Məhərrəmova
T.
Biz sabahın tamaşalarını qururuq"
Hafiz Quliyev, reyissor: "Mənim üçün
emosional aktyorlar gözəldir"
Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun
qələminin qüdrəti və istedadının
gücü ilə ərsəyə gələn "Leyli
və Məcnun" operasının bu il 100, "Arşın
mal alan" operettasının 95 illik yubileyi qeyd olunur.
Dünyanın müxtəlif səhnələrində
oynanılan və böyük şöhrət tapan bu
tamaşalar demək olar ki, Akademik Opera və Balet
Teatrının repertuarında mühüm yer tutur.
Ümumiyyətlə, repertuarında klassik və müasir opera
və balet tamaşalarına yer ayıran teatr dünyanın
aparıcı sənət ocaqları ilə ayaqlaşmağa
çalışır.
Teatrın baş reyissoru Hafiz Quliyevlə söhbətimiz
zamanı sənət ocağının keçmiş və
bugünkü nailiyyətlərindən, gələcək
planlarından danışdıq:
- Teatrların sivilizasiyalar dövründəki
müstəsna rolu məlumdur. Bəs teatrların
gələcəyi haqqında hansı proqnozları vermək
olar?
- Əgər teatrın yaranma tarixi min illərlə
ölçülürsə, Azərbaycan teatrının
tarixi də yüz illər bundan öncəyə gedib
çıxır. Azərbaycan teatrı ilk
yarandığı vaxtlarda xalq oyunları, mərasimlər,
adət-ənənələr formasında fəaliyyət
göstərib. Ona görə də teatrın xalqın
həyatında, millətin formalaşmasında
həmişə müstəsna rolu olub. Azərbaycanda ilk
dəfə teatrın yaranmasında Həsən bəy
Zərdabi və Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
böyük rolu olub. Onlar sırf maarifçi insanlar idi və
o dövrdə teatr ilk dəfə yarananda da maarifçilik
xarakteri daşıyırdı. Millətin dünyagörüşünün
artmasında məhz teatrı önə
çəkirdilər. Bundan sonra teatr özünün
inkişaf yoluna qədəm qoydu və qollara
bölündü. Teatr bu gün də öz
funksiyasını yerinə yetirməkdədir və
özünün yeni inkişaf yoluna qədəm qoyub.
Dünya teatrlarına inteqrasiya var. Bu gün Azərbaycan
tamaşaları dünya səhnələrində,
eləcə də dünya teatrlarının tamaşaları
bizim səhnələrdə oynanılır. Opera
Teatrının artistləri dünyanın müxtəlif
ölkələrində qastrol səfərlərində
olurlar. Eləcə də dünyanın tanınmış
opera və balet ulduzları bizim teatrın səhnəsində
çıxış edirlər. Bu artıq bizim teatrlarla
dünya teatrları arasında münasibətlərin
formalaşmasıdır. Təbii ki, teatr daha da inkişaf
edəcək və insanların
dünyagörüşünün artmasında,
maariflənməsində öz rolunu davam etdirəcək.
Bugünün teatrı klassik ənənələri
özündə yaşadan müasir teatrdır. Bütün
teatrlarda bu tendensiya, yəni müasir texnologiya,
dünyagörüş və bütün bunlara uyğun
tamaşalar var. Biz klassikanı saxlayırıq və təbii
ki, bunun ətrafında eksperimentlər, müxtəlif
traktovkalar olur. Klassik əsərlər mütləq
yaşamalıdır ki, gələcək nəsil buna
baxsın və faydalansın. Bilirsiniz ki, ölkə
prezidentinin fərmanı ilə bütün teatrlarda
yenidənqurma işləri başlayıb. Bu proses bizim teatra
da aiddir. Bəzi teatrlar təmirdən çıxıb,
bəziləri isə ciddi təmirdədir. Azərbaycan
teatrına yeni texnologiya gələcək.
Reyissorlarımız da bu texnologiyaların köməyi ilə
müasir tamaşalar səhnələşdirəcək. Bu
gün Azərbaycanda dünya reyissurası ilə ayaqlaşan
reyissorlar da, aktyorlar da var. Biz sabahın tamaşalarını,
teatrlarını qururuq. Ona görə də teatrların
gələcəyi üçün gözəl zəmin
yaranıb.
