Vəzirov C.
125 il bundan öncə
qədim Naxçıvan torpağında bir yay
günündə Zaviyyə məhəlləsində
dövrün mütərəqqi ziyalılarından biri olan
Hacı Nəcəf Zeynalovun evində Mirzə Fətəli
Axundovun "Müsyö Jordan və Dərviş
Məstəli şah" komediyası tamaşaya
qoyulmuşdur. 1883-cü il may ayının 15-də
tamaşaya qoyulan bu ölməz komediya Naxçıvan
teatrının təvəllüd tarixinə
çevrilmişdir.
Mirzə Fətəli Axundovun bir ölməz
komediyasının tamaşaya qoyulmasında Eynalı bəy
Sultan, Mirzə Sadıq Qulubəyov, Əbülqasım
Sultanov, Paşa ağa Sultanov və başqa ziyalılar əsl
mənada fədakarlıq göstərdilər. Və
bu tamaşadan ruhlanan ziyalılar bir-birinin ardınca Mirzə
Fətəlinin "Lənkəran xanının
vəziri", "Xırs quldurbasan", "Hacı
Qara" pyeslərini də tamaşaçılara
göstərdilər.
1889-cu il mart ayının 27-də naxçıvanlı
Mirzə Alməmməd Xəlilovun evində "Müsyö
Jordan və Dərviş Məstəli şah"
komediyası tamaşaya qoyuldu (Bu əsər ikinci dəfə
idi ki, oynanılırdı - C.V.). Əsərdə əsas
rolları ifa edirdilər: Müsyö Jordan - Cəlil
Məmmədquluzadə, Hatəm xan ağa - Əliqulu Sultanov,
Məstəli şah - Mirzə Ələkbər Süleymanov,
Şahbaz bəy - Ə.Şeyxov, Şərəfnisə -
M.Xəlilov, tamaşanın rejissoru - Mirzə Cəlil və
Eynalı bəy Sultan, suflyoru isə M.Xəlilov idi.
Naxçıvan teatrının fədailəri
neçə-neçə çətinliklərə və
məhrumiyyətlərə rast gəlsələr də,
irəliyə, gələcəyə doğru inamla
baxırdılar. Böyük yazıçı
Ə.Haqverdiyevin müdrik bir kəlamını yada salmaq istərdik:
"Artistliyin yolları ağır və tikan ilə doludur. Ayağa batan tikanların ağrılarına davam
edib, mərdanə getməyin axırda işıqlı bir
mənzilə yetməyi şübhəsizdir".
1889-cu ildə böyük ziyalı Məmməd Tağı
Sidqinin rejissorluğu ilə N.B.Vəzirovun "Ev
tərbiyəsinin bir şəkli" pyesi göstərildi.
Tamaşada Böyükxan Naxçıvanlı,
Y.Kəngərli, Ə.Şeyxov, Ə.Sultanov iştirak
edirdilər. Elə buradaca qeyd etməyi lazım
bilirəm ki, N.B.Vəzirovun
"Müsibəti-Fəxrəddin", "Pəhlivanani
zəmanə", "Sonrakı peşmançılıq
fayda verməz", "Daldan atılan daş topuğa
dəyər", "Yağışdan çıxdıq
yağmura düşdük" pyesləri uzun illər
Naxçıvan teatrının repertuarında
özünə əsas yer tutmuşdur. Ə.B.Haqverdiyevin
pyeslərinə həmişə geniş meydan verilmişdir.
Onun "Bəxtsiz cavan", "Dağılan tifaq",
"Pəri cadu" pyesləri Naxçıvan teatrına
şöhrət və hörmət gətirirdi.
Naxçıvan teatrının yaranma tarixindən və onun
bədii mənzərəsindən söhbət açanda
böyük maarifçi Cəlil Məmmədquluzadənin
adını çəkməmək qeyri-mümkündür.
Mirzə Cəlil Naxçıvan teatrının
banilərindən biridir. Onun ölməz
pyesləri - "Ölülər", "Anamın
kitabı", "Dəli yığıncağı"
tragikomediyaları 124 illik teatrın ən məzmunlu və
ən qiymətli tamaşalarından biri olmuşdur və bu
gün də həmin əsərlər səhnədə
yaşayırlar.
1917-ci ildə ölməz sənətkar Rza Təhmasibin rejissorluğu ilə "Ölülər" əsəri
tamaşaya qoyuldu və Naxçıvanın mədəni
həyatında böyük sensasiyaya səbəb oldu.
