Əliyeva N.
Mədəniyyətin tərəqqi
potensialı
Millət
vəkili Rəbiyyət Aslanovanın “XXI əsr:Yeni
mədəniyyət məkanına inteqrasiya” kitabı
haqqında düşüncələr
Milli dövlətçilik dəyərlərinin
əsasını sağlam və güclü
mədəniyyət təşkil edir. Sağlam
mənəviyyatlı, yüksək ixtisaslı insanlardan
ibarət cəmiyyət qarşiya çıxan bütün
problemləri asanlıqla həll edir, monolit bir qüvvə
kimi çıxış edə bilir. Səmiyyətin
sağlamlığını çoxlu əlamətlərdə
axtarmaq olar, lakin bu əlamətlərin hamısı əsas
bir göstəricidə özünü büruzə verir.
Həmin göstərici cəmiyyətin iqtisadi və
mənəvi tərəqqi sürətidir. Biz Azərbaycanda
baş verən görünməmiş iqtisadi
tərəqqinin şahidiyik.
Lakin təkcə biz yox, bütün dünya gərgin bir
templə, mürəkkəb siyasi-mədəni proseslər
fonunda tərəqqi edir. Ona görə iqtisadi və
mənəvi inkişaf templərinin sabah necə
olacağına heç bir təminat yoxdur. Sabahkı
uğurlara yeganə təminat-sağlam cəmiyyət
quruculuğuna diqqəti artirmaq, köklü mənəvi dəyərləri
yeni nəslə və bütün cəmiyyətə daha
dərindən və əzmlə aşılamaqdır. Mən
“əzm” sözünü təsadüfi işlətmirəm.
Bizim misilsiz mənəvi irsimiz olan Heydər Əliyev
şəxsiyyəti bu anlayışla ayrılmaz
surətdə bağlıdır. Əzmlə, ardıcıl
olaraq xalq və milli dövlət dəyərərinə
xidmət onun şəxsiyyətinin əsas cizgisi idi. Ona
görə bütün xalqımız ona dövləti və
mənəvi tərəqqimizin yolgöstərənlərindən
biri kimi baxır. Ulu öndər müdrik bir
insan kimi, Azərbaycanın iqtisadi və mənəvi
tərəqqisini həmişə dünya
mədəniyyətinin və dövlətlərinin
ayrılmaz bir hissəsi sayırdı.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra dünya sistemi
arasında dünya ağalığı uğrunda qanlı
siyasi, hərbi və ideoloci mübarizə
başlandı. Bu mübarizədə Qərb
dövlətləri klassik kapitalizmin praqmatik
nəzəriyyəsindən istifadə edir, hərbi
qarşıdurmanı iqtisadi və yanacaq resursları
uğrunda mübarizə formasına çevirirdilər. Bu qədim bir xətt idi: sözü gedən
ölkələrdə hakimiyyətdə olan Avropa
burjuaziyası öz hakimiyyətinin sağlam iqtisadi
tərəqqidən, texnoloji axtarışlardan və
uğurlardan ayrı olmadığını başa
düşürdü. Qədimdən bəri imperiyaların
və xalqların taleyini bu amillər həll etmişdi
və gələcəkdə də həll edəcəkdi.
Qərb və Şərq imperiyaları arasındakı
əsas ideoloji mübarizə xüsusi mülkiyyətlə
dövlət mülkiyyəti, şəxsiyyətin
hüquqları ilə cəmiyyətin kollektiv hüquqları
arasındaki ziddiyyət ətrafında gedirdi. Qərb
dövlətləri xüsusi mülkiyyəti və liberal
iqtisadiyyat modelini inkişaf etdirirdilər.
Şərqdə—kommunistlərdə isə xüsusi
mülkiyyət cinayətə bərabər tutulur və
iqtisadiyyatın dövlət tərəfindən idarə
edilməsini bütün sualların cavabı kimi irəli
sürür və tətbiq edirdilər. Kəskin ideoloji
mübarizəni Qərbdə azad mətbuat, kommunist
dünyasında isə total dövlət mətbuatı və
amansız siyasi senzura həyata keçirirdi. Qərb
şəxsi təşəbbüskarlığa marksistlər
isə dövlətin və hakim partiyanın bürokratik
“zəkasına” üstünlük verirdi. Bu uzun
qarşıdurmanın sonunda SSRİ imperiyası və onun
ideoloci maşını dağıldı. Bütün
dünyada böyük siyasi, ideoloji və mədəni vakuum
yarandi: birpartiyalı marksist rejimlərin dağılması
nəticəsində müstəqillik qazanan yeni
dövlətlər hansı siyasi və mədəni
dəyərlərlə yaşamalıdır? Fəlsəfə elmləri doktoru, professor
Rəbiyyət Aslanovanın “XXI əsr: yeni
mədəniyyət məkanına inteqrasiya” (Nurlan,2007)
kitabı bu siyası və kulturoloji problemlərin
araşdırılmasına həsr olunmuşdur. Əsərin
ən qüvvətli cəhəti isə bu mürəkkəb
problemlərin hamısının
müstəqil Azərbaycan dövlətinin siyasi xətti
və dünya xəritəsinə inteqrasiyası ilə
bağlı mübarizələri ilə yaxından
əlaqələndirilməsidir. Əsərin bir-birindən
maraqlı bölmə və səhifələrində
Qarabağ hərəkatı başlanandan bəri
cəmiyyətimizdə özünü göstərən
demokratik, plüralist, milli və islami nəzəri meyllər
hərtərəfli təhlildən keçirilir.
