Hüseynov A.
Azərbaycan
musiqisinin bəzəyi olan mahnıları kimlər təqdim
edir
Azərbaycan
xalqının musiqi dünyasının bəzəyi, söz
yox ki, xalq mahnılarıdır. Mahnı
xalqımızın şeir və muğamlarımızın
ölməzliyinə söykənən həyatilik
rəmzidir. Mahnılarımız xalqımızın
kədərli və şən günlərində ona arxa
duran, onu ovunduran və işıqlı gələcəyə
səsləyən incəsənət növüdür.
Mahnını hamı sevir və özünəməxsus
tərzdə qavrayır. Mahnı insana
həyatverici qüvvə təsiri göstərir,
xalqımızın əsrlərin yadigarı olan
mahnıları qəlblərə sirayət edən ruhverici
təranələri ilə sərhəd bilməyən zaman
və məkan anlamında həm də insanı
fəlsəfi düşüncələrə daldırır,
son nəticədə onda xoş ovqat
yaranmasına yardımçı olur. Ötən dövrlərdə
xalqımızın əkinçi nəğmələri,
cütçü nəğmələri, çoban
nəğmələri, ovçu nəğmələri,
ipəkçi nəğmələri, balıqçı
nəğmələri, mövsüm
nəğmələri, şirni, xonça və
nişantaxdı nəğmələri, xınayaxdı və
gəlinaparma nəğmələri, uşaq
nəğmələri və s. dəbdə idi. Adətən
onları müvafiq mərasimlərdə oxuyurdular. İndi
isə həmin mahnılar yoxdur, bəzi radio və televiziya
kanallarında səsdən məhrum ifaçılara geniş
meydan verilməsi əsl Azərbaycan mahnılarını az
qala aradan çıxarmışdır. Elə bir mühit
yaranıb ki, səsini kompüterdə
köklətməyən, ona metallıq, lətafət
verdirməyən "müğənni" canlı efirdə
müxtəlif bəhanələrlə oxumaqdan imtina edir.
Xalqın mənəvi aləmini zənginləşdirən,
onu aliləşdirən əsl mahnılara bir o qədər
də yer verilmir. Sovetlər vaxtında radio və televiziya
kanallarının hər birinin bədii
qiymətləndirmə komissiyası vardı. Həmin
komissiyalar bu və ya digər əsəri hərtərəfli
müzakirə etmədən ifasına icazə vermirdi. Bu
səbəbdən də səsləri özlərinə
xoş gələnlər teleekranlara yol tapmırdılar. Belə komissiyaların ziyanlı xüsusiyyətləri
də vardı. Məsələn, ali konservatoriya təhsili
olmayan böyük istedadlar üçün də istisna yox
idi. Ələkbər Tağıyev, Bəhram Nəsibov kimi
anadangəlmə bəstəkarlara "həvəskar
bəstəkar" adı qoymuşdular, xalq arasında
sevilə-sevilə dinlənilən "həvəskar
bəstəkar" mahnıları teleradio efirində xalq
mahnıları kimi təqdim olunurdu. Böyük
xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun, bənzərsiz
səs sahibi Xan Şuşinskinin də
bəstələdikləri mahnılar xalq mahnıları kimi
təqdim olunurdu.
Cabbar Qaryağdıoğlunun topladığı 300-dən
artıq xalq mahnısı Azərbaycanda musiqi
ifaçılığının inkişafında
böyük rol oynamış, opera və operettalarda
yaradıcılıqla istifadə olunmuşdur. Onun
özünün bəstələdiyi 30-dan artıq
mahnısı Üzeyir bəy Hacıbəyov, Müslüm
Maqomayev və Səid Rüstəmov tərəfindən nota
alınmışdır. Bu mahnıları
axtarıb araya çıxaran xeyirxah musiqiçiyə
ümid bəsləyirik.
Ölməz xanəndənin vaxtilə İrəvan
toylarının birində bədahətən
bəstələdiyi "İrəvanda xal qalmadı"
mahnısı, çox şükürlər olsun ki, radio
və televiziya dalğalarında onun əsl müəllifinin
adı çəkilməklə ifa olunmağa
başlanmışdır. Bəzi çoxbilmişlərin
mahnının mətninə iradları da arabir
səslənir. Deyirlər ki, "İrəvanda xal
qalmadı" yox, "xan qalmadı" oxunmalıdır. Onu
da deyirlər ki, guya İrəvanda bir qənirsiz
gözələ vurulmuş xanlar öz arzularına
çatmadıqlarından məhəbbət aşiqinə
çevrilərək həyatlarını həmin
gözəlin yolunda qurban veriblər. Bu fikir son
dərəcə əsassızdır. Mahnının meydana
gəlməsi barədə biz yazmışıq.
