Əsl yaradanlar yaddaşlarda
yaşayır
O, təbiətən
nikbin adam
idi. Təmkinli, ağsaqqal görkəmi,
həzin danışığı,
yumşaq rəftarı
həmişə ətrafınakılarda
ona hörmət və məhəbbət qazandırardı. Məmmədrza İsa oğlu Şeyxzamanov Azərbaycan teatr və kino
sənəti tarixində
özünəməxsus iz
qoymuş görkəmli
simalardan biri idi. Əslən gəncəli olan
Məmmədrza müəllim
1954-cü ilə qədər
bu şəhərdə
yaşamış, burada
aktyor sənətinə
yiyələnmişdir. Məmmədrza Şeyxzamanov 1936-1954-cü illərdə müəyyən
fasilələrlə Gəncə
Dram Teatrında aktyor kimi çalışmışdır.
Bu teatrın səhnəsində
aktyor sənətinin sirlərinə yiyələnən,
maraqlı obrazlara səhnə həyatı verən M.Şeyxzamanov az bir zaman içərisində
məşhurlaşdı, onu
tanıdılar, sevdilər,
sənətinə yüksək
qiymət verdilər. Burada o, böyük sənətkarlarla
birgə işlədi,
onların təcrübəsindən
bəhrələndi. Aktyorun taleyində
Gəncə Dram Teatrının
oynadığı rol
bir də ondan ibarət idi ki, bu
teatrdakı fəaliyyəti
onun böyük sənət yoluna gür işıq
saldı.
50 ilə
yaxın yaradıcılıq
yolu keçmiş aktyorun həyatında maraqlı məqamlar çoxdur. Biz bu kiçik yazıda Məmmədrza müəllimin yaradıcılığının
teatr və kino sənətimizin inkişafındakı roluna,
onun yaradıcılığının
xüsusiyyətlərinə diqqət yetirməyə çalışacağıq. Bu aktyorun yaradıcılığına
xas olan xüsusiyyətlərdən danışarkən
ilk növbədə onun
aydın diksiyaya, geniş diapazona malik olduğunu xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır. O, “Vaqif”də
Qacarı, “Fərhad və Şirin”də Xosrovu, “Yaşar”da İmamyarı, “Aydın”da
Aydını, “Antoni və Kleopatra”da Edqardı, “Ölülər”də
Hacı Həsəni,
“İblis”də İxtiyarı
böyük istedadla yaratmışdı.
Məmmədrza Şeyxzamanov
Azərbaycan Milli Akademik Teatrında
1954-cü ildən fəaliyyət
göstərmiş və
ömrünün sonuna
kimi bu teatrın
aparıcı aktyorlarından
olmuşdur. Onun rollarının
hər birində özünəməxsus şirinlik
olardı. Bu aktyor sakit, təmkinli
oyunu ilə həmişə tamaşaçıların
diqqətini çəkərdi.
Amma kinoda
da onun zəhməti
az olmamışdır.
Onlarla filmimizdə Məmmədrza
müəllimin çox
qiymətli rolları var və bu
gün də tamaşaçılar həmin
filmlərə böyük
maraqla baxırlar.
Hələ uşaqlığımızdan
böyük həvəslə
tamaşa etdiyimiz “Bir qalanın sirri” filmində yaratdığı həkim
Eldostu hər birimizin sevimli ekran qəhrəmanı idi. Bu nağıl
qəhrəmanı şər
qüvvələrə qarşı
barışmazdır, onun
mətin iradəsini heç bir çətinlik qıra bilmir. Onu hətta Göygöz
Kosanın törətdikləri
müsibətlər belə
qorxutmar. Bütün çətinliklərə
mərdi-mərdanə sinə
gərən Eldostu sona kimi özünün
hazırladığı dərmanının
sirrini şər qüvvələrə vermir.
Professor Rəcəbov (“Bəxtiyar”)
rolunu da çox böyük ustalıqla yaratmışdı. Olduqca həssas,
nəcib qəlbə malik bu mehriban
insanın ekran taleyi hər birimiz üçün əziz və doğmadır. Filmin elə
ilk kadrlarından onun bağına oğurluğa
girən uşaqlarla rəftarı obrazın xarakteri barədə çox şeyləri aydınlaşdırır. O, musiqi üzrə professordur. Konservatoriyada dərs deyir.