- Opera Teatrının səhnəsində
çıxış etmək üçün aktyorlardan
hansı keyfiyyətlər tələb olunur və
aktyorların hamısı bu tələblərə cavab
verirmi?
- Artıq dünyada 400 ildir ki, opera yanrı mövcuddur.
İlk dəfə Florensiyada yaranan teatr Fransaya, sonra
Şərqi Avropaya, Rusiyaya keçdi. Nəhayət, 1908-ci
ildə Opera Teatrı Azərbaycanda yarandı. Artıq Opera
Teatrımızın yüz yaşı var. Bu
müddətdə onlarla opera sənətçisi - reyissor,
aktyor, vokalçı yetişib. Onlar Azərbaycan opera
sənətini dünyada tanıtmağa qadirdirlər. Opera
özünəməxsus bir sənətdir. Opera təkcə
musiqi və teatr deyil. Burda ən ümdə duran musiqi və
səsdir. Bu səhnədə çalışanın
mütləq güclü səsi olmalıdır.
Çünki yeganə səhnədir ki, burda heç bir
səsgücləndiricidən istifadə olunmur, hamı
canlı oxuyur. Tamaşaçı opera teatrına
gələndə həm gözəl səs, həm də
yüksək aktyor oyunu istəyir. Aktyor həm səsi ilə
obraz yaratmaq iqtidarında olmalı, həm də onun ifadə
vasitəsi aktyor oyunu ilə olmalıdır. Onun aktyor oyunu,
səhnədə mimikası, tərəf-müqabili ilə
münasibəti o qədər səmimi, təsirli və
duyğulu olmalıdır ki, bu, hər şeydən
əvvəl onun səsi ilə özünü biruzə
verməlidir. Bütün bu xüsusiyyətlərin
vəhdəti bütöv bir obrazın yaranması
deməkdir. Onda bu obraz tamaşaçını çox
sevindirəcək. Opera Teatrında çalışan
vokalçı aktyorun çətinlikləri çoxdur.
Hamı yüksək səviyyədə musiqi eşitmək
istəyir. Musiqi qulağı oxşayır, estetik zövq
verirsə, səhnə tərtibatı, aktyor oyunu, müstəqil
reyissor fikri gözün də estetikasını
artırır. Buna görə də opera sənətçisi
sanki ikiqat çətinliyə düşür.
"Koroğlu" operasında səhnəyə birdən 120
nəfər çıxır. Bu adamların
hamısının səhnədə öz işi var. Ona
görə də bizim məşqlərmiz uzun müddət
davam edir. Opera Teatrının rəhbəri öz
imkanlarını göstərmək üçün
bütün yaradıcı heyətə şərait
yaradır.
- Opera Teatrının tamaşaçılarının
əksəriyyəti əcnəbilərdir. Onları necə
cəlb edə bilmisiniz? Bu, opera sənətinə olan
dünyəvi maraqla bağlıdır, yoxsa başqa sirr var?
- İlk növbədə insanları cəlb edən
gözəl musiqidir. Onları bura çəkib gətirən
heç şübhəsiz, bu musiqinin gözəlliyidir. Bu
musiqiyə dünyanın hər yerində qulaq asılır
və sevilir. Ona görə də bizim
tamaşaçıların böyük əksəriyyəti
xarici tamaşaçılardır. Onlar bizim səhnədə
həm milli, həm də Avropa tamaşalarına
baxmağı sevirlər. Bəzən bir tamaşaya
dəfələrlə baxırlar. Bizim tamaşalar artıq
onları özlərinə cəlb edir. Bu baxımdan,
tamaşaçılarımızın əksəriyyəti
xarici tamaşaçılardır. Burada ifaçıların
da böyük rolu var. Bəzən əcnəbi
tamaşaçılar eyni ifaçılara baxmaq
üçün yenidən gəlirlər. Bu o deməkdir ki,
Opera Teatrında gedən tamaşalar əcnəbi
tamaşaçıları cəlb etməyi bacarır.
