Mükərrəmoğlu M.
Arif Babayev,
İçərişəhər və bir də kino
Hərə bir tale
yaşayır. Alın yazısı deyilən bir
ifadəyə inansaq, heç kəs özü-öz taleyini
müəyyənləşdirmir. Amma o insanlar
xoşbəxtdirlər ki, onlar insanlar üçün
yaşayırlar, şair demişkən: “məncə
çıraq olub başqalarıyçün yananlar
tapıbdır səadətini”. Kinorejissor,
əməkdar incəsənət xadimi Arif Babayev də o
kəslərdən idi ki, bütün ömrünü
insanlara humanist, poetik duyğular aşılamağa həsr
etdi və ömrünü də zərrə-zərrə
qəhrəmanlarının həyatına
köçürdü.
Mən onu yaxşı tanıyırdım.
Filmlərinə tamaşa etmişdim,
çəkilişlərini də görmüşdüm,
çıxışlarını dinləmişdim.
Hərdən sakit addımlarla “Azərbaycanfilm” studiyasına
gələrkən elə pilləkənlərdə
qarşılaşmışdım. Və bir dəfə
də İçərişəhərdəki
mənzillərinin qarşısında
görüşmüşdüm onunla. Nə qədər
təvazökar, təmkinli insan idi. Arif Babayev iddiasız adam
idi. Onunla həmsöhbət olanlar deyirdilər ki, Arif
həddindən çox məlumatlı adamdır. Dəbdəbələrdən
də xoşu gəlməzdi. Sadəliyi hər şeydən
üstün qiymətləndirərdi. Arif Babayevin sənət
taleyi hər halda şəxsi taleyindən çox uğurlu
olmuşdu. Çəkdiyi filmlər illərin
sınağından uğurla çıxmış və bu
gün də həmin əsərlərə böyük
maraqla baxırlar.
Arif Babayev professional kinorejissor idi. O, bu sənətə
qəlbən vurulmuşdu və özünü sanki bu
sənətdə tapmışdı.
1928-ci ildə İçərişəhərdə
gözünü dünyaya açandan onun əyri-üyrü
küçələrində böyük sənət adamları, elm xadimləri ilə
görüşmüşdü. İllər keçir, balaca
Arif doğulduğu İçərişəhərdən
böyük bir dünyaya yavaş-yavaş boy atırdı.
Uşaqlıqda futbol oynamağı xoşlayardı. Çox
iti uşaq idi, həmişə dostlarından geri qalmamağa
çalışardı. Amma futbol onu cəlb etmədi, teatra həvəs onu sevdiyi futboldan
uzaqlaşdırdı. Sonra teatr texnikumuna daxil oldu və bundan
sonrakı ömrünü sənətə bağladı.
İlk addımlarını Gənc Tamaşaçılar
teatrında kiçik rolların ifaçısı ilə
atan bu gənc çox böyük arzularla
yaşayırdı. Aktyor olmaq, böyük teatrların
səhnəsində klassiklərin əsərlərində
oynamaq istəyirdi.
Bir də filmlərə baxmağı xoşlayırdı.
“Krasnı Vostok” (indiki “Azərbaycan”) kinoteatrında
bəzən bir gündə bir neçə seansa baxardı.
Müharibənin ağır illəri onun taleyinə çox
güclü təsir göstərmişdi. Bakının
müharibə illərindəki həyatı onun ömründən
keçmişdi, aclıq, səfalət, insanların əzm
və iradəsini qıra bilməsə də, yaddaşlarda
elə ağrılı xatirələr kimi ilişib qaldı.
Ancaq bu böyük sənətkarın sonradan işlədiyi
mövzular ciddi, narahat insan taleləri ilə
bağlı oldu.
Sonradan teatr institutuna daxil olan Arif Babayev 1953-cü ildə
Naxçıvan Dövlət Teatrında rejissor kimi
işə başlayır. Qoqolun “Evlənmə”
əsəri onun ilk rejissor debütü oldu və bununla
yüksək rejissorluq səriştəsi olduğunu bir daha
təsdiq etdi.
