Ağayev N.
Monumental abidənin yeni həyatı
Nizami Gəncəvinin
Bakının mərkəzində ucaldılmış
heykəli mükəmməl sənət nümunəsidir
Hər bir şəhərin özünəməxsus
əlamətləri var. Bu parlaq, təkrarolunmaz
əlamətlər şəhərin simasını
müəyyənləşdirir, onun şərəfli tarixinin
səhifələrindən bəhs edir. Ölkəmizin paytaxtı
Bakı şəhərinin də gözəl
guşələrindən biri, heç şübhəsiz,
dünya ədəbiyyatının klassiki, Azərbaycanın
dahi şair və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvinin
abidəsinin ucaldıldığı bağdır.
Şəhərin tarixi mərkəzinin –
İçərişəhərin və müasir tikililər
rayonunun – Hüsü Haciyev küçəsi və
ölkəmizin Həmkarlar İttifaqları
Konfederasiyasınin, Konstitusiya Məhkəməsinin
yerləşdiyi möhtəşəm binaların,
Gənclər meydanının, memarlıq incisi olan
İçərişəhərin Qoşa qapı girişinin
yaxınlığında yerləşən abidə
tarixiliklə müasirlyi bir növ tamamlayır.
Bu abidə, həmçinin, Nizami meydanının
ansamblına daxil olan müxtəlif üslublu tikililər
arasında əlaqə yaradır. Abidənin təsvir
olunduğu fotoşəkillər, kitablar, cürbəcür
əşyalar ölkəmizin hər bir guşəsinə
və onun hüdudlarından kənara, azərbaycanlıların
yaşadığı xarici ölkələrə
yayılmışdır. Bizdə olan məlumatlara
əsasən, demək olar ki, bu abidənin surəti və onun
təsviri olan müxtəlif əşyalar turistlərlə
yanaşı, Azərbaycan diasporası üçün
onların tarixi vətəni barədə ən çox
sevilən xatirə rəmzi – suvenirdir. Abidənin
ucaldıldığı bagda onu gözdən keçirən,
videokamera ilə çəkən, onun fonunda şəkil
çəkdirən bakılıları, ölkəmizdə
işləyən əcnəbiləri və xarici turist
qruplarını tez-tez görmək olar. Sovetlər
dövründə Azərbaycanın rəhbəri olan ulu
öndərimiz Heydər Əliyevin təşəbbüsu
ilə böyük şair və mütəfəkkir Nizami
Gəncəvinin ədəbi irsinin öyrənilməsi,
nəşri və təbliği işini
yaxşılaşdırmaq məqsədi ilə qəbul
olunmuş xüsusi qərara müvafiq olaraq, 1979-cu ildən
başlayaraq hər il sentyabrda keçirilən Nizami poeziya
günləri bu abidənin önündə
açılır və bağlanırdı. Monumental
abidə sənətinin bu gözəl incisinə maraq son
illərdə xüsusilə artmışdır. Bu maraq
Bakının tarixi mərkəzində həyata
keçirilən böyük miqyaslı rekonstruksiya, bərpa
və ilyuminasiya işləri ilə bilavasitə
əlaqədardır. Bəs, bu abidənin yaranma tarixi
barədə nə bilirik? ...1939-ci ildə dahi Azərbaycan
şairinin 800 illiyi ilə əlaqədar olaraq Bakının
mərkəzində muzeyin yaradılması və Nizaminin
heykəlinin qoyulması barədə qərar qəbul edildi.
