Paşasoy E.
“Sovet vaxtındakı
toylara həsəd aparıram”
Firuz Səxavət: “SMS-li yarışmalarda reklamçılar
pul qazanır, amma xalqımız da bədbəxt günə salınır
“Camaat toya istirahət eləməyə gedir, biz
işləməyə”
“Qaqa,
Ağdamda toydayam, Bakıya qayıdanda görüşərik”.
Ötən həftə telefonuna zəng edəndə
cavabı belə olmuşdu. Bu gün böyük bir
hissəsi düşmən tapdağına çevrilmiş
Ağdamın işğal olunmayan kəndlərində
keçirilən toy məclislərində iştirakı
mənəvi borc sayır müsahibimiz.
Deyir ki, toylar bəhanə
olur, doğulduğu yurd yerinə yaxın obalara baş
çəkəndə həm bu itkinin təsirini daha artıq
hiss edir, həm də o yerlərə qayıtmaq
həsrətilə alışıb-yanır. Söhbət
boyu onunla başqa bir itkidən də danışdıq -
onunçün ustad, xalqımız üçünsə
böyük sənətkar olan Səxavətin itkisindən.
Beləliklə, həmsöhbətimiz əməkdar artist
Firuz Səxavətdir. Elə görüşəndə etiraf
etdi ki, bir az gecikməyinin səbəbi axşam toyda olması
və bu səbəbdən gec oyanmasıdır. Elə toy
mövzusundan başladıq:
- Firuz bəy,
özünüzü toy müğənnisi hesab edirsiniz?
- Bizim sənətimiz
xanəndəlik, müğənnilikdirsə,
əlbəttə, toya da gedirik, konsertə də, başqa
tədbirlərə də. Nəinki ölkə daxilində,
hətta xaricdə də hara dəvət eləsələr,
gedirik. MDB ölkələrində də toylarda oluruq.
Təbii ki, azərbaycanlılar dəvət edir. Moskvada,
Permdə toyda olmuşuq. Təbii ki, bizi ora aparırlarsa, yol
xərcimiz, apardığım ansamblın xərcini də
ödəyirlər.
- Adətən toy
qiymətləri ilə bağlı mübahisələr olur.
Bəzi müğənnilər bahalı olması,
bəziləri isə toylara ucuz getməsi ilə fəxr
eləyir. Sizin toy qiymətləri necədir?
- (Gülür) Bizdə bu, insana
baxır. Əgər bizi arzulayırsa,
çalışırıq ki, gedib toyu yola verək. Yəni
orda qiymətin az-çox olmasında problem yoxdur. Adam var ki,
imkanlıdır, amma pul vermək istəmir. Elə adam
mənə nə qədər təkid etsə, gedib o toyda
oxumaram. Çünki o sənə pul vermək
istəmədiyi halda, estrada müğənnisinə 5-10 min
verir, di gəl sənə 5 manat verəndə canı
çıxır. Elə adamın toyuna getmək
düzgün deyil. Çünki onun musiqidən xəbəri
yoxdur. Lakin adam da var imkansızdır, “baş üstə” deyib
onun toyunda oxuyaram.
- Toylarda sizi ən çox nələr
narahat edir? Yəqin ki, bütün toylarda
özünüzü rahat hiss eləmirsiniz...
- Yox vallah. Deyərdim toyların cəmi
1-2 faizi mənə müsbət təsir edir. Qalan 98 faizi toy deyil, şoudur. Elə
bil Rusiyada hansısa diskotekaya düşmüşük.
Düşürlər ortaya, yarım saat
fasiləsiz oynayırlar. Ə, nə
qədər oynamaq olar? Mən
oynamağın da tərəfdarıyam, oxumağın da,
söz deməyin də. Amma hamısı
yerində olanda gözəldir. Artıq
Bakı kəndlərində də qabaqkı toylar deyil. Bununla belə, Bakı kəndlərində tar,
kamança, xanəndə “trio”su oturur, müğənni
oxumağa başladısa, qulaq asırlar. Mahnı
bitincə xanəndəyə heç bir söz
deməzlər. Ən çox da Bakı
kəndlərində milli rəqslərimizin dəbdə
olmağı mənə ləzzət edir. “Süleymani”,
“Papaq”, “Tərəkəmə”, “Cütçü”yə
oynayırlar. Əgər oynamaq
istəyirsənsə, bu mahnılara oyna da. Gərək
“Ay xalam qızı”na oynayasan? Bu saat şadlıq evlərində ancaq belə
mahnılar çalınır.
