Təranə
Kinoda
yenidən intibah dövrü başlayacaq
Əsəd Əsədov, səs operatoru:
"Tamaşaçını cəlb etməyin yolları
axtarılıb tapılmalıdır"
Əsəd Əsədov
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasının qocaman
işçilərindəndir. Leninqrad Kino
Mühəndisləri İnstitutunu bitirəndən sonra
taleyini kinostudiyaya bağlayıb. Artıq 38 ildir ki, səs
operatoru vəzifəsində çalışır. Bu
sənətə gəlişi təsadüfi olsa da, indi bunu
taleyin yazısı adlandırır.
Əməyinə verilən
qiymətdən də narazı deyil. Əməkdar
mədəniyyət işçisi, Dövlət
mükafatı laureatı, "Qızıl çıraq"
milli mükafatçısıdır. Fəaliyyəti boyunca
bir sıra fəxri fərmanlara layiq görülüb.
- Bu
sənətə gəlişim sırf təsadüf olub. Orta
məktəbi Qubada bitirmişəm. Sənədlərimi
Azərbaycan Neft və Kimya İnstitutuna verəndə
başqa ölkələrdə oxumaq üçün də
sənəd qəbul olunduğunu öyrəndim. Ali
məktəblər sırasında Leninqrad Kino
Mühəndisləri İnstitutunun adı diqqətimi
çəkdi. Sənədlərimi verdim və qəbul
olundum. Bilirdim ki, gələcəyim kino ilə bağlı
olacaq. Bütün cavanlar kimi mənim də kinoya böyük
həvəsim var idi. Çox maraqlı ixtisas idi və
tanınmış mütəxəssislərdən dərs
alaraq səs texnikası üzrə ixtisaslaşdım.
Təyinatımı
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasına verdilər. Artıq
38 ildir ki, burada çalışıram. Fəaliyyətim
dublyaydan başladı. Kinoda isə səs operatoru kimi 1970-ci
ilin ortalarından işləmişəm. O zaman həm
keçmiş sovet respublikalarında çəkilən
filmlər, həm bizdə istehsal edilən filmlər, həm
də əcnəbi filmlərdən ibarət 60 filmi dublyay edib
kinoteatrlarda göstərirdik. Dublyaya olduqca ciddi yanaşırdıq.
- Siz kinostudiyaya gələn vaxtlar
kinomuzun ən qaynar dövrü idi. Orada çalışan
məşhur insanların cərgəsinə necə
qatıldınız? Sizi necə qəbul elədilər?
- Bunda mənim
şəxsi keyfiyyətlərim rol oynadı. Həmişə
insanlarla tez ünsiyyət yaratmaq qabiliyyətim olub.
Tamamilə başqa bir mühitə
düşmüşdüm. Televizorda gördüyüm
insanlarla birdən-birə eyni pilləkəndə, liftdə
qalxmaq, dəhlizdə rastlaşmaq çox fərəhli idi.
Bir dəfə Həsən Turabovla liftdə bir yerdə
qalxdıq. Həsən müəllim o vaxt "Yeddi oğul
istərəm" filmində çəkilmişdi. Evə
gəlib böyük fəxrlə bu hadisəni
danışdım. Onda mənim 23 yaşım var idi. Sonradan
iş prosesində bir-birimizi yaxından tanıdıq.
Əlbəttə, işdən sonra da çay içir,
söhbət edirdik.
- Deyə bilərsinizmi, 70-ci
illərin kino ab-havası ilə bugünkü ab-hava nə
ilə fərqlənir?
- Çox
fərqlidir. O vaxt kinostudiyada mindən çox işçi
var idi. İş də çox idi. İldə Moskvanın
və "Qoskino"nun sifarişi ilə 8 film, 30 adda
sənədli film, animasiya filmləri, "Mozalan"
süyetləri çəkilirdi. 60 dublyay olunurdu. Bir
sözlə, kinostudiyada həyat qaynayırdı. İndi
yenə də tədricən irəliləyiş hiss olunur.
Çünki kinoya dövlət qayğısı var.
Dünyanın bütün ölkələrində kinoya
dövlət qayğısı olmasa inkişaf olmaz. Hesab
edirəm ki, kinoda yenidən intibah dövrü başlayacaq.
Çünki filmlərin sayı çoxalır, yeni-yeni
istedadlar üzə çıxır. Şübhəsiz ki,
nəsə bir irəliləyiş olmalıdır.
- Səs operatoru
kimi ilk debütünüz hansı filmdə oldu?
- 1974-cü ildə Tofiq
İsmayılovun çəkdiyi "Çarvadarların izi
ilə" bədii filmi ilk debütüm oldu. Görünür,
bədii filmə dəvət almağımda düblyayda
mənim haqqımda verilən rəy rol oynamışdı.
