Cavadlı N.
«Əsl ağsaqqallar bu gün
beşikdədirlər»
Ayaz
Salayev: «Ziyalı sinfi nəinki Azərbaycanda, bütün
dünyada məhv olub»
«Amerikaya
qarşı çıxmaq çox təhlükəlidir»
Tanınmış kinorejissor Ayaz Salayevlə
cəmiyyətdə həmişə maraqla
qarşılanıb. Onun cəmiyyətin problemləri,
onlardan çıxış yolları ilə bağlı
özəl yanaşması var. Söhbətimizə
Azərbaycan kinosunun hazırki durumu ilə bağlı
suallarla başladıq.
- Ayaz müəllim, Azərbaycan kinosu Azərbaycan
gerçəkliyini əks etdirə bilirmi?
- Çox
yaxşı sualdır. Amma əfsuslar ki, Azərbaycan kinosu
Azərbaycan gerçəkliyini əks etdirmir. Artıq XXİ
əsrdir və məndə tamamilə etiraz doğurmayan,
hətta rəğbət və sevinc yaradan bir nəsil
yaranır. Yeni bir cəmiyyət, yeni bir millət
formalaşır. Ancaq bu, bütövlüklə ekranda öz
əksini tapmır.
- Səbəb
nədir, siyasi, yoxsa iqtisadi məsələlərdir?
- Mən
heç vaxt heç kimi boş yerə
tərifləməmişəm. Ancaq indiki Mədəniyyət
Nazirliyinin kino şöbəsi kinonun inkişafı
üçün böyük bir iş aparır. Bədii
cəhətdən heç bir perspektivli ssenari kənarda qalmır.
Ancaq əfsuslar olsun ki, gözəl ssenarilər çox
azdır. İndi əlverişli vəziyyətdir,
çünki ölkəyə pul gəlir və kinoya
vəsait ayrılır. Təəssüflər ki, bədii
cəhətdən problemlər var. Mən özüm Bədii
Şuranın üzvüyəm. Ona görə
«sandığı açıb pambığı tökmək
düzgün» deyil. Nə üçünsə ssenarilər
zəifdir. Siz ciddi bir məsələyə toxundunuz.
Söhbət ondan gedir ki, Azərbaycanda müəlliflər
ətrafımındakı mühitə, yaranan
cəmiyyətə diqqətlə baxmır və
mənimsəmir. Elə bildiyini yazır. Yəni
müəyyən vaxtda əldə etdiyi təcrübəni
zənginləşdirmək istəmir. Həyat hər
dəqiqə bizim təsəvvürlərimizi
darmadağın edir. Hər gün insanda yeni
düşüncə formalaşsa da, səhəri gün bu
dağılır. Çünki yeni hadisələr və
məzmunlar görürsən ki, bu, sənin həyat təcrübən
vasitəsi ilə formalaşan təsəvvürləri
məhv edir.
- Demək
istəyirsiniz ki, müəlliflər bunu çatdıra
bilmir?
- Bəli.
Müəllifin gözəlliyi ondan ibarətdir ki, hansısa
sənət və ədəbiyyat əsərini
öyrənəndə gördüyünü ifadə edə
bilsin. Kino da o cümlədən. Son illərdə bədii
cəhətdən Qarabağ mövzusu müəyyən
baxımdan kinoda əks olunub. Çünki kino bu
müharibəyə hər bir nöqteyi-nəzəri əks
etdirib. Vətənpərvər də, pasifist də, yəni
istehza ilə yanaşan filmlər də var. Bu o deməkdir ki,
prinsipcə cəmiyyət sağlam olduğundan bütün
tərəfləri kinoda əks etdirir. Müasir həyata
gəldikdə (bir az düşünür)... Bəli, tarix
gözəl şeydir, biz bu istiqamətdə filmlər
çəkməliyik. Amma daha çox biz tarixi yaratmalıyıq.
- Bəs tarixi
kimlər yaradacaq?
-
Cəmiyyət, o cümlədən sənət adamları
və kino. Bu baxımdan kino gələcəyə istiqamətlənməlidir.
Kino həyatı, yəni vəziyyət və mühit
necə dəyişir, bax bunu əks etdirməlidir.
- Sizə elə
gəlmirmi ki, neft gəlirlərindən kino sahəsinə az
vəsait ayırılır. Məsələn,
Qazağıstandakı diqqət bizdə yoxdur…
- Qazaxıstan
kinosunun pərəstişkarı deyiləm. Mən kinoda
müəyyən bir mədəniyyət konteksti sevirəm.
