Azərbaycan
musiqisinin inkişaf tarixindən sətirlər
Azərbaycanın zəngin musiqi sənəti
çoxəsrlik inkişaf tarixinə malikdir. Bu musiqi haqqında ilk məlumatlar arxeoloji
qazıntılar zamanı əldə edilən bir sıra
abidələrdən, Qobustan və Gəmiqaya qaya
rəsmlərindən alınmışdır. "Kitabi
- Dədə Qorqud"da Nizaminin, Füzulinin
əsərlərində orta əsrlərin musiqi həyatı,
musiqi janrları, musiqi alətləri barədə
zəngin məlumat verilmişdir. Azərbaycanın
Səfiəddin Urməvi, Əbdülqadir Marağayi,
Mirzəbəy, Mir Möhsün Nəvvab kimi məşhur
alimlərinin risalələrində orta əsr musiqi
mədəniyyətinin, ifaçılığının
yüksək inkişaf səviyyəsi açıqlanmış,
Azərbaycan musiqisinin nəzəri problemləri
işlənilmişdir. İlk yazılı
ədəbi abidəmiz olan "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanında musiqi ilə bağlı bir sıra parçaların
mövcudluğu, dastan boyunca müxtəlif musiqi
alətlərinin adlarının çəkilməsi
musiqimizin qədimliyinə əyani sübutdur. İlk
yazılı musiqi risalələrimiz hələ XIII
əsrə aiddir. XIII-XV əsrlərdə Yaxın
və Orta Şərqin musiqi-nəzəri fikrinin inkişafı
məhz Azərbaycanın iki böyük alimi və musiqiçisi
Səfiəddin Urməvi və Əbdülqadir Marağayinin
adları ilə bağlıdır. Urməvinin yazdığı
"Kitab əl-Ədvar" və "Şərəfiyyə"
risalələri Azərbaycanda musiqi elminin əsasını
qoymuş və onun gələcək inkişafı
üçün zəmin yaratmışdır. O, musiqi elminə
"Sistemçilik" məktəbinin yaradıcısı
kimi, banisi kimi daxil olmuşdur. Urməvinin yaratdığı musiqi
sistemi, not cədvəli o dövrün ən kamil not sistemi
idi. Marağayidən
sonra yaranmış risalələrdə Şərq musiqi
nəzəriyyəsinin əsasını təşkil
edən bir çox mürəkkəb nəzəri problemlər
artıq qoyulmamış və qismən qoyulmuşsa da,
müxtəlif variantlarda əvvəlkilərin təkrarı
olmuşdur. Bu risalələrin
əsas dəyəri isə onların təcrübi
əhəmiyyətində idi. Bu dövrün
risalələrindən Marağayinin kiçik oğlu
Əbdüləziz Çələbinin "Nəqavətil
Ədvar" risaləsini və onun oğlu Mahmud
Çələbinin "Məqasid əl-Ədvar"
əsərini göstərmək olar. XVII
əsrin əvvəllərində Cənubi Azərbaycanda
yaranmış maraqlı risalələrdən biri
də Mirzə bəyin "Musiqi haqda" risaləsidir.
XIX yüzilliyin axırlarından etibarən
Azərbaycanın bir sıra şəhərlərində
musiqi məclisləri, cəmiyyətləri, dərnəkləri
təşkil olunur. XIX əsrin 80-ci illərində
M.M.Nəvvab məşhur xanəndə Hacı Hüsü
ilə birgə yaratdığı "Musiqiçilər
məclisi"ndə musiqinin estetik problemləri, ifaçılıq,
muğam sənəti müzakirə olunurdu. Məclisə məşhur xanəndə və
sazəndələr Məşədi Cəmil Əmirov,
İ.Abdullayev, S.Şuşinski, Sadıxcan və b. daxil
idi. Şuşa vokal sənətinin görkəmli
nümayəndələrindən Xarrat Qulunun tələbəsi
Hacı Hüsü idi. O, muğamları
bilən müsiqişünas və alim olmuş, bir
sıra muğamları təkmilləşdirmiş, yeni
muğamları yaratmışdır. Mirzə Sadıq
Əsəd oğlu (Sadıqcan) əsrinin böyük tar
ustadı olmuş, tarı rekonstruksiya etmiş və
müasir tarın yaradıcısı olmuşdur. Məşədi
Zeynal, Cəmil Əmirov, Şirin Axundov, Qurban Pirimov bu
məktəbin davamçılarıdır. Zəngin tarixi dövr keçmiş Azərbaycan
musiqisinin dünyada öz yeri vardır. Dünyada bir neçə şəhər var ki,
musiqi onun hər daşına, qalasına, ab-havasına
