Düşünən
və düşündürən aktyor, qüdrətli
sənət fədaisi
Azərbaycan xalqının böyük sənətkarı
Abbas Mirzə Şərifzadənin adı XX əsrin
mühafizəkar dövründə sənətə
gəlmiş, böyük tablolar, sərt boyalar ustası
kimi teatr tarixində əbədiyyətə qovuşmuşdur.
Bu gün onun vəfatından 170
il ötür. Abbas Mirzə Şərifzadənin böyük
səhnə fəaliyyətindən bir neçə val
və bir neçə səssiz kinokadrlardan başqa,
heç nə qalmasa da, aktyorun adı çəkiləndə
göz önündə nəhəng sənətkar canlanır.
Bu nəcib insan, nadir sənətkar Abbas Mirzə
Şərifzadədir. Onun sənətindəki pafos, romantika
fikrin, emosiyanın dərinliyindən, böyüklüyündən
yaranırdı.
Böyük sənətkarı ilk dəfə
səhnəyə teatr aləminə yaxın olan əmisi
Mirzə Məmmədtağı həvəsləndirmişdir.
Hələ o, məktəbli ikən həvəskar
teatr tamaşalarının iştirakçısı
olmuşdur. 1908-ci ildən taleyini teatra bağlayan Abbas
Mirzə Şərifzadə ilk dəfə səhnədə
"Zorən təbib" tamaşasında Lal qız rolunda
çıxış etmişdir. Çox çəkmədi
ki, Abbas Mirzə Ərəblinski məktəbinin
şagirdi və davamçısı kimi şöhrət
tapdı. Abbas Mirzə Şərifzadə 1910-cu ildən
"Səfa" və "Nicat" xeyriyyə cəmiyyətlərinin
teatr truppalarında çıxış etmiş,
1913-cü ildən Azərbaycanın rayonlarına, Orta
Asiya, Şimali Qafqaz, Volqaboyu və İrana qastrol
səfərlərinə çıxmışdır.
Abbas Mirzə Şərifzadə Bakıda yaranan
"Müsəlman artistləri ittifaqı"na
sədr seçilmişdir. O, ittifaqın
nəzdində teatr studiyası yaratmaqla, Azərbaycanda
teatr təhsili sahəsində ilk təşəbbüs
göstərmişdir. Çoxşaxəli yaradıcılıq
imkanlarına malik olan Abbas Mirzə Şərifzadə
1916-cı ildə Üzeyir və Zülfüqar Hacıbəyov
qardaşlarının truppasına rejissor kimi dəvət
olunmuşdur. Çox keçmir ki, o, dram və opera,
teatr və kino səhnəsində məharətli rejissor
kimi tanınır. Sənətkar Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının baş rejissoru olmuş,
"Əsli və Kərəm", "Aşıq Qərib"
və "Şah İsmayıl" kimi operalarını
tamaşaya qoymuşdur. Bütün bunlarla yanaşı,
hər şeydən əvvəl, o, aktyor idi. Teatr tarixində,
ilk öncə, teatr aktyoru kimi daxil olmuşdur. Aktyor milli
və klassik dramaturgiyada, müasir və tarixi pyeslərdən
müxtəlif səpkili rolların ifaçısıdır.
Aktyorun teatrda yaşadığı obrazların əksəriyyəti
bir əsas mövzu çərçivəsində
cəmlənir. Onlar böyük insan səadətini axtarır,
onu soraqlayır, gəzir. O, mövzu
çərçivəsində toplanan Pərviz, Gavə,
Oktay, Sənan, Kral, Hamlet, Elxan, Siyavuş kimi obraz yaratmaqla
müxtəlif təbiətli insanların hər birini
fərd kimi dərk etməyi və hər bir ştrixi
öz aləmindən, öz fərdi fəaliyyətində
təcəssüm etdirməyi gözəl
bacarırdı. Bu obrazların hamısı həqiqət
axtarsa da, eyni gələcəyə baxıb, eyni gələcəkdən
xəbər versə də, bu həqiqət axtarışı
hər obrazı özünəməxsus məzmunda, formada
canlandırır, mənalandırırdı. Məlumdur
ki, dünya teatrında Hamlet rolunun müxtəlif
ifaçıları olmuşdur. Abbas Mirzə Şərifzadənin
yaratdığı Hamlet obrazı bunların heç birinə
bənzəmir. Onun ifasında Hamlet real və canlı olduğu
qədər, mürəkkəb bir varlıqdır. Hamlet
mütəfəkkir olduğu qədər də mübarizdir.
O, uca mənəviyyata, qüvvətə, ruha malik bir obrazdır.
Onun keçirdiyi zəiflik böyük mübarizənin
qüdrətli bir şəxsiyyətin zəifliyidir.
