Məhərrəmova T.
“Tamaşaçı dilinə gətirə bilmədiyini
aktyorun dilindən eşitmək istəyir”
Xalq artisti Qabil Quliyevin
fikrincə, mədhiyyəçi dramaturqların sıradan
çıxması labüddür
Ötən həftə
Lənkəran Dövlət Dram Teatrının kollektivi
Bakıya qastrol səfəri çərçivəsində
qədim yunan dramaturqu Sofoklun "Şah Edip" faciəsi
əsasında hazırladığı eyniadlı
tamaşanı təqdim etdi. Qeyd etmək lazımdır ki,
antik faciənin ən böyük nümayəndəsinin
əsəri tamam fərqli yozumda oynandı. Fərq
nədə idi deyəcəksiniz? Elə isə tamaşanı
görməyənlər hər şeyi şah Edip rolunun
ifaçısı, Xalq artisti Qabil Quliyevin dilindən
eşitsə yaxşıdır:
- Əgər hər hansı bir teatr
sözün əsl mənasında aktyor yetişdirmək
istəyirsə, ilk növbədə klassik ədəbiyyata
müraciət etməlidir. Çünki klassik ədəbiyyatın
hər bir nümunəsi sənətkar yetişdirən bir
tərbiyə məktəbidir.
Burda çox güclü tələblər, hər hansı
dramaturgiyadan adi qaydada baş çıxaran adam
üçün gözəl materiallar var. Teatrın
inkişafında, aktyorun yetişməsində klassik
əsərlərin rolu danılmazdır. Biz də ona
görə bu tamaşaya müraciət etdik. Təbii ki,
hər bir kollektiv öz repertuarında "Şah Edip"
kimi əsərin olmasını istəyər.
"Şah Edip" vaxtilə Naxçıvan
Teatrında, Bakı Kamera Teatrında, Akademik Milli Dram
Teatrında tamaşaya qoyulub. "Azdrama"da əsəri
səhnələşdirən reyissor Bəhram Osmanov Sofokolun
üç əsərinin - "Şah Edip", "Edip
kalonda" və "Antiqona"nın sintezi əsasında
tamaşa yaratmışdı. Ancaq əslində bunların
hər biri ayrı-ayrılıqda böyük
əsərlərdir. Biz bu əsəri
səhnələşdirəndə yunan teatrının
bütün tələblərini gözlədik.
Məsələn, reyissor Baba Rzayev xoru saxladı. Yunan
teatrının özünəməxsus xüsusiyyəti ondan
ibarətdir ki, orada bizim görmədiyimiz hadisələri xor
ifa edir. Hadisələrin davamına isə səhnədə
baxırıq. Əsər üzərində 6 aydan çox
müddətdə iş getdi. Əgər bu tamaşanı
uğurlu saymaq olarsa, bu, yunan teatrı tələblərini
qoruyub saxlamağımız hesabınadır. O dövrün
geyimləri, tərtibatı, danışıq tərzi
tamaşanın müvəffəqiyyətli alınmasında
böyük rol oynadı. Buna nə dərəcədə nail
olmağımız isə artıq tamaşaçının
fikridir.
Onu da deyim ki, əsəri tamaşaya
hazırlayanda çoxları şübhə ilə
yanaşırdı. Son məqama qədər bizim bu
əsəri ərsəyə çatdıra biləcəyimizə
inana bilmirdilər. Biz bu əsəri tamaşaya qoyarkən
heç də heç kimə meydan oxumaq fikrimiz yox idi. Sadəcə olaraq, teatrımızın kollektivinin
pontensial imkanlarını üzə çıxarmağa
çalışmışıq. Əgər buna nail
olmuşuqsa, bundan sonra da ağır klassik əsərlərin
yükünün altına girərik. Ümumiyyətlə,
Lənkəran Teatrı həmişə klassik
əsərlərə müraciət edib. Teatrda
"Ölülər", "Topal Teymur",
"Qış nağılı" tamaşaya qoyulanda da
şübhə ilə yanaşırdılar. Qəribə bir
şey var: əgər bir teatr paytaxtdan uzaq
şəhərdə yerləşirsə, onun
genişmiqyaslı bir əsər tamaşaya qoymasına
şübhə ilə yanaşılır. Biz
həmişə də şübhələri dağıtmağa
çalışmışıq, Sübut etməyə
çalışmışıq ki, bu, Azərbaycan teatr
məktəbidir.