"Ölülər" Naxçıvan teatrının
səhnəsində görünməmiş uğur
qazandı. Qüdrətli aktyor Rza Təhmasibin və şair
Əliqulu Qəmküsarın böyük
məharətlə yaratdıqları İsgəndər və
Şeyx Nəsrullah obrazları Azərbaycan teatr tarixinə
qızıl hərflərlə yazıldı. Qeyd etmək
lazımdır ki, Naxçıvan teatrının
təşəkkülündə Rza Təhmasibin böyük
xidmətləri olmuşdur. "Ölülər",
"Arşın mal alan", "Dağılan
tifaq", "Bəxtsiz cavan" kimi tamaşaların
uğuru, ilk növbədə Rza Təhmasibin adı ilə
bağlıdır. Bu tamaşaların rəssamı
böyük istedad sahibi Bəhruz bəy Kəngərli
olmuşdur.
Qüdrətli sənətkar Rza Təhmasibin böyük bir
xidməti də ondan ibarət olmuşdur ki, o,
Naxçıvan səhnəsinə qız və
qadınların cəlbində də xüsusi yanarlıq
göstərmişdir. Məhz onun və
görkəmli Azərbaycan yazıçısı
Rəşid bəy Əfəndiyevin
təşəbbüsü ilə 1917-ci ildə (12 noyabr
cümə günü) Üzeyir Hacıbəyovun
"Arşın mal alan" musiqili komediyası tamaşaya
qoyulmuşdur. Ən yaddaqalan hadisə bu idi ki, tamaşada
iştirak edən ifaçıların hamısı
qız və qadınlar olmuşdur. Hətta kişi
rollarını da məhz qadınlar oynamışdır. Bu
hal Azərbaycan teatr tarixində ən qiymətli və
unudulmaz səhifələrdən biridir.
Naxçıvan teatrının formalaşmasında
böyük əməyi olanlardan biri də Səməd
Mövləvidir. O, ötən əsrin 20-ci illərinin
əvvəllərində həmişəlik olaraq
Təbrizdən Naxçıvana gəldi. Onun gəlişi opera
və musiqili komediyaların oynanılmasına güclü
təkan verdi. S.Mövləvi Naxçıvan teatrında
Məcnun, Kərəm, Aşıq Qərib, Sərvər,
ƏsgərE kimi zəngin musiqili rolları gözəl ifa
etmişdir.
Naxçıvan teatrı iki istiqamətdə -
həm romantik, həm də realist səpgidə
formalaşmağa başlayırdı. Hüseyn Cavidin və
Cəfər Cabbarlının pyesləri Naxçıvan
teatrına yeni sənət ruhu gətirirdi. Ümumiyyətlə,
qeyd etmək istərdim ki, Hüseyn Cavidin, Cəfər
Cabbarlının əksər əsərləri
Naxçıvan teatrının repertuarında xüsusi
mərhələ təşkil etmişdir. Bir
çox adlı-sanlı aktyorların, rejissorların -
Səməd Mövləvinin, İbrahim Həmzəyevin,
İsa Musayevin, Əyyub Haqverdiyevin, Zəroş
Həmzəyevanın, Zemfira Əliyevanın, Vaqif
Əsədovun, Kamran Quliyevin, Həsən Ağasoyun, Rza
Xudiyevin, Yasəmən Ramazanovanın bir sənətkar kimi
ərsəyə gəlməsində H.Cavidin və
C.Cabbarlının dərin mündəricəli səhnə
əsərlərinin böyük əhəmiyyəti olmuşdu.
Müqtədir sənətkarımız, xalq artisti Sidqi Ruhulla
1931-1933-cü illərdə Naxçıvan teatrının
direktoru və baş rejissoru işləmişdir. Onun uğurla tamaşaya qoyduğu "Otello",
"Qaçaqlar", "Pəri cadu",
"Dağılan Tifaq", "Bəxtsiz cavan",
"Fərhad və Şirin" tamaşaları
özünün professional həlli ilə diqqəti cəlb
etmişdir. Ümumiyyətlə, Sidqi Ruhullanın
Naxçıvan teatrının inkişafında,
aktyorların yetişməsində böyük xidmətləri
olmuşdur.
1937-ci ildə Mirzə İbrahimovun "Həyat" pyesinin
tamaşaya qoyulması muxtar respublikanın mədəni
həyatında əlamətdar bir hadisəyə
çevrilmişdir. Bu uğurlu tamaşadan sonra
1939-cu ildə Həsən Əliyevin tamaşaya qoyduğu
"Vaqif" mənzum pyesi diqqəti çəkdi.
