İsrafilbəyova G.
Azərbaycanın
görkəmli heykəltəraşı, böyük bir
ziyalılar şəcərəsinin layiqli
davamçısı Mirəli Mirəsədulla oğlu
Mirqasımov əsl insan və gözəl şəxsiyyət
idi. Mirəlinin böyüklüyü və
insanlığı özünü bir tərəfdən
göstərsə də bu, ilk növbədə, onun
yaradıcılığında —
kiçikli-böyüklü bütün
əsərlərində əksini tapmışdır.
Mirəli dünyaya sevgiylə, məhəbbətlə,
işıqlı gözlə baxmağı bacaran nikbin
insanlardan idi. Ona görə də o,
digərlərində də bu həyat eşqini və
gözəllikləri görməyi arzulayırdı. Məhz
bu axtarışlarla da, əsərlərində canlandırmaq
istədiyi obrazları da öz gözləri ilə
gördüyü kimi, xəyalında təsəvvür etdiyi
kimi aydın və işıqlı yaratmağa
çalışırdı. Çətin, ağır və
iztirablı həyat yolu keçən Mirəli müəllim
həyatın bütün sınaqlarından üzüağ çıxıb.
O, şəxsi həyatında və
yaradıcılığında bir çox
məhrumiyyətlərlə qarşılaşıb. Lakin
möhkəm iradəsi, həyata inamlı baxışı
və doğma insanların ona olan qayğısı ilə
bütün bu maneələri dəf etməyə qadir olub.
Ağır xəstəliyin üzüntüləri,
üzləşdiyi məmur bürokratiyası, süni əngəllər
və bir çox yoldaşlarının
qısqanclığı üzündən yaranmış
acı mənzərə belə onu həyat idealından
döndərə bilməmişdir.
Azərbaycanın
görkəmli dramaturqu Cəfər Cabbarlının
heykəlinin ucaldılması ilə bağlı 1959-cu
ildə elan olunmuş müsabiqədə iştirak edən
Mirəli uğur qazandı. Lakin
müsabiqənin qalibi olması və
yaradıcılığında əldə etdiyi
nailiyyətlər bəzilərini çox narahat edirdi.
Həmin insanların rəqabət, birinci olmaq hissləri onda
əsəbilik, gərginlik yaradırdı. Hər şeyi
ürəyində o qədər götür-qoy edir, o
qədər qabarıq düşünürdü ki, iki
dəfə infarktqabağı xəstəlik keçirdi. Buna
baxmayaraq o, yenidən işə qayıtdı. Cəfər
Cabbarlının yeni modelini hazırladı. Model
özünün xoşuna gəldi və
işləməyə onda böyük inam yaratdı.
Mirəli deyirdi: “Cəfər mənim əlimlə həyata
ikinci dəfə gəlib. Onu bətndə boğa
bilmərəm. Bu günahdır". Mən Mirəlinin
nə qədər böyük həvəslə işə
girişdiyini görürdüm. Odur ki, sonuncu
çörək puluna karkas alıb gətirdim ki, Mirəli
məəttəl qalmasın. İş hazır oldu, o
zamanın qaydalarına görə işə bədii şura
razılıq verməli idi. Yeni çətinliklər
başladı. Bədii şurada iki protokol tərtib
olunmuşdu. Birinci protokolda Mirqasımovun tək, ikincisində
isə müştərək işlədiyi
göstərilirdi. Bədii Fond, Yaradıcılıq
Kombinatı, Mədəniyyət Nazirliyi, Rəssamlar
İttifaqı – hamı bizim əleyhimizə gedirdi. Mirəli
qərara gəldi ki, bütün hadisələri mərhum
Heydər Əliyevə yazsın. O, bu məktubu düz bir aya hazırladı.
