Qaliboğlu E.
Azərbaycan teatrları
üçün "ustad dərsləri"
Elxan Ocaqov: "Guya
gələnlər kiməsə nəsə
öyrədirlər, əslində heç nə
öyrətmirlər"
Həsən Həsənov:
"Qoyulan məsələlərin
gerçəkləşməsi üçün
teatrların çoxunun imkanları yetərli deyil"
Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən teatrların direktorları üçün
Estoniyadan və Gürcüstandan gələn qonaqların
iştirakilə keçirilən "ustad dərsləri"
başa çatdı. Bu seminarda əsas
mövzu teatr marketinqinin Azərbaycanda inkişaf
perspektivlərinin axtarılması idi. Amma görəsən,
artıq yaşı 140 ilə yaxınlaşan Azərbaycan
teatrının şəxsində hazırda fəaliyyət
göstərən teatrlarımızın
ümumiyyətlə, "ustad dərsləri"nə nə
dərəcədə ehtiyacı var? Doğrudanmı biz daim
öyrənməliyik? Təbii ki, yaxşı
cəhətlərdən daim bəhrələnmək
gözəl keyfiyyətdir, amma görəsən, dünya
bizdən nə dərəcədə bəhrələnir,
bizim yaxşı, üstün keyfiyyətlərimizi etiraf
edirmi? Sözügedən məsələ teatrlarımızla
bağlı olduğundan teatr direktorlarının bu
problemə münasibətini öyrənməyə
çalışdıq.
Ş.Qurbanov adına Musiqili Komediya Teatrının direktoru
Elxan Ocaqov deyir: "Bəlkə də "ustad
dərsləri" anlamı düz seçilməyib. Sovet dövründə bu tipli yaradıcı
söhbətlər olurdu. İndiki vaxtda bu cür
tədbirlərin adı ən yaxşı halda seminar
olsaydı, məncə, daha yaxşı təsir yaradardı.
Guya gələnlər kiməsə nəsə
öyrədirlər, əslində heç nə
öyrətmirlər. Bəlkə də onun
təcrübəsi bizimki kimidir. Söhbət ümumən
belə məsələlərə münasibətdən
gedir".
"Teatrların reklam məkanları olmayıb"
E.Ocaqov qeyd edir ki, bu gün internetdən
bəhrələnmə çox güclüdür: "Ümumən
dünyadakı bütün yeniliklərdən
bəhrələnmək yaxşı şeydir. Dünyanın
hansı ölkəsində yenilik varsa, bu, şəxsən
mənim üçün çox qiymətlidir.
Günümün müəyyən əhəmiyyətli
hissəsini internetdə teatr yeniliklərindən
xəbərdar olmağa həsr edirəm. Amma internetin də
öz yeri var. Şübhəsiz ki, canlı
münasibətlər daha yaxşıdır. Bir neçə
ölkənin operetta teatrları ilə təcrübə
mübadiləsi yönündə layihə
hazırlamışıq. Gələn ayın ortalarında bu
məqsədlə ilk tamaşa
gerçəkləşəcək. Novosibirsk teatrının
primadonnası, Rusiyanın əməkdar artisti Veronika xanım
teatrımızın kollektivi ilə burada bir tamaşa
oynayacaq. Odessa Teatrında apreldə bir neçə aktyorumuz
gedib çıxış edəcək. Bu,
qarşılıqlı təcrübə mübadiləsidir,
inanıram ki, gözəl nəticə verəcək.
Əslində qarşılıqlı bəhrələnmə
gözəl effekt verir, bu, real işdir. Əgər o
seminarlarda maraqlı məqamlar olursa, deməli,
bəhrlənməyə dəyər".
