Toy düyündə hərə
öz yerini bilməlidir
Zəka Vilayətoğlu
Azərbaycan Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin məzunu, Yazıçılar Birliyinin
üzvüdür. Nəsr əsərlərindən ibarət
iki kitabı nəşr olunub. "Şah ölüm" romanının, "Küsmüş
Ay" və "Bəxtsiz adam" povestlərinin müəllifidir.
Bir neçə povesti və hekayəsi "Ulduz",
"Azərbaycan" jurnallarında
və digər jurnal-qəzetlərdə dərc edilib. "Güllələnmiş qaranlıqlar"
və "Daş qəfəsə salınmış
şərqiçi" povestləri
kitab halında çapa hazırlanır.
Zəka həmçinin
özünün dinləyici
auditoriyası olan istedadlı müğənni,
xalq və bəstəkar mahnılarının
mahir ifaçısıdır.
Elə bu üzdən onunla görüşüb toylarımız,
toy adət-ənənələrimiz haqqında
söhbətləşməyi qərara aldıq.
- Müğənni kimi
hərdən dost-tanışın toy şənliklərinə qatılırsınız.
Qane edirmi Sizi bugünkü toylarımız?
- Çox maraqlı mövzuya toxunursunuz. Bu, mənə elə gəlir ki, gündəmdə olan və yüksək
intellektli insanlarımızı
düşündürən, narahat edən ciddi bir məsələdir.
Öncə toylarımızdakı
texniki səsin gücündən danışmaq
istəyirəm. O səs-küydən ki, adamın yorğun ruhunu dincəltmək, əsəblərini sakitləşdirmək
və könlünü
oxşamaq əvəzinə
sanki sonsuz bir qəzəblə qonaqların üstünə
yeriyir, onları haldan-hala salır. Bu gün zəngin
şadlıq saraylarımızın
əksəriyyətində normal akustika yoxdur. Yəni divara dəyən səs udulmur, üçqat gücüylə
geri qayıdır və belədə ifa edilən musiqini, mahnının sözlərini bu qarışıq səsli
uğultudan, gurultudan seçmək müşkül
olur. Elə şadlıq saraylarımız
var ki, dediyim
səbəblər üzündən
öz səsimi tanımır və səsimdən qorxuram. Görün bu zaman dinləyicilər nə çəkirlər.
Onların çoxu səs-küydən usanıb məclisi vaxtından əvvəl tərk etmək məcburiyyətində qalır
və hamı bütün günahı yalnız musiqiçilərdə
görür. Amma elə bilirəm, tezliklə bunun yaxşı bir yolu, üsulu tapılacaq, şadlıq saraylarını tikdirənlər
və inşa edənlər ilk növbədə akustikanın
mükəmməl olması
qayğısına qalacaqlar.
- Toy süfrələrində
çeşid-çeşid yeməklərin əlindən
barmaq qoymağa yer tapılmır. Bu qədər israfçılıq nəyə
lazımdır?
- Toy-düyün, şənlik
evlənmək üçün
bir məcburiyyət deyil, sadəcə olaraq evlənmənin elanıdır. İçki
və israf heç bir zaman dinimizdə yer almayıb. Belə ifrata varanlar ya bir-biriylə yarışır,
bəhsləşirlər, ya
da qonaqlarını yeni qurulan ailənin
sevincinə şərik
olmağa, gənclərə
öyüd-nəsihət
verməyə yox, bol-bol yeyib-içməyə
dəvət edirlər.
Axırda da o yeməklərin əksər hissəsi eləcə süfrələrdə
qalır. Halbuki İslam dininə görə, evlənmələr
asan olmalı, böyük məsrəflərlə
israfçılığa yol
verilməməlidir. İndiki
toylarda, evlənmələrdə
özünü göstərən
izafi xərclər İslamın dünyəvi
ruhuna tamamilə ziddir. Toya təşrif
gətirənlər qədərindən
artıq xərcə düşdüklərindən bir
müddət maddi tənəzzülə uğrayırlar.
Uca Allah müqəddəs Qurani-Kərimdə buyurur: "Ey Adəm oğulları!..