Bizim son on beş ildə apardığımız
mədəni quruculuq və inteqrasiya siyasətinin ideoloji
əsası Heydər Əliyevin bizə qoyub getdiyi
mədəni-siyasi və dövlətçilik irsidir. Bu
irslə bağlı zəngin düçüncə və
duyğular əsərin əsas leytmotividir. R.Aslanovanın
Prezident Heydər Əliyevin şəxsiyyətinə
məhəbbəti kitabda qırmızı xətt kimi
keçir. O haqlı olaraq qeyd edir ki, biz bu irsdən daha
fəal istifadə etməliyik, onun mənasını daha
fəal təbliğ etməliyik.
Böyük öndər mətbuata və onun
dövlətçilik və demokratik mövqeyinə
həmişə böyük əhəmiyyət verirdi. Yaranan
mürəkkəb vəziyyətlərdə belə ulu
öndər mətbu sözün və adi
təbliğatın imkanlarından fəal istifadə
edilməsinin ustası idi. Mətbuatımızda bu vacib
problemlərin təhlil və izlənmə səviyyəsi
aşağıdır. Mətbuatın öz pozitiv,
əməli və kulturoloji dəyərləri və
mayakları olmalıdır. Həmin dəyərlər isə
cəmiyyətin gələcəyi üçün
məsuliyyət hissinə bağlı olur və belə
səviyyəyə çatan mətbuat böyük siyasi
təşkilatçı olur. Dördüncü hakimiyyət,
ilk növbədə, mətbuatın sosial orqanizmin idarə
edilməsindəki rolu ilə bağlıdır. Sürətlə
modernləşən cəmiyyətlərdə bu rol daha
mürəkkəb və böyük olur. R. Aslanova Qərb
ölkələrində mədəni innovasiyalar prosesini
və onun nəticələrini həsasslıqla
araşdıran fikir sahibidir. Kitabın ilk fəsli məhz bu
mürəkkəb məsələyə həsr olunub.
Qərb ölkələrində KİV-in, intellektual
elitanın rolu və iqtisadiyyatda çəkisi getdikcə
artır. Qərb tipli cəmiyyətlərdə elmi tutumu
çox yüksək olan texnologiyalar kütləvi
şəkildə tətbiq olunur. Bu hansısa sosial inqilab
deyildir. Bunun nəticəsində təkcə sosial və
siyasi idarəçilikdə yox, texnologiyaların
idarəçiliyində də yüksək ixtisaslı
adamlara ehtiyac artır.
Modern cəmiyyətlərin təhlilçiləri haqlı
olaraq yeni tipli idarəcilər məsələsini texnokratik
cəmiyyətlərin ən mürəkkəb problemi
sayırlar. Bir tərəfdən konkret iderəçilərin
iqtisadi durumda və tərəqqidə rolu artır. O biri tərəfdən isə tək-tək
idarəçilərin intellektual və peşə
hazırlığı az qala iqtisadi tərəqqini və ya
tənəzzülü şərtlərindən
əlamətlərin birinə çevrilir.Buradan da
müəyyən risklər yaranır: birbaşa insan amili yox,
tək-tək idarəçilərin iş qabiliyyətinin
nəticələri bəzən böyük korporasiyaları
ağır vəziyyətə salır.
Prezident İlham Əliyevin maarif və təhsil
sahəsindəki fəal siyasəti, bu istiqamətə
böyük resurslar yönəltməsi Qərb
standartlarına uyğun bir xəttdir. Qərbdə
təhsilə və onun maddi təminatına qoyulan
böyük kapitallar həm də intellektual idarəetmənin
risklərini sığortalamaq üçün yüksək
ixtisaslı kadrların sayının daha da
artırılmasına verilir. Modern cəmiyyətlərdə
fasiləsiz təhsil sistemi yaranmışdır: peşəkar
idarəçilər nəinki daim təhsilini artırır,
treninqlərdə iştirak edir, onlar müxtəlif testlər
vasitəsilə daim müxtəlif intellektual sınaqlardan
keçirilir. Bu idarəçilər haqlı olaraq yeni bir
sinif , yeni bir elita sayılırlar.Həm də
cəmiyyətlərdə gedən texnoloji tərəqqi
idarəçiliyi təmərküzləşdirir.
R. Aslanovanın nəzəri mövqeyinin
tutarlı edən cəhətləri — onun mədəni
inkişafın bütün nəzəriyyə və
modellərinə diqqətlə nəzər salması və
onlarda Azərbaycanın siyası fərdiliyi üçün
qiymətli xüsusiyyətlər tapmağa çalışmasıdır.
Əsərdə “Avropa üçün ruh”,
böyük məkan, yeni mədəniyyət, Avrasiya
nəzəriyyəsi hərtərəfli
araşdırılır və Azərbaycanın siyasi
inkişafının reallıqları və
ənənələri fonunda müqayisə edilir. SSRİ
dağılandan sonra yaranan qlobal mədəni mühit
müəllifin daha artıq diqqət yetirdiyi
anlayışlardan biridir.
Mütəxəssislərin ümumi rəyinə görə,
XXI əsrdə vahid mədəni mühitin yaranması prosesi
başa çatmaqdadır. Yeni və vahid mədəniyyət
mühiti konsepsiyasının tərəfdarları və onu
hazırlayıb inkişaf etdirənlər buna böyük
ümidlər bəsləyirlər. Vahid mədəni
mühit, məsələn, Avropada yeni bir vəziyyət
yaratmışdır. Tarixən məhz Avropa
dövlətləri arasındakı ziddiyyətlər və
rəqabət dünya müharibələrinin
səbəbinə çevrilirdi. Bunun
nəticəsində ötən əsr bəşər
tarixinin ən faciəli, ən qəddar
səhifələrindən biri kimi yaddaşlara
düşür və humanitar fikri narahat edir. İki qanlı
dünya müharibəsi, Xerosima faciəsi, Uzaq şərqdə
üzücü müharibələr məhz Avropa
dövlətlərinin və hakim dairələrinin
xarici siyasət kursunun, yaratmaq istədikləri dünya
nizamının nəticəsi idi. Əslində SSRİ-nin
daqılması da bu tragizmin davamı idi, çünki 80-ci
illərin sonu, 90-cı illərin əvvlləri sovetlər tərkibindəki
xalqlar və bu dövlətin təsirində olan
ölkələrin əhalisi alçaldıcı
iqtisadi və siyasi böhranın icindən keçdi,
minilliyin tamamlandığı vaxt iqtisadi və sosial
məhrumiyyətlərin zolağındanı keçməli
oldu.
