Qaliboğlu E
Muğam təhriflərə məruz qalır
Tarzən
Ağəsəlim Abdullayev Zövqsüz mahnılar o
dərəcədə çeynənir, reklam olunur ki, camaat
onların dalınca gedir
Azərbaycan Televiziyası və Radiosunun Baba Salahov adına
Xalq Çalğı alətləri ansamblının bədii
rəhbəri, tanınmış tarzən, xalq artisti
Ağasəlim Abdullayev oxucularımıza yaxşı
tanışdır. Onunla
Azərbaycan tarının dünəni və bugünkü
vəziyyəti ilə bağlı söhbət etdik.
- Tar ümumşərq aləti olsa da, tarixən
Azərbaycanda özünəməxsus şəkildə
yaşayıb. Sizcə, Azərbaycan milli ruhunda tar
sənəti hazırda necə yaşadılır?
- Məşhur tarzən Sadıqcan 19-cu yüzilin
axırlarında tarı rekonstruksiya etmişdi. Bu Azərbaycan
tarının imkanlarını
təsəvvürəgəlməz dərəcədə
artırdı. Sanki Sadıqcan bununla Azərbaycan
tarının yeni nəfəs qazanmasına təkan verdi.
O dövrdən bu yana Azərbaycanın muğam
sahəsində xeyli tanınmış xanəndələri,
tarzənləri, kamançaçalanları yetişdi.
Tarzənlərdən Məşədi Fərəcin,
Məşədi Cəmilin, Qurban Pirimovun, Bəhram Mansurovun,
Hacı Məmmədovun və başqalarının adlarını
çəkmək olar.
Azərbaycan tarzənlərinin indiki nəsli də
Sadıqcanın rekonstruksiya etdiyi həmin tarı
çalırlar. Tarzənlərimiz həmişə olduğu
kimi indi də əsil Azərbaycana məxsus muğamları
ifa edirlər. Ancaq təəssüf ki, Azərbaycan
tarzənlərinin hələlik sırada olan
axırıncı nəsli, indiki cavanlar Azərbaycan
muğamlarının qayda-qanunlarından hərdən
kənara çıxırlar. Mən qədimdən
gələn ənənənin daim yaşadılmasına
çalışıram və bunu borcum hesab edirəm.
Görürsən, İran, türk musiqisinə yaxın
əlavə xallar vururlar. Bunu da "şirinlik etmək"
zəruriliyi, xoşagəlimliyi ilə
əlaqələndirirlər. Məsələn,
kamançadakı, klarnetdəki, qarmondakı, gitaradakı
çalğını, xalları istəyirlər ki, tarda
çalsınlar. Amma
hər musiqi alətinin özünəməxsus
çalğı ifası var, birinin imkanlarını
başqasında axtarmaq olmaz. Qurban Pirimov, Hacı
Məmmədov, Bəhram Mansurov, Əhsən Dadaşov
çalanda tamaşaçını riqqətə
gətirirdi. Mizrab vuranda adamın ürəyi titrəyirdi.
Bunlar özlərindən heç vaxt qətiyyən
əlavələr etmirdilər, muğamatın
qayda-qanunlarına, ifaçılıq texnikasına
dəqiqliklə əməl edirdilər.
Ad çəkmirəm, bu saat səhnədə olan
tarzənlərin əksəriyyəti mənim
tələbələrimdir; Asəf Zeynallı adına
texnikumda, Milli Konservatoriyada mənim sinfimdə oxuyublar.
Gəlib məndən
öyrənirlər, sinifdə bir cür, burdan gedəndən
sonra isə başqa cür çalırlar.
- Deməli, hardasa təsirə düşürlər?
- Elədir, görürlər, camaatın xoşuna belə
gəlir, ona görə də
bu yolla gedir, ucuz şöhrət dalınca qaçırlar.
Amma belə olmaz, bu, xalq musiqimizə, muğamlarımıza
xələl
gətirir. Tarın pozulmaz qayda-qanunları var, hər bir
tarzən bu qaydalara əməl etməlidir. Kamançadakı
şirinliyi tara gətirmək cəhdindən heç nə
çıxmaz. Tar olduqca ciddi alətdir, adətən
kamança tarın ardınca gəlir.
- Muğamat elə təkcə "şirinlikdən"
ibarət deyil axı? İnsan muğamatla çox
hikmətlərdən hali olur.
