Əliyeva E.
Kainatın sirrini
öyrənmiş insan
Məncə,
həqiqi incəsənətin dəyəri ondan ibarətdir
ki, o, bizim bilik dairəmizi genişləndirir, dünyaya öz
baxışımızı müəyyənləşdirməkdə,
yeni mənəvi zirvələrə çatmaqda bizə
kömək edir. Nəhayət, həqiqi sənət bizim
qəlbimizi təlatümə gətirir, zehnimizi işləməyə
sövq edir...
Mən bu sözləri incəsənətin, o
cümlədən təsviri incəsənətin bütün
növlərinə, xüsusən heykəltaraşlığa
aid edirəm. Böyük sənətkarın
hər hansı janrda yaratdığı
heykəltaraşlıq əsərindən
aldığımız təəssürat uzun müddət
yaddaşımızda yaşayır, mənəvi
təcrübəmizi zənginləşdirir, biz sanki
həyatı daha dərindən hiss etməyə
başlayırıq.
Yadımdadır, görkəmli Azərbaycan
heykəltaraşı Ömər Eldarovun Bakıda, Fəxri
xiyabanda yaratdığı gözəl əsəri - akademik
Zərifə xanım Əliyevanın abidəsini
görəndə bu həqiqəti tam kəskinliyi ilə hiss
etdim. Ömər Eldarov bu əsəri ilə görkəmli
müasirimiz, məşhur oftalmoloq, tanınmış
ictimai xadim və ən başlıcası, müdrik qadın,
həssas ana olan Zərifə xanımın xatirəsini
əbədiləşdirdi. Bu abidəyə baxanda adama elə
gəlir ki, hətta tunca xas olan sərtlik belə,
qəhrəmanın daxili aləmini duymağa,
çöhrəsində sanki hər an dəyişən
ifadəni görməyə mane ola bilmir. Mənə hətta
elə gəldi ki, bu ifadələrdən biri - xeyirxah
təbəssüm mənə tanışdır:
çoxdankı və yeganə
görüşümüzdən sonra Zərifə xanım
mənim yaddaşımda məhz belə qalmışdı...
Yaratdığı obraza öz qəlbinin hərarətini
bəxş etmək, bununla da tamaşaçının
həmin obrazın daxili aləmini görməsinə imkan
yaratmaq Ömər Eldarovun yaradıcılıq
dəst-xəttinə həmişə xas olmuş
cəhətdir.
Təsviri sənətin mürəkkəb
növü olan heykəltaraşlıq barədə,
böyük sənətkarın əsərlərinin
sıravi həvəskarlar tərəfindən necə
qavranması barədə fikirlərimi bölüşmək
istəyi xeyli vaxt idi ki, məni rahat buraxmırdı. O ki
qaldı peşəkarların fikrinə,
sənətşünaslar bu barədə öz
sözlərini çoxdan deyiblər...
Bu niyyətimi həyata keçirmək
üçün əlimə qələm
götürməzdən əvvəl Ömərlə iki
dəfə görüşdüm: əvvəlcə bizim
AzərTAc-da, sonra isə onun rəhbərlik etdiyi
Rəssamlıq Akademiyasında. İlk baxışdan bu
görüşlər formal təsir bağışlaya bilər:
axı, neçə illərdir ki, Ömərlə, onun
yaradıcılığı ilə tanışam.
Bildiklərimə nə əlavə edəcəkdim?
"Mən onsuz da sizə heç bir təzə söz
deməyəcəyəm, - ustad sənətkar bəri
başdan xəbərdarlıq etdi, - məni tanıdan
mənim işlərimdir, onlar isə sizə
məlumdur..."
Bu sözlərlə razılaşmalı oldum. Xüsusən
ona görə ki, heykəltaraş onun
yaradıcılığına həsr edilmiş, 2005-ci
ildə Bakıda çap olunmuş kitab-albomu
lütfkarlıqla mənə
bağışlamışdı. Azərbaycanın
tanınmış foto ustalarının çəkdiyi,
Ömər Eldarovun yaradıcılığına,
gözəl illüstrasiya olan fotoşəkillərin hər
biri G.Qacarın yazdığı qısa, lakin dolğun
mətnlərlə müşayiət olunur.