Yəni görürsən ki, film boş yerdən
yaranmayıb, bunun arxasında böyük mədəniyyət
tarixi dayanıb. Qazax kinosunda bunu hiss etmirəm.
- Bəs
Azərbaycanı kinosunun siması varmı?
- Bilirsiniz
necədir, mən istəməzdim ki, Azərbaycan kinosunun
vəziyyətindən danışanda, bu, Mədəniyyət
Nazirliyinin fəaliyyəti ilə əlaqələndirilsin.
Məncə, bu, çox prinsipial məqamdır.
Çünki bu nazirliyin fəaliyyəti gələcəyi
formalaşdırır. Bu günkü kinomuzdan danışanda
hardasa keçmiş dövrün nəticəsini
görürük. Ona görə bu gün tənqid
etməyə ehtiyac duymuram. Səbəb isə
çalışırlar ki, yeni bir nəsil formalaşdırsınlar.
Amma sualınız ətrafında çox maraqlı
məqamlara toxunmaq olar. Həqiqətən də bu
günkü həyat indiyə qədər çəkilən
filmlərdə öz əksini tam dolğunluğu ilə
tapmır.
- Siz
çıxışınızda yeni cəmiyyətin
yaranmasından danışdınız. Hardadır o
cəmiyyət, bəlkə söhbət
əyləncəyə meylli cəmiyyətdən gedir?
- Yox, bu,
düzgün deyil. Mən ətrafımda bunları
görürəm. Bəli, tənqid olunası, yəni adamı
əsəbləşdirən, ömrünü qısaldan
çox şey var. Amma bununla yanaşı sağlam amillər
də çoxdur. Sadə və primitiv dildə
söyləsək, mənim aləmimdə nə qədər
ki, insanlar bolşeviklərin təsiri altında az
yaşayıb, o qədər də sağlamdır. Yəni
nə qədər ki, pioner və komsomol olmayıbsa,
mənəvi baxımdan daha təmiz və azaddır.
Təxminən 1975 və 80-ci illərdən sonra doğulan
insanlara ümid bağlayıram.
- Niyə məhz
həmin təqvimlərdə doğulanlar?
- Əsl
ağsaqqallar bu gün beşikdədirlər.
- Axı arsızlar
nəsli də yetişir...
- Bilirsiniz,
bütün cəmiyyətlərdə və xalqlarda bu problem
yaşanır. Çoxluq həmişə Siz dediyiniz kimi olur.
Amma təkrar edirəm, hər şeyi inkar etmək olmaz,
azərbaycanlılar cavan millətdir. Mən özümü
ona görə müəyyən dərəcədə rahat
hiss edirəm ki, Azərbaycanı tərk etmədim.
- Nə mənada rahat hiss edirsiniz?
- O mənada rahat hiss edirəm ki,
nə qədər əziyyət çəksəm də,
minlərlə maddi problemim olsa da, ikinci dərəcəli adam deyiləm. Rusiyada
yaşasaydım, başqa cür olardı, hər gün
mənliyim tapdanacaqdı.
- Məgər bu gün mənliyiniz tapdanmırmı?
- Nədə? Başa
düşün, mən iqtidar adamı deyiləm.
- Ayaz müəllim, söhbət iqtidardan və
siyasətdən getmir, bunları kənara qoyaq. Gözümüzün
önündə insanların hər yerdə hüquqları
tapdanır. Bunlar Sizə əziyyət
vermirmi?
- Əlbəttə ki,
əziyyət verir, özü də çox. Onun
müsbət cəhətləri də var, yəni Qərb
ölkələrində metro ilə rahat gedəndə bunu
görmürsünüz. Dünya bu
baxımdan çox mürəkkəbdir. İndi
bilirsiniz necədir, bu əsrdə baş verən proseslər
sanki ölkələr arasındakı fərqləri bir az bərabərləşdirib. Yəni
Qərbdə cənnət, burda isə cəhənnəm
olmayacaq. Bu gün tarix qeyd etdiyim
istiqamətdə gedir. Eramızın
əvvəlini götürsək, bir tərəfdə Neron
adamları bağda məşəl kimi yandırıb
ətrafında gəzirdisə, digər tərəfdə
başqa adamlarda ruh yüksəkliyi var idi. Beləliklə, ruhaniliklə vəhşilik
bərabər şəkildə cəmiyyətə
paylanırdı. Çox
müqəddəs adamlar və çox vəhşi adamlar
yaşayırdı. Müasir dövrdə
müqəddəs də, vəhşi də yoxdur.
- İraqda hər gün onlarla insanın
öldürülməsi vəhşiliyin əlaməti deyilmi?
