Sadıqov P.
110 yaşlı Azərbaycan
Kinosu: tarixin retrospektivi və perspektivə
1885-ci ildə Fransada Ogüst və Lui Lümyer qardaşlarının yaratdığı kino ümumbəşər mədəniyyətinin tezliklə ən böyük təqdimat vasitəsinə çevrildi. Qısa zamanda kino bütün dünyaya yayıldı. Kinonun bir ciddi sənət kimi inkişafında teatr, musiqi, ədəbiyyat, rəssam işi və digər incəsənət janrları, eləcə də texnoloji yeniliklər mühüm rol oynamışdı. Kinonun təbliğatı isə televiziya vasitəsilə daha mükəmməl quruldu. Məhz televiziyada kino erasının başlanmasından və təbii ki, televiziya sürətlə inkişaf edəndən sonra ən ucqar rayonlarda belə, böyük zəhmətlə ərsəyə gətirilmiş, saysız kinofilmlər maraqla izlənilməyə başladı. Və bu gün televiziyaların efirindəki boşluqları doldurmaq naminə deyil, əsl sənətin ekranda nümayişi naminə kino televiziyanın ayrılmaz hissəsinə çevrildi.
Azərbaycanda da kino sənətinin yaranması, yüksəlişi, zirvə və təəssüf ki, enmə mərhələləri olub. Və bugünkü kinomuz artıq yenidən dirçəliş dövrü keçirir, bir dəfə adladığı maneələri növbəti dəfə aşır.
Milli kinomuzun yaranması Avropadakından heç də uzun müddət gec baş verməyib. Bu işdə kino tariximizə öz adını əbədi həkk etmiş Mişonun müstəsna rolu olub. Onun 1898-ci ildə nümayiş olunan qısametrajlı ekran işləri milli kinomuzun başlanğıc mərhələsini təşkil edir. Bunlar primitiv filmlər olsa da, fakt budur ki, Azərbaycan kinosu dünyada kinonun yaranmasından cəmi bir neçə il sonra təşəkkül tapıb. Bu hadisə barədə "Kaspi" qəzetində elan və məlumat verilib. Kino-süjetlər "Canlı fotoşəkillər kolleksiyası" adı altında 1900-cü ildə Parisdə Ümumdünya Sərgisində nümayiş etdirilərək uğur qazanıb. Bundan başqa bir neçə xronikal süjetlər də sərgidə nümayiş olunub. Sonra həmin kino-süjetler Paris kinoarxivinə verilib və bu günə kimi saxlanmaqdadır.
1915-ci ilə qədər "Bakı camaatının həyatı", "Bakı bazarlarının tipləri", "Daş kömür daşınması", "Balaxanı" və başqa bədii-sənədli qısametrajlı filmlər çəkilib. 1915-ci ildə neft sənayeçilərinin pulu ilə İ.Musabəyovun "Neft və milyonlar səltənətində" əsəri əsasında eyniadlı ilk tammetrajlı Azərbaycan filminin çəkilişləri başlayıb. Peyzaj epizodları Bakıda çəkilsə də, pavilyon çəkilişləri Tiflisdə aparılıb. Filmdə məşhur aktyor Hüseyn Ərəblinski kinoda ilk və son rolunu oynayıb.
1916-cı ildə Bakıda Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın
mal alan" operettası əsasında
ilk kinokomediyamız çəkilir. Filmdə titrlər Azərbaycan dilindədir. Bu ekran işi ilk dəfə Bakıdakı "Forum"
kinoteatrında nümayiş
etdirilib. Filmin keyfiyyəti çox aşağı olduğu üçün Ü.Hacıbəyovun
təkidiylə bəzi
yararsız epizodlar çıxarılıb, yenidən
dörd hissəli film
kimi nümayiş etdirilib. Filmin hər bir hissəsinin
xüsusi adı vardı: 1950-ci illərdə
nisbətən durğunluq
müşahidə olunan
Azərbaycan kino sənəti 60-cı illərdən etibarən yüksəliş mərhələsinə
qədəm qoydu. Xüsusən 1960-70-ci illər ərzində milli kinomuz böyük nailiyyətlərə imza
atdı. Görkəmli
kinorejissorlarımız Həsən
Seyidbəyli, Əlisəttar
Atakişiyev, Arif Babayev, Kamil Rüstəmbəyov, Tofiq
Tağızadə, Şamil
Mahmudbəyov və başqaları bir-birindən maraqlı və baxımlı ekran əsərləri yaratdılar.
1980-ci illərin ortalarından
etibarən və bütün 90-cı illər boyu
Azərbaycan kinosunda iri miqyasda diqqəti cəlb edən
elə bir kino nümunəsi ortaya qoyulmadı.
Əlbəttə, Ayaz Salayevin məşhur "Yarasa" filmi
bu baxımdan istisna sayıla bilər.
Son zamanlar kinomuzda müəyyən
dirçəlmə hiss olunsa da, vəziyyət hələ
də böhranlı olaraq qalır.
Mütəxəssislərin qeyd etdiyinə görə,
əvvəla, bu sahədə sanballı kinodramaturq, rejissor
və prodüser çatışmazlığı var.
Əsasən ucuz, bayağı, gündəlik zövqə
hesablanmış kinokomediyalar çəkilir. Bu isə
qətiyyən böyük kinonun inkişafı demək deyil.
Son dövrlərin
ən uğurlu kino nümunələrindən olan "Cavid
ömrü", "Hökmdarın taleyi" və
"Cavad xan" filmləri sübut edir ki, səviyyəli
ssenarist, rejissor, prodüser və aktyor işinin vəhdəti
ortaya dəyərli ekran işləri qoymağa imkan verir. Ona
görə də məhz bu yolu tutaraq irəliləməklə
zəngin tarixə malik, 110 yaşlı Azərbaycan kinosunun
davamlı inkişafına nail olmaq mümkündür.
525-ci qəzet.- 2008.- 16 iyul.- S. 7.