Azərbaycanın öz taleyi də bu
baxımdan ibrətamiz tragizmi ilə nəzəri cəlb etdi:
biz bir tərəfdən SSRİ tərkibindəki ən
yaxşı iqtisadi potensial sahiblərindən biri olsaq
belə, milli təsərrüfat sistemimizin
dağılması və kütləvi işsizliklə
üzləşdik. 90-cı ilə qədər dövlətdən əmək haqqı
alan–Azərbaycan əhalisinin tam əksəriyyəti işsiz
qaldı, aqrar sənaye kompleksi, şərabçılıq
və konserv sənayesi dağıldı. Bakıda neft və
kimya sənayesi sifarışsizlik üzündən
dayandı, Baki zavodlarının yarım milyona qədər
fəhləsi bekar qaldı. SSRİ dövlətinin
katastrofik süqutu Ermənistan–Azərbaycan konflikti ilə
müşayiət olundu və ölkəmiz öz
ərazisinin 20 faizini itirdi. Bu hadisələrin tragizmi heç
də Demokratik Cümhuriyyət dövrü
itkilərimizdən kiçik miqyaslı deyildi.
Yalnız Heydər Əliyev dühasının
gücü sayəsində Azərbaycanda sovetlərin
dağılması ilə bağlı siyasi və iqtisadi
böhranın nəticələri aradan qaldırdı.
Rəbiyyət xanım əsərin bütün
hissələrində ödər haqda rəğbət və
vəchlə söz açır.Milli
dövlətçiliyimizin tamam dağılması,
itirilməsi təhlükəsi aradan qaldırıldı,
qardaş qırğınının qarşısı
alındı. Öndərin dəmir iradəsi
dövlətçilik dəyərlərini və
prinsiplərini bərpa etdi, milli suverenliyin əsası olan
1995-ci il Konstitusiyası qəbul edildi. Daxili
və xarici düşmənlər xalqın
dövlətinə qarşı 1995-ci ilə qədər
inadlı siyasi mübarizə apardılar, hər cür
fitnə və qəsdlərə əl atdılar. Öz
dövləti və rəhbəri ətrafında
birləşən xalqımız bu sınaqlardan
üzüağlıqla çıxdı. R.Aslanova ulu
öndərin bu yöndə olan xidmətləri barədə
onun vəfatının bir illiyinə həsr etdiyi
məqalədə söz açır. Bədii
bir üslubda yazılan bu yazıda böyük öndərin
milli İdeal timsalı olması, əməlçiliyi,
müstəqillik mücadiləsində yaratdığı
təməl, xalqın ürəyində qoyduğu
əbədi heykəl, bizə qoyub getdiyi
həmişəyaşar irsi isə Məşəl
obarazında ümumiləşdirilir. Obraz və
rəmzlərdən istifadə onun yazı üslubunu
cazibədar edir, publisist fikirlərinin görümlü
olmasını təmin edir.
Kitabın ayrıca bir bölməsində ulu öndərin
ölkədə apardığı hüquq və
məhkəmə islahatları təhlil olunur və
yüksək qiymətləndirilir. Rəbiyyət xanım
xalqın əbədiyaşarlıq gücünü iki
şeydə görür: onun mənəvi dəyərlər
sisteminin möhkəmliyində və ölkənin müasir və
ədalətli qanunlarla idarə olunmasında. Hər iki
istiqamətdə öndərin uğurlu xətti
xalqımızın gələcəyi üçün
strateji əhəmiyyətə malikdir. Bir mütəxəssis
kimi milli qanunvericiliyi insan hüquqları baxımında
ekspertizadan keçirir və bu qanunların beynəlxalq
standartlara tam uyğun olduğunu, bir sıra baxımlardan daha
üstün olduğunu əsaslandırır.
Xalqa və dövlətçiliyə qarşı silah
qaldırmaq istəyən qüvvələrin böyük bir
qismi özünü Avropa dəyərlərinin və
mədəni kontekstinin tərəfdarları hesab edirdi.
Hadisələrdən keçən vaxt ərzində biz bu
barədə düşünmüşük. Lakin
gələcəkdə də düşünməliyik. Ona
görə ki, Azərbaycan dövlətçiliyinə
qarşı özünü müxalif sayan radikal və
dağıdıcı qrupların əksəriyyəti
özünü demokratiya və insan hüqüqları
dəyərlərinin tərəfdarları sayırlar.
Deməlı, siyasi qüvvələrin və
hərəkatların mədəni dünya məkanına
inteqrasiyası hələ mürəkkəb bir tarixi prosesdir
və Avropa siyasi və mədəni arenasında belə
radikalizmin, fundamentalizmin, aqressivlik və
qəddarlığın seçim kimi istisna
olunmadığını göstərir. Hər
gün Avropaya inteqrasiyadan, HATO-ya daxil olmaq
zərurətindən danışan siyasi qüvvələr
və xüsusilə onların mətbutat
başçıları, eyni zamanda, radikal şüarlardan əl
çəkmir, qanunları və siyasi reallıqları inkar
etməyi prinsiplər səviyyəsinə qaldırır,
hüquqi nihlizmi və zorakılığı uğurlu siyasi
mübarizənin məqbul və qaçılmaz vasitəsi
saymaqda davam edirlər.
