Mükərrəmoğlu M.
Onun
filmlərində insanın mübariz ruhu yaşayır
Bu yaxınlarda
“Həsən Seyidbəyli” sənədli filminə yenidən
tamaşa etdim. “Salnamə” studiyasında lentə alınmış bu kinoəsər, əslində,
Həsən müəllimin
filmləri haqqındadır
və burada böyük sənətkarın
milli kino sənətimizin inkişafındakı
rolu ustalıqla açılır. Məqsədim
film haqqında danışmaq deyil. Ömrünün 40 ildən
çoxunu yaradıcılığa
həsr etmiş bir insanın həyat və yaradıcılığına qısa
nəzər salmaq yerinə düşərdi.
Həsən müəllim yaradıcılığa
ədəbiyyatla başlamışdı.
Onun ədəbi yaradıcılığında “Kür sahillərində”
(1953), “Telefonçu qız”
(1960) povestləri, “Uzaq
sahillərdə” romanı
(1954, İ. Qasımovla birgə),
“Cəbhədən-cəbhəyə”
(1961), “İllər keçir”
(1973, İ. Qasımovla birgə"),
“Çiçək” (1978) romanları, “Dəniz cəsurları sevir” (1954,
İ. Qasımovla birgə)
“Sən niyə yaşayırsan” (1959, İ.Qasımovla
birgə) pyesləri əhəmiyyətli yer tutur.
Ümumiyyətlə,
xalqımızın mənəvi dünyasının
formalaşmasında Həsən müəllimin mühüm
xidmətləri olub. Onun qəhrəmanları mənəviyyatca
saf, cəmiyyətdə
öz mövqeləri,
dünyaya öz baxışları olan insanlardır. Bu insanlarda nümunə götürüləsi çoxlu
müsbət keyfiyyətlər
var. Və hər dəfə Həsən Seyidbəylinin
filmlərinə baxarkən
orada yeni bir şey tapırsan,
onlardan nəsə öyrənirsən.
Həsən
Seyidbəyli sovet kinosunun aparıcı rejissorlarından, sovet
ədəbiyyatının qabaqcıl
nümayəndələrindən olub. Amma
bu böyük sənətkarın yaradıcılığında
hər şey bəşəridir, bəşəri
ideyalardan qaynaqlanıb.
Həsən müəllim
tarixdən də, müasir dövrdən də əsər yazanda, yaxud film çəkəndə
Azərbaycan xalqının
mənəvi dəyərlərini
həmişə meyar
kimi əsas götürmüşdür. Həsən
Seyidbəylinin əsərlərində
həmişə milli
ruh, milli qeyrət hakim olmuş, bu torpağa, bu təbiətə vurğunluq
onun əsərlərini
də səmimi və təbii etmişdi. Bu əsərlərdə zahirən adi görünən hadisələrdəki
gizli mətləblərin,
dövrün, zamanın
nisgilli ağrılarının
onun poetik zəkasının, təxəyyülünün
süzgəcindən keçdiyini
aydın hiss edirsən. Seyidbəylinin
əsərlərində elə
aydın notlar, elə səmimi deyimlər var ki, bunu yalnız
onun yaradıcılığına
xas olan keyfiyyətlər kimi qiymətləndirmək lazımdır.
Həsən Seyidbəyli Bakıda doğulmuşdu.
Abşeronun sərt təbiəti, Xəzərin
romantik görünüşü
onun qəlbində poetik bir təxəyyül
formalaşdırmışdı. Həsən müəllim
kinoya kiçik oçerklər müəllifi
kimi gəlmişdi. “Böyük yol” (1947), “Bakıdan–Göygölədək”
(1948) film- oçerkləri
kinematoqrafımıza istedadlı
bir gəncin qədəm basdığından
xəbər verirdi. Böyük sənət yolunun başlanğıcında
duran bu əsərlərdə ilk
istedad qığılcımları,
Vətənə ülvi
məhəbbət duyğuları,
təbiətə vurğunluq
hissləri çox məharətlə tərənnüm
olunmuşdu.
Amma “Uzaq
sahillərdə” filmi bu istedadlı yazıçının
kinodramaturq kimi ilk uğurlu addımı idi. Xalq
yazıçısı İmran Qasımovla birgə
yazdıqları “Uzaq sahillərdə” ssenarisində
kinematoqrafın bütün tələbləri layiqincə, yerli-yerində
əks etdirilmişdi.
Kinodramaturgiyamızda
müharibə mövzusunun çox sərrast işləndiyi
bu ssenari müəlliflərinə böyük
şöhrət gətirdi və kinorejissor Tofiq
Tağızadə filmə çox orijinal quruluş verdi. Film 1958-ci ildə nümayiş etdirildi. Həmişə onun həm ssenarisini yazdığı, həm də rejissor kimi quruluş verdiyi “Telefonçu qız”, “Möcüzələr
adası”, “Cazibə qüvvəsi”, “Kimi daha çox sevirik” və s. bu kimi
filmləri birləşdirən
ümumi cəhəti
tapmağa çalışmışam.
Və qənaətim bundan ibarətdir ki, Həsən Seyidbəylinin bu filmlərində ümumi bir cəhət var. O da qəhrəmanların
milli xarakteri, hadisələrə poetik ahəng vermək bacarığıdır. Onun
yaratdığı personajlar
adi adamlar idi. Əksəriyyəti həyatda öz yerini axtaran və bu yolda
çətinliklərlə qarşılaşan gənclərdir.