Bəxtiyarın yaxşı
müğənni olacağını
hiss etdiyindən, onu daim izləyir, oxumasını, musiqi təhsili almasını məsləhət görür.
Və sonda biz onu Bəxtiyarla
Konservatoriyada məşq
edən görəndə
bir daha onun humanist, qayğıkeş
bir insan olduğuna inanırıq.
Məmmədrza Şeyxzamanov
“Böyük dayaq” filmində tamam başqa xarakterli bir obrazı ifa edir. Şərəfoğlu filmin baş qəhrəmanı Rüstəm
kişinin cəbhə
dostudur. İndi isə
onu Rüstəmin kolxoz sədri işlədiyi rayona rəhbər vəzifəyə
göndəriblər. Bu elə bir vaxtdır
ki, Rüstəm kişi böhtanların
qurbanı olmaq ərəfəsindədir. Şərəfoğlu Rüstəmi xilas edir. Amma onun da səhvlərini boynuna qoyur. Deyir ki, xalqdan ayrı düşmək, məhvə məhkum olmaq deməkdir.
Aktyor əksər
vaxt müsbət qəhrəmanların rolunu
ifa edir. Ancaq “Nəsimi”
filmindəki rolu onun həm də
mənfi tipli obrazların gözəl ifaçısı olduğunu
bir daha təsdiq etdi. Şeyx Əzəm şahın vəziridir. Onun məsləhətləri
ilə şah çox qanlar töküb. Nəiminin, Nəsiminin
fəlakətində göstərdiyi
canfəşanlıq isə
sonda onun öz faciəsi ilə bitir.
Əlbəttə, Məmmədrza müəllimin
rollarından çox
danışmaq olar.
Lakin aktyorun bir rolu
üzərində xüsusi
olaraq dayanmaq istərdik. Bu “Tütək
səsi” filmindəki İsfəndiyar kişi
roludur. İsfəndiyar
kişi bizim kinonun çox
uğurlu obrazlarındandır.
M.Şeyxzamanov bu yaşlı
kişinin rolunu o qədər səmimi, o qədər təbii oynayır ki, adam onun ifasına
həqiqətən heyran
qalır. Onun da oğlu cəbhədədir,
o da minlərlə
insan kimi övladının yolunu gözləyir. Amma oğlundan qara kağız alanda yaşadığı hisslər
tamamilə özünəməxsusdur.
Sazını götürüb
“Ruhani”ni səsləndirəndə adamın
içində dəhşətli
duyğular baş qaldırır. Oğul dərdi atanı bundan da ağır
vəziyyətə sala
bilərmi? Hamıya təskinlik verən bu kənd ağsaqqalının
indi öz ürəyi dağlanmışdır.
Məmmədrza müəllim
əsl mənada dramatik aktyor idi. O, gərgin situasiyalardan çıxan qəhrəmalarını
daha məharətlə
təqdim etməyi bacarırdı.
“Qızıl
uçurum” filmi onun son işlərindən
oldu. Bu film İbrahimbəy Musabəyovun “Neft və milyonlar səltənətində” əsərinin
ikinci ekran variantıdır. Filmdə
ona Qurban kişi rolu həvalə olunub. Onun düşdüyü vəziyyət çox acınacaqlıdır. Çünki
Cəlil öz ailəsinə xəyanət
etmiş, başı eyş-işrətə qarışmış, qohum-qardaşı tamamilə unutmuşdur. Qurban kişi bu xəyanətə
dözə bilmir. Qızının faciəvi
taleyi onu hədsiz narahat edir. Sonda isə
Cəlil özü öz əməllərinin
qurbanı olur.
Məmmədrza Şeyxzamanov
Azərbaycanın xalq
artisti idi. Onu xalq həqiqətən
çox sevirdi və bu gün
də aktyora xalq məhəbbəti qalmaqdadır.
Xalq qəzeti.- 2008.- 17
avqust.- S. 5.