Deyirdi ki, Heydər Əliyevə məktubu qısa yazmaq
lazımdır, onun vaxtını çox almaq olmaz. Onu da deyim
ki, Mirəlinin çox gözəl qələmi vardı. Bir
müddətdən sonra məktub Heydər Əliyevə
çatdı. Həddindən
artıq diqqətli olan bu insan aprelin 9-da Mirəlinin
emalatxanasına gəldi. C.Cabbarlının heykəlini
bəyəndi. Azərbaycan Elmlər Akademiyasının ilk
prezidenti M.M.Mirqasımovun qəbirüstü memorialını
təqdir etdi. Söhbət Cabbarlı heykəlinin postamenti
üzərində dayandı. Mirəlinin postamentin bir
daşdan ibarət olması fikrini əhatəsində olanlar
qəbul etmirdi. H.Əliyev bu işdə də
köməyimizə çatdı: “Qoy bir daşdan ibarət
olsun” — dedi. Onun sözündən sonra kim nə deyə
bilərdi? Elə həmin gün 28 May meydanına getdik.
Əleyhdarlarımız deyirdilər ki, heykəli Nizami kinoteatrının
arxasındakı balaca Cabbarlı bağında qoymaq
lazımdır. Mirəli isə buna heç cür razı ola
bilmirdi. Ümumiyyətlə, heykəltəraş işi
məkana görə qurur. O izah edirdi ki, deyilən yerdə
ancaq büst qoymaq olar, C.Cabbarlı burada oxuyub, Sabunçu
vağzalı onun həyat məktəbi olub, qaynar vağzal
həyatını burada, pəncərələrdən
müşahidə edib. Heydər Əliyev
söhbətlərə diqqətlə qulaq asaraq “bəsdir mübahisə
etdiniz, heykəl elə buradaca qoyulacaq” – dedi.
Onu da deyim ki, geniş dünyagörüşlü,
yüksək intellektual səviyyəli, qədim milli
mədəniyyətə bağlı və prinsipial, obyektiv
bir insan olan Mirəlini Rəssamlar İttifaqının
rəhbər orqanlarına yaxın buraxmırdılar.
Mirəlinin bədxahları ona yalnız rayonlarda
işləməyə imkan verirdilər. Buna görə də
bir çox əsərlər layihələrdə və
eskizlərdə, həyata keçməmiş,
yaratdığı əsərlər isə uzun müddət
emalatxanalarda qalırdı. 1959-cu ildə hazırlanan Cəlil
Məmmədquluzadənin heykəli 1974-cü ildə qoyuldu. Azərbaycanın tanınmış elm xadimi, akademik
M.M.Mirqasımovun qəbirüstü abidəsi isə 42
ildən sonra işıq üzü gördü.
Müsabiqədən uğurla keçən
C.Cabbarlının heykəli yalnız 22 ildən sonra
Heydər Əliyevin müdaxiləsindən sonra ucaldıldı.
Mirəli deyirdi: “Həyatımda mənə
həmişə kömək edən yeganə insan Heydər
Əliyev olmuşdur”.
Mirəli deyirdi ki,
hər istedadlı heykəltəraş heykəl ucalda
bilməz. Heykəl yaratmaq üçün miqyası
düzgün seçmək, məkanın
memarlığını və peyzajını
nəzərə almaq, geniş təcrübəyə malik
olmaq lazımdır. Mirəli Neft və Kimya
Akademiyası, Sabunçu və dəmiryolu
vağzalının binalarının damından 100 metrlik
iplərlə miqyası özü ölçürdü.
Bakı Sovetində saxlanılan çertyojlarla
razılaşmırdı. Bir dəfə Mərkəzi
Komitədə məmurlardan biri ona deyəndə ki, heykəl
5 metr olmalıdır, Mirəli demişdi: “Sizin çox
böyük vəzifəniz var, amma sənətkar kimi mən
necə lazım bilirəmsə, elə də olacaq”. Bu
söhbətdən sonra Mirəli infarktqabağı
vəziyyətdə xəstəxanaya
çatdırıldı. Mən Mirəliyə deyəndə
ki, nə desələr razı ol, o cavab verirdi: “Mən
Cəfəri gülünc edə bilmərəm. Mən 10 il
tez, 10 il gec ölə bilərəm. Heykəl isə
xalqındır. Ona baxıb xalqın tarixini,
mədəniyyətini yaşadırlar”.
Heykəl
məsələsi ilə əlaqədar Mərkəzi
Komitənin mədəniyyət şöbəsinin müdiri
Azad Şərifov bizi yanına dəvət etdi. Mirəli
xəstəxanada olduğu üçün onu oradan
“qaçırmalı” oldum. Ona təklif etdilər ki, müəllifliyə
iddiaçı olan adamı məhkəməyə versin.
