Qaliboğlu E.

 

"Kino sənəti hazırda biznes mahiyyəti kəsb edir"

Kinoşünas Aydın Kazımzadə: "Əgər çağdaş dövrdə kinomuz bunu nəzərə almasa, öz sözünü deyə bilməyəcək"


Maarif Teymur: "Arxivdə kino sənətimizə dair xeyli sənədlər saxlanılır"


Kino bəşər mədəniyyətinin hərtərəfli, geniş inkişaf etmiş sahəsidir. Bu gün bəşəriyyət özünün indiyə qədərki çağlarla müqayisədə ən yüksək inkişaf mərhələsinə qədəm qoyub. Təbii ki, elmin-texnikanın, sənətin inkişafı insanların hüdudsuz, qarşısıalınmaz arzularının ifadəsi kimi meydana çıxır. Gerçəklikdə, gündəlik yaşam tərzində arzularının əksər hallarda həyata keçmədiyini görən insan incəsənətin müxtəlif sahələrinə daha çox meyl edib. İnsan özünün əsrarəngiz hisslərini, duyğularını bədiyyatın geniş imkanlarından istifadə etməklə gerçəkləşdirməyə çalışdı.

Hələ 19-cu yüzilin lap sonlarından başlayaraq bəşərin incəsənətdə yeni bir yaradıcılıq meydanı yarandı: bu, artıq özündə incəsənətin bütün başqa yaradıcılıq sahələrini məharətlə birləşdirirdi. Kino ilk mərhələdə daha sirli bir yaradıcılıq sahəsi idi. Fotoqrafiyanın kəşfindən sonra kinonun meydana çıxması incəsənətin imkanlarının hüdudsuzluğunu sübut etdi. Ekranda canlı hərəkətlər, insanın müxtəlif həyat lövhələrini canlandırması, danışan təbiət, bir sözlə, tamaşaçının özünü həyatdakına oxşar, amma çox hallarda gerçək həyatda arzulanan, amma gerçəkliyini tapmayan, di gəl ki, kinoda qəhrəmanların şəxsində yaşanan hadisələrin içində görmək sanki qəribə, davamlı bir sirr seli yaradırdı...

Bu gün dünyada kino sənətinin yaranmasından ötən yüz ildən bir az çox müddətdə çəkilən saysız-hesabsız filmlərin olmasına baxmayaraq yenə də kino sənəti hamı üçün olduqca maraqlıdır. Çünki həyat daim sirlərlə dolu bir məzmunda davam eləyir, kino sənəti bunu məharətlə özündə yaradıcı səviyyədə canlandırır. Azərbaycan kino sənətinin bu mənada dünya kino sənətinin ən gözəl cəhətlərinin yaşadıcısı kimi özünün 110 illiyini qeyd etməsi sevindiricidir. Ötən müddət ərzində Azərbaycanın milli filmləri hər bir soydaşımızın ağlında və ürəyində silinməz izlər buraxıb, neçə-neçə nəsillər milliliyin ayrı-ayrı cəhətlərini bu filmlərdə görməklə ruhunu ardıcıl kökləyib.

Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymur arxivdə kino sənətimizə dair xeyli sənədlərin saxlanıldığını bildirir: "Arxivimizdə incəsənətimizin müxtəlif sahələrinə dair, o cümlədən kino sənətimizə dair xeyli sənədlər saxlanılır. Onu da qeyd edim ki, kino sənəti ilə bağlı yaradıcı insanlarımızın bir çoxunun arxivdə şəxsi fondları yaradılıb, bu fondlarda həm aktyorların, bəstəkarların, həm rejissorların, rəssamların, ümumiyyətlə, bu sahədə çalışanların həyat yaradıcılığına dair kifayət qədər soraqlar var. Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev, İsmayıl Dağıstanlı, Ülvi Rəcəb kimi sənətkarların yaradıcılığında kino sənəti mühüm yer tutub. Rza Təhmasib 20-ci yüzil Azərbaycan kinosunda həm tanınmış kino rejissoru, həm kino aktyoru, həm kino rəssamı kimi məşhur olub. Abbas Mirzə Şərifzadə ilə bağlı da arxivimizdə xeyli soraqlar var. Həmçinin Leyla Bədirbəylinin, Nəcibə Məlikovanın, Atamoğlan Rzayevin, Hüseynağa Sadıqovun başqalarının kino yaradıcılığına dair materiallar diqqəti cəlb edir. Tamamilə unudulmaq təhlükəsilə üzləşən 50-ci illərin kino rəssamı Cəbrayıl Əzimovun tərtibatçı-rəssam kimi yaradıcılığına dair faktlar araşdırıcılarını gözləyir. Arxivdə "Ögey ana" filminin yaradıcıılarından biri olan H.İsmayılov haqqında da sənədlər saxlanılır. Bəşir Səfəroğlunun da kino yaradıcılığı bu qəbildəndir. Rəşid Behbudovun kino yaradıcılığına dair faktlar da çox maraqlıdır. Məşhur hind aktyoru rejissoru Rac Kapurun Azərbaycanla bağlı şəkilləri diqqəti cəlb edir. Məlumdur ki, Rac Kapurun Rəşid Behbudovla dostluğu olub. Həsənağa Salayevin, Şəmsi Bədəlbəylinin, Ədil İsgəndərovun, Əli Zeynalovun, Mirvari Novruzovanın, Şahmar Ələkbərovun, Mehdi Məmmədoun başqalarının şəxsi fondları yaradılıb. Həmçinin Cəfər Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasına aid olan bütün yaradıcılıq sənədləri arxivimizdə mühafizə olunur. Kinofilmlərə musiqi yazan bəstəkarlardan Cahangir Cahangirov, Əfrasiyab Bədəlbəyli, Niyazi, Tofiq Quliyev, Arif Məlikov, Aqşin Əlizadə başqalarının yaradıcılıhından qırmızı xətlə keçib. Rəssamlardan Qəzənfər Xalıqov, Tahir Salahov başqalarının kino yaradıcılığı daim araşdırılacaq".