- Təəssüf ki, indikilərin çoxu muğamatı
təkcə şirinlikdən ibarət bilirlər. Vaxtilə
bəyənilməyən bayağı mahnılar o
dərəcədə indiki nəslin qanına-canına
keçib ki, görürsən,
hətta orta nəsil də bu cür mahnıları bəyənir.
Bu, qəribə vəziyyətdir. Zövqsüz mahnılar o
dərəcədə çeynənir, reklam olunur ki, camaat bu
mahnıların dalınca gedir. Belə hallar mənə
yaxşı təsir etmir. Camaat indiki bəzi təhrif edən
tarzənlərə baxıb fikirləşir ki, tar çalmaq
elə belə də olmalıdır. Nəticədə
muğam təhriflərə məruz qalır.
Tələbələrimə deyirəm ki, muğamı
olduğu kimi çalın. Amma
muğamı olduğu kimi çalmaq hünər tələb
edir, bu səbəbdən də bəziləri simi
qaldırır, lad barmağı vurur, vıyıldadır,
məzmun itib-gedir. Muğam çalğısının
özü də cümlə-cümlə olmalıdır.
- Azərbaycanın məşhur tarzəni,
mərhum Bəhram Mansurovun tarının səsində
əzəmət var. İndiki tarzənlərin bu sanballı
səsdən, ifadan bəhrələnməsi yaxşı
olardı.
- Bəhram Mansurovun oğlu Elxan Mansurov tarzəndir, Opera və
Balet Teatrında işləyir, atasının yolu ilə
gedir. Baxırsan ki, qədim yolu saxlayır. 1989-cu ildə
Səmərqəndə muğam simpoziumuna getmişdim.
Həmin tədbirə dünyanın bütün
ölkələrindən musiqişünaslar
gəlmişdilər. Azərbaycanı o tədbirdə Alim
Qasımov, Arif Babayev, Ramiz Quliyev və mən təmsil edirdik.
İnanın ki, çox adam gəlib soruşurdu ki, Bəhram
Mansurov haradadır, niyə gəlməyib? Hamısı deyirdi
ki, əsl tarçalan məhz Bəhram Mansurovdur.
Dünyanın məşhur musiqiçiləri tarın
müşayiətilə muğamata məhz Bəhram Mansurovun
ifasında qulaq asırdılar. O vaxtı Bəhram Mansurov
xəstəydi, gedə bilməmişdi. Dünyada
Azərbaycan tarını Bəhram Mansurovun ifası, o
üslubda çalınanla tanıyırlar. Hər
muğamın özünün xarakteri var: indikilərdə
təəssüf ki, bu cəhətə çox rast
gəlmək olmur.
- Bu gün Azərbaycan muğamı, musiqimiz dünyanın
çox ölkələrində təmsil olunur. Sizcə,
indiki zamanda Azərbaycan musiqisinin təmsilçilərinə
münasibət necədir? Alim Qasımovun Azərbaycan
muğamlarına əlavə xallar vurması, haradasa
istədiyi kimi oxuması tanınmış musiqiçilər
arasında daim müzakirə mövzusuna çevrilir.
- Ola bilər, Alim Qasımov cazla, estrada ilə nə isə
oxuyur. Amma trio ilə gedəndə burada 15-20 il qabaq necə
oxuyurdusa,
xaricdə də eləcə oxuyur. Amma başqa cür oxumaq
belədir ki, əgər tamaşaçı onun bu cür
oxumağını qəbul edirsə, o da məcbur olur ki,
belə oxusun. Burada təhrif yoxdur. Özü də deyir ki, bu
zaman ürəyi istəyən kimi oxuyur.
- Güney Azərbaycanda soydaşlarımız Azərbaycan
muğamlarını böyük sevgiylə yaşadırlar,
Quzey Azərbaycandakı sənətkarların irsini
məhəbbətlə davam etdirirlər. Bu barədə
qənaətiniz necədir?
- Qənaətim çox yaxşıdır. Hər halda orada
musiqimizin soydaşlarımız tərəfindən
yaşadılması barədə ürəkaçan
danışmaq olar. Güney Azərbaycanın müxtəlif
şəhərlərindən tələbələr
muğamlarımızı öyrənmək arzusuyla
gəlirlər, yaxşı da öyrənirlər. Hazırda
Milli Konservatoriyada Güneydən olan bir neçə
soydaşımız tar üzrə təhsil alır.
İncəsənət Universitetində də bu cür
soydaşlarımız tarın tədrisi ilə
məşğul olurlar.
