Qaliboğlu E.
Gözdən əlil məşhur rəssamlarımız
Bir
gözlə mürəkkəb, çoxfiqurlu
əsərlər yaratmaq hər rəssamın işi deyil
Rəssamlıq mahiyyətin
ifadəsidir. Əgər
musiqidə dünyanın,
həyatın, təbiətin,
insanın mahiyyətinin
ifadəsini səslər
vasitəsilə, ədəbiyyatda
söz vasitəsilə
duyur, görürüksə,
rəssamlıqda bu, rənglərin mənalı
vəhdəti ilə gerçəkləşir. Yüzillərdən bəridir ki,
dünyada əsrarəngiz
bir sənət kimi yaşayan, elmi-texnika müqayisəyə
gəlməz səviyyədə
inkişaf etsə də, əksinə, dəyəri gündən-günə artan rəssamlıq sənətinin
təzə üfüqləri
hələ qarşıdadır.
Rəssam üçün
isə gözün necə əhəmiyyətli
olduğu gün kimi aydındır. Bu səbəbdən də yəqin ki, məcazi mənada işlədilən
"rəssamın dörd
gözü olmalıdır"
məsəlində belə
demək mümkündürsə,
bir şişirtmə
yoxdur. Maraqlıdır
ki, Azərbaycanın dörd məşhur rəssamı həyatları
boyu bir gözlə kifayətlənməli
olublar. Bu sənətkarlarımız bir
gözlə də Azərbaycan rəssamlığının
gözəl örnəklərini
yaradıblar. Onlar respublikanın xalq rəssamları Böyükağa
Mirzəzadə, Mikayıl
Abdullayev, əməkdar
rəssam Əyyub Məmmədov və Əbdülxalıqdır.
Böyükağa
Mirzəzadənin yeddi yaşında ikən sağ
gözü tutulub, rəssam bütün ömrü boyu sol
gözünün ümidinə qalmalı olub. Çoxuşaqlı ailədə böyüdüyündən yaşayışları
çətin imiş,
ona görə də balaca Böyükağanın məktəb
yaşı çatanda
onu dərsə aparmaq belə yada düşməyib. Çıxılmaz durumda
qaldığından ilk
dəfə məktəbə
təkbaşına getməli
olub. Məktəbdə
ondan soyadını soruşublar, bilməyib. Məcbur olub, babasının adını
soruşublar. O da
"Mirzağa" deyə
cavab verib. Beləcə balaca Böyükağanın soyadı
dəyişib olur
"Mirzəzadə". Əslində
isə rəssamın
soyadı Salamov idi. Ağlı söz kəsəndə isə rəssam soyadını "Mirzəzadə"
kimi yazdırıb. Böyükağa Mirzəzadənin
sənətə gəlişi
də maraqlıdır.
Yeddinci sinfi bitirdikdən sonra sənədlərini Tibb Texnikumuna vermək istəyib. Ancaq məhəllələrindəki Muxtar adlı bir tələbə rəssamın təkidilə
rəssamlıq məktəbinə
üz tutur. Rəssam o vaxta
kimi bir dənə də olsun, şəkil çəkməyibmiş, rəssamlıq
nə olduğunu bilmirmiş. Muxtar ona deyib ki,
gəl Rəssamlıq
Məktəbinə gedək.
O da gedir, qəbul olunur. Rəssamlıq Məktəbinə
girəndə karandaş
tuta bilməyən Böyükağa Mirzəzadə
sonradan özünə
çox tələbkar
yanaşıb, gecə-gündüz üzərində
işləyib, çalışıb,
gözlənilməz bir
istedada yiyələnib.
Moskvada təhsilini başa vurduqdan sonra Azərbaycana qayıdıb, milli rəssamlarımızın yetişməsində
böyük iş görüb.
Azərbaycan
boyakarlığında öz yolu olmuş əməkdar
rəssam Əyyub Məmmədov da uşaqlıqdan bir
gözünü itirib. O, 1936-1941-ci illərdə Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbində
oxuyub. Tələbəlik illərindən ciddi
yaradıcılığa başlayan
Ə.Məmmədov rəssamlığın bütün
janrlarında gözəl
əsərlər yaradıb.