hopmuşdur. Belə şəhərlərdən Avstriyanın
Vyana, İtaliyanın Neapol, Azərbaycanın da Qarabağı,
Şuşa şəhəridir. Hətta xalq arasında
məşhur kəlam var ki, "Şuşada körpələr
bələk də belə muğam üstündə
ağlarlar". Şuşa Qafqazının konservatoriyası
təbirini haqlı olaraq qazanmışdır. Şuşa konservatoriyasının parlaq
nümayəndələri dünyanın bütün qitələrində
Azərbaycan musiqisini ləyaqətlə təmsil
edərək ona şöhrət gətirmişlər. Belə simaların sayı kifayət
qədərdir. Şuşa Mir Möhsün Nəvvabın,
Xarrat Qulunun, Hacı Hüsünün, Sadıxcanın,
Məşədi İsinin, Əbdülbağı Zülalovun,
Cabbar Qaryağdıoğlunun, bəstəkarlardan
Üzeyir Hacıbəyovun, Zülfüqar Hacıbəyovun,
Fikrət Əmirovun, Niyazinin, Əfrasiyab Bədəlbəylinin,
Soltan Hacıbəyovun, Əşrəf Abbasovun, Süleyman
Ələsgərovun, müğənni Rəşid Behbudovun
vətənidir. Bu diyar neçə-neçə
belə musiqiçilər nəsli yetirmişdir. XX əsrin ilk illərində ictimai-siyasi
və mədəni yüksəliş şəraitində
Üzeyir Hacıbəyov müasir Azərbaycan professional
musiqi mədəniyyətinin əsasını qoydu
və şifahi ənənəli milli sənətlə
bəstəkar yaradıcılığının sintezini
yaratdı. Bu da Şərq aə Qərb
mədəniyyətlərinin fəal qarşılıqlı
təsirinə səbəb oldu. 1908-ci ildə
Ü.Hacıbəyov H.Z.Tağıyevin teatrında qoyduğu
"Leyli və Məcnun" operası ilə təkcə
Azərbaycan operasının deyil, bütün müsəlman
Şərqində opera sənətinin əsasını
qoydu, muğam-opera janrının yaradıcısı
oldu. Onun "Arşın mal alan" musiqili komediyası
ingilis, alman, Çin, ərəb, fars, polyak, Ukrayna, Belorus,
gürcü və s. dillərə tərcümə edilmiş,
Moskva, İstanbul, Nyu-York, Paris, London, Tehran, Qahirə, Pekin,
Berlin, Varşava, Sofiya, Budapeşt, Buxarest və s. yerlərdə,
120 teatrın səhnəsində tamaşaya qoyulmuş,
dəfələrlə ekranlaşdırılmışdır.
XX əsrin 30-cu illəri Azərbaycan musiqisinin
yeni yüksəliş dövrü kimi səciyyələnir.
Bu illərdə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası,
yeni ifaçılıq kollektivləri, simfonik orkestr,
xor, ilk notlu Xalq Çalğı Alətləri Orkestri,
rəqs ansamblı M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filormoniyasında cəmləşdirildi. Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqı, Musiqili Komediya Teatrı,
Xalq Yaradıcılığı Evi, Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyası nəzdində Azərbaycan xalq musiqisini
toplamaq və tədqiq etmək məqsədilə elmi-tədqiqat
musiqi kabineti təşkil edildi. Zamanın
diqtəsi ilə Azərbaycan bəstəkarlarının
simfonik və kamera musiqisi xaricdə geniş ifa edilməyə
başlamışdır. F.Əmirovun
"Şur" və "Kürd ovşarı", Niyazinin
"Rast" simfonik muğamları, Q.Qarayevin və
Ü.Hacıbəyovun simfonik əsərləri bir
sıra ölkələrdə səslənmiş və
yüksək qiymətləndirilmişdir. Ötən əsrin 80-ci illərində A.Məlikov,
X.Mirzəzadə, A.Əlizadə, F.Əlizadə, F.Qarayev,
C.Quliyev və başqalarının əsərləri
Avropa, Amerika, Asiya şəhərlərində uğurla
ifa edilmişdir. Xalq artistləri R.Behbudov,
Niyazi, Z.Xanlarova, M.Maqomayev və b. geniş şöhrət
qazanmışlar. Müğənnilər F.Qasımova,
X.Qasımova, pianoçu F.Bədəlbəyli, gənc
pianoçulardan M.Hüseynov, M.Adıgözəlzadə
və b. müxtəlif müsabiqələrin laureatlarıdır.
