Məhərrəmova
T.
Həm
sənətdə, həm də öz içimdə səmimi
olmağa çalışıram
Rafiq
Quliyev, operator: "Bir çox reyissor əski sovet
sistemində olduğu kimi işləməyə
çalışır"
Rafiq Quliyev
Azərbaycanda fəaliyyət göstərən çox az peşəkar kinooperatorlardan sayılır. Bir sıra bədii və sənədli filmlərin
operatoru kimi tanınan R.Quliyevin filmoqrafiyasında
həmçinin reyissoru, ssenari müəllifi və
prodüseri olduğu filmlər də yer alıb.
Hazırda reyissor
Fikrət Əliyevin "Ölüm növbəsi"
filminə operator kimi "Sınaqfilm" prodüser
mərkəzi tərəfindən (baş prodüser Tofiq
Musayev) dəvət alan kinooperatorun
sənətdə özünəməxsus prinsipləri,
tələbləri var. Onun üçün ən
əsası azad sənətkar olmaqdır.
- Bir
neçə il bundan əvvəl
mənimlə müsahibənizdə özünüzü
kinematoqrafçı kimi itirilmiş nəslin
nümayəndəsi adlandırmışdınız. Bu
gün kinoya dövlət qayğısı var: filmlər
çəkilir, festivallara çıxır,
müəyyən uğurlar əldə olunur. Bütün
bu irəliləyişləri görəndən sonra fikriniz
dəyişibmi?
- Həqiqətən, o dövrdə
biz kinematoqrafçılar özümüzü itirilmiş
nəsil hesab edirdik. Diqqət yox idi, filmlər çox az çəkilirdi, büdcələr olduqca
aşağı idi. İstənilən halda bir
operator kimi müəllif, reyissor yozumunu ekranlaşdıranda
özümüzü çox zəif hiss edirdik. İstədiyimiz texnologiyalar yox idi. İndi isə hər şey tam bizi qane edəcək
səviyyədədir. Hər halda kinonun tərəqqisi
yolunda başlanğıca start verilib. Bu, ilk
növbədə filmlərin büdcələrinin
artırılması, kənardan yeni, müasir
texnologiyaların əldə olunması, nəhayət,
müəyyən prodüser mərkəzlərinin yaradılmasında
özünü göstərir. Düzdür,
deyə bilmərəm ki, indi prodüser mərkəzləri
tam formalaşıb. Hər halda bu prosesə start verilib. Yəqin elə vaxt gələcək ki, prodüser
mərkəzlərinin özləri də dövlət
büdcəsi ilə yanaşı, kənardan maliyyə
vəsaiti əldə edib çoxbüdcəli filmlərin
çəkilişlərini həyata keçirəcək.
Biz yalnız bundan sonra müasir dövrdə əcnəbi
filmlərlə rəqabətə tab gətirəcək
və bazarda özünə yer edə biləcək
filmlərin çəkilməsinə zəmanət verə
bilərik. Artıq kino biznesə
çevriləcək. Kino biznesə
çevrilməyincə, onun inkişafına zəmanət
vermək çətindir.
- Bir ara kino ilə bağlı
arzularınızı gerçəkləşdirmək
üçün Moskvaya gedib gəlirdiniz. Məqsədiniz
oradakı ab-havanı, o mühiti burada yaratmaq idi. Cəhdləriniz nə qədər alındı?
- Bu cəhdlər o zaman
alınmadı. Yadınızdadırsa, bir
neçə reyissorun Azərbaycana gəlişi ilə
bağlı dəfələrlə Moskvaya gedəsi oldum
və oradakı prodüserlərlə əlaqə
saxladım. Bu elə bir prosesdir ki, tam
güclə işləmək üçün şərait
olmalıdır. O vaxt belə bir şərait yox idi. Hazırda bu şərait yaranıb. Sizi
inandırıram, nəhayət, elə bir şərait
yaranıb ki, peşə məharəti səviyyəsində
kimin kim olduğu çeşidlənir. Artıq yüksək səviyyəli
peşəkarların, o cümlədən, Azərbaycanla
bağlı olan yaradıcı insanların ölkəmizə
dəvət edilib film istehsalı ilə məşğul olmasına
şərait yaradılıb.