- Bəs yerli tamaşaçıların marağı
nə qədərdir?
- Bu gün heç kəsə sirr deyil ki, şou
proqramlar çoxdur. Televziyalarda onların reklamına
kifayət qədər yer ayrılıb. İnsanlar var ki,
reklama aldana bilirlər. Amma belə düşünürəm
ki, bu gün teatra qayıdış tendensiyası var. Bu fikir
təkcə Opera Teatrına aid deyil. Çünki bu tendensiya
bütün teatrlarda hiss olunur. Bu gün "Leyli və
Məcnun" tamaşasına baxanların 60 faizi
gənclərdir. Eləcə də xarici operalarımıza
baxmağa gəlirlər. Bu o deməkdir ki,
tamaşalarımız artıq gəncləri də
özlərinə cəlb edə bilir. Ciddi sənət
insanın mənəviyyatında mütləq rol oynayır.
Şou külək kimidir. Amma ciddi sənət daimi qalacaq.
- Bu il "Leyli və Məcnun" tamaşasının
100 illiyidir. Bayaq qeyd etdiniz ki, klassik əsərləri
səhnələşdirərkən müxtəlif
eksperimentlər olur. Şəxsən sizin quruluş verdiyiniz
"Leyli və Məcnun" 100 il bundan əvvəl qoyulan
tamaşadan nə ilə fərqlənir?
- Şübhəsiz ki, bu tamaşanın ilk dəfə
səhnələşdirilməsinin özünəməxsus
çətinlikləri olub. Ancaq çox
möhtəşəm bir tamaşa qoyulub. 1908-ci ildən 20-ci
ilə qədər "Leyli və Məcnun" bir
neçə dəfə səhnələşdirilib. Bundan
sonra tamaşanın 10-a yaxın quruluşu olub. 2005-ci ildə
isə Üzeyir Hacıbəyovun 120 illiyi ilə
əlaqədar tamaşanı mən səhnələşdirdim.
Bu tamaşanı səhnələşdirərkən
bütün quruluşları analiz etdim. Həm əsərin
fəlsəfəsini saxlamağa çalışdım,
həm də bu günün dinamikasını qurdum. Bu
tamaşaya sevgi həmişə olub. Yeganə əsərdir
ki, repertuardan düşmür. Ən məşhur
əsərlər belə müəyyən
müddətdən sonra repertuardan çıxır. 100
illər bu tamaşa repertuardan çıxmayıb və bu
müddət ərzində heç vaxt da öz
tamaşaçısını itirməyib.
- Vaxtilə bu teatrın repertuarında oynanılan
hansı tamaşaları yenidən bərpa etmisiniz?
- "Şah İsmayıl" operası 1964-cü
ildə qoyulmuşdu. Mən 1994-cü ildə bu
tamaşanı bərpa etdim. "Gəlin qayası",
"Vaqif", "Koroğlu", "Solğun
çiçəklər" də yenidən
səhnəyə qayıtdı. Yeni tamaşalara
gəlincə, rəhmətlik Vasif Adıgözəlov
"Natəvan" operasını təqdim etdi və
əsəri Firudin Səfərov səhnəyə qoydu. Daha
sonra Firəngiz Əlizadə ilə professor Nərgiz
Paşayevanın "Qarabağnamə" əsərinə
quruluş verildi və bunlar yeni əsər kimi teatrın
repertuarına daxil oldu. Yeni balet əsərləri isə
mütəmadi olaraq bizim teatrda oynanılır.
- Bu il həm də "Arşın mal alan"nın 95
illik yubileyidir.
- Bilirsiniz ki, Üzeyir Hacıbəyovun bütün
operaları dünya səviyyəsində olan
əsərlərdir. "Arşın mal alan" isə
Azərbaycan sənətini bütün dünyada tanıdan
ən maraqlı əsərlərdən biridir. Bu
əsərin 4 kino versiyası olub və 100-dən çox
ölkənin teatrında səhnələşdirilib.
"Arşın mal alan" məişət mövzusunda
yazılmış əsərdir. Ancaq Üzeyir bəy komizmi
və musiqisi onu bütün dünyaya çıxara bildi.