Bəstəkarlarımızın əsərlərini
dinləyiciyə, tamaşaçıya çatdırmaqda,
onları təbliğ etməkdə hazırda fəaliyyətdə
olan dirijorlarımızın - R.Abdullayevin, C.Cəfərovun,
Y.Adıgözəlovun, T.Göyçayevin, G.İmanovanın,
R.Mustafayevin, N.Əzimovun və b-nın əməyi qeyd
olunmalıdır. Azərbaycan muğam ifaçılıq
və el sənəti ənənələrinin qorunub
saxlanılması və inkişafında xanəndələrdən
xalq artistləri X.Şuşinski, R.Muradova,
Ş.Ələkbərova, Ə.Əliyev, S.Qədimova,
F.Mehrəliyeva, T.İsmayılova, A.Babayev, İ.Rzayev,
əməkdar artistlər Z.Adıgözəlov, H.Hüseynov,
Q.Rüstəmov, C.Əkbərov, A.Qasımov, tarzənlərdən
xalq artistləri Ə.Bakıxanov, H.Məmmədov,
B.Mənsurov, Ə.Quliyev, R.Quliyev, əməkdar artistlər
Ə.Dadaşov, M.Muradov, F.Ələkbərov, kamança
ifaçılarından xalq artisti H.Əliyev, qarmon
çalanlardan Abutalıb (A.Yusifov), Kor Əhəd,
Kərbəlayi Lətif, T.Dəmirov, A.İsrafilov, saz
ustası Ə.Nəsibov və başqalarının xidməti
xüsusi qeyd olunmalıdır. Azərbaycan estrada və caz musiqisi də uğurla inkişaf
edir. T.Quliyev, R.Hacıyev 1941-ci ildə yaranmış
Azərbaycan Dövlət Caz Orkestri üçün
əsərlər bəstələyirdilər. P.Rüstəmbəyov (saksafon), A.Bünyadzadə,
D.Bağırbəyova və b. orkestrin ilk ifaçıları
olmuşlar. 1956-cı ildə Azərbaycan Dövlət
Estrada Orkestri (bədii rəhbəri R.Hacıyev),
1957-ci ildə "Biz Bakıdanıq" estrada ansamblı,
1960-cı ildə Azərbaycan Televiziya və Radiosunun
Estrada Orkestri, ötən əsrin 60-cı illərində
"Qaya" kvarteti, 1966-cı ildə Azərbaycan
Dövlət Mahnı Teatrı, 1975-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Estrada-Simfonik Orkestri yaranmış və
Azərbaycan estrada sənətinin inkişafında
mühüm rol oynamışlar. Müharibədən
sonrakı illərdə estrada sənətinin
bədii səviyyəsinin yüksəlməsinə opera
müğənnilərinin təsiri olmuşdur. R.Behbudov
və M.Maqomayevin yaradıcılığı estrada sənətini zənginləşdirmişdir.
Azərbaycan caz musiqisinin inkişafında
bəstəkar və pianoçu V.Mustafazadənin
müstəsna rolu olmuşdur. V.Mustafazadə
təşkil etdiyi "Sevil" və "Muğam"
ansambllarının rəhbəri olmuş, 8-ci Beynəlxalq
Caz Müsabiqəsində 1-ci mükafata layiq görülmüşdür.
R.Babayev, V.Sadıqov, A.Hüseynov, C.Zeynallı,
Ə.Mustafazadə və başqa caz ifaçıları
da tanınmışlar. Ölkənin
hazırkı siyasi durumu, daim müharibə təhlükəsi,
Vətəni tərənnüm edən, Vətəni
müdafiəyə çağıran Qarabağ müharibəsinə
həsr edilən əsərlər bəstəkar yaradıcılığının
mühüm hissəsini təşkil edir. Bunların
sırasında V.Adıgözəlovun "Qarabağ
şikəstəsi" və "Qəm karvanı"
oratoriyaları, T.Bakıxanovun "Qarabağ harayı"
(2001) simfoniyası, A.Əlizadənin "Ana torpaq"
odası, N.Məmmədovun Xocalı hadisələrinə
həsr edilmiş 7-ci simfoniyası, R.Mustafayevin
"Haqq səninlədir, Azərbaycan" kantatası,
H.Xanməmmədovun "Əlimdə sazım ağlar"
xalq çalğı alətləri üçün poeması,
S.İbrahimovanın "Vətən şəhidləri"
kantatası, tar və simli orkestr üçün
"Sənin üçün darıxıram, Şuşam"
və b. xüsusi yer tutur. 2002-ci ildə
A.Əlizadənin A.Dümanın əsəri əsasında
"Qafqaza səyahət" baletinin ilk tamaşası
oldu. Bu illərdə T.Bakıxanovun
"Xeyir və Şər" birpərdəli baleti,
H.Məmmədovun "Şeyx Sənan", O.Zülfüqarovun
"Əlibaba və 40 quldur" baleti yazılmışdır.
