Babayeva T.
Kşiştof Zanussi: “Mən
ən yaxşı ssenarilərimi çəkə
bilməmişəm”
Yerli kino
həvəskarlarının artıq çoxdan
öyrəşdikləri Bakı Beynəlxalq
"Şərq-Qərb" festivalı ötən
həftə növbəti - X açılışını
etdi. Yubiley festivalı olmasına baxmayaraq, tədbirin
açılış mərasimində xüsusi
dəbdəbə hiss olunmadı. Bununla belə,
təşkilatçılar kinosevərlərin
tələbatını müəyyən mənada ödəyə
bildilər. Festivalın sonuncu illərindən fərqli olaraq,
bu dəfə təşkilatçılar paytaxta eyni
simaları gətirməklə yanaşı, yeni qonaq da
dəvət etmişdilər.
Tanınmış
rejissor, dünya kinematoqrafının klassiki polşalı
Kşiştof Zanussinin Bakıya gəlişi kinomanlar
üçün əsl bayrama çevrildi. Kann, Venesiya,
Moskva və digər nüfuzlu beynəlxalq kinofestivalların
laureatı olan K. Zanussi Avropanın bir sıra ali kino
məktəblərində dərs deyir, Katovitsadakı Silez
Universitetinin professorudur. O, həmçinin "Tor"
kinostudiyasının direktoru və bədii rəhbəri,
1994-cü ildən Vatikandakı Mədəniyyət
Komissiyasının məsləhətçisi ,
"Avrovijin" Cəmiyyətinin prezidenti, Polşanın
PEN-klubunun və Polşa Yazıçılar Birliyinin
üzvüdür. K.Zanussi gənc yaşlarından
səyahət etməyi sevir, bir neçə əcnəbi
dildə -ingiliscə, italyanca, fransızca, rusca sərbəst
danışır. Tanınmış sənətkarın
məşğuliyyətlərini, nailiyyətlərini və
ictimai vəzifələrini sadalamaq xeyli vaxt aparardı. Amma
bircə onu vurğulamaq istərdim ki, o, çox maraqlı
və səmimi adamdır. Buna görə də
fürsətdən istifadə edib ondan müsahibə almaq
qərarına gəldim. Festivalın
təşkilatçıları hər dəfə rejissorun
bərk məşğul olduğunu əsas
gətirsələr də, pan Kşiştofun
alicənablığı, diqqətçiliyi sayəsində
söhbətimiz alındı.
- Pan Kşiştof,
səhv etmirəmsə, bu sizin Azərbaycana ilk
gəlişinizdir...
- Elədir.
Təsəvvür edin, mən səyahətçiyəm
və dünyanın saysız-hesabsız ölkələrini
gəzmişəm, Bakıda isə heç bir dəfə
də olmamışam. Bu, Azərbaycana ilk səfərimdir
və mən çox sevinirəm. Bakıda həm
keçmiş, həm də müasir dövrün zəngin
nümunələrini görmək olar. Şəhəriniz
çox gözəl görünür. Mən
İçərişəhərdə bərpa edilmiş
Şirvanşahlar Sarayında oldum. Hiss olunur ki, neftdən
gələn gəlirlər tarixi yaddaşın bərpa
edilməsinə, mədəni irsin qorunmasına sərf edilir.
Bu məni çox sevindirdi.
- Səfəriniz
çərçivəsində azərbaycanlı
həmkarlarınız, onların işləri ilə
tanış ola bildinizmi?
- Bakıda olmasam da, digər
ölkələrdə keçirilən seminarlarda
azərbaycanlı həmkarlarımla təmas qurmuşam. Onlardan
bəzilərini tanıyıram. Qalanları ilə isə
burada görüşürəm. Gənc
rejissorlarınızla da tanış oldum. Bakıda
fəaliyyət göstərən Kino Məktəbində bir
neçə ustad dərsi verdim. Gənc
kinematoqrafçılarınızla ünsiyyətdə
olmaqdan məmnunluq duydum. Əgər vaxtım qalsa, onların
çəkdikləri filmlərə də baxacağam.
- Bu gün müasir
kinematoqrafçıların qarşısında
müəllif və ya kommersiya kinosu çəkmək kimi
sual dayanıb...
- "Kommersiya və müəllif
kinosu qarşıdurmasu" yeni məfhumdur və
məncə, onun əsası yoxdur. Məsələn,
Koppola, Skorteze müəllif filmləri
çəksələr də, onların filmləri həm
də kütlənin xoşuna gəlir.
ellininin, Antonioninin filmləri də
çox uğurla satılırdı. Sovet
dövründə isə rus rejissorları arasında
Qərbdə ən məşhur olanı və ən çox
gəlir gətirəni Andrey Tarkovskinin filmləri idi.
Sadəcə olaraq, müxtəlif səviyyələr mövcuddur.
