Kumık Teatrı paytaxta qonaq gəlib
Baysoltan Xasayev:
"Hər bir tamaşa və hər bir aktyorla
görüş əsl məktəbdir
Ötən həftənin
şənbə günü Dağıstanın Kumık
Musiqili Dram Teatrı paytaxtın qonağı oldu. Kumık Teatrının Bakıya səfəri
qastrol xarakteri yox, Akademik Milli Dram Teatrında
səhnələşdirilən İlyas Əfəndiyevin
"Xurşudbanu Natəvan" psixoloyi dramına tamaşa
etmək məqsədi daşıyırdı.
Qeyd edək ki, indiyə qədər
"Xurşudbanu Natəvan" tamaşasına
"Azdrama"nın səhnəsində iki dəfə
müraciət olunub. Birinci quruluş teatrın baş reyissoru
Mərahim Fərzəlibəyova, ikincisi isə Bəhram
Osmanova məxsusdur.
"Bu yaxınlarda mənə Dağıstan
Teatr Cəmiyyətindən telefon açaraq general Xasay
Usmiyevin 200 illik yubileyi münasibəti ilə silsilə
tədbirlər keçirildiyini bildirdilər. Dedilər ki, bu
münasibətlə Kumık Teatrının kollektivi sizin
tamaşaya baxmaq istəyir. Mən onlara razılıq verdim. 13
nəfərlik kollektiv tamaşaya baxmaq üçün Bakıya
gəlib. Onlar həmçinin tamaşadan sonra
generalın obrazını yaradan Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı,
Natəvan rolunun ifaçısı Bəsti Cəfərova
ilə görüşəcək, səhəri gün Teatr
Xadimləri İttifaqında olacaqlar. Şəhəri
gəzəcəklər" - deyə "Azdrama"nın
direktoru Maqbet Bünyatov qonaqların səfərinin
məqsədini açıqladı. Onun bildirdiyinə
görə, teatrlar arasındakı bu bağlılıq
gələcəkdə də davam etdiriləcək:
"Kumık Teatrı həmçinin "Azdrama"nın
kollektivinin repertuarından bir komediya ilə onların səhnəsində
qonaq olması üçün müraciət edib. Hətta ola
bilsin ki, "Xurşudbanu Natəvan" bizim reyissorlar
tərəfindən Kumık Teatrının
səhnəsində də qoyulsun".
Teatrın baş reyissoru Mərahim
Fərzəlibəyov Kumık Teatrının Bakıya
gəlişini əlamətdar hadisə adlandırdı: "Sevindirici haldır ki, repertuarımızda
mühüm yer tutan "Xurşudbanu Natəvan"ın
növbəti təqdimatında Dağıstan Respublikasının
tanınmış teatr xadimləri iştirak edir. İki
teatrın rəhbəri xoşməramlı saziş
bağlayıb və biz bu gün bunun bəhrəsini görürük.
İstərdim ki, xalqlarımız arasında mədəni
əlaqələr daha da inkişaf etsin. Çünki biz
həmişə yaxın münasibətdə olmuşuq".
Dağıstan TXİ-nin direktor müavini,
Rusiyanın Əməkdar artisti Baysoltan Xasayev Bakıda qonaq
olmaqlarından qürur duyduğunu dilə gətirdi:
"Gəlişimizin şairə xanım Natəvanın
həyat yoldaşı general Usmiyevin 200 illik yubileyinə
təsadüf etməsi bizim üçün çox sevindirici
oldu. "Xurşudbanu Natəvan"a sizin dram teatrın
səhnəsində baxmaq istədik. Biz həmçinin sizin
teatrı Mahaçqalaya dəvət etmək istəyirik.
İstəyirik ki, sizin teatr bizim səhnəmizdə bir
komediya oynasın. Bizim çox gözəl və böyük
publikamız var. Elə bir dil baryeri də yoxdur".
B.Xasayev teatrlarının tarixi haqqına
məlumat verərək bildirdi ki, rəsmi versiyalara
görə, Kumık Teatrının 75 yaşı var:
"Bəzi mənbələr, xatirələr, faktlar isə
bu teatrın 75 yox, 100-dən artıq yaşı olduğunu
xəbər verir. Bu barədə hələ 5 il bundan
əvvəl "Dağıstan həqiqəti" adlı
respublika qəzetində mərhum professor Saltan-Murad Akbiev
yazıb. Bu teatrın adət-ənənəsi haqqında
Sergey Qovorov, Maya Zülfüqarova, Həmid Rüstəmov,
Gülzar Soltanova və başqa teatrşünaslar yazıb.
