Məhərrəmova T.
Mədəniyyət adlı binanın
sakinləri
Və yaxud milli musiqimizin Mansurovlar
səhifəsi
Deyirlər
qədim musiqi alətimiz olan tarı yaradan usta ilk dəfə
ruhu ilə baş-başa qaldığı anda onu
kökləyib. Elə o vaxtdan bəri bu sirli alətin hər
pərdəsində gah vüsal səslənir, gah da hicran
inləyir. Bu fərqli ovqatlar zaman-zaman hər ustadın
barmaqları ilə başqa cür dilə gəlib.
Çünki hər tarzən ifa etdiyi muğamlara,
mahnılara özünəməxsus könül
duyğularını, ürək
çırpıntılarını köçürüb.
Görkəmli tarzən Mirzə Mansur Mansurovun mizrabı
ilə ulu tarımız ayrı bir ecazkarlıqla
səslənib.
Keçən
əsrin 20-ci illərindən Azərbaycanda xalq
yaradıcılığının yeni
çiçəklənmə dövrü başlanır.
Milli musiqi sənətinin klassik nümunələrinə
əsaslanan xalq musiqi yaradıcılığı xalq
arasında geniş inkişaf taparaq yeni
keyfiyyətlərlə zənginləşir və musiqi
folklorşünaslığının əsasını
yaradır. Bu işdə mahir
müğənnilər, aşıq və
xanəndələr, xalq musiqi ifaçıları
böyük rol oynayır. İfaçılıq
ənənələrinə sadiq qalan, onu daim inkişaf etdirməyə
çalışan sənətkarlar içərisində
Əsəd Rzayev, Mirzə Bayramov kimi aşıqlar, Cabbar
Qaryağdıoğlu, Bülbül Məmmədov, Seyid
və Xan Şuşinski kimi xanəndələr, Qurban Pirimov,
Əhməd Bakıxanov, Mansur Mansurov və başqa
tarzənlərin sənətə bağlılığı
bu gün də nümunə ola bilər. Onlar oba-oba gəzib,
ansambllar təşkil edib və məşhurlaşıblar.
Beləliklə, xalq musiqiçilərinin sənəti
dildən-dilə, nəsildən-nəslə keçib,
peşəkar cizgilərlə zənginləşib və
tədricən ümumxalq incəsənətinə
çevrilib.
"Xalq
konservatoriyası"
Azərbaycanın
görkəmli tarzənlərindən olan Mirzə Mansur
Mansurov atası Məşədi Məlik bəyin evində
keçirilən Bakı muğam məclislərindən
bəhrələnərək musiqiçi olmağa qərar
vermişdi. Atası dövrünün açıq fikirli
şəxslərindən biri, həm də istedadlı
musiqişünas, mahir çalğıçı idi. Hər
axşamçağı
İçərişəhərdəki evlərinin
pəncərələrindən muğamların və xalq
mahnılarının ecazkar, həzin melodiyaları
dalğa-dalğa axıb bütün küçəyə
yayılanda qonşuluqda yaşayan molla: "Allah
sizə qənim olsun, bu evdə şeytan yuva salıb" - deyə
qəzəblə lənət yağdırardı. O biri
qonşular isə mollanın bu lənətinə
gülərdilər. Çünki axşamlar
Məşədi Məlikin evində musiqi məclislərinin
təşkil olunduğunu Bakıda hamı yaxşı bilirdi.
Azərbaycanın bütün
guşələrindən gələn muğam biliciləri,
musiqiçilər, xanəndələr bu məclisə
toplaşardı. Bu məclisdən nəinki görkəmli
musiqiçilər faydalanmış, həm də Seyid
Əzim, Xurşudbanu Natəvan, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev kimi məşhur şair və
ədiblərimiz onunla yaxın əlaqədə olmuş, onun
şəninə şeirlər yazmışlar. Bu
məclislər XIX əsrin ikinci yarısında bir növ
"Xalq konservatoriyası" rolunu oynayıb. Bu musiqi
ocağı bir həyat məktəbi olub. Buradakı
maraqlı söhbətlər, incə, şirin
çalğılar balaca Mansurda da musiqiyə böyük
həvəs aşılayır.