- Belə bir fikir
var ki, kinoya yeniliyi yeni nəsil gətirəcək. Bu fikri də bəzi prodüser mərkəzləri
daha çox özləri haqqında səsləndirirlər.
Yaşlı nəslə məxsus reyissorlar bu
mərkəzlərin istehsal etdiyi filmləri birmənalı
qarşılamır. Bu ikili baxışa
sizin münasibətiniz necədir?
- Kinooperator kimi yox, kənardan baxan
bir adam kimi deyim ki, bir çox
yaradıcı insanlarımız yeni istehsalat
münasibətlərinə alışmayıblar. Prodüser
mərkəzlərinin yaranması yaradıcı mexanizmin
yeniləşməsi, dəyişməsi, yeni
tələblərin irəli çıxması və bu
tələblər səviyyəsində iş prosesinə
hazır olmaq deməkdir. Ona görə ortalığa sual çıxır:
"Hamı buna hazırdırmı?" Bir
çox reyissor əski sovet sistemində olduğu kimi
işləməyə çalışır. Prodüser sistemində isə hətta
quruluşçu reyissordan öndə prodüser dayanır.
Nəinki istehsal məhsulunun çəkilməsində,
həmçinin ərsəyə gətirilməsində, sabah bazara çıxarılıb orada
realizə edilməsində prodüser əməyindən
çox şey asılıdır. Belə olan
tərzdə təbii ki, prodüser özü ortaya
tələblər qoyur. Bu, əsasən
konkret maliyyə çərçivələrində
istehsalatın reallaşdırılması və konkret
müddət ərzində istehsalatın sona
çatdırılması tələbləridir. Ancaq hamı buna hazır deyil. Həm
də təkcə reyissorlarımız yox, bir sıra
yaradıcı insanlar da buna hazır deyillər. Ancaq
prodüser ortaya konkret tələb qoyur: bunu bir günə
çəkməliyəm! İstehsalat
tələblərinə hazır olmayan insanlar
prodüserlər tərəfindən dəvət olunmur.
Təbii seçim deyəndə, mən bunu
nəzərdə tuturam. Ancaq bir
yaradıcı insan kimi mənim prodüser
mərkəzlərinin özlərinə də çoxlu
iradım var. Mən 90-cı illərdən bəri yalnız
prodüser mərkəzlərində işləmişəm.
Amma çalışdığım prodüser
mərkəzlərinin hamısından razı
qalmamışam. Bu dövrdə
dövlət xətti ilə yalnız Eldar Quliyevlə
"Girov", Oqtay Mirqasımovla "Günaydın,
mələyim" filmlərini çəkmişəm. Nəyə görə hal-hazırda "Sınaq
film" və "Bizim kino" prodüser
mərkəzləri ilə işləyirəm?
Çünki filmin yüksək səviyyəli təsviri
ilə məşğul ola bilən
operatorun özünün müxtəlif tələbləri
var. Maddi tələblərdən əlavə, bu, istehsalata tab
gətirə biləcək texnologiyaların əldə
olunması tələbidir.
Açığını
deyim, çalışdığım hər iki prodüser
mərkəzlərinə hansı tələbi irəli
sürmüşəmsə, həmin şəraiti yaradıblar. Ona
görə aramızda heç bir problem yoxdur. Sirr açmaram ki, bir çoxları məni
problemli, "kapriz"li operator kimi tanıyır və
qələmə verirlər. Mənim
"kapriz"lərim yalnız istehsalat
çərçivəsindədir. Mən
bu çərçivədə konkret vəsait və
şərait tələb edirəm. Bu
gün mənə şərait yaradılır və bu
məni tam qane edir. Buna görə də
nə münasibətləri korlayıram, nə də
əsəbiləşirəm. Gələcəkdə
də təklif olarsa, belə prodüser mərkəzləri
ilə işləyərəm. Elə
prodüser mərkəzləri ilə də
işləmişəm ki, dəvət edib, ancaq nə
müqavilə bağlamaq istəyib, nə də texnika verib.