Azərbaycanda teatr marketinqi görəsən, bu gün
hansı səviyyədədir? Elxan Ocaqov deyir: "Bu
məsələ son illər artıq yavaş-yavaş
bəhrə verməkdədir. Əvvəllər ona
görə bu cəhdlər bəhrə verməyib ki,
teatrların reklam məkanları olmayıb. Sadəcə,
afişalar vurmaqla, ibtidai sorğular keçirməklə
teatrların marketinq işlərini görmək mümkün
deyil. Kompleks işlərin görülməsinə
gərək var. Müxtəlif sorğular
keçirilməli, müxtəlif layihələr haqqında
geniş tamaşaçı kütləsinin fikirləri
öyrənilməli, buna uyğun marketinq təhlillər
aparılmalıdır, nəticədə teatrın ümumi
yaradıcılıq işləri qurulmalıdır. Son
dövrlər bu sahədə canlanmanın əsas
əlaməti odur ki, teatrlar internetdə öz
saytlarını açıblar. İnternet saytının olması teatr marketinqinə
xidmət edən əsas vacib amildir. Deməli,
sayt vasitəsilə istənilən yerə
çıxış var. Fikirləşirik ki, marketinq
şöbəsi yaradaq, bir neçə şəxs sistemli bu
sahənin problemləri ilə məşğul olsun. Artıq nəticələrimiz var".
"Bizim teatrların Azərbaycan
çərçivəsində "ulduzlar"ı var"
Dövlət Gənclər Teatrının direktoru
Həsən Həsənovun sözügedən seminar
barədə qənaətləri maraqlıdır: "Seminar
iki gün çəkdi. Azərbaycanın
teatrlarının direktorları həmin tədbirə
dəvət olunmuşdular. Tədbir
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin və SOROS-unn
xətti ilə gerçəkləşmişdi. Qonaqlar Litvadan və Gürcüstandan idilər.
Ortaya müzakirə üçün qoyulan
mövzu çox maraqlı idi, onlar qoyulan
məsələyə tamamilə bələd idilər.
Qonaqların qənaətləri ilə tam,
hərtərəfli
H.Həsənov deyir ki, qonaqların dediyi
məsələlər bizim üçün hələ
tezdir: "Məsələn, onlar deyirlər ki, teatrın
içində mağaza açmaq, burada sırf teatra aid
məsələləri, aktyorları, tamaşaları,
tanıtmaq olar. Aktyorun şəkli olan paltarlar,
fotoşəkillər, həmçinin onlar haqqında
kitabların satılması da bura aid edilir. Yəni tamaşaçı tanıdığı aktyora,
sevdiyi tamaşaya dair bilgiləri bu mağazadan alarsa, onu teatra
bağlayan amillər davamlı olar".
Həsən Həsənov deyir ki, prinsipcə
Azərbaycan mühitində bunu etmək olar. Amma konkret
bu məsələnin gerçəkləşməsi
üçün
bütün teatrların imkanları yetərli deyil:
"Hansısa bir teatrda sözün həqiqi mənasında
hamının tanıdığı "teatr ulduzu" varsa,
bu amildən onların bəhrələnmə şansı
daha böyükdür. Amma əgər mənim
aktyorumu geniş mənada tanımırlarsa, onun şəkli
olan maykaları, yaxud çoxlu sayda fotoşəkillərini
necə çap edə bilərəm? Sonda
bu cəhd gəlir əvəzinə ziyan gətirə
bilər. "Azdrama" konkret bunu deyə
bilməz, çünki bu teatrda dünya
çərçivəsində yox, Azərbaycan
çərçivəsində "ulduzlar"ı var.
Məsələn, Azərbaycan mühitində Məleykə
Əsədova müəyyən mənada tanınır. Yaşar Nuri haqqında böyük
məmnuniyyətlə deyə bilərəm ki, o, Azərbaycan
teatrının ulduzudur. Yuxarıdakı
reklamları bu tipli aktyorların timsalında uğurla
gerçəkləşdirmək olar.
Amma bu tanınma Azərbaycandan kənara
demək olar, çıxmır. Bizə
mühazirə oxuyan Litvadan gələn xanım faktlarla
sübut etdi ki, hazırda çalışdığı
teatr bütün dünyanı gəzib.
Həmin teatrın tamaşalarına baxdıq: səmimi
deyirəm, hələ də inana bilmirəm ki, belə bir
teatr var. Bu, o deməkdir ki, hələ bizim teatrlar çox
işləməlidir. Həmin xanım
"Yuğ" teatrının bir tamaşasına, bir də
Azdramada "Körpüdən mənzərə"yə
baxıb, deyib ki, Azərbaycan teatrı hələ 70-80-ci
illər dövrünü yaşayır. Bu
sözdən o çıxır ki, biz hələ çox
geridəyik, bizə çox işləmək gərəkdir.