Görünür ki, dəqiqlik naminə mahnının
sözlərini bir daha təkrar etməyə ehtiyac var.
İrəvanda xal qalmadı,
O xal nə xaldır üzə düzdürmüsən?
De görüm
nə xaldır qoşa düzdürmüsən?
Daha məndə can qalmadı,
O xal nə xaldır üzə düzdürmüsən?
De görüm nə xaldır qoşa
düzdürmüsən?
Xal mənim,
Yar mənim.
İxtiyar mənim.
Xalqa nə borcdur üzə düzdürmüşəm?!
Yarım deyibdir, qoşa düzdürmüşəm.
Bir daha
xatırladaq ki, sözləri də Cabbar
Qaryağdıoğlunun olan bu mahnı İrəvanda toy
zamanı gəlinin atasının təkidi ilə meydana
gəlmişdir.
Səs
xəzinəmizin əvəzsiz nümayəndəsi olan Xan
Şuşinski də mahnı ifaçılığında
və mahnı bəstəçiliyində önəmli yer
tutan sənətkar olmuşdur. Dahi
Üzeyir bəyin məhz onun səsinə yazdığı
"Qaragöz" mahnısı indiyədək konsert
salonlarının bəzəyidir. Bu mahnının
əvvəlinci və axırıncı kişi
ifaçısı Xan Şuşinski özü olmuşdur.
Qadına xitabən yazılmış bu mahnı gözəl
tembrli, ürəyəyatımlı, çox geniş
diapazonlu səs tələb etdiyindən kişi
xanəndələr bu mahnını oxumaqdan vaz
keçmişlər. Bu ağır ifaçılıq
yükünü öz boynuna unudulmaz Sara xanım Qədimova
götürmüş və müəllifin yazdığı
zil tonallıqda çox gözəl oxumuşdu. "Məni
gəl məzəmmət eyləmə, gözəl yar"
nəqərat yerində müğənni xanımın
təkrarən zilə çəkməsi dinləyicidə
məftunluq yaradırdı. Bunu ancaq Sara xanım edə
bilirdi. Ona görə ki, mikrofonsuz və kompütersiz səsi
buna imkan verirdi. Yeri gəlmişkən onu da deməliyik ki,
öz pərdəsində oxunmayan mahnı dinləyicini
riqqətə gətirmir. Məsələn, Qədir
Rüstəmova qədər çoxları "Sona
bülbüllər" xalq mahnısını oxumuşdular,
amma öz tonallığında oxumadıqlarından
mahnının gözəl çağırışları
dinləyiciləri biganə qoymuşdu. Qədir
Rüstəmovun mərhum tarzən Əhsən Dadaşovun
ansamblının müşayiəti ilə oxuduğu "Sona
bülbüllər" mahnısı və arada elədiyi
muğam ayağı dinləyici qəlbinə dərhal yol
tapdığından furor yaratdı. Ona görə ki,
müğənni bu mahnını böyük çılğınlıqla
səsləndirirdi, ürək yanğısı ilə
vurduğu qırıq-qırıq zəngulələri
müğənninin iliklərinə işləyir,
ah-naləsi dinləyicinin də ovqatına hakim kəsilirdi.
Mahnıdan doymaq olmurdu. Teleekranların qonağı olan
qadın müğənnilər bəzən
"Qaragöz" mahnısını öz pərdəsində
oxumayanda mahnı çox adiləşir və
özünün bədii təsir qüvvəsini tamam itirir.
Fikirləşirsən ki, səsləri kompüterdə
köklənəndən sonra oxumaq cəsarəti
çatanların dövranı çoxmu
çəkəcək? Nə üçün səs
imkanlarının azlığını bilənlər
kompüter texnikasının gücü ilə
əlçatmaz mahnılara girişməkdən
xəcalət çəkmirlər?! Səssiz
müğənnilərin böyük sürətlə
artımı dünyanın hər yerində
müşahidə olunur. Hətta bir vaxtlar Moskvanın
kütləvi informasiya vasitələrində "Oxuyana
səs lazımdırmı?" məsələsi
müzakirə mövzusuna çevrilmişdi. Elə
çıxır ki, Azərbaycan estrada mühitində oxumaq
eşqində olanlara səs lazım deyildir. Doğrudan da
səsgücləndiricilər, kompüter oyunbazlıqları
şəraitində səsə ifa imkanları verəndən
sonra fonoqramlarla oxuyub toylara qazanc dalınca getməkdən
yaxşı nə ola bilər? Səssiz
müğənnilər, görünür ki, böyük
cəsarət sahibləridir. Ona görə ki,
fikirləşmirlər ki, əgər birdən elektrik enerjisi
kəsilsə nə edərlər?