İbrahim Həmzəyevin, İsa Musayevin, Səməd Mövləvinin,
Mirhəsən Mirişlinin, Xədicə Qazıyevanın,
Firuzə Əlixanovanın, Əyyub Haqverdiyevin, Abbas Quliyevin,
Ruxsarə Ağayevanın, Əyyub Abbasovun və başqalarının hər iki tamaşada ifa etdikləri
rollar gözəl ifaçılıq manerası ilə
xoş təəssürat yaratdı.
II Dünya müharibəsi illərində Naxçıvan
teatrının repertuarında qəhrəmanlıq və
vətənpərvərlik ideyalı əsərlərə
böyük meydan verməklə tamaşaçılara
nəcib hisslər aşılanırdı. Səməd
Vurğunun "Fərhad və Şirin", Rəsul
Rzanın "Vəfa", Zeynal Xəlilin
"İntiqam", Məmməd Hüseyn Təhmasibin
"Aslan yatağı", Konstantin Simonovun "Vətən
oğlu", Şekspirin "Otello", Üzeyir bəy
Hacıbəyovun "Arşın mal alan" pyesləri müharibə
illərinin ən gözəl, ən samballı
tamaşaları idi.
Naxçıvan teatrı Şekspirin, Şillerin, Hüqonun,
Holdonin, Lope de Veqanın və başqa Qərb
dramaturqlarının zəngin mənəviyyatlı
səhnə əsərlərinə də
dönə-dönə müraciət etmişdir. Bu tamaşaların quruluşçu rejissorları
Sidqi Ruhulla, İsmayıl Hüseynov, Həsən Ağayev,
Yusif Yulduz, Səməd Mövləvi, İbrahim
Həmzəyev, Baxşı Qələndərli, Vəli
Babayev, Vaqif Əsədov, Əliqismət Lalayev və
başqaları gözəl tamaşa yaratmaq üçün,
sözün əsl mənasında, yaradıcı
axtarışların fövqündə dayanmışlar.
Naxçıvan teatrında yeniliyə həmişə
güclü meyl olmuşdur. Bu meyl Baxşı
Qələndərlinin, Vəli Babayevin, Vaqif Əsədovun,
Əliqismət Lalayevin, Kamran Quliyevin quruluşlarında daha
çox diqqəti cəlb etmişdir. Xüsusən
ötən əsrin 70-80-ci illərində Naxçıvan
teatrının bədii həyatında ciddi dönüş
yaranmışdır. Repertuara daxil edilən
əsərlərə qismən nəzər salsaq, bunu
aydınlığı ilə görə bilərik.
Anarın "Adamın adamı",
Rüstəm İbrahimbəyovun "Yaşıl qapı
arxasında", "Kabinet əhvalatı", İmran
Qasımovun "Nağıl başlandıE" və
başqa yazıçıların əsərlərindən
hazırlanmış tamaşalar özünü əxlaqi-etik
problemi, müasirlik duyğusu, ən başlıcası
isə maraqlı rejissor təsiri və yaddaqalan aktyor oyunu
ilə diqqəti çəkir. Qeyd etmək lazımdır ki,
milli yazarlarımızla bərabər dünya, rus və
qardaş xalqların dramaturqlarının pyeslərinə
də geniş meydan verilirdi. Belarus Andrey
Makayenonun "Tribunal", qazax Oralxan Bokayevin
"Yetkinlər", gürcü Georqi Midivaninin "Konsulu
oğurladılar", qırğız Çingiz Aytmatovun
"Fudzi dağında qonaqlıq"E tamaşaları da
ayrı-ayrı rejissorlar tərəfindən uğurla
tamaşaya qoyulmuşdur.
Ötən əsrin 70-80-ci illərində diqqəti cəlb
edən mühüm cəhətlərdən biri də
bu idi ki, o illərdə Naxçıvan teatrı türk
dramaturgiyasına geniş meydan verirdi. Bu sahədə
əməkdar artist, mərhum rejissor Vəli Babayevin xidmətləri
danılmazdır. 1968-ci ilin sonunda mərhum sənətkar
Vəli Babayev Nazim Hikmətin Vera Tulyakova ilə birlikdə
yazdığı "Kor padşah" pyesini tamaşaya
qoymuşdur. Bundan sonra Vəli Babayev Nazim Hikmətin
"Bayramın birinci günü", Rəşad Nuri
Güntəkinin "Dodaqdan qəlbə", Orxan Kamalın
"Yad qızı", İbrahim Oflasoğlunun "Dəli
İbrahim" tamaşalarına quruluş vermişdir. Naxçıvan teatrında rejissor Əsgər
Əsgərovun hazırladığı Nazim Hikmətin
"Qəribə adam" və Əziz Nesinin
"Ölən adam" tamaşaları da böyük maraqla
qarşılanmışdır.