Tanınmış kinoşünas Aydın Kazımzadə isə Azərbaycan kinosunun 110 illik mövcudluğu dövründə böyük uğurlara imza atdığını bildirir: "Azərbaycan kinosunun əsil yaşının - 110 illiyinin Azərbaycanın müstəqilliyi dövründə dövlət səviyyəsində qəbul edilməsi böyük hadisədir. Müstəqillik dönəmindən sonra həmçinin Azərbaycan kinosunun istiqaməti dəyişib. Artıq Azərbaycanın kinoçuları sovet dövründən fərqli olaraq müstəqil şəkildə öz sözlərini deyirlər. Artıq kinoçularımızın başı üzərində sovet ideologiyası yoxdur. Müasir dövrdə kino sənətində daim yeni ideya axtarışları davam etməkdədir. Şübhəsiz, sənətkarlarımız zamanın nəbzini tutmağa çalışırlar. Sovet dövründə dövlət filmin pulunu verirdi bununla da həm ideologiyasının kinoda ifadəsini diktə edirdi. Amma indi sənətkarlarımız azaddırlar, digər tərfdən xalqın dövlətin mənafeyini hər şeydən uca tuturlar. Hələ Azərbaycan filmlərinin əksəriyyəti dünya kino bazarına çıxa bilmir. Təbii ki, dünya kino bazarına xüsusilə indiki vaxtda çıxmaq çox çətindir. Burada texniki sənət şərtləri çox yüksəkdir sərtdir. Kino sənəti hazırda biznes mahiyyəti kəsb edir. Əgər çağdaş dövrdə kinomuz bunu nəzərə almasa, sözünü deyə bilməyəcək".

Hazırda Film Fondun yeni binasının tikintisi h aqqında danışan A.Kazımzadə binanın dünya standartlarına tamamilə cavab verəcəyini bildirir: "Bu, Azərbaycan kinosunun inkişafında və indiyə kimi çəkilmiş filmlərin qorunmasında əhəmiyyətli rol oynayacaq. Bu, o deməkdir ki, gələcək nəsillərə böyük bir sərvət qoyub gedəcəyik".

A.Kazımzadə hazırda Cəfər Cabbarlının kino fəaliyyəti haqqında kitab üzərində işləyir: "Böyük dramaturqun kino fəaliyyəti haqqında kitab indiyə kimi yox idi. Zənnimcə, bu kitab müəyyən təəssürat yaradacaq. Özümə borc bildim ki, belə bir kitab yazım. Amma kitabın çap məsələsi hələ durur. "Azərbaycan kinosunun ensiklopediyası" isə mətbəəyə təqdim ərəfəsindədir. Mədəniyyət Turizm Nazirliyi bu məsələnin gerçəkləşdirilməsi üçün əlindən gələni edir".

A.Kazımzadə Azərbaycan kinosunun 110 illliyinin tarixi əsaslarının ictimaiyyətə çatdırılmasında fəaliyyətinə görə özünü xoşbəxt hesab edir: "110 il əvvəlki kino lentlərini Fransadan gətirmişik. Artıq həmin lentlər əlimizdədir. Bu, dünya kino tarixindən 2 il sonraya təsadüf edən bir tarixi məqamdır. 1998-ci ilin əvvəlindən artıq Bakıda filmlər çəkilirdi. Avqustun 2- isə Bakıda yerli mövzularda çəkilən bu filmlərə baxş olub . Rejissoru isə Aleksandr Mixayloviç Mişon olub".

 

Xalq cəbhəsi.- 2008.- 2 avqust.- S. 14.