- Adətən aktyorlar
oynadıqları rollar haqqında "obrazı
özümünküləşdirmişəm"
deyirlər. Sizi şah Edip roluna yaxınlaşdıran nə
idi?
- Rolun öhdəsindən gəlib,
gələ bilmədiyimi deyə bilmərəm. Bu, bir az
özündən müştəbehlik olardı.
Təvazökarlıq etmək niyyətində də
deyiləm. Sadəcə, öz imkanlarım
çərçivəsində başa
düşdüyüm, anladığım Edipi təqdim
etməyə çalışmışam. Düzgün
alınıb-alınmamasını isə tamaşaçı
mühakimə etməli və rəy söyləməlidir.
-
Lənkəranda teatrınızın auditoriya problemi varmı?
- Bu gün
Azərbaycanın bütün teatrlarında bu problem
mövcuddur. Müstəqillik əldə
etdiyimiz ilk illərdə sadəcə olaraq Azərbaycanın
milli mədəniyyətinə xor baxdılar. Mədəniyyət mərkəzlərini, tamaşa
müəssisələrini qumarxanalara çevirdilər.
Teatra dramaturgiyaya yabançı olan, milli
fikirlərimizi düşməncəsinə qılınclayan
üzdəniraq əsərlər yol tapdı. Teatra sifarişlə, onun-bunun təkidi ilə
gələn əsərlər teatr kollektivlərini
sənətdən iyrəndirdi. Necə ki,
televiziyalarda mənasız teleseriallar yol tapdı, dilimizə
yabançı sözlər gətirdilər, bizə
iyrənc danışıq tərzi sırıdılar -
teatrlar da həmin dövrdə eyni vəziyyətdə idi.
Demək olar ki, son 8-10 ildə teatrlar öz
axarına qayıtmağa məhkumdur. Azərbaycanın
qədim teatr ənənələrinin üstündən
xətt çəkib ona yabançı elementlər
gətirmək cinayətdir. Bizim öz
teatr məktəbimiz var. Əgər bütün
sahələrdə milli köklərə arxalanmasaq,
Azərbaycan xalqı özü bütövlükdə
itə bilər. İlk növbədə
teatrlara diqqət lazımdır. Çünki
mədəniyyət insan mənəviyyatını
formalaşdıran bir amildir. Qloballaşan
dünyada milli mədəniyyəti qoruyub saxlamaq çox
çətindir. Ancaq bu,
mümkündür. Bir teatr adamı olaraq
deyə bilərəm ki, Lənkəran Teatrında problemlər
yox deyil. Ancaq Azərbaycan teatrları
arasında yaxşılar içində gedən, bütün
problemləri çözməyə özündə güc
tapan bir sənət ocağı kimi mövcuddur. Lənkəran Teatrı yenə öz
sözünü deməyə, tamaşaçının
diqqətini çəkməyə başlayıb. Əgər bu gün Lənkəranda teatrın
kassasına 5-10 nəfər yaxınlaşıb bilet
istəyirsə, bu o deməkdir ki, teatr özünün ikinci
intibahını yaşayır. Bu isə
asanlıqla başa gəlməyib.
-
Reyissorlar, aktyorlar çox vaxt "Azərbaycan
teatrlarının əsas problemlərindən biri dramaturyi
materialların yoxluğudur" fikrini qabardırlar. Yəni
təkcə klassik əsərlərə müraciət
etməklə iş bitmir. Məsələn, bu
gün Lənkəran teatrının ikinci intibahına
kömək edən sanballı, müasir dramaturyi materiallar
varmı?
- Var, amma çox azdır. Mədhiyyəçi dramaturqlar daha çoxdur.
Amma dramaturqlar tapılır ki, bu gün
həyatımızda çözülməsi vacib olan
hadisələrə müraciət edib onu səhnəyə
gətiriblər. Əminəm ki, bu
tendesiya davam edəcək. Yəni
mədhiyyəçilər gec-tez meydandan çıxmağa
məcburdurlar.