- Onu da inkar etməyək ki,
Səddam Hüseyn öz xalqı ilə daha
dəhşətli davranırdı. Nədənsə
tez yaddan çıxartdıq bunları və Səddam
Hüseyndən qəhrəman düzəltdik. Bu diktator və cani idi. Təsəvvür
edin ki, düşmənlərinin gözlərini
çıxardıb onların ailəsinə göstərirdi.
- Bəs amerikalıların Corc Buşa İraqa
görə etirazını necə qiymətləndirisiniz?
- Mən Amerikanın
tərəfdarı olmasam da, bu siyasətin tam əleyhinə
də çıxmıram. Çünki bu
siyasətin əleyhinə çıxmaq son dərəcə
təhlükəlidir.
- Nədən belə düşünürsünüz?
- Baxın, görün bu siyasətin
əleyhinə çıxan ölkələr
hansıdır-Kuba, İran, Şimali Koreya. Bu
ölkələrdə hansı rejimlər qurulub? Kim istəyər belə ölkələrdə
yaşamaq?
- Əlbəttə ki, yox. Amma indiki kimi də yaşamaq istəmirəm...
- Bilirsiniz, yerin hansı
hissəsində diktatura rejimi varsa, ona təzyiq
göstərməyin müsbət tərəfləri də
var. Artıq bəşəriyyət o istiqamətə
doğru gedir ki, yer kürəsini öz vətəni kimi görür.
İbtidai dövrün vəhşi insanına
elə gəlirdi ki, onun mağarası bütün
dünyadır. O anlamırdı ki, zəlzələ ola bilər, meteroid düşər və
mağara dağılar. İndi insan özünü
mənzilində belə rahat hiss etmir və hesab edir ki, yer
kürəsi kosmosun kiçik bir hissəsidir. Bilirsiniz,
niyə bu məsələlərə toxundum, mənim
Şimali Koreyadan tələbə yoldaşlarım olub. Bu gün həmin ölkədəki rejim məni
narahat edir. Mən görəndə ki, Kim
İr Çen öz xalqını necə qoyun
sürüsünə çevirmək istəyir, bunu
özümə bir təhqir hesab edirəm. Məni başa düşün, həqiqətən
belə düşünürəm. Düzdür,
Şimali Koreya uzaqdadır, təyyarə ilə 10-15 min
kilometr getmək lazımdır, amma ordakı rejimə
görə mənliyimi tapdanmış hesab edirəm. Amerikanın siyasəti də bu hissiyyatları
əks etdirir.
- Bəs Azərbaycandakı
özbaşınalıqları, yalanları görəndə
mənliyinizin tapdandığını hiss etmirsinizmi?
- Təbii ki, bunlar da var. Amma
Azərbaycanda İran və Şimali Koreya rejimi qurulmayıb. Yenə təkrar edirəm, mən siyasətə
girişmək istəməzdim. Çünki
ömrümdə hökuməti
tərifləməmişəm, indi də bu yola getmək
istəmirəm. Digər
tərəfdən ölkəmizdə qəddar diktaturanın
olduğunu da demək olmaz. Ona görə
də gəlin bu sualı kənara qoyaq.
- Yeni cəmiyyətin yarandığını
söylədiniz. Bəs yeni ziyalılar
yaranırmı?
- Ziyalılar təbəqə kimi
dünyada məhv olub. Ziyalı
anlayışını intelektuallar əvəz edib. Ziyalı o deməkdir ki, yaşadığı
dövrə mənəvi bir hökm verir və ziyalı
xüsusi bir anlayışdır. Ziyalı
həkim heç vaxt xəstədən pul almaz, ziyalı
müəllim valideyinə məsləhət görməz ki,
uşağına müəllim tutsun və o müəllim
də elə özüdür. Əslində
ziyalı təbəqəsi Rusiyada yaranmışdı və
bizə də şimal qonşudan keçdi.
- Bəs intelektuallar necə, ziyalıları əvəz
edə biləcəkmi?
- Diqqət yetirmişəm,
məsələn restoranda görmüşəm ki, intellektual
ofisianta necə də yuxarıdan aşağı baxır. Amma ziyalı heç vaxt aşağı
təbəqəyə «qara camaat» deməz və bu
barədə düşünməz də. Bu
təbəqə XIX əsrin ikinci
yarısında yarandı ötən əsrin sonunda məhv
oldu.
- Ziyalı təbəqəsinin məhvi Azərbaycan da
daxil olmaqla bəşəriyyət üçün
fəsadlar törətməyəcəkmi?
