Həmzəyev Ş.
Mərəzə
rayonunun ərazisindəki bu türbə yerli əhali
arasında "Diri baba" adlanır. Şirvanı qonşu
ölkələrə bağlayan karvan yolunun
yaxınlığında yerləşən Diri baba bir
çox səyyahların diqqətini özünə cəlb
etmişdir. XVII əsrin 30-cu illərində Qolştin
səfirliyinin İran şahlığından elçisi Adam
Oleari, holland səyyahı (XVII əsrin axırlarında
Mərəzədən keçmişdir) Kornelius Devrin və
digər səyyahlar yol qeydlərində həmin abidə
haqqında yazmış və hətta türbənin
rəsmini də çəkmişlər. Qeyd etmək
lazımdır ki, həmin rəsmlərdə türbənin
təsviri tam olduğu kimi göstərilmişdir. Lakin zaman
keçdikcə abidə öz xarici görkəmini
dəyişmişdir. XVII əsrdə abidə ilə
bağlı bəzi məlumatların yoxlanılması
üçün Rusiya imperiyasından xüsusi
səlahiyyətli şəxslər gəlmiş,
özlərinin maraq dairəsində abidəni tədqiq
etmişlər.
Qafqazın qədim keçmişinin ən böyük
araşdırıcısı olan Y.Bartolomeyin təlimatı
əsasında XIX əsrdə rusiyalı akademik B.Dorn da
abidə ilə maraqlanmışdır. Böyük səyyah
və diplomat Adam Oleari Mərəzənin digər
türbəsi olan Seyid İbrahim türbəsini təsvir
edərək bizi maraqlandıran bu türbə haqqında da
bəzi məlumatları qeyd etmişdir.
Türbə nə üçün "Diri baba"
adlanır? Çoxları bunu burada dəfn olunmuş
mərhumun cəsədinin guya çürüməməsi
ilə bağlayır, yəni
müqəddəsləşdirirlər. Abidə ilə
bağlı daha maraqlı məlumat Rusiyadan abidəni
tədqiq etməli olan xüsusi səlahiyyətli
şəxslərin buraya gəlişi ilə
bağlıdır.
XV əsrdən etibarən Şirvanın Rusiya ilə əlaqəsi
getdikcə artmaqda idi, xüsusilə ticarətlə
bağlı münasibətlər inkişaf edirdi. Bu
ünsiyyət zamanı rusların tanış olduqları
həmin abidə Rusiya imperiyasının əlaqədar
orqanlarının marağına səbəb oldu.
Abidəyə qarşı maraq o qədər güclü
olmuşdur ki, hətta Rusiya pravoslav kilsəsinin ali sinodu da bu
işə diqqət göstərmişdir. Buxara
əmirliyinə göndərilən səfirlərə
tapşırılırdı ki, Şamaxı yaxınlığında
guya xristian kilsəsində "müqəddəs
əzabkeş" Simeonun nəşinin mövcudluğu
haqqında xəbərlərin doğruluğu aydınlaşdırılsın.
Böyük Avropa səyyahı və diplomatı Adam Olearinin
məlumatında və təsvirində mavzoleyin
xüsusiyyətlərindən, xüsusilə sərdabənin
mağarada - qayanın döşündə
yerləşməsindən bəhs olunur. Abidə heç
kəsin əli çata bilmədiyi qayada inşa olunmuş
qapalı feodal qəsrini xatırladır.
Qayanın içərisində yonulmuş türbənin
birinci mərtəbəsi dəhlizdən və yəqin ki,
türbə xidmətçisi üçün
ayrılmış otaqdan, ikinci mərtəbəsi isə
salondan ibarətdir.
Birinci mərtəbə ilə ikinci mərtəbə
arasında səliqə ilə düzəldilmiş daş pilləkən
mövcuddur. Qayanın içərisində yonulub
tikildiyinə görə binanın ancaq cənub
tərəfə doğru bir fasadı var. Həmin fasadın
quruluşunda Şirvan abidələrində olan memarlıq
əlamətləri ilə yanaşı fərqli detallar da
mövcuddur.
Türbənin ikinci mərtəbəsindəki salon
memarlıq quruluşuna görə zəngin və maraqlı
hesab olunur. Burada tronplar mövcuddur ki, onlar kvadrat
ölçüdən günbəzə keçid
təşkil edir. Tronplar səthləri nəbati
ornamentlərlə örtülmüşdür.
Dağılmış bu daş kitabənin
içərisindəki yazıdan məlum olur ki, türbə
hicri 508-ci ildə (eramızın 1402-ci ilində)
Şirvanşah Şeyx İbrahimin əmri ilə
tikilmişdir. Türbəni günbəz sərdabələr
növünə aid etmək olar. Bu qrupa aid tikintilərin bir
ümumi xüsusiyyəti var ki, bu da günbəz zalın
kvadratşəkilli divarının olmasıdır.
1965-ci ildə Misir Ərəb Respublikasının Prezidenti
Camal Əbdül Nasir Azərbaycanda olarkən türbənin
bərpasını sovet rəhbərlərindən xahiş
etmişdir. Məhz həmin illərdə Diri baba
türbəsi yenidən bərpa edilmişdir. Belə
çıxır ki, "Diri baba" adını
daşıyan şəxsiyyət haqqında Prezident Camal
Əbdül Nasirin müəyyən məlumatı
olmuşdur. Ehtimal olunur ki, Məhəmməd adlanan bu
müqəddəs şəxs İbrahim xanın ixtiyarına
din təbliğatçısı kimi göndərilib.