Cəmiyyətdə müəyyən inkişaf
bölgüsü var.
amıya müraciət
etmək, hamının marağını ödəmək
çətindir. Razıyam ki, sırf
əyləncəli kino mövcuddur. Ən sarsaq film belə
kimlərəsə maraqlı görünə bilər.
Heç nəyə baxmayan, heç nəyi
dinləməyən, heç nə bilməyən insan ən
sarsaq filmdə, romanda belə özü üçün
nəsə tapa bilər. Çünki bundan əvvəl
heç nə oxumayıb. Amma hamıya hörmət etmək
lazımdır. Əgər insanlar irəliləyir, inkişaf
edirsə, bu, çox yaxşıdır. Onlara kömək
etmək lazımdır. Həm də, məncə, insanlara
inkişafından, mədəni səviyyələrindən
asılı olmayaraq, problemin əks olunduğu filmlərə
baxmaq maraqlıdır.
- Bəs, Polşada daha
çox nəyə baxırlar?
- Polşada
tamaşaçılar kinonu sevirlər. Düzdür,
baxılan filmlərin əksəriyyəti sırf kommersiya
filmləridir. Bizim xalq xüsusən də romantik
komediyaları çox sevir. Amma ciddi filmlərə də maraq
böyükdür. 84 yaşlı Anjey Vaydanın sonuncu
üç filmi inanılmaz uğur qazandı. O, filmlərini
klassik üslubda çəksə də, onlar kütləvi
tamaşaçıda da böyük marağa səbəb
olub. Polşa kinosuna ümid edir və inanıram.
- Sizin sonuncu filminiz Moskva
kinofestivalında nümayiş olunmalıdır...
- Sonuncudan əvvəlki filmim Moskva
kinofestivalında göstərilməlidir. Prodüserlərdən
asılıdır. "Qara günəş" adlanan bu film
italyan dilində çəkilib. Bu filmi italiyalı yaxın
dostumun pyesi əsasında çəkmişəm. Pyesi
demək olar ki, tamamilə dəyişmişəm. Film bir
qədər antik faciə ruhunda çəkilib. Bizim
dövrdə həyat və sevgi bayağılığı
ilə fərqlənir. Belə bir dövrdə
ölümə gətirib çıxaracaq sevginin olduğunu,
digər bir insansız yaşaya bilməyən insanların
olduğunu xatırlatmaq yerinə düşərdi. Sonuncu
filmim isə Ukrayna ilə birgə istehsal edilib. Bu film qara
komediyadır. Deyərdim ki, bu filmdə daha qaralıq var,
nəinki komedik ünsürlər. Amma bəziləri filmə
baxanda gülür, bəziləri gülümsünürlər.
Çünki orada istehza var. İlk baxışdan bu, qorxulu
dramdır. Nağılvari filmdir. Ümid edirəm ki, sizin
də xoşunuza gələcək. Bu film "Ovuc
içində ürək" adlanır. Bir televiziya filmi
də çəkmək istəyirəm. Üç
müxtəlif filmimin qəhrəmanlarını bir araya
gətirib onlarla söhbət edəcəyəm. Həmin
qəhrəmanlar üçün bioqrafiya yazacağam və
onlar başlarına gələnləri danışacaqlar.
Məsələn, "Kamuflyaj" filmindəki
rüşvətxor professor gözlənilməz ruh
yüksəkliyi göstərəcək, bir az saxta ideolist
gənc isə qorxaq çıxacaq. Digər
qəhrəmanlarla başqa cür olacaq. Mənə bu filmi
çəkmək üçün bir həftə vaxt
lazımdır. Amma, düzünü deyim ki, bu film
üçün bizim televiziyalardan kiçik
məbləğdə pul ala biləcəyimə inanmıram.
Mənim yüzlərlə ideyam var. Əslində, mən
ən yaxşı ssenarilərimi çəkə
bilməmişəm. Çünki onlara maliyyə vəsaiti
tapmamışam. Ümid edirəm ki, ömrümün sonuna
qədər bir-iki film lentə ala biləcəyəm.
- Kinonun beşiyi
Qərbi Avropa olsa da, son illər bu region nəinki dünya kino
tarixinə öz incilərini verə bilmir, əksinə, bir
çox mənalarda geriləmə müşahidə olunur...
- Məsələ
bundadır ki, Qərb kinosu artıq əhvalat danışa bilmir.