Mən Tofiq müəllimin dəvətinə
böyük məmnuniyyətlə razı oldum. O vaxtdan
da bədii film çəkilişlərində
işləyirəm. Bu illər ərzində 43
bədii filmdə çalışmışam. Bundan əlavə, uzun müddət "Mozalan"
satirik yurnalında işləmişəm.
- Deyə
bilərsinizmi, çəkilən filmin gələcək
taleyi sizdən nə qədər asılıdır?
- Bunun faizini hesablamaq
çətindir. Filmin sahibi reyissordur. Bütün yaradıcı heyət reyissorun
dediklərini keyfiyyətli icra etməyə məcburdur. Bilavasitə reyissorun işinə xələl
gətirməmək lazımdır. Əgər
filmdə səs uğurlu alınmazsa, bu, ümumi filmə
ziyandır.
- Dublyayda
çalışmağınızla filmdə işiniz
arasında hansı fərqlər vardı?
- Dublyayda yalnız
danışıqları yazırdıq. Müsiqi,
kənar səslər hazır gəlirdi və biz onları
lentə köçürürdük. O vaxt avadanlıq
müasir sayılırdı. İndi artıq
həmin avadanlıq köhnəlib və kompyuter sisteminə
keçilib. Bu, müasir tələbdir
və kompyuterin imkanları da genişdir. İki
ilə yaxındır ki, kinostudiyada köhnə avadanlıq
işləmir. Səsə aid müasir
avadanlıq alınıb. Bundan sonra
həmin avadanlıqla işləyəcəyik.
- Bir
peşəkar kimi bu gün dublyayın səviyyəsi sizi qane
edirmi?
- Hazırda dublyay 5-10 il
bundan əvvəlki səviyyədən bir qədər
yaxşılaşıb. Çünki bu, yeni
işdir. Ancaq yüksək
səviyyədə deyil. Biz o vaxt hər
hansı bir filmi səsləndirəndə ona olduqca çox
vaxt sərf edirdik. Dublyayda Rasim Balayev, Şahmar
Ələkbərov, Səməndər Rzayev, Sadıq
Hüseynov, Yusif Vəliyev, Məlik Dadaşov, Amalya
Pənahova, Şəfiqə Məmmədova və b. kimi
görkəmli aktyorlar iştirak edirdilər. Onlar böyük
usta idilər. Yəqin indikilər də nə
vaxtsa həmin səviyyəyə çatacaqlar. Fikrimcə, dublyayın səviyyəsi həm də
tərcümənin dəqiqliyi ilə əlaqədardır.
İndi tərcümələr bir qədər
səthi olunur. Bəzən
danışıq dilinə, mətnə uyğun olmayan
sözlər işlədilir. Buna baxmayaraq,
bəzi studiyalarda yaxşı dublyaylar olunur. Ancaq elə toxunulmaz filmlər var ki, onları dublyay
etmək düzgün deyil. Məsələn,
"Əsgər atası" filmi elə çəkilib ki,
burda gürcü aktyoru öz ləhcəsində
danışır. Onu tərcümə
edəndə çox mənasız səslənir. Bu baxımdan "Space" kanalı çox
düzgün yol tutaraq filmləri subtitrlə
səsləndirir.
- Hansı
reyissorlarla işləmək sizin üçün daha
maraqlı və yaddaqalan olub?
- Hər bir filmdə maraqlı bir
insanla görüşürsən. Təbii ki,
bunlar bir-birindən fərqlənir. Ancaq
işlədiyim reyissorların hər biri ilə
çalışmaq mənim üçün maraqlı olub.
Onu da deyim ki, reyissorların gənc və ya
yaşlı olması mənim üçün
əhəmiyyət kəsb etməyib, əksinə,
gənclərlə işləməyi daha çox
xoşlayıram. Ümumiyyətlə,
kinoda yeniləşmə olmalı, gənclər
gəlməlidir. İnanıram ki,
gənclər öz sözünü deyəcək. Çünki indiki görkəmli reyissorların
hamısı ən yaxşı filmlərini gənc
vaxtlarında çəkiblər. İndi
isə peşəkarlığın hesabına
çəkirlər. Gənclik yeni
nəfəs, yeni üslub gətirir. Hazırda
gənc reyissor Samir Kərimovla "Ziyarət" filmində
işləyirəm. Bu, onun kinoda ilk
debütüdür. Həmin filmdə
Pərviz Ramizoğlu adlı gənc səs operatoru da
çalışır.
-
Şəxsən sizin üçün bədii filmdə,
dublyayda, sənədli filmdə, yoxsa "Mozalan"da
işləmək daha maraqlıdır?
- Elə sənədli film olub ki,
çox məmnuniyyətlə işləmişəm. Məsələn, Şamil Nəcəfzadənin
görkəmli şair Hüseyn Cavidə həsr olunan
"Səma şairi" filmi. Eləcə
də bir-birindən fərqli "Mozalan"
süyetlərində həvəslə işləmişəm.
