Kərimov E.
Açıq səma altında etnoqrafik muzey
Azərbaycan
müstəqillik əldə edəndən sonra xalqda
özünəqayıdış hissləri
yüksəlmiş, ənənəvi adət və
ənənələrin dirçəlişi, xalqın
təkrarolunmaz mədəniyyətinin bərpası
meyilləri güclənmişdir. Möhtərəm Prezident
Heydər Əliyevin xalqın milli mədəniyyətinin
inkişafı sahəsində xidməti xüsusilə qeyd
olunmalıdır. Heydər Əliyev Azərbaycan xalqına
"Azərbaycan XXI əsrin və üçüncü
minilliyin ayrıcında" adlı müraciətində yeni
2001-ci il, yeni əsr və üçüncü minillik
münasibətilə demişdir: "Müstəqillik
illərində biz əslində milli-mədəni irsimizi,
tariximizi, milli sənətimizi bir daha təhlil edərək,
onu ideoloji buxovlardan və qadağalardan xilas edirik. Bununla
yanaşı, biz Azərbaycan mədəniyyətinin verdiyi
töhfələrlə başqa xalqların
nümayəndələrini tanış edirik".
"Azərbaycanda etnoqrafiya muzeyinin yaradılması
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin 11 iyul 2008-ci il tarixli sərəncamı
ölkədə muzey quruculuğunu daha yüksək
səviyyəyə qaldırmaq üçün misilsiz
əhəmiyyətə malik olan tarixi bir sənəddir. Sərəncamda deyilir: "Əlverişli təbii
şərait və coğrafi mühitin müxtəlifliyi
bəşər sivilizasiyasının ilk ocaqlarından hesab
edilən bu ərazidə ənənəvi
mədəniyyətin komponentlərinin hərtərəfli
inkişafı üçün zəmin yaratmış,
yurdumuzu etnoqrafik incilər xəzinəsinə
çevirmişdir. Azərbaycanın
özünəməxsus koloriti ilə seçilən
tarixi-etnoqrafik bölgələri əsrlər boyu
qarşılıqlı vəhdətdə unikal milli
mədəniyyətin formalaşmasına təsir
göstərmişdir".
Son illər ərzində Azərbaycanda milli
irsin qorunması sahəsində bir sıra ciddi addımlar
atılmışdır. Ümummilli lider Heydər Əliyev
və onun davamçısı Prezident İlham Əliyevin
səyləri nəticəsində Qala, Xınalıq və s.
tarixi yaşayış məntəqələrinə etnoqrafik
qoruq statusu verilmişdir.
Muzeylər xalq mədəniyyətinin qorunması və onun
gələcək nəsillərə
çatdırılması sahəsində misilsiz rol
oynayır. Muzey eksponatları vətənə, xalqa,
torpağa məhəbbət hissini aşılayır.
Etnoqrafik muzeyləri iki tipə ayırmaq olar. Birinci tipə
qapalı şəraitdə, yəni xüsusi binalarda, ikinci
tipə isə açıq səma altında təşkil
olunmuş muzeylər (belə muzeylər elmdə skansneologiya
adı ilə də məlumdur) materialların zənginliyi
ilə fərqlənir. Açıq səma altında muzey,
əslində, keçmişin retrospektiv nümayiş
etdirilməsi və emosional hisslər deməkdir.
Çünki belə muzeylər böyük təsiredici
qüvvəyə malikdir. Açıq səma altında
təşkil olunmuş muzeylərdə xalq
mədəniyyətinin bütün nümunələrinin
pərakəndə halda yox, bir-birini tamamlayan səpkidə
yerləşdirilməsi ənənəvi
mədəniyyəti olduğu kimi qavramağa imkan verər.
Respublikanın müxtəlif bölgələrindən
toplanmış orijinal xalq yaşayış ev tipləri,
təsərrüfat tikililəri, su dəyirmanları
açıq səma altında təşkil olunmuş
gələcək muzeyin əsasını təşkil
etməlidir. Bundan başqa, Azərbaycan üçün xas
olan sənətkarlıq növlərini əks etdirən
müxtəlif emalatxanalar (dəmirçi, dulusçu,
misgər və s.) da muzeyin atributları hesab
olunmalıdır.
Hazırda MDB məkanında onlarca belə muzey
fəaliyyət göstərir. Açıq
səma altında muzey təşkil etməyin vacibliyi
ideyası və prinsipləri ilk dəfə olaraq
isveçrəli alim Ç.Bonsetten tərəfindən XVIII
əsrdə irəli sürülmüşdür.
İsveçrə 1891-ci ildə isə Qezelius məşhur
"Skansen" muzeyini təşkil etdi. Avropa və Amerika
qitələrində belə muzeylər çoxdur
(Kopenhagendə - 1897, Osloda - 1902, Arnxemdə - 1912 və s.).
Təkcə Polşada belə muzeylərin sayı 35-ə
çatmışdır. Finlandiyada Serasaari adasında
ənənəvi kəndli malikanəsi və o
cümlədən XVIII əsrə aid zəngin etnoqrafik abidələr
saxlanmaqdadır. Burada bütün sənətkarlıq
emalatxanaları və dəyirmanlar işlək
vəziyyətdə nümayiş etdirilir. Almaniyanın
Zanvüst şəhərində alman kəndinin 250 illik
tarixini izləmək mümkündür. Buxarestdə
yerləşən muzey-kənd də diqqəti cəlb edir.
