 70 manat və yavaş-yavaş qalxıb... Yəni bura varlanmaq
üçün gəlməmişəm,
sənətə gəlmişəm.
Mən özümü bu sənətin fanatı sayıram. Elə bil teatr mənimçün dənizdir,
mənsə özümü
burda balıq kimi hiss edirəm" sözlərini təkrarlamaqdan
yorulmurdu. O, bu sözləri pafos, yalançı canfəşanlıq
xatirinə söyləmirdi.
Kamal Xudaverdiyev doğrudan da sənətinin fanatı idi. Hər dəfə səhnəyə
çıxdıqca onda
yaşamaq, yaratmaq hissi artırdı.
"Əgər aktyor
hiss eləsə ki, bu mənim tavanımdır,
onunla qurtarmalıdır.
Hiss eləsə ki, bundan yuxarı
gedə bilməz, səhnəyə vida deməlidir" sözləri
onun sənət şüarına çevrilmişdi.
Həyatda bəxtə
o qədər də inanmayan aktyor sənətdə hər şeyi zəhməti ilə qazanmışdı
- fəxri adı da, tamaşaçı məhəbbətini də,
ömrünün sonlarına
az qalmış
layiq görüldüyü
prezident təqaüdünü
də. Hərdən sənət yoluna nəzər salıb:
"Aşağı qiymət
olub ki, yuxarı olmayıb. Zəhmətimdən aşağı qiymətimi
veriblər, yuxarıya
əlləri gəlməyib.
Əlbət, ona görə
bəxtim yoxdur" təəssüfünü dilə
gətirirdi.
Kamal Xudaverdiyevi 40 ildən artıq çalışdığı,
özünün doğma
evi bildiyi teatrın vəziyyəti də narahat edirdi. Teatra tamaşaçı
məhəbbətinin azalması,
repertuar siyasətinin düzgün qurulmamasını,
aktyorlara göstərilən
qayğısızlığı ürək ağrısı
ilə dilə gətirirdi: "Biz tamaşaçıları
arxamızca aparmalıyıq.
Amma biz düşmüşük tamaşaçının
arxasınca. Biz tamaşaçıları düşündürə
bilmirik, onları əyləndiririk. Düşünən tamaşaçı repertuara
baxıb seçim edir. Bizdə günah çoxdur.
Biz tamaşaçıları
cəlb edə bilərik. İlk növbədə bizə qayğı olsun; sifarişlər olsun; repertuarın seçilməsi lazımdır;
teatrın siması olmalıdır. Teatr simasından
uzaqlaşıb. Tamaşanın başlanmasına az qalmış yuxarıdan baxıb görürəm
ki, zal açıldı
və uşaqların
hamısı içəri
girdi".
Səhnədə həmişə mübariz
olan aktyor həyatda o qədər də mübariz olmadığını etiraf
edirdi. Ona görə də
həyatın ağrı-acısını
unutmaq üçün
elə həmişə
səhnədə olmaq
istəyirdi. Səhnə
onun üçün həm də təsəlli məkanı
idi.
Kamal müəllimin qəlbində uşaqlıq
və gənclik illərinin insanlarına qarşı dəyişməyən
bir məhəbbət
də vardı. Həmin insanlardan söhbət açanda gözləri dolar, kövrələrdi. Dəyişən
zəmanəni, başqalaşan
insanları gördükcə
qəlbindəki xiffət
hissini kədərlə
dilə gətirirdi:
"Cəmiyyətin özündə
çox dəyişiklik
var. Çox vaxt kənarda özümüzə düşmən
axtarırıq. Mən
hərdən düşmənlərə
qibtə edirəm. Bizim eləmədiyimiz şeyləri onlar edirlər. Nədir bu? Pul bizi başdan
eləyib? Əvvəllər
hörmət, izzət
vardı. Balaca bir uşaq mən
boyda kişiyə yaxınlaşıb: "Əmi,
kibritin, papirosun var?" - deyə soruşa bilərdimi? İndi isə "dayı, bir dənə siqaretindən olar?" - deyə soruşurlar. İnsanlar niyə belə dəyişdi? Bilmirəm,
içəridə yatmış
kin-küdurət birdənmi oyandı!? Keçmişdəki xanlıqlar
kimi parçalandıq
elə bil..."
Kamal Xudaverdiyevi bir çox aktyor həmkarından fərqləndirən təkcə
sənətə olan yanğısı deyildi, həm də xasiyyətindəki ötkəmliklə
bərabər mübhəmlik
idi. O, tənhalığı
sevirdi. Səs-küylü məclisləri
xoşlamırdı. Geriyə
baxmağa, keçmişi
ilə oturub söhbətləşməyə adət etmişdi. Orda onun uşaqlıq
və gənclik illəri vardı. Bir də yaz
vaxtı bulvara çıxmaq, dəniz sahilində gəzişmək,
özü ilə baş-başa qalmaq onun vərdişinə çevrilmişdi. Baharın
gəlişi ilə birgə sahil boyu bitən sarı güllərin çiçəklənməsini həsrətlə gözləyirdi.
Uşaqlıq xatirələri
ilə bağlı o güllər ona yaman doğma
idi. Aktyor yaz aylarını insanlar üçün ən ümidli fəsil hesab edirdi: "Bəlkə bu dəfə yaxşı oldu!" - deyə fikirləşirdi.
Bu təsəllini təkcə
öz həyatı üçün istəmirdi.
Ümumən xalqı
üçün, həyatı
qədər sevdiyi teatrın tərəqqisi üçün arzulayırdı.
Ancaq heyif ki, həsrətlə gözlədiyi bu yaz onun üçün
uğurlu olmadı. Nə bulvara çıxıb bir-birinə sarmaşan sarı çiçəkləri
görə bildi,
nə də 10 gündən sonra qeyd edəcəyi yubileyini. Ürəyində
bir arzu da qaldı - yubileyi üçün sakit bir rol
oynamaq arzusu...
Kaspi.- 2008.-25 aprel.- S. 12.