Ö.Eldarovun səmimi xatirələri bu alboma bir növ
ön sözdür. Həmin xatirələri
vərəqlədikcə onun müxtəlif
sərgilərdə və muzeylərdə nümayiş
etdirilən, şəhərimizin küçə və
meydanlarını bəzəyən əsərlərinə
tamaşa edən sənətsevərlərin keçirdiyi
hisslər yenidən xatirimdə canlandı.
Yadımdadır, məni ilk növbədə
müəllifin öz əsərinə münasibəti heyran
edirdi. O, qəhrəmanına münasibətini
bildirmək üçün əvvəlcə sanki
özünün daxili aləminə nəzər
salırdı. Sözügedən albomda belə bir fikir var:
bizlərdən hər birimiz kainatın sirrini ətrafda axtarır,
amma bu axtarışda öz qəlbinin dərinliklərinə
üz tutanlar azdır. Bu fikrin kimə mənsub
olduğunu bilmirəm, amma bircə onu bilirəm ki,
Ömər Eldarov bu sirri tapıb və onun fərdi
yaradıcılıq metodunun cövhərini məhz bu sirr
təşkil edir.
...1960-cı il. Azərbaycan paytaxtında şairə
Natəvanın heykəlinin açılışında ilk
dəfə o vaxt hələ gənc olan heykəltaraşla
tanış oldum... Kresloda əyləşən
qadının tunc fiqurunun üstündəki pərdə
açılanda ətrafa sükut çökdü.
"Azərbaycan" kinoteatrının qarşısında,
Bakının ən səsli-küylü
guşələrindən birində qoyulmuş bu heykəlin
açılış anında insanlar gözəl
şairəni dəbdəbəli paltarda görəndə
sanki donub qaldılar. Onun qiymətli daşlarla
bəzənmiş qırçınlı paltarı, daxili
vəziyyətini barmaqlarının köməyi ilə
ifadə edən zərif əlləri - bütün bunlar
çoxları üçün gözlənilməz oldu.
Heykəltaraş o illərin rəsmi
ideologiyası ilə uyuşmayan bu obraza müraciət
etməklə çox cəsarətli bir addım
atmışdı. Bu, abidənin müəllifinə xüsusi
ehtiram hissi oyadırdı.
Ömər Eldarovun qəhrəmanları çox vaxt
intellektual gözəllik daşıyıcılarıdır.
Dahi Üzeyir Hacıbəyovun ötən əsrin 50-ci
illərinin ortalarında hazırlanmış
qəbirüstü abidəsinə diqqətlə baxın. Bu
abidə sanki təsvir edilən şəxsin zəngin daxili
aləmini açıb göstərir. Az sonra
istedadlı həmkarı Tokay Məmmədovla birlikdə
bənzərsiz şair-mütəfəkkir Füzuliyə
həsr edilmiş, Azərbaycan Milli Dram Teatrının
qarşısında ucaldılmış monumental kompozisiya
özünün fəlsəfi romantikası ilə ən
ülvi insani duyğular barədə
düşüncələrə sövq edir. Ölməz
Füzulinin qranit postament üzərindəki 6 metrlik tunc
heykəlinə baxdıqca şairin faciəli həyatına
acıyırsan - heykəltaraş bu hissləri yüksək
sənətkarlıqla ifadə etməyə nail olmuşdur.
Bir sözlə, mən həmişə istəmişəm
ki, Bakıya ilk dəfə gələn qonaqlarım
müəlliflərin incə zövqünün
göstəricisi olan bu abidəyə tamaşa etsinlər.
Onu da bilirəm ki, MDB-nin başqa ölkələrində
də həmyerlimizin əsərləri ilə yaxşı
tanışdırlar. Məsələn, Tacikistanda. Düşənbəlilərin sifarişi ilə
məhz Ömər Eldarov məşhur tacik maarifçisi
Sədrəddin Ayninin abidəsinin müəllifi olmuşdur.