Sadəcə, teatrın tarixinə qısa ekskurs etmək
istəyirəm: XIX əsrin sonlarında Kumıkın
proqressiv ziyalıları teatr dərnəyi yaradıblar.
Şıxəliyev, Cantemirov, Cakayev, Maqomed-Əfəndi
Osmanov, Adil-Gəray Mansurov bu dərnəyin ilk üzvləri
olub. Orta və ali təhsilli həvəskarlar bu
dərnəyə cəlb edilib. Dərnəyin
fəaliyyəti təkcə Rusiya xalqlarının
həyatında deyil, kənarlarda da milli-mədəni
oyanışa səbəb olub. O vaxtdan başlayaraq,
mərkəzdə və əhalinin çox
yaşadığı yerlərdə teatr dərnəkləri
yaranmağa başlayıb. 1906-cı ildə Temir-Xan Şura
vilayətində "Toy" teatr truppası
fəaliyyətə başlayıb. Həmin ilin fevral
ayında çıxan "Dağıstan" qəzeti
yazır ki, "Toy"un üzvləri öz maddi
vəziyyətlərini yaxşılaşdırmaqdan
ötrü rəqs və səhnə oyunlarından ibarət
tamaşalar təşkil edirdilər. Həmin illərdə
həvəskar teatr cəmiyyətlərinin yaranması
Dağıstan səhnə sənətinin və
ölkənin başqa xalqlarının incəsənətinin
inkişafına böyük təkan verir. Temir-Xan Şura
vilayətində rus, Ukrayna, tatar, Azərbaycan
aktyorları tez-tez qonaq
olurlar. Azərbaycan aktyorları
öz qastrolları zamanı səhnədə Mirzə
Fətəli Axundovun, Nəriman Nərimanovun, Üzeyir
Hacıbəyovun və başqa dramaturqların
əsərlərini təqdim ediblər.
1906-cı ildə tatar ziyalı
gənclərinin Kazanda yaradılan "Sayar" adlı teatr
qrupu təkcə bu şəhərdə deyil, bütün
Dağıstana qastrola çıxır. Çox keçmir
ki, bu qrupla kumıkların "Toy" truppası arasında
əlaqələr yaranır. Kumık peşəkar
teatrının yaranmasında Rusiya ali təhsil ocaqlarında
təhsil alan gənclər az rol oynamır. Moskva Dövlət
Universitetində təhsil alan Ullubiy Buynakskiy yay
tətilləri zamanı Dağıstana gələrkən
"Toy"un fəaliyyətində iştirak edir. Sovet hakimiyyəti
uğrunda mübarizədə onun ən böyük
qayğılarından biri milli teatr problemi olub. Milli teatrın
ən parlaq simalarından biri də Kazan
şəhərindən Temirbolat Biybolatov idi. O, Temir-Xan
Şura vilayətində Realnıy məktəbdə və
Kiyev hərbi və musiqi məktəblərində təhsil
alıb. Biybolatov 1910-cu ildə vilayətdə teatr
ədəbi dərnəyi yaradıb. Bu dərnəyin
repertuarında Azərbaycan, türk, tatar və başqa
xalqların əsərləri mühüm yer tutub. I Dünya
müharibəsi başlayanda Biybolatov cəbhəyə
yollanıb. Ancaq onun xeyirxah işini istedadlı
həmfikirləri - Ələsgər Şirməmmədov
və Ələkbər Ağayev davam etdiriblər. Onlar 1915-16-cı
illərdə "Məşədi İbad",
"Arşın mal alan", "Aşıq Qərib"
operettalarını səhnələşdiriblər.
Tamaşaya qədər şəhər teatrlarının
zalında nəfəsli orkestrlər çalır, biletlər
satılırdı. Foyedə gəzişən
tamaşaçılar əsl peşəkar teatrlarda olduğu
kimi binanın bədii tərtibatından zövq
alırdılar. Kumık teatrının tarixində Temir-Xan
Şura kollektivinin, Yağsay bədii özfəaliyyət
dərnəklərinin əhəmiyyətli rolu oldu. Bu
dərnəyin Astemirov, Salavatov, Dibirov, Başirov kimi
yetirmələri olub.