Yenə də
qayıdaq Xan Şuşinskinin mahnı
bəstəçiliyinə.
Xan Şuşinskinin həm də
istedadlı bəstəkar olması faktı bəlkə
də çoxlarına məlum deyildir. Məlumat xatirinə
deyək ki, Xan əmi onlarla mahnı müəllifidir. "Alma almaya bənzər", "Əlində
sazın qurbanı", "Şuşanın
dağları", "Ay gözəl", "Al
yanağında", "Dağlarda çiçək",
"Gözəl yarım", "Ay qəşəng
ceyran", "Ölürəm, ay ceyran bala",
"Qəmərim" mahnıları dediklərimizə misal
göstərilə bilər. Azərbaycan vokal
sənətində özünün layiqli qiymətini
almamış tibb xadimi Zəhra xanım Rəhimovanın
oxuyub qrammofon valına yazdırdığı "Ölürəm,
ay ceyran bala" mahnısı öz emosionallığı
ilə yaddaşlara yaxşı həkk olunmuşdu. Məlumat üçün deyək ki, Zəhra
xanım Rəhimovanın ifa qabiliyyəti Üzeyir bəyin
diqqətini çəkdiyindən onun konservatoriyanın vokal
sinfində oxumasını məsləhət
görmüşdü. Üzeyir bəyin düzgün
seçimi sayəsində dünya musiqi salonlarının
bəzəyi ola biləcək qaltanlı, geniş
diapazonlu və ifa qabiliyyətli metso-soprano xalqın
sevimlisinə çevrilmişdi. Üzeyir bəyin yazıb
tamamlaya bilmədiyi eyniadlı operadan "Firuzənin
ariyası"nı onun kimi möhtəşəmliklə
oxuyan olmamışdır. Zəhra xanımın boğaz
xırdalıqları ilə gözəllik verdiyi mahnılar
və romanslar Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri
Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin qızıl fondunda
qalmaqdadır.
Xan əminin
"Qəmərim" mahnısı onun layiqli davamçısı
Arif Babayevin ifasında çox xoşagələn
səslənməkdədir.Yaxşı olar ki, görkəmli
müğənnilərimizin bəstələri xalq
mahnısı adı ilə yox, öz adları ilə
təqdim olunsun.
Azərbaycan sirayətedici mahnılar
ölkəsidir. Bizim qədimlərdən gələrək
daim mükəmməlləşən muğamlarımıza
söykənən həmişəyaşar mahnılar
yaranmışdır. Dahi Üzeyir bəyin
əsasını qoyduğu professional milli musiqi
məktəbinin istedadlı nümayəndələri -
Asəf Zeynallı, Səid Rüstəmov, Cahangir Cahangirov,
Tofiq Quliyev, Şəfiqə Axundova, Ədilə
Hüseynzadə, Ağabacı Rzayeva, Hökumə
Nəcəfova, Hacı Xanməmmədov və bir çox
başqaları Azərbaycanda mahnı və romans janrının
inkişafında böyük məharət
göstərmişlər. Onların
yazdıqları əsərlər müasir ritmikanın və
milli motivlərin uğurlu sintezinə və ən
başlıcası, muğam dəryasının böyük
gücünə söykəndiyindən dinləyicilərin
musiqi aləminə birdəfəlik daxil olmuşdur.
Mahnılarımızın zəngin melodikası onları
hər dəfə dinləyən musiqisevərlərdə
müsbət emosiyalar yaratmaqdadır. Bu səbəbdən
də xalq mahnılarımız dünya musiqi meridianlarında
bütün möhtəşəmliyi ilə
səslənməkdədir. Xalq artisti Səyavuş
Kəriminin Norveçin xor kollektivləri ilə birlikdə
Azərbaycan ifaçılarının xalq
mahnılarımızı səsləndirmələri
sayəsində əməyi yüksək
qiymətləndirilməlidir. Xor
ifaçılığının yüksək zirvədə
dayandığı Norveçdə Azərbaycan melodiyaları
Allah dərgahından gələn sakitləşdirici xoş
musiqi kimi qəlblərə sirayət edir.
Təcrübə
göstərir ki, muğamın sirlərinə bələd
olmayanların ərsəyə gətirdikləri mahnılar
səs yığınından ibarət olur, mahnı təsiri
bağışlamır və adamda ancaq etinasızlıq
ovqatı yaradır. Hazırda
telekanalların, demək olar ki, hamısında həndəsi
silsilə ilə artan "bəstəkarların"
mahnıları və səssiz
"müğənnilərin" ifaları dinləyicini lap
bezdirir. Hətta sir-sifətlərində də heç bir
yaddaqalan cizgi olmayan belə müğənnilər
təşəxxüslə hansısa proyekt
üzərində işlədiklərindən, adları musiqi
aləmində heç kimə tanış olmayan "bəstəkar"
və "şairlə" birgə
zəhmətlərindən danışırlar.