Avropa mədəni və siyasi məkanına inteqrasiya
ideyaları Ukrayna və Gürcüstan, Ermənistan və
Belarus kimi respublikalarda da ağır
mübarizələrlə müşayiət olunur. Narahatedici hal odur ki, bu mübarizələrin
sərhədi Ukrayna kimi iri bir ölkədə katolik və
provoslav kilsələri arasındakı rəqabətlə
üst-üstə düşür və ölkənin siyasi
gələcəyi, dövlətin bütövlüyü
və sabitliyi üçün təhlükəyə
çevrilir. Görünür, XXI əsrin
açdığı böyük mədəni məkan
əvvəlcə vahid və sabit siyasi məkan kimi
formalaşmalıdır. Belə olmadıqda Serbiyada
gördüyümüz ziddiyyətlər də ortaya çıxa
bilir. Bu ölkədə əhalinin böyük
bir qrupu Kosovo vilayətinin albanlara verilməsi ilə
əlaqədar Qərb hərbi və siyasi mühitinə
qarşı qərəzli və bəzən aqressiv ovqat
nümayiş etdirir.Bir sıra siyasətçi və
şərhçilər bunların keçəri olduğunu,
digərləri isə xroniki xarakter alıb Avropanın
vahid mədəni məkanı üçün
dağıdıcı nəticələr verəcəyini
güman edirlər. Hümanitar ziyalıların güman
və fərziyyələrinin əksinə olaraq, Avropa
mədəni mühitində də antiqlobalizmin, antisemitizmin,
islam findamentalizminin və ona əks olan findamental ideologiya
və görüşlərin aqressiv fəallığı
artmaqdadır.
Bəzi filosof və
mədəniyyətşünaslar mədəni tərəqqinin
və sabitliyin aqressivliyin qarşısının
alacağına şübhə ilə yanaşır və
böyük intellektualların XX əsrdə total və
faşist rejimləri ilə sıx
əməkdaşlığını misal gətirirlər.
Bu baxışa görə, elitanın siyasi və
mədəni müqaviməti, mədəni səviyyəsi
və əxlaqi mövqeyi son nəticədə hərbi
toqquşma və fəlakətlərin qarşısını
ala bilmir. Bir çox dünya şöhrətli
intellektualların və yaradıcı insanların İ.Stalin
və A. Hitlerlə, Mussolini və Franko ilə
yaxın minasibətləri misal göstərilə bilər.
Əlbəttə, faşizmə və totalitarizmə
müqavimət göstərənlər də olub, amma
əməkdaşlıq edən və ya təmənna ilə
bitərəf duranlar qat-qat çox olubdur.
Bircə faşist Almaniyasında kütləvi
qırğın silahlarının hazırlanması
üzərində alimlərin necə həvəslə
işlədiklərini misal göstərmək kifayətdir. Belə faktlar və misallar mədəniyyətin
və onun qabaqcıl nümayəndələrinin dünya
siyasətinə humanitar təsirinə şübhə ilə
baxırlar. Ən bədbin siyasət tarixçiləri və
mədəniyyətşünaslar isə intellektual
elitaların artımının onların sülhsevər
potensialının artımı kimi, dünyada bunun
sabitlik amili gətirməsi kimi mənalandırılması
ilə ümumiyyətlə razılaşmırlar. Onların
sırasında müsəlman nəzəriyyəçiləri
çoxdur və onlar böyük mədəni potensialı
olan yəhudi və erməni dövətlərinin
hərbi-siyasi aqressivliyini misal göstərirlər.
Zənnimizcə, eyni fikir ABŞ və İngiltərənin
xarici siyasətinə də aid edilə bilər. Bu ölkələrdəki sürətli humanitar
və mədəni tərəqqi xarici ölkələrə
ekspansiya etsə belə, onların xarici siyasəti dünyada
yenə hərbi qüvvəyə əsaslanmaqda davam edir,
üstəlik onlar yeni hərbi proqramlar və texnologiyalar
hazırlamaqda israrlıdırlar. Hərbi
xərclərin çəkisində də bu
dövlətlər dünyada lider dövlət olaraq qalır.
Belə siyasətin özü yəqin ki, həm də
dünyadakı humanitar tərəqqi ilə, insan
hüqüqlarına diqqətin artması ilə beynəlxalq
münasibətlərdə aqressivliyin istisna edilməməsi
konsepsiyasından çıxış edir. Bunun
üçün özünü mədəni dünyanın
aparıcı qüvvəsi sayan İngiltərə və
ABŞ-ın beynəlxalq siyasi mövqeyi misal
göstərilir. Bu ölkələr mədəni
tərəqqidə, kompyuter texnologiyalarının
inkişafında sözsüz lider kimi çıxış
edir və bu liderliyi öz xarici siyasətinin humanitar
istiqamətində də göstərməyə çalışır.
ABŞ uzun illərdir ki, üçüncü
dünyanın kasıb ölkələrində humanitar
layihələr aparır: təhsilə, kasıb uşaqların
və anaların sağlamlığına, qeyri-hökumət
təşkilatlarının və partiyaların
inkişafına, korrupsiyaya qarşi mübarizəyə,
plüralist prinsiplərin inkişafına yönəlmiş layihələr həyata keçirir.
İngiltərə də buna oxşar layihələri Britaniya
İttifaqına daxil olan ölkələrdə aparır.Bu
ölkələr bir qayda olaraq İngiltərənin
keşmiş müstəmləkələridir, ya da bu
ölkələrdə İngiltərə kapitalının
geniş maraqları olur.Qərb ölkələri
üçüncü dünyadakı bu fəaliyyətə
universal dəyərlər sayılan demokratiyanın, bazar
iqtisadiyyatının və siyasi şəffaflıq
prinsiplərinin yayılması kimi baxır.