Üstəlik, bir gözünün olmasına
baxmayaraq, rəssam könüllü olaraq
2-ci Dünya Savaşına
yollanıb, salamat geri qayıdıb. Ə.Məmmədov 1946-cı ildə Surikov adına Moskva Rəssamlıq İnstitutuna
daxil olub. Altı illik təhsildən sonra doğma yurda qayıdıb, Rəssamlıq
Məktəbində dərs
deyib, uzun illər həmin məktəbin direktoru olub. Rəssamın əsərlərində zəngin
rəng çalarları
var. Rəssamlar özləri də deyirlər ki, bir gözlə mürəkkəb, çoxfiqurlu
əsərlər yaratmaq
hər rəssamın
işi deyil. Ə.Məmmədovun
"Çoban Qədir
Bağırovun portreti"
əsəri SSRİ dövründə
Sovet rəssamlarının
ABŞ-da düzənlənən
sərgisində yüksək
dəyərləndirilmişdi.
Hamının
yaxşı tanıdığı, indi aramızda olmayan xalq
rəssamı Mikayıl Abdullayevin gözlə bağlı
problemi isə hələ lap uşaqlıqdan başlayıb. Onun xatirələrində bu mövzu qırmızı
xətlə keçir.
Bir yaşı olanda yuxudan ayılıb, anasını
səsləyib. Yerimək
istəyəndə ayağı
yerdəki xalçanın
saçağına ilişib,
xalçanın üzərindəki
yeddilik lampanın üzərinə yıxılıb,
əlləri, gözləri
yanıb. Bir ildən çox hər iki gözü
görməyib. Həkimlərə
aparıblar, faydası
olmayıb. Günlərin
bir günü dillənib ki, o nədir, orada
parıldayır? Evdə
hamı sevindiyindən
ağlayıb. Mikayıl
Abdullayev uşaqlıqdan
şəkil çəkməyə
başlayıb. Anasının
da ara-sıra
şəkil çəkməyi
varmış. Anası
çəkər, Mikayıl
da ona baxıb
həvəslənərmiş. Rəssamlıq Məktəbinə
sənəd verəndə
sağlamlıq haqqında
kağız istəyirlər.
Gənc Mikayıl həkim baxışından
keçir. Soruşurlar
ki, hansı məktəbə gedirsən,
deyir Rəssamlıq Məktəbinə. Gözündəki
çatışmazlığı görüb "neqoden"
yazırlar. Evə gəlir, qardaşı deyir ki, işləri
korlamısan, başa salır ki, "ne"ni poz,
"qoden" qalsın.
Mikayıl Abdulayev də də bir tikə çörək
götürür, "ne"
hissəsini pozur, sənədlərini məktəbə
verib qəbul olunur. Həmişə bir gözü
görən mərhum
rəssam hər zaman bu gözünə
minnətdar olduğunu
deyirdi. Ömrünün
son illərində də yaradıcılıqdan
qalmayan böyük sənətkar 12 faiz görmə bacarığının
olduğunu deyirdi və onu da
yetərli sayırdı.
Həmişə
deyərdi ki, rəssama daha çox daxili göz gərəkdir.
Onu tez-tez dəniz kənarında görmək
olardı.
Gözdən
əlil başqa bir rəssamımız Əbdülxalıq
olub. Onun vergili bir
rəssam olmasını
çağdaşları yaxşı
xatırlayırlar. Gözəl
rəng vurmaq bacarığı varmış,
əsərlərinin özünəməxsusluğu
ondadır ki, tamaşaçı böyük
bir aləmə düşə bilir. O, işlədiyi mövzu
ilə bağlı hər şeyi verməyə çalışırdı
və bunu bacarırdı. Bu baxımdan möhtəşəmi
qəhrəmanımız Babək
Xürrəmdinə həsr
olunmuş "Xalq qəhrəmanı" əsəri
çox dəyərlidir.
Əsərdə saysız
obrazlar var və onların hər biri sanki diridir, bu dirilik əsərin
dinamikliyini artıran başlıca cəhətdir.
Yeri gəlmişkən,
Azərbaycan rəssamlarına
Babək Xürrəmdin,
eləcə də Səttarxan, Xiyabani, Pişəvəri ilə bağlı daha ciddi, yeni əsərlər
yaratmalarını arzulayırıq.
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 26 avqust.- S. 14.