Yeyin-için, lakin israf etməyin, çünki (Allah) israf edənləri sevməz". Nə vaxt ki hamı
nəyin günah olduğunu, nəyin olmadığını doğru-dürüst
anlayacaq, o zaman bu kimi
hallar da baş verməyəcək.
- Təəssüf ki,
toylarımızın təşkilində
böyüklərin sözü
bir o qədər
də keçərli
olmur.
- Doğrudur. İndi toy-düyünü böyüklər
kiçiklərin arzularına
rəğmən keçirirlər.
Buna görə də şadlıq saraylarında əxlaqımıza,
adət-ənənəmizə
üzqaralığı gətirən
çılğınlıqlar baş alıb gedir. Toy mərasimlərində
əvvəldən-axıra,
demək olar, yalnız şıdırğı
rəqs edirlər. Kamil bir insanı,
ağıllı bir kəlamı eşitmək
istəmirlər. Diringi,
bayağı musiqilərə
üstünlük verilir.
"İran təranələri"
az qala bütün
Azərbaycan toylarını
öz cənginə alıb. Bir çox rayonda həmin musiqi "Dermatin" adıyla məşhurdur. İlk dəfə onu bu adla çalmağı
musiqiçilərdən xahiş
edəndə çox
təəccübləndim. Bizə anlatdılar ki, süni, yad musiqi olduğundan
belə deyirlər.
- Bu gün səsi olan da oxuyur, olmayan
da.
- Elə bir zaman yetişib ki, yalnız xəlvətdə özü
üçün "oxumağa"
ixtiyarı çatanlar
da müğənnilik
edirlər. Belələri
necə gəldi oxuyurlar, təki mahnının ritmi oynaq, sümüyə düşən olsun, kimdir xırdalıqlara əhəmiyyət verən.
Daha yaxşı səs, zil səs,
şirin avaz bir o qədər
də gərək deyil, ən önəmlisi, ara mahnıları oxuyub, camaatı oynatmağı bacarmaqdır. Elə bu səbəbdən də "müğənnilərin"
sayı yağışdan
sonra göbələk
kimi artır. Odur ki, çox
az halda zövqlü, mənalı
toylarla rastlaşıram
və bu zaman öz işimdən
də zövq alır, yorulmadan oxuyuram. Toy-düyündə
hərə öz yerini, oturuşunu-duruşunu,
danışığını bilməli, söz və musiqi, lap elə şıdırğı
rəqslər də gözəl bir vəhdət təşkil
etməlidir. Bu baxımdan toylarda qarazurnaya, saza önəmlik təqdirəlayiqdir.
Belə toylarda millilik daha qabarıq
hiss olunur. Xüsusilə "Yallı"
rəqsini elə məharətlə oynayırlar
ki, əl-ələ tutuşub rəqs edən adamlar bir ansamblı
xatırladırlar. Bu
birliyə, bu möhtəşəmliyə hər
dəfə heyrətlə
tamaşa edirəm və fərəhdən gözlərim yaşarır.
Həmişə özümüzə
oxşamağa çalışaq,
özümüz olanda
daha yenilməz, daha qürurlu görünürük.
- Lakin gənclərimiz
əcnəbi musiqilərə
daha şox həvəs göstərirlər.
- Bu, ən yaralı yerimizdir. Hətta bəzən toyun yarısı canlı yox, fonoqramla, diskoteka mahnılarıyla keçir.
Gəlinlər adətən
sanki gəlin olduqlarını unudaraq qonaqlara qoşulur, atılıb-düşürlər.
Axı biz Azərbaycan gəlinini utancaq, abırlı, həyalı, ağıryana
görməyə alışmışıq.
Bir neçə saatlıq toy müddəti boyunca bu ənənəyə sadiq qalmaq elə
də çətin iş deyil. Ulularımız buyurublar: gəlin bəzənincə
toy əldən gedər, gəlin bizdən yaşınar, səsi dağları aşar.
Gəlin xalqımıza
və milli əxlaqımıza layiq toy keçirək, əqli-səlim şənlik edək.
Azərbaycan.- 2008.- 17 fevral.- S. 8.