Bunu demokratiya və mədəni azadlıq
ixracı da adlandırırlar və bu siyasətin
müəyyən təzahür və nəticələrini
Azərbaycanın də timsalında görmək olar.
Ölkədə müxalifət mətbuatının əsas
sponsoru Qərb dövlətləri və onların
səfirlikləri olmuşdur. Bir sıra radikal
qeyri-hökumət təşkilatlarının
rəhbərləri səfirlərin ev adamlarına
çevrilir. Lakin ən pisi isə başqa şeydir: Azərbaycanın daxilindəki müxalifət xarici
yardımlar və qrantlar hesabına yaşayan bir qüvvə
kimi formalaşır. Əlbəttə, demokratik prosesin
başlanğıcında biz buna fikir vermirdik, demokratiya və
azadlıq ideyalarının və dəyərlərinin
yayılması, bir növ maarifçilik prosesi gedirdi.
Lakin indi mənzərə dəyişib: ölkədə
müxalifət mətbuatının və siyasi partiyaların
təmərküzləşməsi baş verib. Gözəl
təhlilçi olan Rəbiyyət xanım Azərbaycanda
çoxpartiyalı sistemə həst etdiyi ayrıca
bölmədə bu problemlərə aydınlıq
gətirir. Bizdə bir necə müxalifət partiyası
formalaşıb və buna uyğun bir necə iri və ictimai
rəydə yer tutan ümummilli mətbuat orqanları
yaranıb. Bax, indi bunların xaricdən
maliyyələşməsi mürəkkəb bir milli problemə
çevrilib. Axı, müxalifətdə olan partiyalar
xalqın milli potensialının ayrılmaz və zəruri hissəsidir.
Bu hissənin xaricdən
maliyyələşməsi təhlükəli
qarşıdurma yaradır, ölkə daxilində iqtidar
nə edirsə, hamısı pis elan edilir. Əgər belə
radikal nihilizm bir partiyanın xətti olsaydı, buna ciddi
əhəmiyyət verməmək də olardı. Lakin bu
xətti özünü “sağ” adlandıran və
əslində ən ifrat solçu olan bir necə partiya
edir. Onlar cəmiyyətdə antoqanist siyasi parçalanma
yaratmağa çalışır və öz radikal
görüşlərini və iqtidara münasibətlərini
geniş təbliğ edirlər. Belə meyllər postsovet
məkanındakı bir sıra ölkələrdə də
özünü göstərir.
Rusiyada V. Putin siyasəti Qərbçi radikalızmin
inkişafının qarşısını almaq
üçün sərt tədbirlər həyata
keçirtdi. Bu tədbirlərin bir hissəsini
Özbəkistanda və Qırğızıstanda da
gördük. İslam Kərimov iqtidarı rejimi Əndican
hadisələrindən sonra ifrat Qərbçi radikalizmi
məhdudlaşdırmalı oldu: bəzi
müşahidəçilər bununla Özbəkistan
cəmiyyətinin siyasi cəhətdən təhlükəli
paççalanmasının qarşısının
alındığını söylədilər. Qərb
mətbuatı isə buna totalitarizmin təzahürü kimi
qiymət verdi: bu radikal qiymətlər fonunda isə ABŞ
Özbəkistan ərazisində yerləşən
təyyarə meydanlarından istifadə etmək
hüquqlarını itirdi.
Azərbaycanın dünyaya inteqrasiyası və onun suverenlik
prinsipi ilə əlaqələri problemi kitabın bir
neçə hissəsində nəzərdən keçirilir.
Bu problemin aktuallığı, həm də, radikal
müxalifətin bu məsələ ətrafında spekulyativ
müzakirələr açması ilə
şərtlənir. Bəziləri istərdilər ki,
inteqrasiya maraqları ölkənin suverenlik maraqlarından
yüksək tutulsun. Belə mövqeyə
Rəbiyyət xanım ilk növbədə Heydər
Əliyevin siyasi irsi baxımından qiymət verir və ulu
öndərin suverenliyin, müstəqilliyin
möhkəmləndirilməsini bütün maraqlardan
yüksək tutduğunu əsaslandırır.
Çeçenistan müharibəsi və ondan sonra terrorizmin
genişlənməsi postsovet respublikalarında da milli
dövlətlərin radikal Qərbçi demokratik
proseslərə münasibətdə öz mövqeyinə
yenidən baxmasına səbəb oldu. Bu barədə
tədqiqat və kitablar, sənədli filmlər meydana
çıxdı. Yuqoslaviyanın, İraqın
amansızcasına bombalanması və ölkələrdə
iqtisadi və humanitar vəziyyətin katastrofik
dərəcədə pisləşməsi bir çox
müşahidəçiləri narahat etdi. Siyasi
təhlilçilər arasında ifrat demokratlarla milli
demokratlar arasında ayrıc baş verdi. Milli
demokratik qüvvələr, xüsusilə V.Putinin xarici
siyasətini dəstəkləyən təhlilçilər
ABŞ və İngiltərənin mədəni demokratiya
idxalı ilə onların Vyetnam, Kamboca, Folklend adalarındaki
qəddar müharibələri arasında da dərin
ziddiyyətlərin olduğunu aşkara çıxardılar.
Belə ziddiyyətlərin xəritəsini
dünyanın hər yerində, o cümlədən bizim siyasi
məkana daha yaxın olan postsovet ölkələrində daha
qabarıq görmək olar. Çeçenistanda humanitar
fəaliyyətə geniş meydan verən Qərb fondları
Tacikistanda, Qırğızıstanda və sair yerlərdə
olan humanitar böhranları sanki
görmürlər.Buradan da ikili standartlar
nəzəriyyəsi ortaya şıxır. Bu
ikili siyasəti Fələstinin timsalında da görmək
olar: elə təəssürat yaranır ki, Qərbin
müəyyən dairələri oradakı fəlakətli
vəziyyətin ədalətli həllini istəmirlər.