"Təzə" mahnılar dinləyicilərin, demək
olar ki, çoxunu yorur. Xüsusilə özəl telekanallarda
bu sayaq "sənətçilərin" firavan həyat
sürməsi məqamlarına geniş yer verilir. İstedaddan
məhrum belələri nədənsə həmişə
avtomobillərinin sükanı arxasında oturaraq intervü
verirlər. Bəzən də onların azğınlıq
dərəcəsinə çatmış ifadələrini
eşidəndə adamda apatiya yaranır. Hətta
mahnının sözlərini düz oxumaq iqtidarında olmayan
belələri ("sev ki, sevən mərd olar, sevməyən
namərd olar" sətrindəki "sev ki" sözünü
"sevgi sevən" kimi oxuyurlar) ildə bir neçə
rəng çalarında minik avtomobili aldıqlarından
danışırlar. Günah onlarda deyil, onları toylara
çağırıb böyük miqdarda pul
verənlərdədir. Təsəvvür edin ki, toya gəlib
yarım saat fonoqram ifası təqdim edənlər bir alimin
yarım ildə ala bilmədiyi miqdarda para ilə
mükafatlandırılırlar.
Xalqımızın əsl sənətkarları
təşəxxüslü olmamışlar. Onlar
həmişə xalqın içində
püxtələşmişlər. Xalq artistimiz
Əlibaba Məmmədov bənzərsiz ifaçı
olduğu kimi, bənzərsiz də bəstəkardır.
Əsl muğam ustadı olan bu ifaçının 100-dən
artıq bəstəsi vardır və bu bəstələr
dinləyicilərdə həmişə xoş ovqat
yaradır. Ona görə ki, musiqi qabiliyyəti
aşıb-daşan müğənnimizin hər bir melodiya
cümləsi muğamdan yaranıb, muğam da ki, bir növ,
can dərmanıdır. Vaxtilə bu müqtədir
sənətkarın da bəstələri xalq mahnısı
kimi təqdim olunurdu. Yuxarıda dediyim kimi, ali
musiqi təhsili olmayanlara efir yasağı qoyulmuşdu.
İndi, şükürlər olsun ki, əsl istedadların
əsərləri onların öz adları ilə verilir.
İndiyədək Əlibaba Məmmədovun hansı bir
kanalda, yaxud məclisdə "öz proyektləri"
üzərində lovğa-lovğa danışmasını
heç kim eşitməyib. Çünki əsl
sənətkarı xalq özü tərifləməlidir.
Çox da
qədim olmayan zamanlarda unudulmaz sənətçilərimiz -
Xan Şuşinski, Seyid Şuşinski, Əbülfət
Əliyev, Şövkət xanım, Sara xanım,
Tükəzban İsmayılova, Mütəllim
Mütəllimov və başqaları filarmoniya
səhnəsində düzənlənən konsertlərdə
mikrofonsuz-filansız oxuyurdular. Filarmoniyanın
yay estradasında da mikrofon qoyulmurdu. Ona görə ki, onlar
əsl ifaçılar idi, gözəl tembrli və geniş
diapazonlu gur səsləri vardı. Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında hər axşam müğənnilərimizin
konsertləri anşlaqla keçirdi. Muğam xiridarları
və ümumiyyətlə musiqi biliciləri konsertdən sonra
da indiki Vahid bağında yığışıb
aldıqları təəssüratı bir-birləri ilə
bölüşürdülər. Artıq neçə
illərdir filarmoniya, demək olar ki, fəaliyyətsiz
qalıb. Keçmişlərdə SSRİ
məkanının ən güclü ifaçıları
və simfonik orkestr kollektivləri bu mədəniyyət
ocağında konsertlər verirdilər. Bakı ən musiqili
şəhər sayılırdı. Bəs indi hansı
səbəbdən filarmoniya sükuta qərq olub?
(Bəzən kimlərinsə heç bir iz qoymayan
konsertlərini nəzərə almırıq).
Hər bir sahədə olduğu kimi, musiqi
yaradıcılığında da istedad böyük
qüvvədir. Son vaxtlarda keçirilən muğam
müsabiqələrində böyük istedadlar meydana
gəlib. Onların mahnı yaradıcılığında
öz sözlərini deyəcəkləri vaxt reallığa
çevrilmişdir. Bu çox sevindiricidir. Çünki
möhkəm muğam dayaqları üstündə
ucaldılmış möhtəşəm mahnı qəsrimiz
ölməzlik rəmzidir.
Azərbaycan.- 2008.- 17
avqust.- S. 3.