1935-ci ildə İstiqlaliyyət (keçmiş Kommunist),
Əzizbəyov, Hüsü Hacıyev və Qara Qarayev
küçələri arasındakı, təxminən bir
hektar sahədə köhnə binalar söküldü və
onların yerində memar Y.Abramovanın layihəsi ilə bag
salındı. Məhz bu bagda, Nizami muzeyinin
qarşısında abidəni qoymaq nəzərdə
tutulmuşdu.İncəsənət işləri üzrə
idarənin Nizami Gəncəvinin abidəsinin layihəsini
yaratmaq üçün elan etdiyi açıq və qapalı
müsabiqələrə 70 layihə təqdim edildi. Onlardan
heç biri bəyənilmədi. Əsas səbəb
müəlliflərin şairin obrazını lazımınca
tərənnüm etməmələri idi. Bu da təsadüfi
deyildi. Dövrümüzə qədər şairin təsviri
olan nə bir freska, nə bir qədim miniatür rəsm
gəlib çatmamışdı ki, onun xarici
görünüşü barədə bir təsəvvür
yaratmağa kömək etsin. Lakin müsabiqənin
münsiflər heyəti və yubiley komitəsi
layihəsində şairin surətinin maraqlı cizgilərini
vermiş heykəltəraş F.Əbdürrəhmanova
1940-cı ildə abidənin bitkin variantını
işləməyi tapşırdılar. Abidənin postamentini
yaratmaq və meydanı planlaşdırmaq işi memarlar
S.Dadaşov və M.Hüseynova tapşırıldı.
1941-cı ilin fevralında Nizaminin abidəsinin layihəsi
və 1 metr hündürlüyündə olan maketi, Moskvada
Təsviri İncəsənət Müəssisələri
Baş İdarəsinin bədii-texniki şurasında
təsdiq edildi. Eyni zamanda, müəlliflərə abidə
üzərində sonrakı işlərində Nizaminin
simasındakı milli əlamətləri daha da artırmaq
təklif olundu. Gözlənilmədən başlanan
Böyük Vətən müharibəsi abidə
üzərindəki işləri müvəqqəti dondurdu.
Lakin 1944-cü ildən başlayaraq monumental abidə ilə
əlaqədar yaradıcılıq işi davam etdirildi.
Müharibə qələbə ilə qurtardıqdan bir
müddət sonra – 1947-ci ilin yanvarında Bakıda Nizami
Gəncəvinin monumental abidəsinin ücaldılması
ilə əlaqədar inşaat işlərinin bərpası
və sürətlə aparılması barədə
ümumittifaq hökümət xüsusi sərəncam
verdı. 1947-ci ilin yazında Bakının
mərkəzində monumental abidə qoyulacaq bağda memarlar
M.Hüseynov və V.İvanovun layihəsi ilə planlaşdırma
və arxitektura abadlığı işləri həyata
keçirildı. Təbii relyefdən bacarıqla istifadə
edilməsi, Nizami muzeyinə tərəf enən bir sıra
terrasların yaradılması – elə bil ki, bağı
abidə ilə vahid orqanizmdə kompozisiya, miqyas və
memarlıq cəhətdən qovuşdurdu. Bu
meydançanı, onu bürüyən
yaşıllığı, ətrafdakı memarlıq
ansamblını indi həmin abidəsiz təsəvvür
etmək mümkün deyildir. Nizaminin tunc fiqurunun postament
üzərinə qaldırılması daxil olmaqla,
bütün tikinti, quraşdırma, bəzək və üz
çəkmə işləri 1949-cu ilin yazında başa
çatdırıldı. 1949-cu il aprelin 30-da abidənin
təntənəli açılışı oldu. O
dövrdə abidənin inşa edildiyi meydanı əhatə
edən binaların memarlıq formalarından asılı
olaraq Nizami Gəncəvinin heykəli vertikal kompozisiyada
verilmişdi. Fiqurun hərəkəti və yönü Nizami
muzeyi tərəfə yönəldiyindən, heykəllə
muzey binası arasında orjinal kompozisiya vəhdəti
əmələ gəlmişdi. Tuncdan tökülmüş
Nizami Gəncəvinin fiquru ayaq üstə durmuş
vəziyyətdə ucaldılmışdı. Onun irəli
dikilmiş vüqarlı baxışında
əzəmətli mənəvi qüvvə və
böyük sadəlik hiss edilirdi. Nizaminin əlində
lülə halında bükülmüş kagız vardı,
onun nəzərləri Nizami muzeyinin Azərbaycan
ədəbiyyatı klassiklərinin heykəlləri
qoyulmuş eyvanına yönəlmişdi və sanki dahi
şair xalq üçün ürəkdən
arzuladığı yeni, şən və xoşbəxt
həyatı seyr edirdi.