İsrail və fələstinlilər tərəfində
güc tətbiqindəki asimmetriya, tənasübün
pozulması adi reallıq olsa da, buna heç bir
əhəmiyyət verilmir və BMT səviyyəsində
vəziyyəti normalaşdıra bilən və ya buna
doğru aparacaq qiymətlərin verilməsinə ehtiyac
görünmür. Sanki hansı bir qüvvəsə
Fələstində ərəblərlə yəhudi
dövləti arasındakı konfliktin daim
közərməsində maraqlıdır.
İkili standartlar siyasəti ilə Azərbaycan da
üzləşmişdir: Ermənistan işğalçı,
Azərbaycan isə işğalın qurbanı olduğu halda,
torpaqlarımızın 20 faizi işğal olunduğu halda
Qərb dairələri, ABŞ, Rusiya, Fransa hər iki
tərəfə qarşı eyni siyasəti yeridir.
Nəticədə bunlar BMT-nin Ermənistan–Azərbaycan
konflikti barədə qərarlarında da öz əksini
tapır və bu, Azərbaycan xalqının öz
torpaqları üzərində suveren huquqlarını pozur.
Prezident Heydər Əliyev Qərb dövlətlərinin ikili
standartlar siyasətini dəfələrlə tənqid
etmiş, ən böyük siyasi və beynəlxalq
məclislərdə bu məsələnin prinsipial
şəkildə qoyuluşuna nail olmuşdur.
Azərbaycanın bu istiqamətdə prinsipial xəttinə
baxmayaraq, bizi Avropa İttifaqına da Ermənistanla eyni vaxtda
qəbul etdilər. Zahirən
ədalətsizliyə yol verməmək jestinə oxşayan
bu prosedur əslində Azərbaycanın işğala
məruz qalması faktını nəzərə
almırdı.
Azərbaycanın Qarabağ konfliktində siyasi itkiləri
böyük oldu.Bu itkilər bizim inteqrasiya və suverenlik,
qloballaşma ilə milli dövlət maraqlarının
tənasübü məsələsində də
mövqeyimizi təyin etməkdədir. Böyük
siyasətçi olan Heydər Əliyev də öz xarici
siyasətinin əsasına milli dövlətin
möhkəmləndirilməsi məsələsini qoyanda, ikili
standartlar siyasətini ardıcıl tənqid edəndə, ilk
növbədə, bu mövqedən çıxış
edirdi. Qloballaşma, vahid informasiya məkanı
dövlətlərin təbiətini dəyişmir: hər bir
dövlət müəyyən cəmiyyətlərin və
xalqların maraqlarını ifadə edir. Dövlətin
milliliyi də ilk növbədə, onun öz
vətəndaşları qarşısında cavabdehliyi,
xalqın iqtisadi, mədəni, insani, hərbi
hüqüqlarının qorunması ilə
bağlıdır. Əslində, Qərbin lider
dövlətləri də xarici siyasətdə bununla-öz
suverenliklərini qorumaq və möhkəmləndirməklə
məşğul olurlar. Milli dövlətlər də öz
cəmiyyətlərini modernləşdirərkən ilk
növbədə öz vətəndaşları
qarşısında ən elementar öhdəliklərini
icraetmə imkanlarını nəzərə almalıdır.
Heç bir dəyər, o cümlədən demokratik
dəyərlər avtomatik olaraq ölkədə yayılmaqla
iqtisadi rifahın yüksəlməsinə və siyasi sabitliyə
səbəb olmur. Bunun əks nəticələri ortaya
çıxdığı hallarda
demokratikləşmədə modernləşmənin
ifratlarından danışmaq olar və lazımdır.
Belə hallar nəzərə alınmadıqda yeni
müstəqillik yoluna çıxan ölkələr
suverenlik baxımından zəifləyir, daimi qeyri-sabitlik
zolağından çıxa bilmirlər. Bu isə Qərb
dünyasında sabitlik üçün zəruri
sayılır.
Hər bir dövlətin milli xüsusiyyətləri vardır
və bu xüsusiyyətlərlə hesablaşmaq
labüddür. Sovet məkanından çıxan
dövlətlərin isə daha spesifik mədəni və
intellektual özəllikləri vardır. Bu
özəlliklərdən ən başlıcası
vətəndaşların bütün
məsələlərdə dövlətin ədalətli
iştirakini gözləməsi, bunu təbii və zəruri
sayması ilə bağlıdır. Ona
görə postsovet məkanında dövlətin siyasi və
ictimai həyatdan tələsik çıxarılması
tələbləri reallaşdığı hallarda siyasi
vəziyyət gərginləşir, hakimiyyət
boşluğu hiss olunur və radikal qüvvələrin iş
başına qalxması müşahidə olunur. Siyasi zorakılığın və nihilizmin
təzahürü olan radikalizm cəmiyyətin liberal
qüvvələrini hədələyir, siyasi
məsələləri volyuntaristcəsinə həll
etmək istəyinə uyaraq ölkənin iqtisadi və siyasi
durumunda katastrofik böhranlara səbəb olur. Qərbçi şüarlarla hakimiyyətə
yiyələnən cəbhə radikallarının
hakimiyyətinin nəticəsi məhz belə oldu.