- Bəlkə sənət
adamlarının hansısa təşəbbüslə
çıxış eləməsi vəziyyətə
müsbət mənada təsir göstərərdi...
- Bununla da düzələsi deyil. Zamanın
özünün tələbi var. Deyirlər elə şey var
ki, onu zaman həll edir. Bu saat biz elə
dövrdə yaşayırıq. Kim nə
qədər desə, tənqid eləsə, xeyri yoxdur. Müəyyən vaxtdan sonra vəziyyət
dəyişəcək. Məsələn, 5 il qabaqkı ilə indiki arasında xeyli
fərq var. Onda lap pis idi. Son muğam
müsabiqələrinin keçirilməsindən,
dövlətimiz tərəfindən muğamlara önəm
verilməsinə başlanılandan bəri camaatın
zövqündə elə bil dəyişiklik baş verib.
Toyların 80 faizində yarım saat da olsa,
muğama yer verirlər. Amma 5 il qabaq
heç bu da yox idi. Sovetin vaxtındakı toylar
indi yoxdur. Mən o toylara həsəd
aparıram. Həmin illər mənim
uşaqlığıma düşüb, ancaq indiyədək
çox gözəl yadımdadır. Həmin
illər musiqiyə tamam başqa cür yanaşırdılar.
Fikirləşirəm ki, onda toyda nə
qədər gözəl ənənəmiz, millətimizin
musiqiyə qulas asmaq mədəniyyəti var idi. Adamlar diqqətlə qulaq asırdılar ki,
görək bu hissədə xanəndə necə oxuyacaq,
yaxud tar çalan necə ifa edəcək. Amma indi belə şeyə fikir verən yoxdur. Səsli oxuyana deyirlər “bu nəyə
qışqırır?” İndiki
oxuyanların səsi yoxdur ki. Bu gün birinci oktavanı
do kökündə oxuyanların çoxu oxuya bilmir. Əksəriyyət “so”, “lya”da oxuyur. Bununla da bir çox oxuyanlarımız erməni
Bokanı yamsılayır.
- Muğam oxuduğunuz yerdə
kiminsə mahnını kəsib hansısa yüngül
mahnılar sifariş etməsi halları olurmu?
- Əlbəttə ki, olur. Şəxsən
məni toya dəvət edən adamların çoxu xalq
musiqisinə üstünlük verən insanlardır. Deyək ki, toy yiyəsi köhnə musiqiyə
dəyər verir. Amma şadlıq evindəki 500
qonağın içində musiqini bilməyən o
qədər adam var ki. Bir
də görürsən muğam oxuduğun yerdə kimsə
gəlir ki, mən bir şey oynamaq istəyirəm. Məsələn, “Ay qız, keçmə burdan”
kimi mahnı sifariş eləyir. Bu,
həqiqətən də, ifaçıya təsir edir, ruh
düşkünlüyü yaradır. Dərhal
oxuduğun mahnını qurtarırsan ki, qoy oynasınlar.
- Ara mahnıları oxuyursunuzmu?
- Toyda oxuyuram. Çünki məcburam.
Bizim sənətimiz xalqın istəyini
nəzərə almağı tələb edir. Ancaq kim desə, mən həmin mahnıları
efirdə heç vaxt oxumaram. İndi camaat toya
şənlənməyə gəlirsə, onun istəyini
nəzərə almaq lazımdır.
- Ötən dəfə zəng
edəndə Ağdamda toyda olduğunuzu dediniz...
- Hə, Xındırıstanda toydaydım. Orda keçirdiyim hissləri sözlə ifadə
etməyə çətinlik çəkirəm.
Xındırıstanla bizim kəndimiz Abdal
Gülablının arası 40-50 km-dir. Adamın ürəyi
parçalanır ki, necə olur buracan gəldiyim halda,
yarım saatlıq yolu kəndimizə gedə bilmirəm. Düşüncələr adamı çox uzaqlara
aparır. Əlimizdən nə gəlir ki?..
Bizə ancaq Allaha dua etmək, xalqımızda
təpər arzulamaq qalır. Hər halda adam
çox məyus olur. Öz torpağında
didərgin düşmək çox ağırdır.
- Bilirik ki, siz həm də bir qardaş
kimi rəhmətlik Səxavətin yoxluğu yükünü
daşıyırsınız. Necə keçdi
bu illər?