İddia edirlər ki, heç nə danışmaq
mümkün deyil, hər şey deyilib. Əlbəttə, bu,
doğru deyil. Amerika kinosu sübut edir ki, çox şey
danışmaq olar. Amerikada, Rusiyada mühazirələr
oxuduğum vaxtlar insanlar mənə maraqlı əhvalatlar
danışırlar. Amma Qərbi Avropada indi çox nadir halda
kimsə nəsə danışa bilir. Onlar adətən,
televiziyada gördüklərini nəql edirlər. Bu isə
maraqsızdır. Bir vaxtlar biz yayda orta məktəb şagirdləri
üçün düşərgələr təşkil
edirdik və orada gənclərə məktəbdə
öyrənmədiklərini başa salmağa
çalışırdıq. Belə
görüşlərdə mən də gənclərlə
görüşürdüm və onlara təklif edirdim ki, bir
əhvalat danışsınlar. Əksər hallarda onlar
televiziyada gördüklərini danışırdılar. Bu
zaman biz onların əhvalatını yarımçıq
kəsib, deyirdik ki, bunu televiziyada göstəriblər,
maraqsızdır. Belə halda mən uşaqlarla
görüşə öz qonşumu dəvət edirdim. O, adi
kəndçi idi, heç bir savadı yox idi, amma öz
heyvanları haqqında elə gözəl
danışırdı ki… Gənclərə nümunə oldu
ki, inək barəsində də belə maraqlı
danışmaq olar. Hər şey kimin danışmasından
və necə danışmasından asılıdır.
Yaxşı, maraqlı nəql etmək məharəti
üçün daim müşahidə, qeydlər aparmaq lazımdır.
Bu əhvalatların doğru və ya uydurma olması vacib
deyil. Əsas onun emalı, işlənməsidir.
Təəssüf ki, Qərbi Avropada daha bunu bacarmırlar.
- Belə olan halda siz
Qərbi Avropa kinosunun gələcəyini necə
görürsünüz?
- Bilirsiniz, Avropa
dəfələrlə tənəzzülə uğrayıb
və yenidən qalxıb. Ona görə də inana
bilmirəm ki, həmişə bütün planetə təsir
edən bu qitənin həyatı bitsin, yoxa çıxsın.
Halbuki, süqut inanılmaz sürətlə gəlir. Sovet
İttifaqının dağılmasının necə
sürətlə baş verdiyi yadımızdadır. Uzun
illər buna hazırlıq getsə də, o, qısa
müddət ərzində dağıldı və hamı
bildi ki, daha geriyə yol olmayacaq. Amma, məncə, Avropanı
bu aqibət gözləmir. Hər halda, mən buna inanmaq
istəyirəm. Avropa kinosu da bütünlükdə
Avropanın ruhundan asılıdır. Bu kino pul tapacaq. Amma
nədən danışacaq, hansı amala qulluq edəcək?
Bilirsiniz, XIX əsrdə bəşəriyyətin,
bütün millətlərin bir arzusu vardı: azad yaşamaq,
zəngin olmaq. İndi isə dünyanın əksər
xalqları həm azaddır, həm də zəngindir. Bəs,
bizim yeni arzumuz nədir? Biz nəyə can atırıq?
Avropada bu, xüsusilə hiss olunur. Elə bil, onlarda arzu,
istək qalmayıb. Hansı dünya insan üçün
məqbuldur? Bu, asan sual deyil. Çünki sona qədər
sakit və ədalətli dünya yaxşı deyil. İnsan
çox asanlıqla bəsitləşir. Elə zamanda
yaşayırıq ki, insanlar ayaqla deyil, yalnız
avtomobildə və liftdə gəzirlər. Sən demə,
lift və maşınlar xeyirli olduğu qədər də
təhlükəlidirlər. Biz həddən artıq
yaxşı şəraitdə yaşayırıq. Ona
görə də özümüzü imtahana
çəkməyə məcbur deyilik, bu barədə
düşünmürük. Belə hal bizi hara aparacaq,
bilmirik. Kinonun da gələcəyi bu böyük sualın bir
hissəsidir.
- Bir çoxlarının fikrincə, təxminən 25
ildən sonra kino öləcək və ya kamera musiqisi kimi
kiçik mühit üçün mövcud olacaq...
- Bunu dəqiq
proqnozlaşdırmaq mümkün deyil. Çünki biz
bu kiçik mühitin kimlərdən ibarət
olacağını deyə bilmərik. Həmişə
istənilən cəmiyyətdə elita və kütlə
olub. İnkişaf etmiş elit təbəqəyə
kimlərin və hansı formanın xidmət
göstərəcəyini təsəvvürümə
belə gətirə bilmirəm. Amma, sözsüz ki,
dəyişikliklər bizim yaşadığımız
günlərdən başlayir. Artıq beş-altı
ildən sonra ümumi televiziya şəbəkəsində
böyük dəyişikliklər baş verəcək. Yeni
texnologiyalar vasitəsilə tematik kanallar fəaliyyət
göstərəcək. Xəbərlərə qulaq asmaq
üçün bir düyməni, musiqi üçün
birini, ədəbiyyat üçünsə digər
düyməni basacağıq. Baxacağınız
verilişlərin proqramını özümüz tərtib
edəcəyik. Bu, böyük yenilik olacaq. Həmçinin
də tezliklə biz filmləri seçərək
baxacağıq. Lap kitabxanada olduğu kimi. Bilirsiniz,
qarşıda bizi çoxlu naməlum şeylər
gözləyir. Bu çox maraqlıdır. Əfsuslar olsun ki,
mən artıq qocayam…
Xəzər.- 2008.- 7 iyun.- S. 18.