Müstəqillik dövründə Azərbaycan
bəstəkarlarının xaricdə müxtəlif musiqi
festivallarında, beynəlxalq müsabiqələrdə,
dünyanın mötəbər mədəniyyət, musiqi
layihələrində iştirak etmək, Azərbaycan
musiqisini dünyada təmsil edib, onu bir daha tanıtdırmaq
imkanları genişlənir. A.Məlikovun,
V.Adıgözəlovun, X.Mirzəzadənin, A.Əlizadənin,
T.Bakıxanovun, F.Qarayevin, İ.Hacıbəyovun,
F.Əlizadənin, C.Quliyevin, E.Dadaşovanın,
R.Həsənovanın, Q.Məmmədovun, F.Hüseynovun,
əsərləri Türkiyədə, Norveçdə,
Hollandiyada, Kiprdə, ABŞ-da, İsveçrədə,
Almaniyada, Tailandda və b. ölkələrdə
səslənmiş, nüfuzlu müsabiqələrin qalibləri
olmuşlar. Türkiyədə A.Məlikovun,
V.Adıgözəlovun, Kiprdə T.Bakıxanovun və
başqalarının əsərlərinin premyeraları
keçirilmişdir. Hollandiyada F.Qarayevin,
F.Əlizadənin, R.Həsənovanın əsərləri
ifa edilmişdir. "İpək yolu"
layihəsində F.Əlizadə və C.Quliyevin iştirakı
uğurla nəticələnmişdir. F.Hüseynov YUNESKO və Yaponiyanın keçirdiyi
müsabiqənin ("Zamana səyahət" simfonik
orkestri üçün konsert) qalibi olmuş, BMT-nin
mükafatına ("Qoy dünyada sülh olsun" oratoriyası)
layiq görülmüşdür. 1999-cu
ildə mahir muğam ifaçısı A.Qasımov muğam
sənətinin inkişafı və təkmilləşdirilməsi
yolunda nailiyyətlərinə görə YUNESKO-nun
qızıl medalı ilə təltif edilmişdir. Fransada keçirilən beynəlxalq festivalda
Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestrinin (bədii
rəhbər və dirijor, xalq artisti R.Abdullayev) ifasında
Ü.Hacıbəyov, Q.Qarayev və F.Əmirovun
əsərləri uğurla ifa edilmişdir. Almaniyada
"Ekspo - 2000" beynəlxalq sərgisində Azərbaycan
Dövlət Kamera Orkestrinin, Dövlət Mahnı Teatrının,
Dövlət Rəqs Ansamblının və bir qrup incəsənət
xadimlərinin parlaq çıxışı da bu
çağın musiqi həyatının diqqət
mərkəzində olmuşdur. 2003-cü ildə
V.Adıgözəlovun Azərbaycan şairəsi Natəvana
həsr edilmiş "Xan qızı Natəvan" operasının
premyerası oldu. Görkəmli
bəstəkarımızın bu əsəri milli operanın
inkişaf tarixində layiqli yerini tutdu. 2006-cı ildə Bakıda dünya şöhrətli
musiqiçi Mstislav Rastropoviçin təşəbbüsü
ilə Şostakoviç Festivalı keçirilmişdir.
Festival dahi rus bəstəkarının anadan
olmasının 100 illik yubileyinə həsr olunmuşdur.
2007-ci ildə İtaliyada "Vela festival"
"Klassik Ariano" festivalında Azərbaycan Dövlət
Simfonik orkestrinin ifasında Ü.Hacıbəyov, Q.Qarayev
və F.Əmirovun əsərləri uğurla ifa edilmişdir.
2007-ci ildə Bakıda Vokalçıların Bülbül
adına IV Beynəlxalq Müsabiqəsi
keçirilmişdir. Bu mötəbər
müsabiqədə Rusiyadan, Ukraynadan, Gürcüstandan,
Belorusiyadan, Türkiyədən, Özbəkistandan,
Qazaxıstandan 70 vokalçı iştirak edirdi. 2007-ci ildə Heydər Əliyev Fondunun
təşkilatçılığı ilə Bakıda
I Beynəlxalq Mstislav Rastropoviç Festivalı keçirilmişdir.
Festival çərçivəsində
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrında
bəstəkar Firəngiz Əlizadənin "Qarabağnamə"
operasının premyerası böyük müvəffəqiyyətlə
keçmişdir. 2007-ci ildə F.Əlizadə YUNESKO-nun
"Dünyanın artisti" adına
layiq görülmüşdür. Zəngin
Azərbaycan musiqisi bu gün özünün yeni dövrünü
yaşayır. Biz ondan yeni böyük
qələbələr, daha gözəl əsərlər
və parlaq istedadlar gözləyirik.
Səs.- 2008.- 14 avqust.- S. 12.