Mükərrəmoğlu M.
Azərbaycan kinosu, həqiqətən, çox
şərəfli bir yol keçmişdir. Bu il 110 illik
yubileyi qeyd olunacaq milli kinomuzun keçdiyi yola nəzər salanda ötən illər ərzində incəsənətin bu sahəsində çox ciddi nailiyyətlərin əldə olunduğu aydın görünür.
Azərbaycan kinosu öz
tarixini adi hərəkət edən şəkillərdən götürüb,
ancaq çox az zaman kəsiyində
dünya kinosunun qabaqcıl təcrübəsindən
bəhrələnərək qiymətli sənət nümunələri yaradılıb.
Bütün bu nailiyyətlərin əldə
olunmasında 85 illik yubileyini qeyd etməyə hazırlaşdığımız
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
xüsusi rolu olmuşdur.
Azərbaycanda ilk film istehsal edən
təşkilat Pirone qardaşlarının “Filma”
Səhmdar Cəmiyyəti
olmuşdur. O vaxt Azərbaycanda kinorejissorlar
olmadığından, Sankt-Peterburqdan
Boris Svetlov və kinooperator Qriqori Lemberqi Bakıya dəvət etmişdilər.
Azərbaycanda kinofabrikin
rəsmi açılışı
1923-cü il aprelin 28-də olmuşdur. Bu fabrikin ilk
filmi “Qız qalası” oldu. Filmin çəkilişləri
1924-cü ilə qədər
davam etdi.
Azərbaycan foto-kino idarəsi adlanan həmin təşkilata ilk vaxtlar Məmmədhənifə
Terequlov rəhbərlik
etmişdir.
20-ci illərin ortalarından
etibarən studiyanın
istehsal gücü artmağa başlamış,
“Bayquş”, “Hacı Qara”, “Sevil”, “Bismillah” kimi filmlər istehsal olunmuşdur.
Bu dövrdən etibarən Azərbaycan kinosuna milli kadrlar cəlb olunmağa başladı.
“Bismillah” filminə Azərbaycanın məşhur
teatr rejissoru Abbas Mirzə Şərifzadə quruluş
verdi. Bu, onun kinorejissor kimi debütü idi. Sonra isə
“Hacı Qara”nı ekranlaşdırdı.
Amma milli kadr məsələsi problem olaraq qalırdı. Ona görə də 1925-ci ildə kinofabrikin nəzdində rejissor və aktyor studiyaları təşkil
olundu. Həmin studiyalarda M. Mərdanov, M.
Mikayılov, A. Quliyev,
R. Təhmasib, Ə. Tahirov,
R. Çobanzadə, N. Həsənov,
L. Təhmasib, Y. Kalotova
və başqaları
kino sənətini öyrənmiş və sonradan milli kinomuzun inkişafına xidmət etmişlər.
“Azərdövlətkino” studiyasının
təşkil edilməsi
milli kinomuzun inkişafı yolunda çox mühüm addımlardan biri idi. 20-ci illərin sonlarında kinofabrikin yeni pavilyonu tikilb istifadəyə verildi. 1924-cü ildən
AFKİ-yə sədr
Şamil Mahmudbəyov
təyin edildi. O, Kiyev Politexnik
İnstitutunda təhsil
almış, 1919-cu ildə
institutu yarımçıq
qoyub Bakıya qayıtmışdı. 1929-cu ilə
kimi kino sahəsində çalışıb,
sonra işə həbs olunmuşdur. 1946-cı ildə vəfat etmişdir.
20-30-cu illər Azərbaycan
milli kino sənətinin ilkin inkişaf dövrüdür.
Azərbaycanda bu dövrdə kinofabrikin işi xeyli təkmilləşir, yaradıcılıq
üçün yeni imkanlar yaradılır. Yeni yaradıcı qüvvələr kinoya cəlb olunmağa başlayır. A. Quliyev,
M. Mikayılov kimi istedadlı rejissorlar bu studiyada filmlər
çəkməyə başlayırlar.
Məsələn, “İsmət” (rej.M.
Mikayılov), “Almaz” (rej. A. Quliyev) kimi filmlər
bu dövrdə ekranlara buraxılır. Əlbəttə, bu, o vaxtlar idi
ki, milli kinomuz yalnız səssiz filmlər istehsal edirdi.
1935-ci ildə “Azərkino”
ilk səsli filmin istehsalına başladı. Bu, “Mavi dənizin qoynunda” filmi idi. Filmin çəkiliş qrupuna gənc rejissor Səməd Mərdanov da daxil edilmişdi.
Bu, milli kinomuzun inkişafında yeni mərhələnin başlanğıcı idi.
Beləliklə, milli kinomuzda yeni bir canlanma başladı.
“Azərbaycanfilm”in 85 illik tarixində çox maraqlı məqamlar var. Burada ilk cizgi
filminin istehsalı, ilk rəngli filmin istehsalı, ilk genişekranlı kino əsərlərinin yaranması əslində böyük hadisəyə
çevrilmişdi. Studiyanın fəaliyyəti
təkmilləşdikcə, yeni texnologiya tətbiq olunduqca onun imkanları da artmağa başlamışdı. 30-cu illərdə
studiyada “Kəndlilər”,
“Bakılılar” kimi gözəl ekran əsərləri yaradıldı.
1935-ci ildə isə
“Abbasın bədbəxtliyi”
adlı ilk cizgi filmi yaradıldı.