- 1991-ci il sentyabrın 30-da
Lökbatanın yaxınlığında qəzaya
düşmüşdü. Səxavət
mənə dərs deməsə də, həyatda
müəllimim olub. Gözümü
açanda Səxavəti görmüşəm. Səxavət mənim idealımdır, hər
şeyimdir. Bəlkə elə buna
görədir ki, ağzımı açıb bir mahnı ifa
edəndə deyirlər Səxavət kimi oxuyur. Bu, bir tərəfdən irsən olan şeydir,
digər yandan içimdən gələn oxudur. Bu da Səxavətin yoludur. Təbii
ki, Səxavətsiz çox çətindir. Yaxın dostları o vaxt mənə
məsləhət gördülər ki, Səxavətin
adını götür. Bu,
Səxavətin adını yaşatmaq mənasını
vermir. Səxavət bir sənətkar idi
ki, yaşadığı dövrdə özünü
tarixə salıb. Amma oxuduğum zaman
Səxavətin adının tez-tez çəkilməsinin
özü mənimçün təsəllidir. Bu baxımdan düşündüm, gördüm
düz deyirlər. Qoy Səxavətin
adı daha çox səslənsin. Hər
mənim ifam zamanı onun da adı çəkilsin.
- Övladlarından daha çox uşaq
verilişlərinin aparıcısı kimi
tanıdığımız Bəxtiyarı
tanıyırdıq...
- Səxavətin dörd övladı var, üç
oğul, bir qız. Böyüyü
Sədaqət artıq ailəlidir. Bəxtiyar
istedadlı uşaq idi, gözəl verilişlər
aparırdı. Sonradan fikrini dəyişib
başqa yol seçdi. Universitetdə
beynəlxalq əlaqələr fakültəsini bitirdi. Bundan sonra İngiltərədə magistraturanı
qurtardı. İndi də Xarici
İşlər Nazirliyində işləyir.
- Öz övladlarınızın
səsi varmı?
- İki qızım var. Balacasının
musiqi duyumu var. Hərdən baxıram ki, səsi gəlir,
notları, musiqini duyur. Amma hələ uşaqdırlar.
- Bəs dərs dediyiniz
tələbələr arasında fəxrlə adını
çəkə biləcəyiniz şagirdlər necə?
- Mən Milli Konservatoriyada iki ildir
dərs deyirəm. Bir tələbəm var, Məmməd
adında. Eyni zamanda gimnaziyada da dərs
deyirəm. Orda da Qəbələdən Mustafa adında
tələbəm var idi, keçən il
bitirdi. Yaxşı səsi var, elə bil
Qədir Rüstəmovun səsidir. Mən
inanıram ki, onlar yaxşı ifaçı olacaq. Gərək tələbədə istedad olsun. İstedad olmasa, müəllim onun yerinə oxumayacaq
ki. Müəllim, sadəcə,
istiqamət verə bilər. Bu gün başda mənim
müəllimim Arif müəllim (Xalq artisti Arif Babayev-E.P.) olmaqla
Ağaxan müəllim, Qəzənfər müəllim,
Mənsum müəllim, Cabir müəllim, Zabit müəllim
həm Asəf Zeynallıda, həm də Milli Konservatoriyada
dərs deyir. Yaxşı
tələbələrin hər biri Asəf Zeynallını
bitirəndən sonra Milli Konservatoriyaya gedir. O baxımdan
bizlərə hələ yaxşı tələbələr
gəlib çıxmır. (Gülür)
- Efirə baxırsan gənclərin
böyük bir qismi meyxana yarışlarına, digər
hissəsi ulduz müsabiqələrinə qatılıb. SMS-li müsabiqələrə necə
baxırsınız?
- Burda reklamçılar, sponsorlar pul qazanır. Amma xalqımızı da bədbəxt günə
salırlar. “Yeni ulduz” yarışması
var ha...Bilmirəm 7-ci, ya 8-cidir keçirilir. Başa düşmürəm, bunlar elə bil
inqubator cücəsi buraxırlar, bununla nə demək
istəyirlər? Hər mikrafon
götürən cavanları başdan eləyir. Başqaları da deyir hamı oxuyursa, gedim mən
də oxuyum. Ordan çıxan hər
kəs də tökülür restoranlara ki, mən oxuyanam.
Camaatı da çaşdırırlar,
özləri də çaşır, üstəlik də
millətimizin zövqünü, ənənəsini
korlayırlar.