Güneyli soydaşlarımız Azərbaycan
muğamlarını öyrənməyə böyük
məsuliyyətlə yanaşırlar. Azərbaycan
muğamları içimizdən keçirib
yaşatdığımız muğamlardır. Farslar da
özlərinə məxsus oxuyurlar, bizim muğamlardan
əlavələr belə etmirlər. Amma biz
çalışırıq ki, onların oxuduqlarını
öz muğamlarımıza gətirək. Türkiyə
türklərinin musiqisinə də müünasibətimiz
belədir. Onlar da bizim mahnıları öz əhvallarına
uyğun oxuyurlar, amma biz burada da kopiya edirik, təmiz saf
muğamlarımızı təhriflərə məruz qoyuruq.
- Rəhbərlik etdiyiniz ansamblda vəziyyət necədir?
- Ansambl yaşayır, fəaliyyət göstərir. Bu
yaxında Aqil Məlikovun ifasında "Şur"
dəstgahını radio üçün lentə
almışıq. O, sırf Azərbaycan muğamlarını
oxuyur, qədimdən gələn nəfəsi var,
şeriyyətin ifadəsi yerindədir.
- Azərbaycan xanəndələrinin yenə də daha
çox Vahiddən oxuması ənənəsi davam edir. Vahid
talantlı qəzəlxandır, amma
Füzulidən, xüsusən də Nəsimidən
ardıcıl oxumaq muğamatın mahiyyəti ilə
tamamilə uyuşur.
- Bizimlə oxuyan xanəndələr əlvanlığa
üstünlük verirlər, bu, çox gərəklidir.
Xanədələrimiz Nəbatidən, Möcüzdən,
Seyid Əzimdən və başqalarından da oxuyurlar.
Bu ansambl mənə yadigardır, Baba Salahovun ruhu şad olsun.
Həddən artıq əziyyət çəkirik, amma bu
ansambl yaşamalıdır. Televiziyada yaram saatlıq
muğamat üçün gərək aylarla məşq
edəsən. Amma tamaşaçıya bəlkə də bu,
çox asan gəlir. Gərək 20 adamla bir rəngin
üzərində səbirlə işləyəsən, sonra
da bunun hər birini xanəndə ilə məşq
edəsən. Ansambl başqa şeydir, iki-üç
adamın ionika, sikripka, sintezatorla çıxış
etməyi başqa. Sintezatorun gücünə ansambl saxlamazlar.
- Hərdən peşəkar ansamblla iri konsert salonlarına
çıxmaq barədə fikirləşirsinizmi?
- İndi 1500-2000 adamı auditoriyaya yığmaq
çətindir. Gərək bunu təşkil edən,
camaatı dəvət edən olsun. Bu saat Cabbar
Qaryağdıoğlunu, Seyid Şuşinski dirilib gəlsə
belə yenə də o qədər adam özü gəlib
zalda oturmayacaq. Filarmoniyaya bu cür konsertə
gələnlərin yarısı dəvətlə olur.
Belə tədbirləri müntəzəm olaraq
dövlətin təşkil etməsi yaxşı
səmərə verir.
- Öz bəstələriniz varmı?
- Bir ara yaratmışdım, indi də hərdən olur,
yaddan çıxıb gedir. Amma bu işlə xüsusi
məşğul olmamışam. Mənim işim tar
ifaçılığıdır.
- Bakı kəndləri qədimdən muğamata diqqətli
qulaq asmağı, muğamla nəfəs almağı ilə
tanınır. Hazırda bu sahədə vəziyyət
necədir?
- Hazırda Bakının çox
kəndlərində şadlıq evləri tikilib.
Əvvəlki toyların ləzzəti şübhəsiz,
belədə qalmır. Çox adamlar yenə də qabaqlar
olduğu kimi həyətlərində mağar qururlar. 5-10 il
əvvələ nisbətən indi mağarların sayı
artıb. Əlbəttə, toy qaydaları
sadələşdirilsə, yaxşı olar. Amma inanmıram
ki, bunun qabağını almaq mümkün ola.
Restoranların da öz maraqları var. Baha oxuyanlar da
qiymətdə aşağı düşmür. Hərdən
camaata deyirəm çoxlu pul verincə, bir az pula hansısa
xanəndəni gətirsən, bu, gözəl bir iş olar,
sabah da balan sənin ruhuna dua oxuyacaq.
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 14 fevral.- S. 14.