Mirəli razı olmadı. Məsələ həll
olunmamış qaldı. Növbəti dəfə isə
şöbə müdirinin müavini N.Məmmədov bir
neçə heykəltəraşı və məni yanına
dəvət etdi. Mirəli yenə xəstəxanada olduğu
üçün mən tək getməyə məcbur oldum.
İclasına başlanması ərəfəsində
şöbə müdirini Mərkəzdən
çağırdılar. Bir müddətdən sonra o,
qayıdıb iclası təxirə saldı. Mən sonralar
bildim ki, onu çağıran Heydər Əliyev imiş.
İllərlə
işlənib hazırlanmış Cabbarlının heykəli
üçün Rəssamlar İttifaqı yalnız Heydər
Əliyevin xeyir-duasından sonra qərar çıxardı
ki, heykəlin qoyulması Mirqasımova həvalə olunsun. Maneələr
yenidən başlandı. Kombinata XI Qızıl Ordunun
heykəlinin hazırlanması üçün 1330 kisə
gips gəlmişdi. Cabbarlı heykəlinin 2 metrlik modelinin
formasını çıxarmaq üçün bizə 20
kisə gips verməyə heç kəs razı olmadı.
Borc istədik. Baş tutmadı. Getdim saxsı qablar
fabrikindən öz pulumuza gips aldım.
Mirəlinin
qardaşı Leninin və C.Məmmədquluzadənin
heykəlinin düzəltmək üçün
hərəkət edən qurğu almışdı. İş
qurtarandan sonra Mirəli onu qoymuşdu ki, kimə lazımsa
istifadə etsin. Fondun direktorundan qurğunu emalatxanaya
göndərməsini xahiş etdim. Səhəri gün
məlum oldu ki, qurğu oğurlanıb. Mən yenidən
Heydər Əliyevə müraciət etməyə məcbur
oldum. O dedi ki, 500 kiloqramlıq qurğu kibrit qutusu deyil ki,
oğurlansın. A.Şərifov vəzifəsindən
kənar olundu. İş yavaş-yavaş
hərəkətə gəldi.
Heykəltəraşlıq
istehsalatla bağlıdır. Moskva Rəssamlar
İttifaqında eşidəndə ki, biz usta Nosovu
istəyirik, hamı bizə güldü. Mümkün olan
iş deyildi. Mənim təklifimlə Moskvaya özümüz
getdik. Nosov əvvəlcə razı olmasa da, eskizi
görən kimi razılaşdı. Sonralar Nosov deyirdi:
“Bildiniz ki, mən o vaxt niyə razılıq verdim? Ona
görə ki, sizin yoldaşınız eskizə
ürəyini qoymuşdu. Belə işə mən də
ürəyimin bir hissəsini qoymaq istədim”. Biz yalnız
Qara Qarayevin köməkliyi ilə Nosovun gəlişini
təsdiq etdirə bildik. Usta deyirdi: “Mən bu sahədə 14
yaşımdan işləyirəm. Artıq təqaüdə
çıxmışam. Hələ bu günə
qədər heç bir heykəltəraşın həyat
yoldaşını belə zəhmət çəkən
görməmişəm”.
Bizim Ukraynadan
gətirdiyimiz qranit haqqında əfsanəvi
söhbətlər gəzir. Bu həqiqətən də
belədir. Heydər Əliyevin verdiyi qərardan sonra qraniti
almaq üçün məktub çox gec və səhv
hazırlandı, Novodanilski karxanası əvəzinə Yansovski
karxanasına göndərildi. Yansovski karxanasının qraniti
boz rəngdədir. Fiqur çəhrayı qranitdən
olduğuna görə postament boz ola bilməzdi. Bu Mirəlinin
işinə əngəl olanların laqeyd
münasibətindən irəli gəlirdi.
Məlum oldu
ki, karxanadan bu həcmdə daş çıxarmaq olmaz.