- Sizin əməkdar artist
olmağınızda kimin rolu oldu?
- Allah rəhmət eləsin Ramiz Mirzəyevə,
“Azərneftyağ” zavodunun keçmiş direktoruna. Sənətə, sənətkara çox qiymət
verən insan idi. O öz hesabına zavodda ansambl
yaratmışdı, indiyədək də fəaliyyət
göstərir. Hardasa 70-80 nəfər orda
işləyir. Bütün yaxşı
oxuyanları işə götürmüşdü.
İndiyədək həmin sənətkarlar orda
işləyib maaş alırlar. Biz
istənilən tədbirlərdə, neftçi günlərində,
dövlət tədbirlərində gedib konsert verirdik,
maaşımızı da alırdıq. Mənlə
Könül Xasıyevanın əməkdar artist adı
ilə bağlı təqdimatı da Ramiz müəllim verdi.
Bundan sonra bizə ad verdilər. Yadınızdadırsa, Arif
müəllim başda olmaqla biz birgə “Rast”, “Şur”,
“Zabul”, “Çahargah” muğamlarını ifa edirdik.
Məşqlər üçün yerin arendasını Ramiz
müəllim özü ödəyirdi. İndi elə adam
hanı? Muğamlarımızın iki-üçü
qaldı, ondan sonra bu işi davam etdirə bilmədik.
- Asudə
vaxtınızda qulaq asdığınız
sənətkarlardan kimlər var? Özünüzü
dinləyirsiniz?
- Özümə
hərdənbir qulaq asıram, sadəcə, harada səhv
elədiyimi bilməkdən ötrü. Amma mən ancaq
köhnə sənətkarlarımıza qulaq asıram. Bu saat
maşında Əbülfət Əliyev, Seyid, Rübabə,
Şövkətin kasetləridir. Səxavətin kasetlərinin
hamısı var. Yəni mən indiki musiqidən zövq ala
bilmirəm. Mən demirəm ki, belə musiqiçiyəm.
Nə bacarıramsa, onu edirəm. Amma xalq musiqisi stilində
çalışıram, həmin boğazları
eləməyə səy göstərirəm. O baxımdan
yüngül musiqiyə qulaq asa bilmirəm. Çünki
mənim ruhum, qanım o deyil. Amma Əbülfətə qulaq
asanda dincəlirəm. Deyirəm Allah rəhmət eləsin,
insan necə oxuyarmış. Adicə
muğamlarımızın arasında gedən rənglər -
çalğılar var e, onlara qulaq asırsan,
heyrətlənirsən. Deyirsən, bəh-bəh, musiqimiz onda
inkişaf edibmiş, indi yox. İndi improvizə adı ilə
musiqimizi zay eləyib qoyurlar ortaya. Olmaz. Musiqi
əndazədən çıxanda onun tamam dadı-duzu itir.
- İstirahətinizi
necə qurursunuz?
- Camaat toya istirahət
eləməyə gedir, biz işləməyə.
İstirahəti ancaq toydan sonra edirik. Bu zaman da istirahətimi
müxtəlif şəkildə qurmağa
çalışıram. Mən idman növlərinin
çoxuna həvəskaram. Şahmat, nərd oyunundan
tutmuş, voleybol, futbola qədər. Həftədə bir
dəfə dostlarla futbol oynayıram, nərd heç, onu
hər gün oynayırıq. Şahmatı hərdənbir
oynayıram. At minməyi çox xoşlayıram. Yayda tez-tez
cıdıra gedirəm. Qışda 10 gündən, iki
həftədən bir gedirəm. Ən sevdiyim şeydir.
Hərdən də uşaqları şəhərə
çıxarıb gəzdirirəm.
Elə bu yerdə
xatırladıram ki, deyəsən, istirahət qrafikini
pozmuşuq. Cavabında dedi ki, eyb eləməz: “Burdan gedib bir
az nərd oynayacağam. Sonra da evə gedəcəyəm.
Evdə ustalar işləyir, baxacam görüm nəyi nə
təhər eləyirlər. Hərdən məişət
məsələlərinə də vaxt ayırırıq
axı”.
Bax belə. Yoxsa çoxları elə zənn edir ki,
toy-büsatda, efirdə, el şənliklərində
gördüyümüz sənətkarların əlindən
yalnız oxumaq gəlir...
Yeni Müsavat.- 2008.- 1
dekabr.- S. 5.