- O zaman insanlar
"Elin gözü tərəzidir" prinsipi ilə
yaşayırdı" - deyən Mansurovlar nəslinin
davamçısı Eldar Mansurovun xatirələrindən:
- Mən öz
nəslim, şəcərəm haqqında bir neçə
kitab yazmışam. Bizim nəsil
başlanğıcını XV əsr
bəylərbəylərindən götürür.
Azərbaycanda üç muğam məktəbi olub: Qarabağ, Şamaxı və Bakı. Bunu
bütün musiqi tariximizə həsr olunan kitablardan oxuya
bilərsiniz. Üç məktəbdən daha akademik
olanı Bakı məktəbi idi və bu muğam
məclislərinin də 1863-cü ildən etibarən
təşkilatçısı ulu babam Məşədi
Məlik olub. Həmin muğam məclislərində bu
möcüzəli sənətin nəzəriyyəsini və
ən müxtəlif ifa tərzlərini öyrənir,
onları yeni gələn nəsillərə tədris
edirdilər. Muğam nəsildən-nəslə
ötürülürdü. Məşədi Məlik ağa
mülkədar idi; o, məclisləri
təşkil eləyəndə pul barədə
düşünmürdü. Çünki onun torpaqları,
mülkləri, təsərrüfatı vardı. Onların
diqqəti yönəlmişdi mənəviyyat,
mədəniyyət məsələlərinə. Onlar
sənətlə, muğamatla çox ciddi məşğul
olurdular. Onların fəaliyyətini sırf
sənətlə məşğul olmaq kimi
qiymətləndirmək olar. Onlar üçün
sənət bazarda satlıq mal deyildi. Amma bu gün elə
vəziyyət yaranıb ki, sənət əsərini yaradanda
onun bazarda necə və neçəyə
satılacağını nəzərə almalısan.
Yəni sənətlə yox, hesabla, mühasibatla
məşğul olmalısan. Və nəticədə
sənət əsərinin əvəzinə nəsə
başqa bir şey alınır.
Tale elə
gətirdi ki, bəyzadə nəslindən olan
Məşədi Məlikin oğlanları da musiqiçi,
tarzən oldular. O illərin musiqiçiləri musiqiyə
əyləncə kimi yanaşmır, onu mənəvi qatda
qəbul edirlər. Məşədi Məlikin
iki oğlu, mənim babam Məşədi Süleyman və
yaşca 15 il ondan kiçik olan qardaşı Mirzə Mansur
uşaq vaxtlarından evlərində belə məclislərin
şahidi olub, sənətlə maraqlanıb, sonra da
özlərini bu sahəyə həsr ediblər. Maraq,
həvəs, savad və sonsuz zəhmət onları
Azərbaycanın ən gözəl tarzənləri
sırasına daxil edib. Doğrudur, musiqi tariximizdə daha
çox Mirzə Mansurun adı çəkilir. Amma babam
Məşədi Süleymanın sənətini
görənlər onu da ən yüksək sözlərlə
qiymətləndirirlər. O, ticarətlə məşğul
olmurdu. Özünün torpaq sahələrini,
dükanlarını icarəyə verirdi və diqqətini
bütünlüklə sənətə yönəldirdi.