Mənsə sözümün üstündə israrla
dayanmışdım. Mən və Mirəlini bədii fondun
direktoru ilə birgə Ukraynaya ezam etdilər. Rəssamlar
İttifaqının sədri Boroday məzuniyyətdə
olduğu üçün evinə getdik. Onu emalatxanada
tapdıq. Gəlişimizin məqsədini bildikdən sonra bu
işin qeyri-mümkün olduğunu söylədi. Mən ona
çox yalvardım. Razı olmadı. Eskizi görən kimi
isə bizə kömək edəcəyinə söz verdi:
“Gedin Nazirlər Sovetinə qəbula yazılın”. Orada
biləndə ki, Mirəlinin qulağı eşitmir, məni
də qəbula yazdılar. Biz Borodayla çox qapılar
döydük. Mümkün olmadı. Məlum oldu ki, bu iş
Daxili İşlər Nazirliyindən asılıdır.
Xoşbəxtlikdən daxili işlər nazirinin müavini
general Katargin Borodayın dostu idi. O eskizi göstərib dedi ki,
postament parça daşlardan hörülsə heç bir
effekt verməyəcək, heykəl gözəlliyini
itirəcək, baxın, adamlar necə işləyir?
Boroday bizi də
götürüb DİN-ə getdi. Biz bayırda saat
yarımadək onu gözlədik. Boroday gəlib dedi ki, nazir
işi şöbə müdiri polkovnik Popova
tapşırdı. Ona hadisəni olduğu kimi
danışdı. Popov razı olmadı. Nazir ona əmr etdi.
Popov çığıra-çığıra dedi: — Ey
fantazyorlar, siz heç bilirsiniz nə istəyirsiniz?
Mümkün olmayan bir şeyi. Tutaq ki, daşı kəsdik.
Necə çəkəcəksiniz? Buna bir neçə tank
lazımdır. Mən dedim ki, siz razılıq verin biz nə
lazımdır edəcəyik. Bədii fonda gedib maşın
tutduq. Səhər saat 4-də Nikolayova yola düşdük.
Orada da bizi peşiman etdilər. Mümkün olan iş deyil
dedilər. Popov cavab verib dedi ki, bu generalın əmridir.
Podpolkovnik Roman Mixayloviç Qrinkeli ilə karxanaya gəldik.
Novodanilovski
karxanasında dustaqlardan başqa heç kəs olmur. Burada
da bizi başa salmağa çalışdılar ki,
daşı kəsəcəyik, amma siz oradan çəkib
çıxara bilməyəcəksiniz. Bizim də işimiz
qalacaq. Sizinlə müqavilə bağlaya
bilməyəcəyik.
Axşam
dustaqların barakında yatdıq. Nə qədər
çalışdım, yata bilmədim. Dəhlizə
çıxdım. Roman Mixayloviç dəhlizdə idi.
Yatmamağımın səbəbini soruşdu. Dedim ki, onsuz da
mənə Bakıda demişdilər ki, belə böyük
daşı oradan gətirmək mümkün olmayacaq. Mən
inad edib bura gəlmişəm. İndi müqaviləsiz geri
qayıtsam mənə necə baxarlar? Özümü saxlaya
bilmədim, hönkürdüm. O məni
sakitləşdirməyə çalışdı.
Yaxşı, Gülya xanım, biz sizə istehsalat
iclasının protokolunu verərik. Sənəddə sal
daşın və parça daşın nə vaxt
verilməsini göstəririk. Səhər biz istədiyimiz
ölçüdə daşın kəsilməsini xahiş
etdik. Müdafiə naziri Ustinovdan Odessa Hərbi
Dairəsindən bizə tank verilməsi üçün
icazə aldıq. Mirəli ilə qərargah rəisi general
Siviridovun yanına getdik. O, bizi görcək dedi ki,
mənə artıq sizin haqqınızda məlumat
veriblər. Müharibədə mənim komandirim çox
gözəl insan Həzi Aslanov olub. Mən sizi boş qaytara
bilmərəm. Odessa Hərbi Dairəsinin generalı Sviridov
bizə 7 tank verdi. Bundan başqa Bakıdan
çətinliklə əldə olunmuş troslar, qranitin
altına qoyub çəkmək üçün lövhə
dəmirlər ora göndərildi. Biz hara gedirdiksə,
Heydər Əliyevin adından danışırdıq,
dövlət sifarişi olduğunu bildirirdik. Bu ad hər
yerdə köməyimizə çatırdı.
