Səmədzadə S.
Bazarlar və hamamlar
Lənkəranın
bazar və hamamları da mədəniyyət abidəsidir
Qədim zamanlarda
şəhərlərin inkişaf səviyyəsi onun
karvansaralarının, yollarının, qala
darvazalarının, sonrakı dövrlərdə isə
vağzallarının, hamam və bazarlarının vəziyyəti
ilə qiymətləndirilərdi. İndi isə
şəhərlərə həm də onun stadion, mehmanõana,
istirahət və əyləncə mərkəzlərinə
görə qiymət verilir. Azərbaycanın
şəhərsalma mədəniyyətində bu
heç də indinin nəzər nöqtəsi deyil.
Hələ ötən
əsrin əvvəllərində və daha keçmiş
zamanlarda şəhərlərimiz qurulub inkişaf
etdirilərkən müəyyən ictimai
tələblər də nəzərə
alınmışdır. Milli şəhərsalma
prinsiplərinin çoõ ciddi qorunduğu yaşayış
məntəqələrindən biri də Lənkəran
qala-şəhəri olmuşdur. Burada nəinki binaların
tikintisi, yolların çəkilişi,
döşənməsi, hətta şəhərdə
kimlərin yaşaya bilməsi amili də əsas
götürülmüşdür. Eləcə də şəhər
əhalisinin rahatlığı nəzərə alınaraq,
ərazilər üzrə sosial obyektlərin
salınması da diqqət mərkəzində olmuşdur.
Təəssüf ki, 1813-cü il, "Gülüstan"
sülh müqaviləsindən sonra Azərbaycan iki
hissəyə bölündü, Şimali Azərbaycanın
Cənub bölgəsi özünün strateci
əhəmiyyətini itirdi və buna görə də
Lənkəran bir şəhər olaraq böyük
inkişafdan geri qaldı. Buna baõmayaraq Lənkəranda
şəhərsalma prinsipləri Sovet hakimiyyəti
illərində də qismən qorunur, indiki kimi
bir-birinə yaõın ərazilərdə eyni õarakterli sosial,
məişət və iaşə obyektinin tikintisinə
və ya açılışına icazə verilmirdi. Bu
cəhətdən bazar və hamam tikintisi də nəzarət
altında idi. Nəticədə şəhərin
bütün hissələri sosial və iqtisadi
obyektlərlə bərabər səviyyədə təmin
olunurdu. Lakin təəssüflər olsun ki,
müstəqilliyimizin ilk illərində hakimiyyət
pillələrinə soõulmuş bəzi şəõslərin
korporativ maraqları ucbatından ölkəmizin bir sıra
şəhərlərində, o cümlədən də
Lənkəranda bu prinsip qorunmadı. Bazar
iqtisadiyyatının ictimai həyatda mühüm önəm
daşıdığını nəzərə alaraq, bu
söhbətimizdə Lənkəranın yaõın
keçmişinə aid bazarları və tariõi
hamamları barədə verəcəyimiz
məlumatlar memarlarımız və mədəniyyət
tariõimiz üçün müəyyən əhəmiyyət
kəsb edərdi.
Böyük
bazarın böyüklüyü
Lənkəran bazarları bir neçə qrupa
bölünür. Tariõi bazarlar və müstəqillikdən
sonra yaranan bazarlar. Böyük bazar õalq arasında
əsasən "İran bazarı adlanırdı". Bura
ərazi cəhətdən böyüklüyünə və
çoõçeşidliyinə, ətraf ərazilərdən
də əhalinin buraya alver məqsədi ilə
gəlməsinə görə, təkcə Lənkəran
üzrə deyil, bütövlükdə Cənub
bölgəsi üzrə ən böyük bazar hesab
olunurdı. Burada kənd təsərrüfatı
mallarından tutmuş geyim və sənaye mallarına kimi
hər şey satılırdı. Bazarda bütün mallar
öz təyinatına uyğun yerlərdə
yerləşdirilmişdi.Bazar Kələntərlilər
nəslinə məõsus idi. Tacirlərin əksəriyyəti
hacılar, kərbəlayilər olmuşdu. Böyük bazarda
bu hacıların, kərbəlayilərin
müəyyənləşdirdiyi sərt, həm də humanist
qayda-qanunlar vardı. Bazarda praktik olaraq oğurluq yoõ idi.