Onların tamaşalarına baxırdım,
düşünürdüm ki, görəsən,
Azərbaycanda nə vaxt belə bir teatr olacaq?
Əlbəttə, bu fikirlə razılaşmaq
olmaz. Azərbaycan teatrının uğurlu
məqamları da var. Adətən belə bir fikir var ki, teatr
tamaşaçını arxasınca aparmalıdır. Amma qonaqlar deyirdilər ki, əksinə, bu gün
tamaşaçılar nəyi deyirlərsə, teatr onu
etməlidir. Hər halda bu da qəliz
məsələdir. Çünki bu
gün Azərbaycanda tamaşaçı səviyyəsi o
dərəcədə aşağıdır ki, əgər
teatr tamaşaçının səviyyəsinə ensə, o
zaman teatrların işi yaxşı olmayacaq. Teatr həmişə tamaşaçıdan
yüksəkdə durmağı, öz səviyyəsini
saxlamağı bacarmalıdır".
"Yaxşı tamaşa üçün həm də
yaxşı rejissor gərəkdir"
H.Həsənov qonaqların təqdim etdiyi tamaşalarda
çox gözəl rejissor-aktyor işinin vəhdəti
olduğunu deyir: "Əlbəttə, gözəl, uğurlu
tamaşalar üçün böyük vəsait
gərəkdir. Yaxşı tamaşa
üçün həm də yaxşı rejissor
gərəkdir. Təbii ki, bu, mənim şəxsi
fikrimdir: Azərbaycan teatrlarının hamısı
bir-birinə oxşayır. Qonaqlar özlərilə
gətirdikləri 3-4 teatrın tamaşalarının videokadrlarını
göstərdilər: hər birinin öz fərdi,
digərinə oxşamayan yaradıcılıq üslubu
vardı. "Hərəkət" adlı
teatrın tamaşasına baxdıq. Rolların
hamısı çox gözəl işlənilmişdi,
dekorasiya da qənaətbəxş idi, sadəcə,
tamaşaçı lazım idi ki, ona baxsın.
Görəsən, bu, maddi problemlərləmi bağlıdır?
H.Həsənov deyir ki, teatrda rejissorla aktyorun biri-birini
anlaması hələ hər şey demək deyil:
bəstəkar, rəssam, həmçinin ümumi dekorasiya
gərəkdir. Əgər yaxşı
tamaşa göstərmək istəyirsənsə,
güclü dekorasiya olmalıdır. İndi
biz maddi imkansızlıqdan dekorasiyanın
orasını-burasını ixtisar etməyə məcbur
oluruq. Bu da rejissorun
işləməsinə problem yaradır. Yaradıcılıq
elə şeydir ki, yalnız ümuminin birgə işi
inadlı olanda uğur alınır. Teatr
kollektiv sənətdir, biri geri qalanda büdrəmə baş
verir, istənilən nəticə alınmır. Bizdə hazırda 27 dövlət teatrı var.
Bunların hamısı sırf repertuar teatrıdır.
Belə teatrlar illik repertuarlarını tuturlar, il
ərzində həmin repertuarla da hərəkət
edirlər. Amma kommersiya teatrında
məsələ tamam başqa cürdür. Müxtəlif teatrlardan tanınmış aktyorlar
dəvət olunur, tamaşa hazırlanır. "İbrus" teatrı belə edir,
çünki kommersiya teatrıdır, bu mənada istədiyi
ideyanı gerçəkləşdirə bilir. Amma biz dövlət teatrı olduğumuzdan
imkanlarımız məhduddur. Gərək
onda xeyli pulumuz olsun ki, kimisə dəvət edə bilək.
Bu mənada məsələ
qəlizləşir. Əgər teatr
tamaşaçıların müəyyən qismini də
olsa, inandıra bilirsə, bu, artıq onun uğurudur. Hazırda dünya miqyasına çıxa bilmirik,
bu gün Azərbaycan rejissorlari bir-birlərinə baxırlar,
yeni üslub yoxdur, nəsə eləmək istəyirlər,
amma təəssüf ki, hələ bu yöndə
istəklər tam bəhrəsini vermir."
Xalq qəzeti.- 2008.- 20 fevral.- S. 14.