Mən bu əsəri Bakı, Moskva və Ankara Opera və
Balet teatrlarında səhnələşdirmişəm.
Ankarada tamaşanı hazırlamaq üçün onlar
mənə ən yaxşı aktyorlarını
vermişdilər. Bu gün də həmin tamaşa orada
oynanılır. "Arşın mal alan" həm də
onlar üçün ən çox gəlir gətirən
tamaşa idi. Bu tamaşanı bir ildə 8 dəfə qastrola
aparıblar. Ayda 2-3 dəfə də öz teatrlarında
oynanılırdı. Mən bu əsərə olan sevgini
həm Azərbaycan, həm türk, həm də rus
aktyorlarında gördüm. Dünyanın hansı
ölkəsində baxırlarsa, əsəri qəbul
edirlər. Bu tamaşa bizim teatrın özündə də
müəyyən fasilələrlə oynanılıb. Bizim
öz teatrımızda da uzun müddət idi ki,
göstərilmirdi. 1997-ci ildə bu əsəri dövlət
sifarişi ilə hazırladıq. Tamaşa bu gün də
bizim teatrın repertuarındadır. Heydər Əliyev
İhsan Doğramacı ilə gəlib "Arşın mal
alan"a səhnələşdirəndə baxdılar.
Heydər Əliyev tamaşanı çox gözər
təhlil etdi və yüksək qiymət verdi. İhsan
Doğramacı dedi ki, mən dünyanın hər yerində
tamaşalara baxmışam. Ancaq bu qədər lətif,
incə bir tamaşa görməmişəm.
Tamaşalarımız haqqında deyilən bu cür
yüksək fikirlər çoxdur.
Ümumiyyətlə, Üzeyir bəyin
əsərləri sınaq meydanıdır. Ən
böyük sənətçilər bu meydandan
keçməlidirlər. Üzeyir bəyin əsərlərində
oynayıb özlərinə yer tutan adamlar sənət
aləminə diplom alırlar. Bu gün Opera və Balet
Teatrı gənc və istedadlı adamlara öz
səhnəsini açıq elan edib. Bu sınaq meydanına
gəlirlər, məşq edirik, hazırlayırıq, kim bu
səhnəyə uyğundursa, qalıb öz sənət
yolunu davam etdirir, uyğun gəlməyənlər isə
çıxıb gedir.
- Deyirlər ki, reyissor aqressiv olmalıdır. Əgər
o, xeyirxah olsa, heç bir tamaşa qoya bilməz. Bu fikirlə
razısınız?
- Reyissorluq xarakterizə olunanda ona hər kəs
müxtəlif rakusdan yanaşır. Reyissor var ki, gözəl
pedaqoqdur, ancaq özü tamaşa qoya bilmir. Reyissor var ki,
reyissura haqqında kitab yazır, amma nə dərs deyə,
nə də əsər qoya bilir. Reyissor da var ki, əsər
səhnələşdirir, amma müəllimlik edə bilmir.
Ancaq ən böyük məktəb qoyan reyissorlar həm
pedaqoq, həm nəzəriyyəçi olmalı, həm
də tamaşa qoymalı və kino çəkməlidir.
Pedaqoq oldunsa, bir az aqressivlikdən çəkinməlisən,
çünki tələbə ilə işləyirsən.
Tamaşa qoyanda özünü bir şəxs kimi unudursan,
bəzən aqressiv, bəzən mülayim, bəzən də
despot olursan. Aktyordan istədiyini almaq üçün tamam
ayrı bir adama çevrilirsən. Daim aqressiv olmağın
özü də pisdir. Amma bununla belə, reyissorun
içində aqressivlik olur. Həmişə demişəm
ki, mən səhnədə durğunluğu sevə
bilmirəm. Mənim üçün emosional aktyorlar
gözəldir. Özüm də səhnədə emosional
məşq etməyi sevirəm. Bəzən səhnədə
məşq edəndə tamam başqa adam ola bilirəm.
Kaspi.-
2008.- 24 dekabr.- S. 11.