Qaliboğlu E.
Bakıda Xocalı qurbanlarına yeni abidə
ucaldılır
Heykəltəraş Aslan
Rüstəmov: "Bu mövzuda əsər yaratmaq
çoxdankı arzum idi"
Heykəltəraş Aslan Rüstəmov 1932-ci ildə anadan
olub. Moskvada heykəltəraşlıq üzrə ali
təhsil alıb. Bakıda, eləcə də ölkənin
bir çox bölgələrində onlarla
heykəltəraşlıq işləri var. Onu sənətini
iki oğluna öyrətməsinə görə
xoşbəxt ata saymaq olar. Böyük oğlu Seymur,
kiçik oğlu Mahmud atalarının üslubunu əxz
etməklə yanaşı həm də
yenilikçidirlər, müasir üslublara meyllidirlər. Amma
Aslan müəllim əvvəldən klassik ənənə
üstə necə köklənmişdisə, indi də
həmin yaradıcılıq qaydasına sadiqdir. Bu
günlərdə "Xətai" metrosu
yaxınlığında Xocalı faciəsinin qurbanlarına
həsr olunmuş abidənin yerində Aslan müəllimin
oğlulları ilə birgə yaratdığı
əvvəlkindən xeyli fərqli və əsl abidə
təəssüratı bağışlayan heykəl artıq
quraşdırılıb. Hazırda parkda abadlıq işləri
davam edir.
- Sənətinizin övladlarınız tərəfindən
yaşadılması bir ata kimi ürəyinicədir?
- Əlbəttə, sevinirəm. İndiyə kimi heykəltəraşlıq
sahəsində püxtələşmək üçün
çox çalışıblar. İndi artıq
peşəkarlaşıblar.
Mən Azərbaycan heykəltəraşlığının
gözəl ənənələrini yaşatmağı
sevirəm. Moskvada təhsil alarkən yaxşı
müəlimlərim olub. Onu da deyim ki, hazırda Moskvada
heykəltəraşlıq yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır. Orada tez-tez heykəltəraşlıq
sərgiləri olur. Heykəltəraşın belə
tədbirlərdə iştirakı onun yaradıcılığına
çox təkan verir. Gərək müşahidələrin
zəngin olsun. Moskvada sifarişlər çoxdur, Rusiya
böyük ölkədir.
Rusiyanın heykəltəraşlıq sənəti bizdən
çox qabaqdadır. Bizdə dinin təsirindən
yüzillərlə ornamentdən başqa nəsə yaratmaq
mümkün olmayıb. Azərbaycanda heykəltəraşlıq
20-ci yüzilin əvəllərindən başlayaraq
inkişaf etməyə başlayıb. İndi
yaxşıdır ki, kim nə istəyir yaradır, sovet
dövründəki kimi senzura yoxdur. İndi çoxlu
yaradıcılıq cərəyanları mövcuddur. Bu
cərəyanlardan xəbərim var, amma mənimki
əvvəlki qaydamdır. Klassik stildə işləyirəm,
amma uşaqlarım abstraktda, həmçinin də başqa
üslubda işləyirlər. Baxırsan, elə üslubda
əsər yaradırlar ki, deyirəm görəsən, bunlar
neyləyirlər. Heyləyəsən ki,
ömrümüzün çoxu daim çörək pulu
qazanmağa gedir. Elə ki, sifarişlərə girişdin,
onlardan çıxmaq çətin olur. Bir var təmiz
incəsənət, bir də var çörəkpulu qazanmaq.
Belə şeylər adamı istər-istəməz əsil
sənətdən geri salır.
- Heykəltəraşlığın mənası
ağlınıza necə çatır?