Onların hər biri bir film idi. Dublyayın da öz marağı var idi. Sadəcə, bədii filmə keçəndən
sonra dublyayda işləməyə vaxtım olmadı.
- Bu gün
necə, işiniz yenə də çoxdurmu?
- Hələlik yox... Sonuncu
dəfə Elxan Qasımovla "Biz qayıdacağıq"
filmində işləmişəm. Daha
sonra fasilə yaranıb. Arada "Qurani
Kərim"i Azərbaycan dilində səsləndirmişik.
İndi yenidən bədii filmə dəvət
almışam.
- Hazırda
səs operatorluğu üzrə davamçılarınız
yetişirmi?
- Bizdə bu ixtisasla bağlı
heç bir fakültə yoxdur. Ancaq
davamçılar var.Məsələn, Teymur Abdullayev
Sankt-Peterburqda qurtarıb. Bu peşə
ilə məşğul olanların bəziləri yaşa
dolub, bəziləri dünyasını dəyişib. Köhnələrdən qalan ancaq mənəm.
Estafet mütləq olmalıdır. Bəzən məni "Öz yerinə niyə
davamçı hazırlamırsan?" - deyə
qınayırdılar. Sadəcə, bu işə həvəs
göstərən adam olmalıdır.
Həvəs göstərən isə az
idi. Hazırda Pərviz Ramizoğlu adlı bi
gənci yetişdirirəm. Baxmayaraq ki,
mənim qurtardığım institutu bitirməyib, mənə
elə gəlir ki, o, gələcəkdə yaxşı
mütəxəssis olacaq. Söhbət
peşəkarlıqdan gedirsə, əksəriyyəti
özfəaliyyətdir. Heç bir
məktəb görməyiblər, sadəcə, həvəs
göstəriblər. Ancaq kinonun səsi
ilə kliplərin, qısametraylı televiziya filmlərinin
səslənməsi tam fərqlidir. Çünki
bədii film kinoteatr üçün hesablanıb.
- Hər hansı
film çəkildikdən sonra üzdə olan aktyorlar olur
və reyissorun adı hallanır. Yaradıcı
heyətin kölgədə qalan üzvləri sırasında
siz də varsınız. Bu, hardasa sizi
həvəsdən salmırmı?
- Bu, xarakterdən asılıdır.
Mən heç vaxt ön planda olmağı
qarşıma məqsəd qoymamışam. Populyar olmağı uşaqlıqdan
sevməmişəm. Əsas odur ki,
işimi çox sevirəm. Sevməsəydim, 38 il işləyə bilməzdim. İnsan
sevmədiyi işlə uzun müddət məşğul ola bilməz. Düzdür,
bəzən bir qədər soyuyuram, görünür, bu da
yaşla əlaqədardır.
- Bəzən
aktyorlar və ya filmin operatoru da film çəkmək
həvəsinə düşür. Sizin belə bir arzunuz
olmayıbmı?
- Cavan vaxtlarımda "Sənin
istedadın var" -deyə reyissorluq kursunda oxumağı
mənə təklif etmişdilər. Ancaq mən
özümdə hiss eləmirdim ki, hamıdan yaxşı film
çəkə bilərəm. Reyissorluq
böyük sənətdir. Hətta
mən buna görə çəkinmişəm. Orta səviyyəli reyissor olmağı isə
istəməmişəm. Mənə
görə, yaxşı səs operatoru orta səviyyəli
reyissordan qat-qat yaxşıdır.
-
Əlinizdə ixtiyar olsaydı, öz işinizlə
bağlı kinoda nəyi dəyişərdiniz?
- Kinonun problemi
tamaşaçı yoxluğu ilə bağlıdır.
Adamlar kinoteatrlara getmir. Vaxt vardı, alverçilər
axşam seansları üçün kinoteatrların
qarşısında bilet satırdılar. İndi
tamaşaçını kinoteatra qaytarmaq lazımdır.
Çünki tamaşaçı olanda filmi çəkən
reyissor məsuliyyət hiss edir. Mənə elə gəlir ki,
indi "onsuz da tamaşaçı yoxdur" deyə bir az
məsuliyyət azalıb. Tamaşaçı bir dəfə
premyeraya baxır, sonra film kinoteatrlarda nümayiş olunmur
və ictimai fikir yaranmır. Reyissor yaxşı və ya pis
film çəkdiyini bilmir. Filmə qiyməti
tamaşaçı verir. Amma yenə də nikbinəm.
Prezident kinonun inkişafı ilə bağlı
sərəncam verib. Yəqin ki, kinoteatrlara yiyələnən
insanlar olacaq. Kino biznes növünə çevrilsə,
tamaşaçılar kinoteatra qayıtsa, kino inkişaf
edəcək. Bu proses artıq Rusiyada gedir.
Tamaşaçını cəlb etməyin yolları
axtarılıb tapılmalıdır.
Kaspi.- 2008.- 17 dekabr.- S. 11.