125 yaşlı Naxçıvan teatrının tarixinə
nəzər salanda biz orada Səməd Vurğunun, Süleyman
Rüstəmin, İslam Səfərlinin, Cabbar
Məcnunbəyovun, İlyas Əfəndiyevin, Sabit
Rəhmanın, Əyyub Abbasovun, Zeynal Xəlilin, Mirzə
İbrahimovun, Mehdi Hüseynin əsərlərinə də
geniş meydan verilməsinin şahidi oluruq. Bu dramaturqların
səhnə əsərləri müxtəlif illərdə ayrı-ayrı
rejissorlar tərəfindən uğurla tamaşaya
qoyulmuşdu. Sabit Rəhmanın "Toy",
"Xoşbəxtlər", "Aydınlıq",
"Nişanlı qız", "Əliqulu evlənir"
kimi səhnə əsərləri Naxçıvan
teatrının bədii salnaməsinə xüsusi
cazibədarlıq gətirən tamaşalar olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının əməkdar
incəsənət xadimi Baxşı Qələndərlinin
Naxçıvan teatrındakı 20 illik fəaliyyəti
teatrın həyatında mühüm mərhələ
olmuşdur. Sankt-Peterburqda ali rejissorluq təhsili
alan Baxşı Qələndərli uzun illər
İrəvanda fəaliyyət göstərən Azərbaycan
Dövlət Dram teatrının baş rejissoru olmuşdur.
İrəvan teatrında Baxşı Qələndərlinin
hazırladığı bir çox tamaşa yüksək
qiymətə layiq görülmüşdür.
1964-cü ildən 1985-ci ilə qədər Baxşı
Qələndərli Naxçıvan teatrında
fəaliyyət göstərmişdir. Xeyli müddət teatrın
bədii həyatına başçılıq etmişdir. Onun tamaşaya hazırladığı Kəmalə
Ağayevanın "Məhsəti", B.Lavryonovun
"Hücum", S.Vurğunun "Vaqif",
C.Cabbarlının "Solğun çiçəklər",
H.Cavidin "Şeyx Sənan" və başqa
əsərləri özünün zəngin rejissor yozumu
ilə böyük diqqət çəkirdi. Bu
tamaşalarda Baxşı Qələndərli
özünün yüksək
peşəkarlığını uğurla nümayiş
etdirirdi.
Qədim sənət məbədinin tarixini
araşdırarkən burada fəaliyyət göstərən
böyük rəssamlar nəslinə rast gəlirsən. XX
əsrin onuncu illərində Naxçıvan teatrında
tamaşaya hazırlanan əsərlərin
əksəriyyətinin quruluşçu rəssamı
böyük Azərbaycan boyakarı Bəhruz bəy
Kəngərli olmuşdur. Bu tamaşalar sırasına "Ölülər",
"Pəri cadu", "Dağılan tifaq",
"Bəxtsiz cavan", "Hacı Qara",
"Müsibəti-Fəxrəddin"E kimi klassik
əsərlər daxildir.
Sonrakı illərdə Adil Qazıyev, Şamil
Qazıyev, Əyyub Hüseynov, Məmməd Qasımov, Yuran
Məmmədov, Mircəlil Seyidov, Sabir Qədimov,
Məmmədli İsmayılov, Hüseynqulu Əliyev,
Əbülfəz Axundov, Səyyad Bayramov, Əli
Səfərli Naxçıvan teatrında ayrı-ayrı
vaxtlarda quruluşçu rəssam işləmişlər.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının
əməkdar incəsənət xadimi Məmməd Qasımov
30 ildən artıq fasiləsiz olaraq Naxçıvan
teatrının baş rəssamı işləmişdir. 105
tamaşanın quruluşçu rəssamı olan
Məmməd Qasımov özünün yüksək
peşəkarlığı ilə fərqlənirdi.
