Mükərrəmoğlu M.
Mən
sənətimin əzablarından da ləzzət
almışam
Bu sözlər böyük aktyor
Mustafa Mərdanova məxsusdur
Çox təəssüf edirəm ki,
sağlığında bu aktyorun teatrdakı rollarını
görə bilmədim. Deyilənə görə, çoxları
məhz Mustafa Mərdanovun oyununa baxmaq üçün teatra gələrmiş. O
öz sənətini bütün ruhu ilə sevirdi və bütün mənalı ömrünü
aktyorluğa həsr etmişdi.
İndi də Mustafa Mərdanovun adı gələn yerdə gülüş var, nikbin əhval-ruhiyyə var. O, aktyor sənətinin klassik ənənələrini
yaşadan, yüksək
istedada malik gözəl sənətçi
idi.
Mustafa Mərdanov Gürcüstanda
dünyaya göz açmışdı. İlk
təhsilini də elə Tiflisdə almışdı. Bu şəhərin mədəni
mühiti gənc Mustafanın taleyinə çox güclü təsir göstərmiş,
1916-cı ildə Tiflis kişi gimnaziyasını bitirmişdi.
1922–1924-cü illərdə Moskvada Teatr Sənəti İnstitutunda
təhsil almışdı.
Bir müddət Tiflisdəki Azərbaycan Dövlət Teatrında direktor kimi çalışmış,
bu teatrın inkişafında böyük
xidmətlər göstərmişdi.
Nəhayət, 1924-cü ildən
Bakıya köçərək
Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında aktyor kimi fəaliyyətə
başlamışdır.
Onun ifa etdiyi rolları sadalamaqla qurtaran deyil. Amma bu
aktyorun ifasında elə xarakterik cizgilər var ki, onlar həmişə
Mustafa Mərdanovu fərqləndirib, ona xüsusi hörmət və məhəbbət qazandırıb. Mustafa Mərdanovun yüksək ifa texnikası, obrazı fərdiləşdirmək
qabiliyyəti var idi. O, səhnədə tamamilə yeniləşirdi.
O, oynadığı rolları
özününküləşdirirdi. Tamaşaçı bəzən
onun qəhrəmanına
gülür, bəzən
taleyinə acıyır,
bəzən də qürur hissi duyurdu. Onun tamaşalarına
baxanlar deyirlər ki, Mustafa Mərdanovun
səhnəyə gəlişi
həmişə bayram
olardı. Tamaşaçılar
ayağa qalxıb onu sürəkli alqışlarla qarşılayardılar.
O, “Sevil”də Atakişini, “Müfəttiş”də Xlestakovu, “Hamlet”də Balonini oynayırdı. Müharibə illərində
və ondan sonrakı dövrdə nadir tamaşalar olardı ki, orada Mustafa Mərdanova
rol verilməsin. Xaraktercə ciddi insan idi.
Çox yaxşı dostluğu vardı.
Azərbaycanın kino
sənəti formalaşmağa
başladığı ilk
dövrlərdən Mustafa
Mərdanov müxtəlif
xarakterli rollar oynamışdı. O, ixtisasca
teatr aktyoru idi, amma kinoda
çəkildiyi ilk vaxtlardan rejissorların diqqətini çəkmişdi.
“Bismillah”, “Hacı Qara”, “Sevil” onun çəkildiyi ilk filmlər idi. Muzdur Qulu
(“Bismillah”) filmdə ona verilən çox da böyük
olmayan rol olsa da, aktyor
debütü kimi çox uğurla ifa etdi. Amma
“Sevil”də Atakişi yaddaqalan obraz idi. Atakişi
obrazını aktyor əvvəldən axıra
kimi detallar üzərində qurmuşdu.
M.Mərdanov öz
rolunu bəzən yazıq, bəzən gülməli, bəzən
zaman qarşısında
üsyankar, bəzən
nə edəcəyini
bilməyən sadə
bir insan kimi oynayırdı. Bütün bunlarla yanaşı, Atakişini mərdlikdən məhrum etmir, onun simasında
insan mənliyini uca tutan ləyaqətli babalarımızın
xarakterini görürük.
Kinomuzun səssiz dövründə məhsuldar
çalışaraq səsli
dövrə gəlib çıxan Mustafa Mərdanovun simasında qüdrətli kino aktyoru görürük.
“Bakılılar”, “Kəndlilər”,
“Səbuhi” kimi filmlərimizdə Mustafa Mərdanov artıq professional kino aktyoru kimi yetişdiyini
bir daha təsdiq etdi. Aktyor hətta, bir filmdə iki rolda çəkilirdi.