O, gənclərin taleyini
tədqiq edir, bəzən bədii ümumiləşdirmə vasitəsilə
müxtəlif xarakterlərə
məxsus adamları ekrana gətirir, onları həyatın sınaqlarından keçirir.
Bu filmlərə tamaşa etdikcə mənən saflaşırsan,
sabaha nikbin nəzərlərlə baxırsan.
Həsən
Seyidbəylinin qəhrəmanlarının
mənəviyyatında ülvi bir təmizlik var, bu
keyfiyyət onları yaddaşımıza həkk edir, bizi,
cəmiyyəti təmizliyə, paklığa səsləyir. “Sən niyə susursan?” (1966) filmi onun öz ssenarisi
əsasında çəkdiyi
filmlərdəndir. Burada
insanların təmiz mənəvi duyğuları
əks olunur. Amma müharibə mövzusunda lentə aldığı “Bizim Cəbiş müəllim”
daha çox diqqəti çəkir. Hər dəfə bu filmə tamaşa
edəndə yeni bir keyfiyyət tapırsan. Cəbiş müəllim təmiz, saf duyğularla yaşayan, cəmiyyətin
ağrılarını öz
içərisindən keçirən
humanist bir insandır. Hətta o dərəcədə sadəlövhdür ki, bəzən onun belə münasibətləri
ətrafındakılara qəribə
görünür. “Bizim
Cəbiş müəllim”
bəlkə də o dövrdə humanist prinsipləri əks etdirən ən yaxşı filmlərdən idi. Xalq artisti Süleyman
Ələsgərov əslində
kino aktyoru deyildi. Amma Həsən
müəllim onu kinoya gətirdi və milli kinomuzun
ən uğurlu qəhrəmanlarından birinə
çevirdi. Həsən
Seyidbəylinin aktyor axtarışları həmişə
dəqiq və cəlbedici olmuşdur. “Nəsimi”ni də Həsən müəllim çəkdi.
Bu böyük bir imtahan idi.
Ziddiyyətli tarixi dövrün materiallarını
ilk dəfə bədii kinoya gətirmək, doğrudan
da, riskli bir iş idi
və Həsən müəllim belə bir risk etdi.
Film çox səviyyəli alınmışdı
və Nəsiminin dövrü, onun həm şair, həm də yüksək duyğulara malik insan kimi
kinoportreti tamaşaçıları,
həqiqətən, valeh
etmişdi. Həsən
müəllim baş rola gənc aktyor Rasim Balayevi
çəkmişdi. O, Rasimi
kinomuz üçün
kəşf etdi. Həsən müəllim
milli kinomuza Nəsiminin bədii obrazını gətirməklə
kino tariximizi zənginləşdirdi. İlk
dəfə kinomuzda Nəiminin, Teymurləngin,
Şirvanşah İbrahimin
bədii obrazlarını
yaratdı. Film mükafat da aldı, festivallarda da uğurla nümayiş etdirildi.
Həsən
müəllim gözəl təşkilatçı idi. Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqına uzun müddət rəhbərlik
etmişdi. Məhz onun dövründə bu təşkilat kino sənətimizin əsl yaradıcılıq
mərkəzinə çevrilmişdi.
Burada tez-tez görüşlər keçirilərdi,
kino işçilərinin
problemləri burada çözülərdi. Onun
sədrliyi dövründə
ittifaqın bir neçə qurultayı da olmuşdu. O, kino işçilərini səfərbər etməyi
bacarırdı.
Bununla yanaşı,
Həsən müəllim yaradıcılığını
da davam etdirirdi. Yeni filmlər
çəkir, ssenarilər
üzərində işləyirdi.
Həm də gənclərin kinoya cəlb olunması üçün əlindən
gələni əsirgəmirdi.
Ömrünün son vaxtlarında Həsən müəllim “Xoşbəxtlik
qayğıları”nı
çəkdi. Bilmirəm,
nədən bu mövzunu seçmişdi.
Niyə xoşbəxtlik
qayğıları ömrünün
bu yaşında onu narahat etmişdi?
Ssenarini də özü yazmışdı.
O, bizləri xoşbəxt
görmək istəyirdi.
İstəyirdi ki, yaşadığımız cəmiyyətdə
inkişafımıza mane
olan hər şey aradan götürülsün. Bu
filmdə onun qəhrəmanları köhnəliyin
qalıqlarına qarşı
çıxırlar, hər
şeyi yenidən başlamaq istəyirlər.
Yeniliklər isə həmişə təzyiqlərlə
qarşılanır.
Həsən
Seyidbəylinin ömür yolu mədəniyyətimizlə,
incəsənətimizlə, ədəbiyyatımızla
sıx şəkildə bağlıdır. Onun bədii əsərləri, filmləri
tariximizin əsl bədii salnaməsidir. Bu əsərlərdə təlqin olunan ideyalar ömür yolumuza işıq saçır, bizi mənəvi dəyərlərimizə
daha həssas yanaşmağa səsləyir.
Onun xatirə
günü, yəqin ki, “Həsən Seyidbəyli”
sənədli filmi hansısa televiziya kanalı ilə
nümayiş etdiriləcək. Çalışın,
həmin filmə baxın, onu daha yaxından tanıyın.
Xalq qəzeti.- 2008.- 27
dekabr.- S. 6.