İstedadlı filosof olan Rəbiyyət xanım xalqımızı
bu təhlükələrdan qurtarmış Heydər
Əliyev dühasına yüksək qiymət verir,
rəhbəri “müqəddəratımızın
qarantı” adlandırır. Deməli, siyasi
qüvvələrin şüarlarına inanmaq etibarlı
deyil, çünki burjualar çox halda onların qrup
maraqlarını gizlətməyə xidmət edə bilir. Ona
görə həqiqi və saxta Qərbçiliyi
fərqləndirmək, onları irəli sürənlərin
vətən və dövlət maraqlarına
münasibətinə diqqət yetirmək lazımdır.
Xaricdən idxal olunan şüarlara meyilli olan
qüvvələr ən cox elitar simadan məhrum, milli tale
problemlərinə laqeyd və qeyri–ciddi insanlar olur. Onların
sırasında mənəvi, ruhi cəhətdən
qüsurlu, peşə istiqaməti cəhətdən
yararsız, əxlaqi və milli prinsiplərdən məhrum,
sosial orqanizmin mürəkkəbliyini anlamağa qadir olmayan
insanlar üstün idi. Təbii ki, onlar Azərbaycanın
sovetlərdən sonrakı dövrünün elitası ola
bilməzdilər və ola bilmədilər. Amma bunun sübutu
və təsdiqinə paralel olaraq, Azərbaycan xalqı və
onun dövlətçiliyi böyük itgilər verdi,
ərazilər itirdi, mənəvi və fiziki
faciələrə düçar oldu. Uzaqgörən
bir siyasətçi kimi, Heydər Əliyev Azərbaycana
qayıtdıqdan dərhal sonra milli elita problemləri ilə
maraqlanmağa, ölkənin gələcək taleyini öz
çiyinlərində aparacaq konstruktiv, məsuliyyətli,
öz bioqrafiyasi ilə bu keyfiyyətləri nümayiş
etdirmiş insanları axtarmağa və öz ətrafina
toplamağa başladı. Ölkənin intellektual
elitasının o biri qanadı da öz
təşəbbüsü ilə ulu öndəri axtarır,
onun siyasi həyata partiya yaratmağa dəvər edir, onun siyasi
imicinin təbliğilə məşğul olurdular. Xalqın
intellektual elitasının böyük öndərə
dərin inamı və ona fəal yardım mövqe tutması
90-cı illərin əvvəllərində ölkədə
yaranan siyasi vakuumun tezliklə aradan qaldırılması
ilə nəticələndi.
Lakin ulu öndər hakimiyyətə
gələndən sonra da ölkənin yeni siyasi
elitasının formalaşdırılması
məsələləri ilə yaxından məşğul
oldu, bu problemi Azərbaycanın müstəqilliyinin zəruri
şərti kimi fəal surətdə həll etməyə
çalışdı. Ümummilli lider yeni siyasi elita formalaşdırarkən mücərrəd
axtarışlara qapılmadı: ilk növbədə,
cəmiyyətdə olan sağlam qüvvələrə
üz tutdu və onları dərindən saf-çürük
etdi.Öndərin 1993-cü ildən apardığı kadr
siyasətində onun müstəqil dövlətin ağıl
və intellekt bazasını yaratma sahəsindəki
strateji xəttinin əlamətləri özünü
göstərməyə başladı.
Kitabda haqlı olaraq qeyd edilir ki, dövlət və xalq
üçün məsuliyyət hissindən danışanda
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin parlaq
nümunəsini xatırlamamaq olmur. Bu nümunə bu gün
misilsiz məna daşıyır. Onun
şəxsiyyətində yüksək əxlaqla,
Vətən sevgisi və siyasi müdriklik ayrılmaz idi. O,
öz böyük ağlını, istedadını,
bütün qüvvələrini şəriksiz olaraq öz
xalqına və onun dövlətinə xidmətə həsr
etdi. Ulu öndər bizim tərbiyə etmək və
dövlətin taleyini tapşırmaq istədiyimiz milli
intellektual və siyasi elita üçün parlaq bir
nümunədir. Vətən hissi, torpaq sevgisi olmayanlar xalqa tam
qüvvəsi ilə xidmət edə bilməzlər.
Dəyişən, sürətlə
mürəkkəbləşən dünya isə bizdən
məhz bunu tələb edir, Azərbaycanın
təəssübü ilə, onun bayrağının
məhəbbəti ilə yaşayam zəka sahibləri
istəyir.
Aydındır ki, bütün dünya informasiya alma və
ötürmə texnologiyaları sahəsində yeni bir
dövrə qədəm qoyub. Prezident İlham Əliyevin
modernləşdirmə siyasəti də cəmiyyətimizin bu
proseslə ayaqlaşmasını təmin etmək
məqsədi güdür. Şübhəsiz ki, bu
siyasətin nəticələrinin miqyası və
keyfiyyəti həm də bizim milli elitadan asılıdır.
Siyasi elitanın dövlət və cəmiyyət
qarşısında öz məsuliyyəti vardır: bu,
hər şeyə görə cavabdehlikdir. Digər
elitaların, o sıradan intellektual elitanın qlobal
məsuliyyəti yoxdur. Lakin siyasi elitanın borcu düzgün
və real nəticə verəcək qərarların qəbul
edilməsidir.
Kitabda müəllifin qadın
problemlərinə və Azərbaycan qadınının
ülviyyətinə bağlı olan mövqeyi diqqəti
cəlb edir.Hətta, islamda qadın problemindən bəhs
edəndə belə müəllifin Azərbaycan
qadınlığı barədə məxsusi
mülahizələri böyük maraqla oxunur.
Rəbiyyət xanım xalqımızın ailə və
əxlaq ənənələrini qorumağı bütün
hallarda vacib sayır, çünki milli simadan məhrumluq
qadın üçün xüsusilə qüsurdur.