“Kəndlilər” filmi
inqilabi mövzudadır.
Bu filmdə rejissor Səməd Mərdanov onu iki rolda - kəndli
Təhməz və menşevik rollarında çəkib. Bir-birinə tamam zidd olan bu
obrazlar aktyorun geniş imkanlara malik yüksək istedadı olduğunu bir daha ortaya
qoydu.
Onun yaradıcılığında
müxtəlif janrlı
filmələr olub. O,
tarixi filmlərdə də müasir filmlərdə olduğu kimi, özünü sərbəst hiss edir,yaradıcılıq imkanlarından çox məharətlə istifadə
edirdi. Onun çəkildiyi filmlərdə
çox qəribə
bir komizm var. Bu komizm
isə onun təbiətindən irəli
gəlirdi. Bəzən
o, ziyalı rolunda oynayıb. Məsələn, “Səbuhi”də akademiyanın rəisi rolunda çəkilib. “Fətəli
xan”da Şirin
obrazını xüsusi
səmimiyyətlə yaradıb.
50-ci illərdən sonra
da kinomuzda bir sıra qiymətli
rollar yaratmışdır.
Tofiq Tağızadə
ona “Görüş” filmində kolxozçu rolunu həvalə etmişdi. Onun yaratdığı obraz kiçik olsa da, hər halda
diqqəti çəkir.
Mustafa Mərdanov çox vaxt mənfi tipləri də uğurla yaradıb. Belə ki, “Qara daşlar”
filmində onun qəhrəmanı Dəmirov
əslində, mənfi
tipdir. Amma aktyor onu o
qədər səlist,
səmimi oynayır ki, tamaşaçı bu aktyorun oyun
tərzinə, həqiqətən,
həsəd aparır.
Və nəhayət,
1956-cı ildə ona “O olmasın, bu olsun” filmində
Həsən bəyin çox mürəkkəb
və zidiyyətli obrazı həvalə olundu. Rejissor Hüseyn Seyidzədə aktyorun geniş improvizə imkanlarını
nəzərə alaraq
ona Həsən bəyi böyük inamla həvalə etmişdi. Bu “intiligent” obrazın bütün xarakterik cizgilərini böyük ustalıqla yaradan Mustafa Mərdanov obrazı əsas qəhrəman səviyyəsinə
qaldırır. Məşədi
İbadla qonaqlıq səhnəsindəki “dueti”
isə daha çox maraqlıdır.
“Qanun naminə” filmindəki müstəntiq
Murtuzov onun yaratdığı obrazlar
içərisində öz
yeri olan ekran qəhrəmanıdır.
Murtuzov da mənfi tipdir. O, Kamilovun əmrlərinin icraçısıdır. Mehmandan
əvvəlki prokurorla
əlaqəyə girib
rayonda baş verən cinayətləri ört-basdır etmişdir. Ancaq Mehmanın gəlişi ilə hər şey dəyişib. İndi Murtuzovun bütün imkanları kəsilmişdir. Aktyor Murtuzovu elə istedadla yaradıb ki, bütün mənfi cizgiləri aydın görsənir.
Xalq artisti, teatr və kino
rejissoru Adil İsgəndərovun çəkdiyi
“Əhməd haradadır?”
filmində Məmməd
kişini ona həvalə etməkdə
heç də yanılmamışdı. Məmməd
kişi dünyagörmüş,
həyatın sınaqlarından
çıxmış insandır.
O, həyat yoldaşını
itirmiş, bircə qızı ilə qalmışdır. Məmməd
kişi bütün atalar kimi , qızını
xoşbəxt görmək
istəyir. Köhnə
kişilərdən olduğundan
qızını qonşu
Əhmədə ərə
vermək istədiyini
bildirəndə aldığı
cavab onu çaşdırır. Lakin
nə etməli? Zaman dəyişib, uşaqlar da ki, müasir dövrün uşaqları.
O, Məmməd kişini
çox səmimi, yaddaqalan cizgilərlə təqdim etmişdi.
O, 1962-ci ildən ömrünün
sonuna kimi Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin sədri
olmuş, milli teatrımızın inkişafında
böyük xidmətlər
göstərmişdi. “Mənim
müasirlərim” və
“50 il səhnədə”
kitablarında aktyor ömrünün və sənət yolunun çox maraqlı səhifələri əks
edilmişdir.
Xalq qəzeti.- 2008.- 16 fevral.- S. 7.