Azərbaycanda dublyaj işinin başlanğıcı
bu studiyada qoyulmuşdur. İlk dəfə məşhur səs rejissoru Ş. Şeyxovun rəhbərliyi
ilə “Çapayev” rus filmi Azərbaycan
dilinə dublyaj edildi. Studiyada dublyaj şöbəsi yaradıldı. Dünya kinosunun bir çox
gözəl inciləri
Azərbaycan dilinə
dublyaj edilib ekranlara buraxıldı. Bu studiyada filmlərin
səsləndirilməsində A. Gəraybəyli, F. Fətullayev,
M. Novruzova, Ə. Zeynalov,
H. Turabov, H. Məmmədov,
Ş. Ələkbərov, S. Rzayev, Ə. Yusifqızı
kimi məşhur aktyorlar çalışmışlar.
Xronikal-sənədli filmlər istehsalı studiyanın əsas fəaliyyət sahələrindən
biri idi. Bu gün Dövlət
Kino Fondunda bu studiyada istehsal
olunmuş minlərlə
sənədli-xronikal,
elmi-kütləvi filmlər saxlanılır.
Onlar Azərbaycanımızın
tarixi, qəhrəman oğulları, milli-mənəvi dəyərlərimiz
haqqında dəyərli
filmlərdir.
“Azərbaycanfilm” studiyasının
tarixində Böyük
Vətən müharibəsi
dövrü çox çətinliklərlə müşayiət
olunmuşdur. 1941-1945-ci illərdə
studiyada xeyli sənədli və bir neçə bədii film istehsal olunmuşdur. “Ayna”, “Bəxtiyar”,
“Arşın mal alan” kimi filmlər
böyük çətinliklərlə
ekran üzü görmüşdü. Çox
maraqlı bir fakta diqqəti çəkmək istərdik.
1945-ci ildə ekranlara
buraxılan “Arşın
mal alan” filmi SSRİ Dövlət mükafatına layiq görülmüşdür. Bu, Azərbaycan kinosunun ilk böyük
qələbəsi idi.
Həmin illərdə
“Azərbaycanfilm” studiyasının
inkişafında xalq şairi, Azərbaycan kinematoqrafiya naziri Rəsul Rzanın xidmətlərini xüsusi
olaraq qeyd etmək lazımdır.
Müharibədən sonra
Azərbaycan kinosunun yeni inkişaf dövrü başlandı.
“Uzaq sahillərdə”,
“Ögey ana”, “Böyuk dayaq” kimi qiymətli sənət əsərləri
yaradıldı. 50-60-cı
illərdə kinomuza yeni mövzular gətirildi. Bu dövrdən artıq müasirlərimizin, xüsusilə
gənclərin həyatından
bəhs edən filmlər istehsal olunmağa başladı. Kinomuza istedadlı rejissorlar gəldi. Həsən Seyidbəyli öz ssenariləri əsasında
maraqlı filmlər yaratdı. Hüseyn Seyidzadə, Tofiq Tağızadə, Şamil
Mahmudbəyov kimi nəhəng sənətkarlar
milli kinomuzun böyük filmlərini yaratdılar. “Şərikli
çörək”, “O, olmasın,
bu olsun”, “Yeddi oğul istərəm”, “Dədə
Qorqud” və başqa filmlər artıq dövrün standartlarına
uyğun sənət əsərləri idi.
Eldar Quliyevin debütü olan “Bir cənub şəhərində” filmi
böyük qalmaqallara
səbəb olsa da, çox dəyərli bir kino əsəri idi. Eldar Quliyev
sonralar “Babək”, “Nizami” kimi tarixi
filmlərə bu studiyada quruluş vermişdir.
“Azərbaycanfilm” studiyasında
Rasim Ocaqovun və Rüstəm İbrahimbəyovun yaradıcı
əməkdaşlığı nəticəsində maraqlı
filmlər yaradılmışdır.
Bu filmlərdən “İstintaq”ı xüsusi qeyd etmək olar. Film SSRİ Dövlət mükafatına layiq görülmüşdür.
Studiyanın tarixindən
bəhs edərkən
Adil İsgəndərovun
xidmətlərini nəzərdən
qaçırmaq olmaz.
Onun həm rəhbər kimi, həm də aktyor və rejissor kimi studiyanın
formalaşmasında, qiymətli
sənət əsərləri
yaradılmasında mühüm
rolu olmuşdur. Biz, əlbəttə, bu studiyada çalışmış
Kamil Mahmudbəyovun, Oqtay Mirqasımovun, Hüseyn Mehdiyevin rejissor kimi xidmətlərini
xüsusi qeyd etməliyik. Onların yaratdıqları “Axırıncı aşırım”,
“Ovsunçu”, “Özgə
vaxtı” kimi filmlər tamaşaçılar
tərəfindən maraqla
qarşılanmışdır.
90-cı illərin əvvəllərində SSRİ-nin
dağılması studiyanın
fəaliyyətinə də
öz təsirini göstərdi. “Azərbaycanfilm”in fəaliyyəti demək olar ki, dayandırıldı.
Müstəqil Azərbaycanın
yeni kinosu isə ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəlişi ilə bilavasitə bağlıdır.
“Azərbaycanfilm”nin yenidən fəaliyyətə
başlaması bir sıra dövlət sifarişli filmin istehsalına şərait
yaratdı. Bu filmlərin də əksəriyyəti məhz
Qarabağ mövzusu ilə bağlı idi.
Hazırda kinostudiya, demək olar ki, yenidən qurulur. Burada filmlərin istehsalı bərpa olunur, yeni avadanlıqlar gətirilir və sair.
Studiyada aparılan təmir işləri başa çatdırıldıqdan
sonra, onun fəaliyyəti daha da genişlənəcək.
Aparılan quruculuq işləri deməyə
əsas verir ki, 85 illik şərəfli
tarixi olan bu sənət ocağı yaxın gələcəkdə əvvəlki
şöhrətini özünə
qaytaracaqdır.
Xalq qəzeti.- 2008.- 29 iyun.- S. 6.