- Yox, dünya dəyişir və bu
dəyişkənliklə barışmaq lazımdır. Cavanlar bizim dövrün gəncliyindən fərqli
olaraq kitab oxumur, amma internetdən öyrənirlər və
bəzi məsələlərdə bilikləri bizdən
çoxdur. Moskvadakı müəllimimin
qızı mənə deyir ki, əgər atası
nəvəsinin 25 yaşına qədər bir kitab
oxumadığını sağlığında bilsəydi,
ürəyi partlayardı. Artıq
başqa bir əsrdə yaşayırıq.
- Bəs Azərbaycan qloballaşan dünyada
itməyəcəkmi?
- Yox. İki-üç il əvvəl Azərbaycanın bir sıra
rayonlarında sifarişli filmlər çəkirdim. Məsələn, Tovuz rayonunun kəndlərində
çox sərbəst və azad düşüncəli
insanlar görmüşəm. Görürsən
ki, bu, Şərq aləmi deyil, Avropaya baxırlar. Ona görə də məhz indi tarixi
yaratmalıyıq. Düşünməməliyik
ki, Bibliyada ermənilərin adı çəkilir, bizim yox.
Bu fikirləri kənara qoyub iş görmək
lazımdır.
- Tarix yaratmaqda potensialımız varmı?
- Görəndə ki, Azərbaycan
gənci Rusiya kimi qarışıq bir
məmləkətdə əzilə-əzilə pul qazanıb
valideyninə göndərir, onda potensialın olduğuna
inanırsan. Yəni rus dilində bir
kəlmə bilməyən, qidalananda çəngəl və
bıçağdan istifadəni bacarmayan azərbaycanlı
illərlə Rusiyada pul qazanırsa, deməli nəsə var.
- Söhbətimizin əvvəlində kinomuzun
gerçəkliyi əks etdirmədiyini bildirdiniz. İmkan yaransa, gerçəkliyi kinonun diliylə
necə verərdiniz?
- Artıq əlimə imkan
düşüb, çəkirəm.
- Film nə
barədədir?
- İndi bu
haqda danışa bilmərəm, ilin sonunda görərsiniz.
Hər halda bütün ümidlərim bu filmə
bağlıdır.
- Son zamanlar İran kinosunun inkişafından
danışılır. Deyilənlər nə
dərəcədə həqiqətə yaxındır?
- Bu xəbər indi Azərbaycana
çatıb. Artıq 30 ilə yaxındır
ki, İran kinosu bütün dünyada səs-küy
yaradıb. İslam və Uzaq Şərqi
də götürsək, İran kinosuna heç nədə
çata bilməz. Bu ölkədə
peşəkar rejissorlar və operatorlar yetişir. Sadəcə, heyran olursan ki, heç nədən
yüksək zövqlə filmlər çəkirlər.
- Çox qəribədir, dini totalitar bir rejimdə
yüksək sənət əsərlərinin yaranması
hansı amillərlə bağlıdır?
- Bu, fenomendir. İranın
Hafiz və Xəyyam dövrünü götürsək,
həmin mərhələdə İranın dünya
sənətinə hansı əsərləri verdiyini
bilirsiniz. Hazırki İran kinosu bu
ölkənin mədəniyyəti tarixində ikinci
mərhələ sayıla bilər. Bilmək
olmur ki, bu nədir. Yəqin ki, bu,
mədəniyyətin sirli bir gedişatıdır.
- Azərbaycan kinosunda belə bir oyanış
görünürmü?
- Gələcəyə bir ümidim
var. Mən İran kinosu ilə
əməkdaşlığın tərəfdarıyam və
hazırda çəkdiyim filmə də qonşu
ölkədən aktyorlar dəvət etmişəm. Nədənsə biz Gürcüstan
kinomateqrafçıları ilə əməkdaşlıq
etmişik. Bilirsiniz ki, İranda 30 milyondan
artıq azərbaycanlı yaşayır. Bu
məsələləri nəzərə almaq lazımdır.
Uzun illər həm bizdən, həm də
onlardan biri-birimizə nifrət aşılamışıq.
Onlar bizə murdar şurəvi, biz onlara
başqa ad qoymuşuq.
- Son sual, Hollivudun sirri nədədir ki, filmlərinə
pərəstiş bu səviyyədədir?
- Bu, çox çətin
sualdır. Dünyanın ən məşhur
rejissorları bu suala cavab verə bilməyib. Hər bir Avropa rejissoru bu sualı öz-özünə
ünvanlasa da, cavab tapmır. Ona
görə mən bu haqda heç nə deyə
bilmərəm.
Bizim yol.- 2008.- 24 iyul.- S. 9.