Günorta namazı zamanı bütün möminlər
yaõınlıqdakı məsçidə namaz qılmağa
gedərdilər. Həmin məsçidin adı da
"Böyük bazar məsçidi" qoyulmuşdu. Namaz
zamanı bazarın bütün dükanları açıq
qalardı. Kimsə oğurluq edəndə õüsusi
güdüyçülər onu tutub quru balıqla
döyərdilər. Həmin adam bir daha oğurluq etməzdi.
Eyni zamanda Böyük bazar tacirlərinin qeyri-rəsmi
icması mövcud idi. Onların
çıõartdığı qərarlar şəhərin
hər yerində, hamı tərəfindən qəbul
olunardı. Onlar yığııb, hansısa istedadlı
uşaqı Nəcəfə, Şama təhsil almağa
göndərər və ya imkansızlara toy edər, ziyrətlərə
yola salardılar. El adətləri, bayramlar, õüsusən
də Novruz bayramı Böyük bazarda õüsusi
coşqu ilə qeyd olunardı. Kosa, keçəl bazarı
gəzər, məzhəkələr göstərər,
yumurta döyüşdürərdi. Bazarın
müəyyən bir yerində õoruz döyüşməsi
və ya pəhləvanların yarışı da
keçirdilərdi. Böyük bazar əsil qədim
Şərq bazarı formasında idi. Lakin 1961-ci ildə
Böyük bazar yandırıldı. Bu bəlkə də
Şərq və milli koloriti sıradan çıõartmaq
üçün edilmişdi. Onun yerində kiçik metal
konstruksiyalı bir bazar tikildi. 1970-ci ildə isə yeni
müasir bazar tikilməyə başladı. Müasir
Böyük bazarın 4 mərtəbəli õüsusi
korpusu fəaliyyət göstərir. Orada mehmanõana və
stamatoloci poliklinikadan tutmuş, müõtəlif
anbarlara, iri soyuduculara kimi satıcı və alıcılar
üçün hər cür rahatlıq nəzərdə
tutulmuşdur. İndi isə Bazar iqtisadiyyatına keçidin
qanunları õırda biznesin inkişafına səbəb
olmuş, Böyük Bazarın ərazisi ətraf
bağları, küçələri də zəbt
etməklə õeyli böyəlmişdir. Lənkəran
şəhərinin Böyük bazar yerləşən
böyük bir hissəsi indi də bu bazarın adına
müvafiq olaraq "Böyük bazar nahiyəsi"
adlanır. Bazarın şimal və cənub
hissələrində iki hamam, iki avtobus-taksi dayanacağı
yerləşir. Õüsusən "bazar başı" adlanan
ərazidə Kərimovların 20 dükanı mövcud
idi. Nərimanovların da 20 dükanı vardı. Bundan
əlavə Şərifovların, Əhədovların və
digər məşhur tayfa başçılarının
da dükanlar şəbəkəsi, qənnadi, toõuculuq,
tikiş, papaqçılıq, dəmirçilik,
dülgərlik və cari təmir seõləri,
məişət õidməti obyektləri və sair
mövcud idi.
Kiçik
bazar və digərləri
Bu bazar əsasən şəhərin şimal
nahiyəsində yerləşir və onun ətrafı da
"Kiçik bazar məhəlləsi" adlanırdı.
Burada daha çoõ ovçuluq, balıqçılıq
məhsulları satılardı. Ətraf ərazidə
yaşayanların əsas məşğuliyyəti də
elə ovçuluqdan, balıqçılıqdan ibarət
idi. Adamları çoõ cəsur olduqları üçün
dənizdə,
vətəgələrdə,Volqa-Õəzər
gəmiçiliyində işləyərdilər. Bazarın
yaõınlığındakı məsçid indi də
fəaliyyət göstərir və "Kiçik bazar
məsçidi" adlanır. Ərazisi çoõ da
böyük deyil. Günün bütün
çağlarında burada səyyari baliq, kürü və
quş satışı ilə məşğul olardılar.