70-ci illərdə bu əsər heykəltaraşın
yaradıcılığında müəyyən mənada
kulminasiya nöqtəsi sayılırdı. Sonradan o, dahi
mütəfəkkir İbn-Sinanın abidəsini
ucaltdı. Sevastopol yaxınlığında
ucaldılmış monumenti də xatırlatmalıyam. Böyük Vətən müharibəsi
illərində Sapun dağına hücum zamanı
qəhrəmanlıqla həlak olmuş
döyüşçülərə həsr edilmiş bu abidədən
hücumda iştirak etmiş xalqımızın cəsur
oğlan və qızlarına da pay düşür. Bu abidəni görənlərdən
eşitmişəm ki, çoxfiqurlu bürünc kompozisiya
öz möhtəşəmliyi və eyni zamanda dərin
humanizmi ilə insanı heyran edir.
İncəsənətin hər bir növü -
müharibə haqqında, həyat və sevgi naminə
iztirablar və ölüm haqqında çəkilmiş
filmlər, yazılmış mahnılar, rəsm, teatr,
heykəltaraşlıq əsərləri bizim
özümüzü anlamağımıza, daxili aləmimizi
görməyə kömək edir. Fikrimcə, qəhrəman
Sevastopol döyüşçülərinin şərəfinə
Eldarovun yaratdığı monument də belə təsir
bağışlayır.
Deməliyəm ki, Ömər Eldarov həmişə
ümumiləşdirməyə meyil etmiş, bəzən
öz fikirlərini rəmzi formalarla ifadə etmişdir. Onun
"Analıq", "Oyanış", "Zamanın
dörd rəngi" və başqa heykəltaraşlıq
kompozisiyaları buna sübutdur.
Sənətşünasların fikrincə, Eldarov
yaradıcılığının ən mühüm
sahəsi - monumental əsərlərdir. Bu fikri inkar etmədən
cəsarətlə deyə bilərəm ki,
mütəxəssislərin dilində portret-baş adlanan
əsərlər də onun yaradıcılığı
üçün səciyyəvidir. Məsələn,
Azərbaycanın xalq rəssamı Səttar
Bəhlulzadənin 70-ci illərin əvvəllərində
yaradılmış portretini, yaxud 10 ildən sonra maestro
Niyazinin ağacdan düzəldilmiş kompozisiya portretini, bir
sıra başqa nümunələri görənlər
yəqin ki, mənimlə razılaşarlar.
İstedadlı sənətkarın Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin obrazı
üzərində işi barədə ayrıca söhbət
açmalıyam. Heykəltaraşın bu böyük insanla
bağlı ilk əsəri - iki dəfə Sosialist
Əməyi Qəhrəmanı Heydər Əliyevin
Vətəni Naxçıvanda ucaldılmış portret-büstü
olmuşdur. Qəhrəmanının Moskvada,
tanınmış heykəltaraş Rukavişnikovun
emalatxanasında onunla ünsiyyətinin necə maraqlı olması
hələ də Ömərin yadındadır.
Heykəltaraş və onun təsvir etdiyi şəxs daim
yaradıcılıq əlaqəsində idilər, bununla da
bir-birinə kömək edirdilər: məlumdur ki, Heydər
Əliyev incəsənəti dərindən hiss edirdi.
Peşəkarların fikrinə böyük hörmət
bəslədiyinə və onlara qarşı diqqətli
olmasına baxmayaraq, bir çox məsələlərdə
həmişə öz fikri var idi. Yaradıcı
sənətkarla onun qəhrəmanı arasında bu cür
münasibətlər həmişə uğur gətirir. Heydər Əliyevin Ömər Eldarov
tərəfindən yaradılmış bütün
heykəl-portretlərində sanki baxışları çox
uzaqlara zillənmiş əzmkar, məqsədyönlü
və ülvi bəşəri duyğularla yaşayan bir insan
görürük.
Ümumiyyətlə, bu heykəltaraşın bütün
qəhrəmanları sanki gələcəyə can
atır - bunu onların əllərinin
hərəkətində də görmək olar,
üzlərinin ifadəsində də. İnsan inana bilmir ki,
bu qəhrəmanlar artıq aramızda yoxdur. Hətta
bütün xalqın sevgisini qazanmış Rəşid
Behbudovun, Şıxəli Qurbanovun və başqalarının
qəbirüstü abidələrinə baxanda da bu cür
hisslər keçirirsən.