Sonunda isə yüksək səviyyəli film
istəyib. Biz axı sehirbaz deyilik. Biz sadəcə, əldə olan texniki
vasitələrlə müəllif yozumunun
ifadəçisiyik. Ona görə də
bizə müəyyən texnoloyi vəsaitlər
lazımdır. Prodüser
mərkəzləri bu tələbləri
ödəməlidir.
- Bir
neçə il bundan əvvəl
fəaliyyət istiqamətini dəyişərək kino
lentində deyil, videoya çəkirdiniz. "Lider"
televiziyasının "Azərbaycan" redaksiyasında
işlədiyiniz dövrü nəzərdə tuturam. Televiziyanın ritminə uyğunlaşa bildinizmi?
Ümumiyyətlə, o dövr
yaradıcılığınıza nə əlavə etdi?
- Mənə elə gəlir ki,
mən televiziyaya kino istehsalatı prosesinin mexanizmini
gətirdim. Həmçinin televiziyada Azərbaycan kinosunun
gələcək inkişafında öz potensialından
istifadə edə biləcək gənclərlə
-
"Mən reyissor olmayan yerdə reyissoram" - bu
sözləri özünüz haqqınızda demisiniz. Yenədəmi bu yanaşma tərzi ilə film
çəkərsiniz?
- Bu sözləri bədii kino
haqqında yox, sənədli kino üçün demişdim. Həqiqətən, əgər içimdə
müəyyən hisslər olur, konkret mövzuya ürəyim
yatırdısa və bilirdim ki, bunu başqa reyissor
çəkə bilməyəcək, onu edirdim. Bundan sonra da bundan imtina etməyəcəyəm.
Amma yenə deyirəm: bədii kinoda mənim öz
sənətim var. Müəllimim Monaxovun sözləri
həmişə qulağımdadır: "Mundirinin
ləyaqətini qorumağı bacar. Heç
vaxt birinci olmağa çalışma. Öz
dəst-xəttini formalaşdırmağa çalış.
Onda rahat nəfəs alacaqsan. Kiminləsə rəqabət aparma. Dünəninlə, bugününlə
rəqabət apar. Bəlkə sabaha
addımlaya biləsən". Bax,
sədləri bu cür aşa bilmişəm. Təbii
ki, hələ qarşıda görüləcək
böyük işlər var. Əgər yadınızdadırsa,
mən beş-altı il bədii kino
çəkmədim. Sizi inandırıram ki, bu
fasilədən sonra "Girov" filminə başlayanda
nə qədər həyəcan keçirirdim. Yalnız bundan sonra çəkdiyim
"Günaydın, mələyim" filmində
özümü formada hiss etdim. Bu, normal
bir prosesdir.
- Çox
şeydən danışdıq, ancaq bu gün Azərbaycanda
operator məktəbinin vəziyyətinə toxunmadıq. Söz düşmüşkən, köhnə
nəsil operatorlar bu məktəbin bitib-tükəndiyi, yeni
kinooperatorların yetişmədiyi
qənaətindədirlər.
- Bizdə çox hörmətli
və peşəkar bir sənətkar vardı. O, hər
filmdən sonra: "Ola bilsin, bu mənim axırıncı
filmimdir və ümumiyyətlə, kino daha inkişaf
etməyəcək" - deyirdi. Belə
bədbin insanların psixoloyi durumu aydındır. Ancaq həyat davam edir. Cəmiyyət
inkişaf edir. Sadəcə, hər
dövrün öz estetikası, öz tələbi var.