Muzeydə 62 kompleks abidə və 18 min eksponat nümayiş
etdirilir. 1940-cı ildə Finlandiyanın Turku
şəhərində xalq sənətkarlığına aid
xüsusi muzey açılmışdır. Burada onlarca
sənətkarlıq sahəsi ilkin variantda nümayiş
etdirilir. Keçmiş SSRİ məkanında açıq
səma altında ilk etnoqrafik muzey 1928-ci ildə Riqada
təşkil olunmuşdur. 1957-ci ildə isə Estoniyada
"Rokk-al-Mare" muzeyi açılmışdır. Muzey
XVIII-XIX əsrlərdə estonların məişətinə
dair gözəl təsəvvür yaradır. Novqorod, Tbilisi,
Lvov və Suzdal şəhərlərində də belə muzeylər
fəaliyyət göstərir. Öz miqyasına görə
Kiyev yaxınlığında açılmış muzey
diqqəti xüsusilə cəlb edir. Muzey 200 hektar sahəni
əhatə edir. İri eksponatların sayı isə 200-ə
çatır. Burada 400 illik yaşı olan yaşayış
evi nümayiş etdirilir.
Azərbaycanda da belə bir muzeyin təşkili vaxtı
çoxdan çatmışdır. Əsrlər boyu
Azərbaycan xalqı əsl xalq mədəniyyəti
inciləri yaratmışdır. Bunların bir qismi respublika
muzeylərində və xaricdə nümayiş etdirilir.
Əksəriyyəti isə itib-batmışdır.
Qloballaşma və innovasiyalar şəraitində
bu gün əvvəlki illərdən fərqli olaraq xalq
mədəniyyəti nümunələrinə az hallarda rast
gəlmək olur.
İndi Azərbaycan kəndində xışa, vələ, su
dinginə və başqa mədəniyyət,
sənətkarlıq nümunələrinə rast gəlmək
çətin məsələdir.
Sovet hakimiyyəti illərində "qara damlardan
işıqlı evlərə!" şüarı altında
aparılan kampaniyalar nəticəsində minlərlə
qədim məişət əşyası aradan çıxmışdır.
Buna baxmayaraq, XX əsrin 20-30-cu illərində
görkəmli Azərbaycan etnoqrafları D.Şərifov
və Ə.Ələkbərov ənənəvi
mədəniyyətin gələcək nəsillərə
çatdırılmasında etnoqrafik muzey eksponatlarının
böyük rol oynamasını dəfələrlə
bildirmişlər. Onların Azərbaycanda etnoqrafik
muzeyşünaslığın inkişafında xüsusi rolu
qeyd olunmalıdır. Həmin illərdə
Azərbaycan Dövlət Muzeyinə minlərlə etnoqrafik
eksponat toplandı. Bu tədbirdə əsas məqsəd sovet
hakimiyyətinin ilk illərində xalqın "yeni sosialist
məişəti şəraitində"
yaşamasının üstünlüyünü qabarıq
surətdə nümayiş etdirmək idi. Məlumdur ki,
həmin illərdə keçmiş məişətə
qarşı nihilist münasibət bəslənirdi. Buna
baxmayaraq muzey bir sıra qiymətli etnoqrafik
abidələrlə də zənginləşdi.
1924-cü ildə Azərbaycan Dövlət Muzeyinin direktoru
D.Şərifov ölkəşünasların
ümumazərbaycan qurultayında respublikada muzey işi
haqqında məruzə etdi. Qurultayın
qətnaməsində qeyd olunurdu ki, alimlər, elmi
müəssisələr, diyarşünaslıq qurumları
Azərbaycan Dövlət Muzeyi ilə sıx əlaqə
saxlamalıdır. Bundan başqa, qətnamədə
bildirilirdi ki, kənd təsərrüfatı muzeyləri
ilə dövlət muzeyi arasında paralelizmə yol
verməmək üçün hər iki muzeyin öz
məqsədi və proqramı olmalıdır.
Muzeyin eksponatları içərisində xalq
yaşayış evləri, təsərrüfat tikililəri,
sənətkarlıq emalatxanaları əsas yer
tutmalıdır.
Azərbaycan xalq yaşayış evləri zəngin və
mürəkkəb tipologiyaya malikdir. Hər bir ev tipi
özünəməxsus orijinallığı və dekoru
ilə fərqlənir. Evləri tikərkən ustalar relyefi, iqlim
şəraitini, tikinti materialını, küləyin
istiqamətini və s. nəzərə almışlar.
Evtikmə sənətində, onun memarlıq
xüsusiyyətlərində xalqın ənənəvi
məşğuliyyəti az rol oynamamışdır.
Yaşayış evləri konstruksiya baxımından
orijinallığı ilə fərqlənir.
Məsələn, Şirvan tarixi-etnoqrafik bölgəsində
"Şirvani", "Səlyani", "kətilli
ev", "qom evi" tipləri geniş yayılmışdı.