Amma hər halda şəxsən mənə romantik və həssas
psixologizm ustası Ömər Eldarovun yaratdığı
qadın obrazları daha yaxındır. Yuxarıda
adlarını çəkdiyim əsərlərə
sənətkarın daha erkən dövrdə
yaratdığı "Qız portreti",
"Tələbə qız portreti", "Bacılar"
kompozisiyasını da əlavə edə bilərəm. Bu
əsərlərdə nə qədər sevgi, nə
qədər xeyirxahlıq, zəriflik var! Bunu izah etmək
çətin deyil: axı, heykəltaraş çox vaxt ona
əziz insanların - ömür-gün yoldaşının,
qızlarının heykəlini yaradır. Hər halda bu
insanlar çox vaxt Eldarovun yaratdığı obrazların
prototipləri olmuşlar. Bu baxımdan "Zamanın dörd
rəngi" əsərini xatırlamaq kifayətdir.
Eldarovun qadınlara həsr etdiyi son memorial
abidələrdən biri Aida xanım İmanquliyevanın
heykəlidir. Bu obraz sanki saflıq, məhəbbət və
gözəlliklə nəfəs alır. Əslində
Ömər Eldarovun qəhrəmanlarının hamısı
gözəldir - hərəsinin öz gözəlliyi var. Bax,
elə bu gözəllik qarşısında baş
əyməyə dəyər.
Uşaqlıq illəri bir şəhərdən
başqasına köçməkdən ibarət olmuş,
heç də həmişə rahat güzəran
görməmiş bu insanda bu qədər daxili zənginlik
haradandır görəsən? Bəlkə məhz bu
müxtəliflik, həyatın rəngarəng
çalarları onun uşaq təxəyyülündə
ətraf aləm haqqında parlaq hisslər və
təsəvvürlər oyatmışdır... Bakı,
Dərbənd, Gəncə, Ömərin atası Həsən
Eldarovun doğulub boya-başa çatdığı
Şamaxı, anası Yelizaveta Eldarovanın vətəni
Belarusun Mstislavl şəhəri - bu yerlər Ömərin
qəlbində çox incə hisslər oyatmış, bu
şəhərlərdə görüşdüyü insanlar
onun uşaq qəlbində silinməz izlər qoymuş,
ruhunu formalaşdırmışdır. İlahi vergisi olan
istedadını orta və ali rəssamlıq məktəblərində
oxuduğu illərdə cilalayıb görkəmli
sənətkara, Azərbaycan xalqının fəxrinə
çevrilmişdir.
Dövlət Rəssamlıq Akademiyasında
olarkən çox sevindim: akademiyanın rektoru kimi Ömər
Eldarov burada öz şəxsi nümunəsi əsasında
bildiklərini tələbələrə öyrətmək,
peşəkar rəssamların yeni nəslini yetişdirmək
üçün daha böyük imkanlara malikdir.
Ömər Eldarovun bütün dünyada yüksək
qiymətə layiq görülmüş əsərlərini
sadəcə sadalamaq belə mümkün deyil. Bu,
təvazökar, çox danışmağı xoşlamayan,
böyük xidmətlərini heç vaxt qabartmayan insanın
ictimai vəzifələri də az olmamışdır.
Bunları sadalamaq fikrində deyiləm. Lakin Eldarovun
müxtəlif müsabiqələrdə qazandığı qələbələr,
onun yüksək fəxri adları, çoxsaylı
təltifləri - medallar və ordenlər buna sübutdur.
Müstəqil Vətənimizin "İstiqlal" ordeni onun
üçün daha əzizdir.
Zənnimcə, bu böyük sənətkar
barədə söhbətimi unudulmaz Heydər Əliyevin onun
haqqında dediyi sözlərlə tamamlamaq yerinə
düşər: "Ömər Eldarovun yaratdığı
heykəltaraşlıq əsərləri Azərbaycan
xalqının mədəni, mənəvi sərvətidir ...
Azərbaycan dövlətinin başçısı kimi
Ömər Eldarova onun böyük
yaradıcılığına, Azərbaycan
mədəniyyətinə göstərdiyi xidmətlərə
və yaratdığı dəyərli, ...ölməz
əsərlərə görə
təşəkkürümü bildirirəm..."
Azərbaycan.- 2008.- 29 iyun.- S. 4.