- Heykəltəraşlıq cansız daşın,
bürüncün, ya taxtanın
canlandırılmasıdır. Gərək
heykəltəraş canlı bir əsər
yaratdığına inansın. Başqa bir
yaradıcılıq sahəsində özümü
qətiyyən təsəvvür etmirəm. Həmçinin
mən müxtəlif illərdə çoxlu yubiley
medallarının hazırlanmasında da iştirak
etmişəm. Bu medallar Moskvada çap edilib. Heykəltəraşlıqda
200-dən çox işim olub. Çapayevin, Kirovun, Leninin
və başqalarının heykəllərini
yaratmışam. Zaqatalada Leninin heykəli 30 ildən çox
"tribunada dayanıb". SSRİ-nin dağılan vaxtı
Dəvəçi rayonu üçün Leninin heykəlini bürüncdən
düzəltmişdim. Dövran dəyişdi, 20 Yanvardan sonra
Lenini də "əritdilər". O vaxtı belə
işlərin təsdiqi asan deyildi: heykəlin layihəsi
Moskvada bəyənilməsəydi, onu işləyə
bilməzdin. O qədər belə işlərim yox oldu getdi
ki... Bilmədim axırı necə oldu.
- Cəlal Qaryağdı da həmişə
şikayətlənirdi ki, "heykəllərimi
götürəndə müəllif olaraq mənə
heç nə demədilər".
- Nə demək olardı ki? Dövran dəyişmişdi. Lap
etiraz etsəydik, nə baş verəcəkdi ki? O
heykəlləri uçurtmaq üçün böyük
kütlə gəlirdi, imperiya dağılırdı, bunun
qabağında durub heykəltəraş müəlliflik
huququnumu qoruyacaqdı?
Sifarişi dövlət verirdi, biz də işləyirdik. Amma
deyim ki, yaxşı qonorar ala bilirdik. O vaxtı pulun
dəyəri çox idi, indi bilmirsən əlindəki pula
nə alasan. Hazırda 70 manat təaüd alıram. 1990-cı
ildən heykəltəraşlıqda qonorar olmadı,
dolanışıq çətinləşdi. Son illər
sifarişlər yaxşıdır, dolana bilirik. Bir illik ayda
300 manat olmaqla prezident təqaüdü də alacağam.
Hər halda bu pul dolanmağa kömək edəcək.
Laçının Güləbird kəndində Sarı
Aşığın abidəsini yaratmışdım,
gözəl alınmışdı. Nərimanovun və
Musabəyovun heykəlləri də ermənilərin
əlində qaldı. Həmçinin çoxlu xatirə
lövhələrinin barelyeflərini yaratmışam.
- Xətai rayonundakı Xocalı qurbanlarının
xatirəsinə
ucaldılan yeni abidə şübhəsiz,
yaradıcılığınızın yeni
mərhələsidir.
- Bu əsər üzərində oğlullarımla birgə
işləmişəm. Xocalı Faciəsi mövzusunda
belə bir iri həcmli əsər yaratmaq çoxdankı
arzum idi. İdeya özümüzündür. Burada artıq
ideya əvvəlkindən çox dolğundur. Ana
qucağında ölmüş uşağı tutub.
Barelyefdə faciənin müxtəlif məqamları ifadə
olunub.
İndi orada son tamamlama işləri gedir. Əvəlki iş
də yaxşı idi, amma faciənin böyük mənada
dərk edilməsi üçün belə bir abidənin
ucaldılması məsləhət bilindi. Həmin
köhnə abidə Xocalıların hazırda çox
yaşadığı yerdə qoyulacaq. Xocalı faciəsinin
indi dünyaya daha geniş səviyyədə
çatdırılması zəruridir.
- Siz həm də "Bəhram-Gur" heykəlinin
həmmüəlliflərindən birisiniz.
- O iş 1958-59-cu illərdə başa gəldi. Albert
Mustafayev, Qorxmaz Sücəddinovla birgə olan bu işimiz
çox gözəl alındı.
Bu, Albertin Leninqradda kurs işi idi. Burada o işi
Ləmbəranskiyə göstərmişdilər, o da
bəyənmişdi.
Əvvəl istəyirdilər əsər
nüsxələnsin, amma Ləmbəranski qoymadı ki, ancaq
biri olacaq, o da Bakıda. Əsəri təkrarlayanda
orijinallığını itirir. Heykələ xeyli qonorar
aldıq, getdik Tiflisə, hərəmizə bahalı bir
kostyum sifariş etdik. İndi yenə də bu
sənətlə məşğul oluram, bir an da bekar
qalmıram.
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 21 fevral.- S. 14.