- Uzun
illər səhnədə olan bir aktyor kimi özünüz
üçün necə
aydınlaşdırmısınız - tamaşaçı
nə istəyir?
- Tamaşaçı
həyatdakı reallığı özündə əks
etdirən tamaşa istəyir. Tamaşaçı
özünün ürək edib dilinə gətirə
bilmədiyini səhnədə aktyorun dilindən
eşitmək istəyir. Teatr tribunadır.
Bir var, sözü çayxanada deyəsən,
bir də var tribunadan. Tribunadan deyilən
sözün gücü daha çoxdur. Tamaşaçı
içində fikirləşdiyi problemlərin
səhnədən deyildiyini eşidincə öz dərdinin
dərmanını tapmaq üçün teatra
gələcək və onu qəbul edəcək. Azərbaycanın incəsənət növlərini
təqlid etsək görərik ki, rok da, caz da, rep də var.
Ancaq bütün bu sənət növləri hansı xalqa
mənsub olursa-olsunlar, həmin xalqın mədəniyyəti
əsasında formalaşır. Bu o
demək deyil ki, mən başqa millətlərin
mədəniyyətini qəbul etmirəm. Mənim
müasir mədəniyyətim, incəsənətim qədim
köklər üstə formalaşmalıdır. Müasirlik o deyil ki, mən keçmişimin
üstündən xətt çəkim.
-
Tamaşa öncəsi teatrın direktoru İslam
müəllim Lənkəran Teatrında teatr
studiyasının açılması haqqında məlumat verdi. Bu studiya teatrın kadr probleminə kömək edirmi?
- Bu gün Azərbaycan teatrının bir
bəlası var - kadr çatışmazlığı.
Hazırda Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti əvvəlki illərə nisbətən daha
çox tələbə qəbul edir və daha çox
məzun buraxır. Mən bu məzunların
keyfiyyətindən və necə təhsil almalarından
danışmaq istəmirəm. Ancaq onu bilirəm ki, bu gün
universiteti qurtaran hər bir məzun Bakıda qalmaq istəyir.
Gedib toylarda tamadalıq edir, restoranlarda
çalışır. Ancaq teatrlarda əsl sənətlə
məşğul olmağı özlərinə rəva
bilmirlər. Bunun bir səbəbi də odur ki, bu
gün təyinat verilmir. Biz ona görə teatr
studiyası açmağı qərara aldıq. Mədəniyyət və turizm naziri
Əbülfəs Qarayev və müavini Ədalət
Vəliyev studiya açmağa icazə verdilər. Biz də 15-16 nəfər gənc oğlan və
qızları cəlb etmişik. Onlar
teatrın sirlərini təcrübədə
öyrənirlər. Bütün
məşq proseslərində, stolarxası oxularda,
əsərlərin müzakirəsində iştirak
edirlər. Onlar teatrın sirlərini
öyrənməklə bərabər, həmçinin teatr
sənətinin çətinliklərinə
alışırlar. Onlarda
dözümlük tərbiyə olunur. Onların
içərisindən əgər 2-3 nəfər həqiqi
aktyor çıxacaqsa, bu, studiyanın və teatrın
böyük uğuru olacaq. Biz kadr
problemimizi ancaq bu yolla həll edə biləcəyik.
-
Teatrınız mövsüm ərzində neçə
tamaşa hazırlaya bilir?
- Əslində
mövsüm ərzində dörd tamaşa
hazırlamalıyıq. Bəzən
tamaşaların hazırlama prosesi uzun çəkir. Məsələn, "Şah Edip"in
üzərində 6 ay işlədik. Amma
bir başqa əsəri bir aya hazırlamaq
mümkündür. Fevralın 5-dən
"Ezop" əsərinin məşqlərinə
başlayırıq. Sonra isə planda
Hüseyn Cavidin "İblis" əsəri var. Bu cür
fundamental daramaturyi materiallar öz-özlüyündə
aktyorun tərbiyəsində böyük rol oynayır. Ona görə də belə əsərlər
bizə lazımdır.
Kaspi.-2008.- 7 fevral.- S. 16.