Kumık Teatrının tarixində önəmli
yer tutan şəxsiyyətlərdən biri də Zeynalabid
Batırmurzayev olub. Gənc olmasına baxmayaraq, o, bu teatrda
çox məhsuldar çalışıb. Onların
tamaşaları açıq havada, əsgər
kazarmalarında, fəhlə klublarında keçirilib.
Qadın rollarını da oğlanlar növbə ilə oynayıb.
Zeynalabid Batırmurzayev dərnəyi üçün
əsərləri Bakıdan və Kazandan gətirib.
Məsələn, 1916-cı ilin 25 mayında Bakıdakı
kitab mağazasının sahibinə yazdığı
məktubunda "Şeyx Şamil", "Nikita 1914-cü
ildə" pyeslərinin, Nəriman Nərmanovun "Nadir
şah" və Ordubadinin əsərlərinin
göndərilməsini xahiş edib. Sonra onlar teatr
dünyasına həsr olunan yurnal çıxarmağa nail
olublar. Teatr fədaisi "Teatr həyatın
güzgüsüdür. Bu
güzgüdə əməkçi xalq öz
həyatını aydın görə bilər. Teatr - yeni həyata tribunadır" - deyə yazırdı.
12 dekabrda kollektiv tatar yazıçısı
Əli-Əskər Kamalın "Şəhərimizin
sirləri" adlı komediyasını kumık dilində
səhnələşdirir. Tamaşadan
yığılan 1600 rubl pul Dağıstanda yetim
uşaqların təhsil aldığı
məktəblərə köçürülür. Kollektiv həmçinin viyalətin kənarlarında
və şəhər klublarında müxtəlif
tamaşalarla çıxış edir".
Baysoltan Xasayev bəzi mənbələrdə
Kumık Teatrının tarixinin 1926-cı ildən
başlandığı haqqında da məlumat verdi: "Sovet
hakimiyyəti qurulduqdan sonra teatrlar öz
fəaliyyətlərinə dəyişikliklə
başladılar. Onda Kumık Teatrının
fəaliyyətində durğunluq yaranmışdı.
1926-cı ildə teatr sanki ikinci dəfə yenidən
fəaliyyətə başlayır. Həmin
ərəfədə rusiyalı aktyorlar Dağıstanda
tamaşa göstərirdilər. Yenidən Musiqi Texnikumunun
nəzdində yaranıb fəaliyyət göstərən
teatr 1930-cu ildə ilk tamaşasını təqdim edir. O
vaxtdan Kumık teatrı Rusiya teatrlarının flaqmanı
hesab olunurdu. Bu teatr həmçinin Sovet İttifaqının ən
yaxşı teatrlarından hesab olunur. Bir neçə il bundan
əvvəl vəfat edən Rusiyanın Xalq artisti Həmid
Rüstəmov bu teatrın ilk reyissoru olub. Teatrın
aktyorları arasında Rusiyanın Xalq və Əməkdar
artistləri var. Kumık teatrının repertuarında
müxtəlif xalqların əsərləri yer alıb. Bu
gün də "Məşədi İbad",
"Qayınana", İlyas Əfəndiyevin "Sən
həmişə mənimləsən" tamaşaları
repertuarımızdadır".
B.Xasayev həmçinin Azərbaycan
dramaturqlarının əsərlərini əldə
etməyin çətin olduğunu da bildirdi. "Bir çox
dramaturqlar var ki, biz onların əsərlərini
səhnələşdirmək istəyirik. Ancaq
tərcümə çətinliyimiz var. Həmin
əsərləri tərcümə edib bizə verən
yoxdur. Əgər bu problem aradan qalxsa, inanıram ki,
teatrlarımız arasında daha yaxın
münasibətlər mövcud olacaq, xalqlarımız
arasında mədəni əlaqələr inkişaf
edəcək. Həm bizim teatr tez-tez Azərbaycana
gələcək, həm də Azərbaycan teatrları
Dağıstanın qonağı olacaq. Hər bir tamaşa
və hər bir aktyorla görüş əsl
məktəbdir".
Kaspi.- 2008.- 12 fevral.- S. 16.