İbrahim xan da qonağın fəaliyyəti
müqabilində Mərəzə torpaqlarını ona pay verib.
Diri baba türbəsi haqqında yazdığım bu
qeydlərdəki məlumatı 1949-cu ildə çap
olunmuş "Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının
xəbərləri"ndən əldə etmişəm.
Məşhur Azərbaycan memarı A.B.Salamzadənin 1940-cı
illərdə yazdıqlarını indiki nəsillərə
məlum olmayan şəkilləri, memarlıq sxemlərini
nəfis şəkildə hazırlayıb türbəyə
bağışlamağı özümə borc bildim.
Dünyanın ən qədim xalqlarından olan
türklərdə totemizm geniş yayılmışdı.
"Totem" sözü Şimali Amerikadakı hinduların
dillərindəki "O-totem" (yəni onun soyu, nəsli)
sözlərindəndir. Totemdə hər hansı
qəbilə adətən hansısa bir canlını,
bəzən isə təbiət hadisəsini, hətta
qayanı, daşı və s. özünə əcdad
sayır. Yəni belə hesab edir ki, qəbilənin
kökü oradan başlayıb. Bu məsələ
"Dədə Qorqud" dastanında da öz əksini tapıb.
Dastanda qeyd olunub: "- Ay qız, Günel, sən nə
üçün o qayaya baxanda yaşmaqla üzünü
örtürsən? - Ona görə ki, o qaya mənim
qayınatamdır". Bu baxımdan Mərəzədə
qayaüstü abidə təkcə "Diri baba" deyil,
onlarladır. Məsələn, "Qayıblar baba",
"Sayıblar baba" və s. Nə üçün qayalar
müqəddəs sayılıb? Bəşəriyyətin ilk
peyğəmbəri Adəmin evi məhz qayada olub,
əksər peyğəmbərlərin tənhalığa
çəkildiyi yerlər məhz qayalar olub.
"Diri baba" haqqında bir tarixçi kimi mənim öz
müşahidələrim var. Mən bu mülahizələri
A.B.Salamzadənin qeydlərinə əsasən irəli
sürürəm. Diri baba bir şəxs üçün
deyil, müqəddəslər üçün tikilib.
Mərəzədə üç dağ var. Bunlar
arasındakı məsafələr çox yaxındır.
Bunlardan birincisi Qazi dağıdır (ona el arasında Qazan
Qaya deyirlər). Qazi din, torpaq yolunda şəhid olanlardır.
Onun ətrafında çoxlu qədim qəbir var.
İkinci Qayıblar və Şayiblər babadır
(əslində Şabilərdir). Şabi sözünün
mənası igidlər, comərdlərdir. Yəni din yolunda
həlak olanlar. Quranın Bəqərə surəsinin
154-cü ayəsində deyilir: "Siz Allah, din yolunda həlak
olanlara öldü deməyin. Onlar heç vaxt ölmür,
diri qalırlar". Məhz üçüncü Diri
babadır. Bu türbə müqəddəs yerlərdən götürülmüş
torpaq mənasını verir. Qobustan - Mərəzə
dünyada yeganə yerdir ki, burada 72 pir var. Hər biri də
ayrı-ayrı şəfa ocağı kimi
müqəddəsdir. XIX əsrin ortaları, XX əsrin
əvvəllərində Nərimankənd kəndinin
(Qobustan-Mərəzə) axundu Abdulvahid Türkiyədə
mədrəsədə olarkən eşidib ki, oranın axundu
belə deyir: "Türk dünyasına gələn qada-bala
Qobustana getsin". Abdulvahid bu sözdən sarsılaraq
ağlaya-ağlaya axunddan soruşub ki, niyə mənim
vətənimə belə deyirsən. O isə cavabında
bildirib: "Qobustanın 72 övliyası və Diri babası
bu qada-balanı məhv edəcək".
Əziz oxucu, qaya içərisində tikilən bu
türbə dünyada üç yerdədir: İran, Meksika
və Qobustan. Diri baba bərpa olunmamışdan əvvəl
üzərində aşağıdakı əlamətlər
olub: iki əl, iki xoruz rəsmi, günbəz göy
rəngdə, üzərində ay-ulduz, üç
pəncərə olub, qayanın içindəki mağarada
tikilib.
Çox təəssüflər olsun ki, 1965-ci ildə bu
türbə bərpa edilərkən erməni və rus
memarları tərəfindən onun memarlıq üslubu
qəsdən saxtalaşdırılaraq Avropa stilində tikilib.
Bu ziyarətgahın dünyada analoqu yoxdur. Aidiyyəti
orqanlardan xahiş edirik ki, türbəyə diqqət
artırılsın və o, əvvəlki əvəzsiz
ecazkarlığına qaytarılsın. Belə olarsa,
Şərq ölkələrindən gələn turistlər
də hökmən əvvəlki kimi buraya böyük maraq
göstərəcəklər.
Yerli sakinlər belə bir əhvalat danışırdılar
ki, 1918-ci ildə ermənilər qırğın
törədən zaman üç qadın qucağında
körpə son ümid kimi Diri babada gizlənib.
Ermənilər onları təqib etsələr də,
türbənin içərisində tapa bilməyərək
geri qayıdıblar. Salamat qalan qadınlar deyiblər:
"Mözücə oldu. Biz üzbəüz onları
görürdük. Ancaq onlar bizi
görmürdülər". Məhz bu ocaq belə
güdrətə malikdir. Müqəddəslik naminə bu
türbənin əvvəlki gözəlliyinə
qaytarılması çox vacibdir.
Azərbaycan.- 2008.- 13 iyul.- S. 8.