125 yaşlı Naxçıvan Teatrının
fəaliyyətində bəstəkarlar da mühüm rol
oynamışlar. Xüsusən də bu
sahədə Naxçıvanda fəaliyyət
göstərən bəstəkarlar teatrla sıx əlaqə
saxlamışlar. Ənvər Hüseynov, Adil Kəngərli,
Səfər Rəcəbli, Məmməd Cavadov, Məmməd Ələkbərov,
Rəşid Məmmədov, Ramiz Mirişli, Nəriman Məmmədov,
Yusif Əsgərov, Şəmsəddin Qasımov, Əkrəm
MəmmədovE Naxçıvan teatrında tamaşaya qoyulan
əsərlərə maraqlı musiqilər yazmışlar.
Azərbaycan dövlət müstəqilliyini qazanandan sonra
Naxçıvan teatrının sənət
mənzərəsində yeni axtarışlar meydana
çıxdı. Teatr son illərdə repertuar
tərkibinə xüsusi diqqət yetirir. Son ildə
Naxçıvan teatrı səkkiz dəfə Türkiyə
Respublikasına, onun ayrı-ayrı bölgələrinə
qastrol səfərlərinə çıxmışdır.
Türkiyədə qastrolda olan Naxçıvan teatrı dahi
Azərbaycan bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyovun
"O olmasın bu olsun", "Arşın mal alan"
musiqili komediyalarını uğurla türk tamaşaçılarına
göstərmişdir. Yeri gəlmişkən,
qeyd edək ki, Naxçıvan teatrında musiqili
əsərlərə çox geniş meydan verilmişdir.
1910-cu ildən ta bu günə kimi Azərbaycan
bəstəkarlarının - Üzeyir Hacıbəyovun
"Leyli və Məcnun", "Əsli və
Kərəm", "Ər və arvad", "O olmasın
bu olsun", "Arşın mal alan",
Zülfüqar Hacıbəyovun "Aşıq Qərib",
"Evliykən subay", "50 yaşında cavan",
Fikrət Əmirovun "Gözün aydın", Səid
Rüstəmovun "Beş manatlıq gəlin",
"Durna", Ağası Məşədibəyovun "Toy
kimindir", Süleyman Ələsgərovun "Ulduz",
"Özümüz bilərik", "Olmadı elə,
oldu belə", Vasif Adıgözəlovun
"Boşanaq-evlənərik", Emin Sabitoğlunun
"Hicran" və başqa bəstəçilərimizin
ayrı-ayrı opera və operettaları Naxçıvan
teatrında böyük uğurla tamaşaya qoyulmuşdur.
Müstəqillik illərində
Naxçıvan teatrı öz fəaliyyətində ciddi
dönüş yaratmaqla milli klassiklərə - H.Cavidin,
M.F.Axundovun, C.Məmmədquluzadənin, N.Nərimanovun,
İ.Əfəndiyevin, çağdaş yazarlar -
N.Həsənzadənin, Elçinin, K.AğayevanınE
yaradıcılığına dönə-dönə
müraciət etmişdir.
Xalq artisti Kamran Quliyevin, əməkdar
artistlər Yasəmən Ramazanovanın, Rövşən
Hüseynovun uğurlu rejissor işləri, Əbülfəz
Axundovun, Hüseynqulu Əliyevin, Səyyad Bayramovun
quruluşçu rəssam kimi fəaliyyətləri
tamaşaların baxımlı olmasına güclü
təkan vermişdir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham
Əliyev Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram
Teatrının 125 illik yubileyi barədə xüsusi sərəncam
imzalamışdır. Sərəncamda deyilir: "Naxçıvan
Dövlət Musiqili Dram Teatrı bütün fəaliyyəti
boyu maarifçilik düşüncəsinin daha geniş
dairədə yayılmasına çalışmış,
xalqın mədəni intibahı, milli oyanışı
və gənclərin milli-mənəvi
dəyərlərə bağlılıq ruhunda
tərbiyəsi işinə layiqli töhfələr
vermişdir. Naxçıvan teatrı
yüksək hazırlığa malik kadrları ilə
ölkəmizdə teatr ənənələrinin daha da
zənginləşməsi işində yaxından iştirak etmiş
və mədəniyyətin ümumi tərəqqisi naminə
diqqətəlayiq xidmətlər göstərmişdir".
125 yaşlı sənət ocağı müstəqillik
yollarında inamlı addımlarını atır. Bu
addımlarda qətiyyət, sağlam mövqe və prinsipial
xətt vardır. Yaxın Şərqin ən qocaman
sənət ocaqlarından biri olan Naxçıvan teatrı
daim axtarışdadır.
Azərbaycan.- 2008.- 13 aprel.- S. 5.