Müqəddəs Quranda qadına və anaya ən
yüksək qiymət verilir, onun bütün hüquqları
qorunur. O biri tərəfdən reallığın özü
belədir ki, islam cəmiyyətində qadın əməli
olaraq ən böyük hüquqlara malikdir. Rəbiiyyət xanım
haqlı olaraq yazır ki, qadına münasibət və onun
cəmiyyətdəki nüfuzu heç də
həmişə formal hüquqi normalara bağlı deyildir.
Qadına münasibət ənənə və
mədəniyyətdir, hər bir cəmiyyətin
mədəni yaddaşının ayrılmaz hissəsidir.
Əsərdə qadın və uşaq huquqları
bir-birindən ayrılmaz məfhumlar kimi təqdim edilir.
Qadının sosial problemlərinin həlli, onun maddi
vəziyyəti müəyyən mənada uşaq
hüquqlarının qorunma səviyyəsini əks etdirir.
Müəllif ana və uşaqların zorakılıqdan
qorunması, onların sağlamlıq və təhsilinin
təmin edilməsi, uşaq əməyi qanunlarına
əməl olunmasının böyük mənasını
isah etməyə çalışır. Uşaqlara
sərf edilən maddi və mənəvi resurslar
əslində cəmiyyətin gələcək
tərəqqisinə qoyulan sərmayələrdir.Bu
baxımdan qaçqın və köçkün uşaqlara
sosial qayğı ilə bağlı fikir və
çağırışların böyük sosial
mənası vardır.
Rəbiyyət xanım Azərbaycan təhsilinin
gözəl araşdırıcısı və bilicisidir.
Ölkənin gələcəyindən bəhs edərkən
o, bütün hallarda təhsil məsələlərinə
qayıdır, bu sahədə aparılan pozitiv işlərin
miqyasını , bunların daşıdığı
milli mənanı ardıcıl olaraq izah edir. Təhsilə
qayğı Azərbaycanın sabahını qurmağın
əsas yollarından biridir. Bu sahədə ölkədə
aparılan fəal siyasət, məktəb tikintisi,
dərsliklərin hazırlaması, milli ensiklopediyanın
hazırlanması kimi gözəl başlanğıcları
fəxrlə qeyd edir. Lazım gəldikdə fərəh
doğuran rəqəmlərə və statistikaya da
müraciət edir.
Azərbaycanda aparılan sürətli modernləşmə,
iqtisadiyyatın yüksək templə inkişafı
ölkə Prezidentinin prinsipial xəttidir və hər cür
problemlər qarşısında ölkənin və xalqın
birliyini təmin edir. Cənab İlham Əliyevin
şəxsində ölkəyə Qərb tipli yeni
idarəçilik texnologiyalarına, siyasi və diplomatik
təfəkkürə dərindən bələd olan bir
çəxs rəhbərlik edir. Onun fəaliyyəti ilə
qısa bir vaxtda ölkədə siyasi və təcərrüfat
qərarlarının qəbul proseduru yenidən quruldu və
intensivləşdi. Bu iqtisadiyyatın idarə olunması
effektivliyində özünü aşkar hiss etdirdi. Son beş
ildə Vətənimiz ümumi daxili məhsulun artım tempi
cəhətdən bütün MDB dövlətlərini arxada
qoydu. Bu siyasi praqmatizmin real bəhrəsi, iqtisadi
idarəçiliyin səviyyəsinin yüksəlməsi
deməkdir. Real iqtisadi tərəqqi, sosial
problemlərin sürətli həlli üçün bu
əsas şərt idi. Ölkənin büdcəsi qonşu
ölkələrlə müqayisəyə gəlməz bir
cürətlə artır ki, bu da real iqtisadi
çiçəklənmənin nəticəsidir. Bu çiçəklənmə reallıqdır
və irəlidəki seçkilərdə onun uğurlu
təbliğat işinin bazası olacaqdır.
Çox əhəmiyyətlidir ki, Azərbaycanın xarici
siyasətinin mədəni qanadı çox aktivdir və bu
xəttin başında ölkənin birinci xanımı
Mehriban xanım Əliyeva durur. Xatırlayıram ki, on il
əvvəl bizdə hələ informasiya blokadasının
yarılmasından söhbət gedirdi. İndi isə biz xarici
siyasətin mədəni qanadından danışırıq.
Burada ilk növbədə ölkənin BMT-nin
mədəni-humanitar qurumları ilə əməkdaşlığı
xatırlanmalıdır. Mehriban xanım
Əliyevanın YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri adını daşıması bu istiqamətdəki
siyasətimizin səmərəli olduğunu və
ölkənin imicini aktiv şəkildə
yaxşılaşdırdığını
göstərməkdədir. İndi fəal şəkildə
aparılan mədəni xarici siyasətin əhəmiyəti
təsəvvürə gəlməzdir. Bu dünyaya
mədəni inteqrasiyamızın strateji istiqamətidir.
Bizdə bu gün daxili siyasətin də mədəni
qanadı vardır: bu, ölkədə yeridilən
mədəni siyasətdir, Prezidentin tarixi irsimiz, onun
qorunması, yeni-yeni muzeylərin və mədəni mərkəzlərin
tikintisi barədə qərarlarıdır. Bu siyasətin bir
mühüm tərəfi Heydər Əliyev Fondu xətti ilə
aparılan görünməmiş miqyaslı məktəb
tikintisi və yenidən qurulması işləridir. Bu elə
millət atalarının milli məktəblə bağlı
milli tərəqqi arzularının
gerçəkləşməsidir. Son yüz əlli ildə
biz də, dünya da dəyişib. Lakin modernləşən
ölkənin siması və onun
çiçəklənən milli mədəniyyəti bu
gün də xalqı yüksəlişə aparan yol
göstəricidir.
Xal qəzeti.- 2008.- 3 iyun.- S. 5.