Nəhayət bizə “Daş kəsilib, gedin qəbul edin”
dedilər. Getdik. Gördüm ki, orduya əmr verilən kimi
əmr verilir. Hamı ora-bura qaçır. Bir də
gördüm ki, tək qalmışam. Gördüm ki, bir qrup
başdan ayağa qara geyimli dustaq dayanıb. Məni vahimə
basdı. Bir zabit mənə yaxınlaşıb dedi: “Qorxmayın,
mən buradayam”. Soruşdum ki, dustaqlar niyə belə
toplaşıblar. Dedi ki, çox nadir hallarda bura qadın
gəlir. Ona görə təəccüblənirlər.
Tanklar
daşı çəkməyə başladı. Troslar sanki
qırılacaqdı. Görürdüm ki, daş yerindən
tərpənmir. Çox həyəcanlı idim. Mirəli bunu
hiss edib dedi ki, sən daşa baxma, onun yanındakı
əşyalara bax. Doğrudan da daşın
hərəkətini gördüm. Daşı çəkib
platformaya qoydular. Çətinliklə əldə olunan bu
boyda daşın dalınca bizimkilər bir ildən sonra
getdilər. Daş Bakıya gəlib çıxanda biz ona
baxmağa getdik. Daşı bərəyə qoymuşdular.
Mirəli dözməyib uşaq kimi qaçıb
özünü daşa çatdırdı. Mən
yaxınlaşanda Mirəlini qışqıran gördüm.
Daş həmin daş deyildi. 280 tonluq daşdan 140 ton daş
gəlib çıxmışdı. Daşı
kəsə-kəsə tanınmaz etmişdilər. Əgər
240 tonu səliqə ilə kəssəydilər, postamentə
bəs edərdi. Daşı necə gəldi qoparda-qoparda az
qala yararsız etmişdilər. Mirəliyə elə gəldi
ki, daşı dəyişiblər. O, çox
həyəcanlı idi. Mən onu başa sala bilmirdim ki,
karxananın yüz ildən bəri mövcudluğu
dövründə oradan bu boyda daş
çıxarılmayıb. Çarəmiz kəsildi,
ustanı gözləməli olduq. Usta əvvəlcə bu
işin alınmayacağını dedi. Sonra müxtəlif
yerlərdən ölçə-ölçə
çətinliklə mümkün olacağını qeyd
etdi. Mirəli məcbur oldu ki, postament üçün yeni
eskiz hazırlasın. Daş gələndə mən Bədii
Fondun direktorundan dəfələrlə xahiş etmişdim ki,
onu başqa yerə aparmasınlar, Sabunçu vağzalında
yonsunlar. Sözümə qulaq asan olmadı. Daşı nə
qədər zəhmət və pul sərf olunmaqla Zığa
– limana apardılar. Ustalar hər gün şəraitsiz bir
yerə gedib gəlməli oldular. Ustaların yeməyini
özüm daşıyırdım. Onların gedib
gəlməyi üçün isə hər dəfə
maşın tapılmırdı. Daşı çapıb
yüngülləşdirdikdən sonra dənizdə olan
“Koroğlu” qaldırıcı kranı ilə xüsusi
hazırlanmış lafetə qoydular. Daşı
maşında, lafetin üstündə, iki tərəfdən
yanğınsöndürən maşının köməyi
ilə gətirib Sabunçü vağzalına qoydular. Biz o
gecə həmin yolu piyada maşının arxasınca getdik.
Mən o yolu gündə 10 dəfə gedib, gəlirdim.
Mirəli xəstə olduğu üçün çox vaxt
uşağı da özümlə götürürdüm.
Çoxları uşağın daşların
üstünə yıxılacağından qorxurdu. Mirəli
isə deyirdi: Qoy bu onun uşaq yaddaşına həkk olunsun
ki, heykəl hansı əziyyətlə yaranır.