Etnoqrafik baxımdan "siyirmə ev" və
"taxtapuş ev" də diqqəti cəlb edir. Plan-quruluş və tikinti materialları
baxımından bəzi ev tipləri yarımtiplərə
ayrılırdı. "Siyirmə evlər"də əsas
etibarilə divar boyu pəncərələr olardı. Belə
evlərə Basqal, Lahıc və s. kəndlərdə rast
gəlmək olardı.
Naxçıvan tarixi-etnoqrafik bölgəsi də öz
tikinti mədəniyyəti ilə fərqlənir. Burada
Azərbaycanın müxtəlif ev tipləri - "təbrizi
ev", "dam ev" bütün Şərqdə
məşhur olan"xərpişdə evlər"ə rast
gəlmək olar. Belə evlərin birinci mərtəbəsi
orijinallığı ilə fərqlənir. "Təbrizi
evlər" Cənubi Azərbaycanın kəndlərində
daha çox yayılmışdır. Adətən, bu
evlərin fasadı bişmiş kərpicdən
hörülür. Naxçıvan qaradamları da
Azərbaycanın digər bölgələrindəki
evlərdən fərqlənir. Muzeydə qaradam ev tipi
xüsusi yer tutmalıdır. Çünki onun ağacdan
qurulmuş konstruksiyası və xüsusilə dam
örtüyü çox orijinaldır, daha doğrusu,
piramidal-pilləlidir. Yaxın Şərqdə
yayılmış bu ən qədm ev tipləri sonralar antik
Yunanıstanda bədii cəhətdən
təkmilləşmiş, klassik memarlıq orderi
üçün təməl rolunu oynamış və
Yunanıstanda daş və mərmərdən evtikmə
sənətinin zirvəsini təşkil etmişdir.
Adi, başqa sözlə desək, qapalı muzeylərdən
fərqli olaraq açıq muzeylər etnoqrafiya elminin
təbliği sahəsində böyük perspektivlər
aça bilər. Evlər hər bir tarixi-etnoqrafik
bölgənin özünəməxsus, lokal
xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq təşkil
olunmalıdır. Burada evlərin daxili sahmanı da
mühüm rol oynayır.
Muzeydə xalq nəqliyyatı da öz yerini tutmalıdır.
Qədim arabalar öz quruluşu və məqsədinə
görə bir-birindən fərqlənirdilər
(Çiçi arabası, Səlyan arabası, macar
arabası).
Məlumdur ki, Azərbaycan Qafqazda qədim əkinçilik
və maldarlıq mərkəzlərindən biridir. Ona
görə də çoxhektarlı sahəni əhatə
edən muzey ərazisində hər bölgəyə uyğun
əkin, bağ və bostan sahələri olmalıdır.
Muzeydə xırman, vəl və əkinçilik
mədəniyyəti ilə bağlı əmək
alətləri də əks olunmalıdır.
Azərbaycan qədim sənətkarlıq diyarıdır.
Burada onlarca xalq sənətkarlığı sahələri
yayılmışdır və onların bir çoxu xalq
arasında saxlanmaqdadır. Muzeydə dulusçuluq,
dəmirçilik, misgərlik, toxuculuq, silahsarlıq, bədii
tikmə və s. iş prosesində nümayiş
etdirilməlidir. Muzeydə xalça və şaltoxuma dəzgahları,
su dingləri də işlək vəziyyətdə
göstərilməlidir.
Xalq mədəniyyətinin aradan çıxması xalqın
öz keçmişindən məhrum olması deməkdir. XIX
əsrin 30-cu illərində Lahıcda 52 misgər, 8 silah
"zavodu" fəaliyyət göstərirdi. İndi orada
cəmi 2 misgərxana var. Yenə həmin illərdə
Qarabağda 471 yel dəyirmanı işləyirdi. Muzey
üçün eksponatların toplanmasına bu gündən
başlamaq lazımdır. Çünki texniki tərəqqi
xalq mədəniyyətini sürətlə aradan
çıxarır. Xalq məişətini gözəl
bilən və empirik biliklərin
daşıyıcıları olan yaşlı nəsil də
dünyasını dəyişir.
Muzeyin təşkilində bir qanunauyğunluq, eksponatlar
arasında qarşlıqlı əlaqə,
qarşılıqlı asılılıq və vəhdət
olmalıdır. Hər bir əşya məhz ona məxsus
yerdə yerləşdirilməlidir.
Muzey üçün ərazi seçilməsi çox
vacibdir. Burada birinci növbədə Bakıya
və magistral yola yaxınlıq, ərazinin relyefi, ən
əsası isə etnoqrafik landşaftlıq prinsipi əsas
tutulmalıdır. Çalışmaq lazımdır ki, relyef
Azərbaycanın əsas fiziki-coğrafi və tarixi-etnoqrafik
bölgələrini özündə qabarıq əks etdirsin
və yaxud buna uyğunlaşdırılsın.
Muzeyin təşkili ümumxalq işinə
çevrilməlidir.
Azərbaycan.- 2008.- 22 iyul.- S. 6.