Sonra Şura hökuməti gələndə bu torpaqları,
mülkləri əlindən aldılar. Nəriman
Nərimanovun babamla yaxşı münasibəti vardı,
evimizə gəlib-gedən olduğundan hörmət
saxlardı. Babamı və ailəsini onun
göstərişiylə Bir may küçəsində
qırdamlı bir daxmaya köçürdülər. Şura
hökuməti onların şəxsi mülklərini
əlindən aldı. Amma onların mənəviyyatına, sənətinə toxunmadı. Əksinə,
məktəblər açıldı. Bizdə,
nəhayət, Musiqi Konservatoriyası yaradıldı. Atam
Bəhram Mansurov da ilk təhsilini Üzeyir Hacıbəyovun
təşkil etdiyi musiqi məktəbində, daha sonra
Konservatoriyada muğam sinfini aparan əmisi Mirzə Mansurdan
alıb.
Mən öz
tariximizə, tarixi simalarımıza hörmət və sevgi
ilə yanaşıram. Amma nədənsə mesenatlardan
söz düşəndə, daha çox neft
milyonçularından danışırlar. Torpaq,
təsərrüfatla məşğul olan
mülkədarlarımız qalır bir kənarda. Deyilir ki,
kimsə kasıb idi, gündə 3-5 qəpik pul
qazanırdı, sonra torpaq aldı və həmin torpaqdan neft
fəvvarə vurdu, o da oldu milyonçu. Mən də sual
verirəm, gündə 3-5 qəpik pul qazanan, istər
Tağıyev olsun, istər Nağıyev, istər Muxtarov,
torpaq sahəsi ala bilərdimi? Hansı pulla? Yaxud deyir ki,
onların və əcnəbi milyonçuların tikdiyi binalar
xalqa qalacaqdı və belə də oldu. Xeyr, həmin
binaları təzə hökumət gəlib onlardan alıb
verdi xalqa, ictimaiyyətə. Xalqın bunlara heç bir
dəxli yoxdur. Xalqa qalacaq ən böyük bina onun
mədəniyyətidir. Bax, bunu əlimizdə saxlamaq
barədə düşünməliyik. Məşədi
Süleyman, mənim babam, cismən özünün
mülkədar evində yaşayıb. Mənən isə
həmişə dediyim "mədəniyyət" adlı o
böyük binanın sakini olub. Bolşeviklər
gələndə onun 48 yaşı vardı. Bununla belə,
1955-ci ilə qədər rahat yaşadı, oğlu Bəhram
Mansurov, mənim atam, Azərbaycanın Xalq artisti ondan sənəti
ilk götürdü, indi də nəvələri bu yolu davam
etdirirlər.
Musiqi
ənənəsi
Görkəmli
tarzən Mansur Mansurov 1920-ci ildə Üzeyir Hacıbəyovun
təşkil etdiyi Dövlət Türk Musiqi
Məktəbində, 1926-46-cı illərdə isə
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında muğamdan
dərs verib. Üzeyir Hacıbəyovun
təşəbbüsü ilə tar sinfi üçün ilk
muğam tədris proqramını tərtib edib. Mirzə Mansurovun ifasından 1930-cu illərin
ortalarında gənc bəstəkarlar Tofiq Quliyev və Zakir
Bağırov "Rast", "Dügah" və
"Zabul" muğamlarını ilk dəfə nota
salıblar. 1940-cı ildə Mirzə Mansur Mansurova
Azərbaycanın "Əməkdar incəsənət
xadimi" fəxri adı verilib.
Mirzə
Mansurun oğlu Ənvər Mansurov atasının ən
istedadlı tələbələrindən olub. Ənvər
Mansurov Böyük Vətən müharibəsinin ilk
günlərində Brest qalasının
müdafiəçilərindən biri kimi
qəhrəmanlıqla həlak olub. Ənvərin oğlu -
Arif Mansurov uzun illər müxtəlif dövlət
idarələrində rəhbər vəzifələrdə
çalışıb.
Ancaq
təəssüf olunası haldır ki, bir neçə
əsrdən bəri davam edən Mansurovların
ifaçılıq ənənəsi Opera və Balet
Teatrının solisti, Əməkdar artist, tanınmış
tarzən Elxan Mansurovla bitir.
Kaspi.- 2008.-1 iyul.- S. 11.