Heykəlin qoyulması üçün smetada 6 milyon pul
ayrılmışdı. O vaxt mənə belə bir təklif
etdilər ki, heykəlin təşkilatı işlərinin
direktoru olum. Onsuz da bu işi təmənnasız
görürdüm. Bu vəzifəyə görə 250 rubl
təklif olunurdu. Onsuz da bizim bədxahlarımız hər
şeydə bizə mane olurdu. Buna da bir söz
çıxaracaqdılar. Amma mən şəhərləri
gəzib öz cibimdən heykəl düzəltmək üçün
alətlər alırdım. Moskvaya alətləri almaq
üçün 18 min rubl pul aparmışdım. O pulu son
qəpiyinə qədər xərclədim. Çünki
Mirəli Cəfəri öz balası hesab edirdi. O heykəl
işıq üzü görməsə dözə
bilmərəm, – deyirdi.
Gildən hazırlanan
heykəli emalatxanada tərtibçilər gipsə
köçürməyə gəldilər. Ertəsi
gün fəhlələrdən biri dedi ki, Mirəlinin
vəziyyəti gecə pis olub. Mirəli məni
sakitləşdirdi. Amma mən təkidlə təcili
yardım çağırdım. Məlum oldu ki, o, infarkt
keçirib. Heydər Əliyev xəbər tutub öz
şəxsi həkiminə tapşırmışdı ki,
Mirəli tezliklə sağlam, iş qabiliyyətli adam kimi
evə qaytımalıdır. Heykəl artıq meydanda olanda
Mirəli qaldırıcı krana qalxıb heykəlin üz
hissəsini öz əlləri ilə yondu. Heykəlin
üzərində C.Cabbarlı sözünü kiril
əlifbası ilə yazmaq istəmədi. Çünki
Cəfər özü latın əlifbası ilə
işləmişdi. Heykəlin açılışı
münasbiəti ilə “Cəfər Cabbarlı” sözü
postamentin üzərinə döymə kimi vuruldu.
Açılışda o qədər məmur vardı ki...
Bizi o qədər incitmişdilər ki, irəli
keçmək belə istəmədik. Heydər Əliyev
ətrafa baxıb təəccüblə soruşdu : – Bəs müəllif haradadır? Kənarda
təvazökarcasına dayanmış Mirəlini onun
yanına gətirdilər. Heydər Əliyev yenidən
soruşdu: – Bəs xanımınız haradadır?
Təbriklər zamanı Mirqasımovlar cütlüyü ilk
dəfədən respublika ictimaiyyətinin diqqətini cəlb
etdi. İndiyə qədər həmin tarixi kadrlar televiziya
kanallarında göstərilir. Biz 50 min rubla qədər olan
qonorarın son qəpiyinədək heykələ xərclədik.
Akademik Mirqasımov adına xəstəxananın
qarşısına qoyulan Mirqasımovun tunc büstü və
qəbirüstü abidəsi də təmənnasız
qoyuldu. Mirqasımovun digər büstü, Musa Nağıyev
adına xəstəxanaya Mirqasımovun rəhbərlik etdiyi
kafedraya bağışlanıb. C.Cabbarlının 2 metrlik
büstü ədibin ev muzeyinə təmənnasız verilib.
Mirqasımovun Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasındakı
mərmər büstü də ora bağışlanıb.
2009-cu ildə
Mirqasımovun anadan olmasının 85-ci ildönümü
olacaq. Bu vaxta qədər Əməkdar
incəsənət xadimi, xalq rəssamı, professor,
Azərbaycanın ilk peşəkar heykəltəraşı,
ümumdünya festivalında təsviri sənət
üzrə mükafat almış ilk azərbaycanlı
rəssam – heykəltəraş Mirəli Mirqasımovun
həyatı boyu nə yaradıcılıq sərgisi
keçirilib, nə onun haqqında əsər yazılıb,
nə də film çəkilib. Mən çox
arzu edərdim ki, ümummilli lider Heydər Əliyevin çox
sevdiyi, hörmət bəslədiyi, əsərlərinə
böyük qiymət verdiyi Mirəli Mirqasımovun
adının əbədiləşdirilməsinə
dövlət səviyyəsində köməklik
göstərilsin.
Xalq qəzeti.- 2008.- 6 iyul.- S. 6.