Şairin obrazının bitkin açılması
üçün heykəltəraş qədim Azərbaycan
libasından — əbadan və çalmadan böyük
məharətlə istifadə etmişdi. Əbanın iri
,agır bükükləri qalın, kip parça
təsəvvürü yaradırdı. Başına
dolanmış çalmanın bir tərəfi onun
çiyninə düşmüşdü. Bütün geyimin
ciddi sadəliyi kompozisiyanın lakonizmi ilə uzlaşır,
abidənin bütün xarakteri ilə həmahənglik
yaradırdı.
Dahi Nizaminin tunc heykəli səkkiz üzlü qranit
özül-pyedestal üzərində yüksəlirdi. Bu
abidənin yaraşıqlı siluetinə hansı
nöqtədən baxılır-baxılsın,
qarşımızda yumşaq, ahəngdar təsirlə
yapılmış poetik bir obraz canlanır. Sonradan tunc
heykəlin üzərinə çəkilmiş patin ona
Ukraynadan gətirilmiş qırmızı pardaxlanmış
qranitlə son dərəcə üzvi şəkildə
uyğunlaşan tünd rəng vermişdir.
Nizami dövrünün Azərbaycan milli və şərq
memarlığının bədii motivlərini
təcəssüm etdirərək bitkin pyedestal yaradan
memarların xidmətini xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Yeri gəlmişkən deyək ki, hazırda
bu cür pyedestallardan Orta Asiya respublikalarında, Şərq
ölkələrinin monumental heykəltəraşlıq
və memarlığında geniş istifadə olunur. Abidə
aşağıdan, postamentin üzlərinin sayına
görə səkkiz tunc barelyefdən ibarətdir və eni bir
metrə qədər olan qurşaqla
dövrələnmişdir. Bunların yeddisinin
üzərində Nizaminin “Xəmsə”sinin sujetlərinə
aid şəkillər verilmişdir. Burada biz dağları
yaran Fərhadın və at belində Şirinin, sevgililər
– Leyli və Məcnunun, hökümdar Nüşabə
ilə söhbət edən Makedoniyalı
İsgəndərin, əjdaha ilə vuruşan
Bəhramın, bayquşların söhbətinə qulaq asan
şahla onun vəzirinin və Nizaminin poemalarındakı
başqa unudulmaz obrazların təsvirlərini
görürük. Nizami muzeyinə baxan tərəfdəki
səkkizinci barelyef üzərində isə xatirə
mətni həkk olunmuşdur. Kənarlardan geniş
ornamentlə bəzədilmiş tunc zolaqlarla və zərif
sütunlarla haşiyələnmiş bu barelyeflər
rəssam Q.Xalıqovun eskizləri əsasında
heykəltəraş Xryunov tərəfindən hazırlanmışdır.
Abidə açılandan sonuncu rekonstruksiyaya qədər
monumentin pilləli özülünün
aşağısında çiçəklik salınmış,
bunun ətrafina isə qara qranit – labrador
döşənmişdi. Hazırda çiçəklik,
labrador döşənmiş qeniş pilləkən səki
ilə əvəz edilmişdir ki, bu da postamentin
detallarının yaxından müşahidəsini
asanlaşdırmışdır. Monumental abidəni
yaradarkən heykəlin həcmi ilə postamentin siluet və
ümumi təfsir cəhətdən ahəng
şəkildə əlaqələndirilməsi, hər bir
hissəsi və cizgisi üzərində mükəmməl
işlənməsi, şairin heykəlinin səlis
kompozisiyası, formanın həllindəki tamlıq –
bütün bunlar müəlliflərin – heykəltəraş
Fuad Əbdürrəhmanovun, memarlar Mikayıl Hüseynovun
və Sadıq Dadaşovun böyük yaradıcılıq
uğurudur. Abidədədəki Nizaminin üzündən
və simasından, onun bütün görkəmindən
müdriklik və böyüklük oxunur.