Qeyd edim ki, aktyorun yaratdığı obrazların əksəriyyəti
keçmişin insanlarıdır. Onlar özgə
aləmin sakinləri, özgə əsrlərin insanları
olsalar da, təmsil etdikləri ideyalara, rolun ideya
məzmununa, aktyor fikrinə görə, müasir idilər.
IX əsrdə yaşamış Elxanı-Babəki
artıq səhnədə elə yaratmışdı ki,
tamaşaçı onun sanki bu cəmiyyətdə yaşadığını
görürdü. Bütün bunlara odlu, ehtirası,
gözəl gur səsi, parlaq tələffüzü
ilə nail olmuşdur. Faciə ustası kimi
şöhrət tapan aktyor heç vaxt oynadığı
rolları milli koloriti və həmçinin, yaradıcılıq
üslubunu milli xüsusiyyətlərdən məhrum
etməmişdir. Dünya dramaturgiyasında faciə
repertuarında elə bir obraz tapmaq çətindir ki,
Abbas Mirzə Şərifzadə aciz qalsın. Faciə
janrı onun yaradıcılıq meydanıdır. Onun
bu janrdakı istedadı hər rolda geniş cəhətdən
parlayır. Müxtəlif səciyyəli, müxtəlif
səpkili, lakin nəhəng monumental insan surətləri
yetirirdi. Abbas Mirzə Şərifzadə mənfi
qəhrəmanlarını da eyni sevgi ilə oynayırdı.
O cümlədən, İblis, Knyaz, Frans, Qacar, Maqbet kimi
obrazları oynayarkən, həyat problemləri ilə
məşğul olurdu. Aktyor bu rollarda insanı
həqiqət yolundan uzaqlaşdıran, müdhiş ehtirasların
ictimai səbəblərini tətbiq edərək,
bədbəxtliyini-fəlakətin sirrini açmağa
çalışardı. Abbas Mirzə Şərifzadə
elə bir aktyordur ki, rolun mənfi və müsbət olmasından
asılı olmayaraq, düşünür və düşündürürdü.
Onun qəhrəmanları
yüksək mənəviyyat sahibi, yüksək ideyalara
malik olan insanlardır. Sənətkarın
daxili aləmi ilə yaratdığı obrazlar arasında
mənəvi bir körpü var. Məhz buna görədir
ki, aktyor rolları belə inandırıcı oynamışdır.
Aktyor obrazı elə oynayırdı ki, tamaşadan
sonra özünə qayıtmaq Abbas Mirzə Şərifzadə
kimi ömür sürmək bir müddət aktyora -
böyük insana çətin gəlirdi. Hamıya yaxşı məlumdur ki, aktyor, xüsusi
məktəb görməmiş, teatr təhsili almamışdır.
Lakin dövrün, zamanın burulğanlarından,
təcrübədən çıxmış həyatın
və sənətin sirlərinə yaxından bələd
olmuşdur. Azərbaycanın böyük dramaturqlarından
biri olan Cəfər Cabbarlı aktyor haqqında belə
yazmışdır: " Abbas Mirzə
Şərifzadə bütün teatr həyatının
bir məhvəri idi. Öz-özlüyündə
həm rejissor, həm aktyor, həm də təşkilatçı
idi. O, səhnənin həm oğlu, həm də atası
idi. Abbas Mirzə Şərifzadə məktəb
görməmişdir. Öz-özünə
doğulmuş sənətkardır. Sənəti
onunla bərabər doğulmuşdur. Sənət
onun iliyində qalmışdır". Bəli, bu sözlərdə, fikirlərdə
bir həqiqət vardır. Abbas Mirzə
öz-özünə doğulan, inkişaf edən, daim
axtarışda olan sənətkarlar sırasında
idi. Onu həyat özü bu sənət
üçün teatr aləminə yetişdirmiş, ondan
zaman-zaman gənc nəsillər öyrənmiş Abbas
Mirzə Şərifzadə sənətinə, məktəbinə
layiqli bir aktyor olmağa çalışmışlar.
Abbas Mirzə Şərifzadə 45 il
ömür sürmüşdür. O, sənətinin
çiçəkləndiyi bir dövrdə 1938-ci ildə
dünyadan köç etmişdir. Bu yaş
dövrünə qədər müxtəlif xarakterli obrazlar
yaratmışdır. O, hələ bundan sonra da
fəlsəfi məzmun kəsb edən əsərlərdə
baş rolların ifaçısı kimi sənət tarixində
iz salmışdır. Abbas Mirzə Şərifzadə
ömür payının az olmasına
baxmayaraq, bir aktyor kimi teatr aləmində öz möhürünü
vurmağa nail olmuşdur. Abbas Mirzə
Şərifzadə elə aktyorlardandır ki, onun sənəti
bütün zamanlarda böyük məhəbbət
və ehtiramla anılır. O, buna layiq bir aktyor,
qüdrətli bir sənət fədaisidir.
Səs.- 2008.- 30 iyul.- S. 12.