1956-cı ildə əvvəl atasını, iki ildən sonra
anasını itirən gənc Arifin boynuna böyük bir
ailəni dolandırmaq kimi çətin vəzifə
düşür. Ona təskinlik verən isə damda
saxladığı göyərçinlər idi. Bu quşlar
göyün yuxarı qatlarına qalxıb dövrə
vurduqca, Arifin qəlbindən nələr keçdiyini
heç kəs bilmirdi. Və elə deyəsən
ömrünün sonuna kimi bu sirlərini də özü
ilə apardı.
Sonra televiziyada baş rejissor kimi çalışdı.
Neçə-neçə televiziya filminə quruluş verdi,
onun məsləhətləri ilə xeyli filmlər
çəkildi. Ancaq 1964-cü ildən sonra
rejissor, taleyini “Azərbaycanfilm” kinostudiyası ilə
bağladı.
O, böyük kinoya “Zirvə”dən başladı.
Bəlkə də, ona görə ki, o kinoya zirvə fəth
etmək məqsədi ilə gəldiyindən elə bu
filmlə başlamışdı. İmran Qasımovun ssenarisi
üzrə çəkilən və “Kimi daha çox
veririk” almanaxına daxil olan bu film əslində onu
zirvəyə aparan yolun başlanğıcı oldu. Film
alpinistlər haqqında idi. Bu romantik peşə
sahiblərinin rastlaşdıqları
çətinliklərdən bəhs edən filmdə rejissor
çox maraqlı konfliktlər yaradıb.
Tamaşaçı sona kimi filmə böyük maraqla
baxır.
Yenə romantik peşə sahibləri — neftçilərin
həyatına müraciət etməli oldu. Yazıçı
İmran Qasımov ssenarisi üzrə “İnsan məskən
salır” pyesini ekrana gətirən rejissor “Neft daşları”
əfsanəvi məskənin sakinlərinin çətin
və şərəfli həyatını ekrana gətirdi. Bu
çox çətin bir film idi. Təbiətin
şıltaqlığına məruz qalan “Neft
daşları”nda aylarla çəkilişlər aparmaq, olduqca
təhlükəli və çətin idi. Amma film uğurla
tamamlandı və günlərin birində (1966) ekranlara
çıxanda çəkiliş qrupunun üzvləri
bütün ağrılarını unutdular. Çünki
uzun zəhmət bəhrəsini vermişdi və ekrana
çox uğurlu bir əsər gətirilmişdi.
Bu filmdə qəhrəmanların əksəriyyəti
gənclərdir. Arif Babayev özü də gənc idi və
qəhrəmanların arzu və istəkləri ona
yaxşı tanış idi. O, günlərlə
qəhrəman neftçilərin arasında olub, hətta
gecələr də onlarla “Neft daşları”nda qalmalı
olurdu. Arif müəllim onların həyat şəraitini,
yaşadıqları mühiti dərindən öyrənirdi.
Və bunun nəticəsi idi ki, onun ekran qəhrəmanları
real təsir bağışlayır və onlar əsil
mənada fədakar gənclərdir.
O, yeni qəhrəmanlar gətirirdi ekrana. Onların
taleyini həyatın sınaqlarından keçirirdi və
ən əsas bu idi ki, Arif Babayev yeni kinonun
ənənələrini yaradırdı.
Bu gün də hər birimizin böyük maraqla
baxdığı “Uşaqlığın son gecəsi” bizim
kinonun çox uğurlu əsərlərindəndir. Onun
quruluşu, kompozisiyası, montajı olduqca professional
işlənmişdi. Və aydın hiss olunurdu ki, artıq Arif
Babayev kinoda öz yaradıcılıq üslubu olan
sənətkardır. “Uşaqlığın son gecəsi”
əslində elə onun öz taleyinə bənzəyirdi.