Sonralar bazar ləğv olunaraq yerində aptek tikildi. İndi
isə həmin binada şəhər Maliyyə İdrəsi
yerləşir. Artıq Kiçik bazar fəaliyyət
göstərməsə də camaat həmin ərazini yenə
də belə adlandırır və ətraf yerlərdə
yenə də balıq və quş ovu məhsulları
satılmaqdadır. Şəhərin indiki Mir Mustafaõan
küçəsi ilə Tofiq İsmayılov
küçəsində "Rasta bazar"
yerləşirdi. Burada yerli tacirlər öz evlərini elə
tikirdilər ki, onun küçəyə baõan
hissəsində dükan açmaq mümkün olsun. Buna
görə burada sıra boyu çoõlu dükan vardı
və bu dükanlarda hər cür kənd təsərrüfatı
və sənaye məhsulları satılırdı.
Yolüstü, rasta çıõan şeylər
satıldığı üçün õalq arasında da
adına elə "Rasta bazar" deyilirdi. İndiki Qala
Õiyabanı ilə M.Ə.Rəsulzadə küçəsinin
kəsişdiyi yerdə isə "Qala bazarı"
yerləşirdi. Gecə keçənə kimi işlədiyi
üçün adına rusca "Veçerni
Bazar" da deyilirdi. Həmin bazar ÛÛ Dünya
müharibəsinə kimi fəaliyyət
göstərirdi. İndi həmin bazar yoõdur. Bazar Õeyriyəçi
Hacı Nəsirə məõsus olmuşdur. Bazarın yerində
sonralar bağ salınmış, S.M. Kirovun heykəli
qoyulmuşdu. Sonra bağ ləğv olundu. Müõtəlif
təyinatlı binalar tikildi. İndi mövcud olmayan bazarlardan
biri də "Ləkər körpu bazarı" idi ki, o
təhkimçilik dövrünə aid edilir. Təhkim
olunmuş kəndli öz malını həmin bazarda yerli
tacirlərə satardı. Yerli tacirlər isə buna
görə vergi ödəyərdilər.Sovet hakimiyyəti
illərində Lənkəranın şəhər ərazisi
qala ərazisindən õeyli kənara çıõsa və
əhalisi artsa da bazarların ləğv olunması
tələb və təklifə müvafiq gəlmir, əhali
müəyyən qədər əziyyət
çəkirdi. Buna görə də müstəqilliyin
ilk dövrlərində õırda biznesin genişlənməsi
yeni bazarların yaranmasını ğələb edirdi.
İlk belə bazar şəhərə bitişik olan
Velədi kəndində yaradıdı.1991-ci ildə
şəhərə digər tərəfdən bitişik
olan Sütəmurdov kəndində də bazar
təşkil edildi. Bu bazar yarmarka õarakteri də
daşıyırdı və buraya giriş pullu idi. Lakin bu
bazarların da ömrü uzun sürmədi. 2005-ci ildə
Böyük bazarın sağ yarısında 300-dən
artıq adamı işlə təmin edə bilən yeni bir
bazar quruldu. Bazar indi də fəaliyyət göstərir
və "Ticarət Mərkəzi" adlanır.
Əvvəllər şəhərin Hüseyn diki
məhəlləsinin çayqırağı
ərazisində "Qoyun bazarı" fəaliyyət
göstərərdi. İndi isə bu bazar Sardaõıl
qəbristanlığının yaõınlığına
köçmüşdür. Lənkəranda bir qədər
kiçik ölçüdə olsa da "Maşın bazarı"
və "Õalq bazarı" adlanan ticarət əraziləri
də var. Lakin böyük bir şəhər və strateci
mərkəz üçün bu bazarlar çoõ kiçik
və azdır. Son illər yeni bazar-marketlərin yaranmasına
ehtiyac yaranmışdır.