Müəlliflər və texniki layihə işlərində
fəal iştirak edən “Azərdövlətlayihə”
İnstitunun kollektivi abidənin qoyulması prosesində bir
sıra çətin məsələləri həll
etməli olmuşlar. Belə ki, Nizaminin heykəlini pyedestala
bərkitmək üçün uzunlugu 10 metr olan
xüsusilə möhkəm poladdan hazırlanmış
mildən istifadə olunmuşdur. Bunun bir hissəsi
postamentə kipləşdirilmiş, o biri hissəsi isə
heykəlin içərisinə keçirilmişdir. Tunc
heykəlin hündürlüyü 6,2 metr, çəkisi
isə 7 tondur. Postamentlə birlikdə abidənin
hündürlüyü 15 metrdir. Nizami Gəncəvinin
heykəlinin ucaldılması ilə əlaqədar
bütün tunc-tökmə və qranit-üzlük
işləri “Rosskulptor” Heykəl-İstehsal Birliyi
tərəfindən yerinə yetirilmişdi.
Montaj-quraşdırma, üzlükləmə və bədii işlərlə
bu birliyin ən yaxşı mütəxəssisləri
məşğul olmuşdular. Nizami Gəncəvinin fiquru,
postamenti bəzəyən ornamentin və barelyeflərin tuncdan
tökülməsi işləri Leninqraddakı (indiki
Sankt-Peterburq), “Monument-skulptura” zavodunda icra olunmuşdu.
Maraqlıdır ki, Bakıda Nizami Gəncəvinin heykəlinin
ucaldılması böyük siyasi əhəmiyyət kəsb
edirdi. O dövrdə Nizaminin Azərbaycan şairi deyil,
İran şairi olmasını iddia edənlər vardı.
Sovet Azərbaycanın paytaxtı Bakının
mərkəzində Nizami Gəncəvinin
möhtəşəm abidəsinin qoyulması isə sovet
təbliğatının tələblərinə tam cavab
verirdi və əyani surətdə sübut edirdi ki,
SSRİ-də sovet xalqlarının çoxəsrlik
tarixinə və mədəniyyətinə böyük
hörmətlə yanaşırlar. Bu baxımdan Bakıda
Nizami Gəncəvinin monumental abidəsinin qoyulması SSRİ
miqyasında da böyük hadisə idi və bu işdə
Moskva, Leninqrad və digər müttəfiq respublika
mütəxəssislərinin iştirakı o dövrün
sovet adamlarının dünya mədəniyyəti
xəzinəsinə qiymətli töhfələr vermiş
Azərbaycan şairinin şəxsiyyətinə hörmət
və minnətdarlıqlarının daha bir parlaq ifadəsi
idi. Zaman keçdikcə Azərbaycan xalqı öz dahi
övladına olan diqqətini azaltmır. Son illər
ölkəmizin paytaxtı Bakının digər
guşələri ilə yanaşı, onun tarixi
mərkəzində də yenidənqurma və bərpa
işlərini sürətləndirilmişdir. 2008-ci ilin
yazında başa çatmış yenidənqurma,
rekonstruksiya, bərpa, ilyuminasiya-işıqlandırma
işlərindən sonra Nizami Gəncəvinin abidəsi
və onun ucaldıldığı meydan son dərəcə
gözəlləşmiş, daha cəlbedici görkəm
almışdır. Bu işlər nəticəsində orjinal
gecə işıqlandırma sistemi
quraşdırılmış, altı terrasvari pilləkən
və o qədər də pilləkən meydançası
yaradılmış, qranitlə üzlənmişdir.
Fəvvarələr silsiləsinin, bağçanın
perimetri boyu daş güldanların, digər memarlıq
elementlərinin əlavə edilməsi, abidənin özünün
gecə işıqlandırılması və
yeniləşmənin başqa elementləri nəinki
memarlıq ansamblının orqanik ifadəsini
yaxşılaşdırmış, hətta onun
möhtəşəmliyini yeni şəkildə
nümayiş etdirmiş, müasirləşdirmiş, daha
cəzbedici görkəm almasına səbəb olmuşdur.
Xalq qəzeti.- 2008.- 27 iyul.- S. 4.