Deməzdim ki, Azərbaycanda operator məktəbi
tükənmək üzrədir. Hal-hazırda
ölkəmizdə bir neçə gənc operator
fəaliyyət göstərir. Onlar
yavaş-yavaş formalaşır,
püxtələşirlər. Sənətkar
birdən-birə yetişmir. Mən
illər uzunu işlədikdən sonra İncəsənət
Universitetini bitirib Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutuna daxil
oldum və oranı fərqlənmə ilə bitirdim. Ona qədər mən yetişmişdim,
təcrübəm vardı. Sadəcə,
sənətkarlıqla bağlı müəyyən cilalanma
prosesinə ehtiyacım olduğundan Moskvaya getdim. Təbii ki, yeni biliklər əldə etdim. 30 yaşında qayıdan kimi bir neçə film
çəkdim. Bunların arasında tarixi
filmlər də vardı. İndi isə
tələbələr instituta 18-20 yaşlarında daxil
olurlar. Dörd il oxuyandan sonra
hərbi xidmətə yollanır və qayıdandan sonra bir neçə
film çəkirlər. Biz onlardan dərhal
quruluşçu operator olmağı tələb etsək,
haqsızlıq olar. Operatoru operator edən
nə universitet, nə də dost-aşnadır. Operatoru yetişdirən reyissordur. Mən Kinematoqrafiya İnstitutunda oxuyanda diplom
işimlə bərabər doqquz film çəkdim.
Səkkiz filmimi çəkəndən sonra həmişə
özümə sual verirdim: "Bu sənəti
seçməkdə yanılmamışam ki?.."
Yalnız Mixail Kosorevlə "Gənc Mixailin
görüntüsü" filmini çəkəndən
və bu həm ona, həm də mənə böyük
uğurlar gətirəndən sonra başa düşdüm
ki, bu sənəti seçməkdə yanılmamışam.
Əgər bizim kinoda da ciddi, tələbkar
reyissorlar yetişəcəksə, operatorlar həmişə
olacaq.
- Bayaq dediniz ki,
çoxları sizi problemli insan kimi qələmə verir. Onu da deyirlər ki, həyatınızın
yarısı imtinalardan ibarətdir. Əgər
doğrudan da belədirsə, bu imtinalarla karyeranız
üçün açılan qapıları
tərəddüdsüz-filansız öz
əllərinizlə bağlamamısınızmı? Ya bəlkə səhv edirəm, bu xarakterlə daha
çox udmusunuz?
- Mən ləyaqətimi qorumuşam.
Şəxsi ləyaqətimdən
danışmıram, sənət ləyaqətimi. Mundirimin ləyaqətini qorumağa
çalışmışam. Heç vaxt
heç kəsə imkan verməmişəm ki, sadəcə
Rafiq Quliyevin yox, kinooperator sənətində
çalışan Rafiq Quliyevin ləyaqətini tapdalasın.
Həm sənətdə, həm də öz
içimdə səmimi olmağa çalışıram.
Görəndə ki, filmdən film
alınmayacaq, çəkilişə başlamadan
çıxıb getmişəm. Çünki bizdə
belə bir yazılmamış qanun var: bir kadr
çəkdinsə, axıra qədər aparmalısan. Ona görə çəkilişə başlamadan
getmişəm ki, həmin filmlə istədiyimi edə, onun
ifadəçisinə çevrilə bilməyəcəyimi,
səmimi olmayacağımı başa
düşmüşəm.
- Heç
şübhəsiz, işiniz sizin üçün
təkcə texniki vasitə deyil, həm də fəlsəfi
mahiyyət kəsb edir. Bəlkə bu sirri
özünüz açasınız.
- Ürəyimə yatan ssenarilər,
yüksək peşə səviyyəsində öz
yaşantılarını reallaşdırmaq istəyən
səmimi reyissorla işləmək, yaşantımı
təmin edə biləcək maddi vəsait və rahat
yaşamaq - başqa heç nə istəmirəm.
Kaspi.- 2008.- 4 dekabr.- S. 11.