Hamam
böyük mədəniyyətdir
Lənkəranlılar tariõən mömin və
yüksək mədəniyyət sahibləri olduğu
üçün burada hamam õidməti də önəmli
yerlərdən birini tutmuşdur. Əvvəllər ərazi
qazlaşdırılmadığı, yanacaq və su problemlərinin
olması səbəbindən indiki kimi az qala hər kəsin
hamamı yoõ idi və bu ehtiyac ümumşəhər
hamamları tərəfindən ödənilirdi. İki
məşhur professor atası Məmmədağa Abdullayevin
dediyinə görə vaõtı ilə Lənkəranda 7 ictimai
hamam olmuşdur. Bunların sırasında ÕÛÕ əsrin
əvəllərinə aid olan Hacı Qurban hamamının
adı õüsusi qeyd olunmalıdır. Õalq arasında
"kiçik hamam" adlanır. Adı ölkə
əhəmiyyətli abidələr siyahısına
düşmüşdü. İndi hamamın bir hissəsi
uçulmuşdur və daha fəaliyyət
göstərmir. Ona yaõın ərazidə, Böyük
bazarın önündə Fətəliyevlərin
hamamı da məşhur idi.O da sonralar
sökülmüş, onun kanalizasiya sisteminin
üzərində ictimai ayaqyolu tikilmişdi. İndi nə o
hamam, nə də ayaqyolu fəaliyyət göstərmir.
Hacı Mirzə Hadı hamamı õalq arasında
"böyük hamam" da adlanırdı. Hazırda hamam
fəaliyyətini davam etdir və ÕÛÕ əsrin tariõi abidəsi
kimi qeydə alınmışdır. Əskər õan hamamı
İ. Səmədzadə küçəsi ilə Həzi
Aslanov õiyabanının kəsişdiyi yerdə
yerləşirdi. Õalq arasında ona "nömrə
hamamı" da deyirdilər. Hamamın ümumi və kabinalar
hissəsi vardı. Əskərõanın qızı Tuğra
õanım öz qulluqçuları ilə hamama gələrdi.
Õanımlar hamama bütün bəzək əşyaları
ilə birlikdə təşrif buyurardılar. Hamamlarda
oğurluq yoõ idi. Qadınların getdiyi əsas ictimai yer
hamam idi. Daha Əskər õan hamamı yoõdur. Qala
hamamı isə şəhərin əsasən Qala
hissəsində yerləşir. Hömrə-kabina
hamamıdır. Hamam Babayevlərə məõsusdur. Hazırda
da fəaliyyət göstərir. Şəhərə qonaq
gələn adam qatardan və ya gəmidən düşən
kimi yaõınlıqda Babayevlərə məõsus "dom karabl"da
istirahət edərdi. Sonralar hər ikisi bolşeviklər
tərəfindən müsadirə edildi. Məşhur
Kiçik bazar hamamı da hazırda dağılmışdır,
lakin yaşlı nəsil indi də onun yerini bir
mədəniyyət abidəsi kimi fəõrlə təqdim edir.
Həkimlərin bildirməsinə görə, hamamda çimmək
20-ə yaõın õəstəliyin qarşısını
alır.Vaõtı ilə mövcud olmuş bazar və
hamamların indi bir çoõu fakt olaraq mövcud olmasa da
onların tariõən mövcud olması və indi
õatirələrdə yaşaması da bir mədəniyyət
hadisəsi və abidəsi hesab oluna bilər. Əsas odur ki,
yaşlı nəslin gənc nəslə barəsində
bəhs etməyə şirin õatirələri olsun. O
õatirələri yaradan insanlar bizim soydaşlarımız
olmuşlar. Õüsusən də bu õatirələr maddi və
mənəvi mədəniyyət incilərimizlə
bağlı olduqda daha böyük dəyər qazanır.
Maraqlıdır ki, bizim bütün maddi mədəniyyət
abidələrimiz yalnız millətin təmiz, pak, kamil və
sağlam həyat tərzi sürməsinə õidmət edir. Belə
millətin bir üzvü olmaq və onun yaratdıqları
hər nə varsa õatırladaraq yaşatmaq bizlərə
şərəf verməlidir.
Olaylar.- 2008.-7 avqust.- S. 14.