Qəhrəmanın yaşadığı həmin o
illərə şəhərin sakinləri də, buradakı
həyat tərzi də ona çox yaxın idi. Hətta
özünün göyərçin saxladığı
qəfəsi də ekrana gətirən rejissor çox
maraqlı bir film yaradıb. Bu filmdə aktyor ansamblı da
uğurla seçilib. Məmmədsadıq
Nuriyev Yusif Vəliyev, Məlik Dadaşov, Siyavuş Səfiyev,
Tofiq Mirzəyev və bir də yenicə kinoya qədəm
qoymuş Ənvər Həsənov çox uğurlu seçimlər
idi və filmdə onlar bütöv bir ansambl yarada
bilmişlər. Filmdə Polad Bülbüloğlunun
yazdığı gözəl musiqi onu daha da baxımlı
etmişdir.
“Gün keçdi” filmini Anarın ssenarisi əsasında
çəkmişdi. Bu film milli kinomuzun ən qiymətli
nümunələrindəndir. Bu poetik filmin cəmi iki
qəhrəmanı var. Oqtay və Əsmər sinif
yoldaşı olmuşlar, indi isə tale onları
ayırıb. Biri Moskvada, biri isə Bakıda yaşayır.
Oqtayı ad gününü Moskvadan Bakıya təbrik
üçün gələn Əsmər onunla bütün
günü birgə keçirir. Uşaqlıq
xatirələrinin bağlı olduğu
İçərişəhərin qədim tikililəri,
qədim abidələri bir daha canlandırır. Kamera bizi İçərişəhərin
sirli dünyası ilə tanış edir. Mən deyərdim
ki, filmin elə üçüncü qəhrəmanı
məhz İçərişəhərdir. Biz onun taleyinin bir
çox məqamlarını görür və
qəhrəmanların dilindən eşidirik.
Bir sözlə, “Gün keçdi” filmi
İçərişəhər haqqında poetik
düşüncələr fonunda iki nəfərin taleyinə
rejissor baxışıdır.
“Ömrün ilk günü”, “Alma almaya bənzər”
filmləri müxtəlif janrlarda olsalar da hər iki filmdə
Arif Babayevin yaradıcı üslubu çox aydın hiss olunur.
Hər iki film müasirlərimiz haqqındadır. “Alma almaya
bənzər” filmi Arif Babayevin həm də komediya janrında
uğurlu əsər yaratmaq bacarığını bir daha
təsdiq etdi.
Arif Babayevin yaradıcılığında “Arxadan vurulan
zərbə” filmi xüsusi olaraq fərqlənir.
Müxtəlif insan talelərinin əks olunduğu bu ekran
əsəri dramatik hadisələrlə zəngindir. 70-ci
illərdə ölkədə cinayətkarlığa
qarşı mübarizənin gücləndiyi bir vaxtda bu filmin
ekranlara çıxarılması təsadüfi deyildi. Burada
vaxtilə cinayətlər törətmiş, sonradan
özünə gizli sığınacaq tapmış bir
cinayətkarın milis işçiləri tərəfindən
necə yaxalanması hadisəsi əsas süjeti təşkil
edir. Tamaşaçı film boyu hadisələrin gedişini
izləyir. Filmdə Adil İsgəndərov. Yusif Vəliyev,
Şahmar Ələkbərov, Amaliya Pənahova, Hamlet
Xanızadə, Rasim Balayev kimi məşhur aktyorlar
çəkilmişlər.
“Birisigün, gecəyarısı” onun son ekran əsəri
oldu. Bu əsər təhlükəsizlik orqanı
işçilərinin çətin və məsuliyyətli
əməyindən danışır. Hadisələr
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduğu ilk illərdə
cərəyan edir. Arif Babayev filmdə dövrün ruhunu tuta
bilib, Azərbaycana qarşı yönəldilən xarici
təhlükələrin aradan qaldırılmasını
ekran dili ilə əks etdirir.
Arif Babayev Azərbaycan kinomuzun inkişafında tarixi
xidmətləri olan sənətkarlarımızdandır. Onun
80 illik yubileyi yəqin ki, dövlət səviyyəsində
qeyd olunacaq, xatirəsi hörmət və ehtiramla yad
ediləcək.
Xalq qəzeti.- 2008.- 25 iyun.-
S. 7.