Əbədiyyətə
köklənən musiqi
Arif Məlikovun arxivində
“Məhəbbət əfsanəsi” ilə bağlı 100
mindən çox fotoşəkil, 3 mindən çox resenziya
var
Dünyaşöhrətli
bəstəkar, Əməkdar incəsənət xadimi, xalq artisti,
professor Arif Məlikovun bu il martın 13-də 75 yaşı tamam
olur. Elə bu münasibətlə də, dahi
musiqiçimizlə görüşməyi
qərarlaşdırdıq. Onunla Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında – dərs dediyi sinifdə
görüşdük. Məlumat üçün deyək ki,
bir vaxtlar bu sinifdə A.Məlikovun müəllimi-görkəmli
bəstəkarımız Q.Qarayev dərs deyib. Redaksiyadan
konservatoriyaya çatana kimi içimizdə bir
yır-yığış başlamışdı.
Çünki, kimin görüşünə getməyimizin
fərqindəydik. Ona görə də, bizi böyük bir
məsuliyyət hissi çulğalamışdı. Təbii
ki, müsahibimizə verəcəyimiz sualları qabaqcadan
yazıb hazırlamışdıq. Lakin necə
deyərlər, sən saydığını say, gör
fələk nə sayır. Qeyd
dəftərçəmizdəki sualların hamısı
eləcə səslənməmiş qaldı. Sadəcə,
Arif müəllim sözə elə başladı ki, biz verəcəyimiz suallardan
vaz keçdik. O,
söhbətimizin “planka”sını
çox hündürə qaldırdı və boynumuza
alırıq ki, “hündürlük” də
danışmağa nəfəs çatdırmaq çox
çətin idi. Düzü, bizdə o “hündürlüyə” can atmaq və o
nəfəsin bərabərliyində dayanmaq istəyi də
yox idi. Çünki bizim üçün A.Məlikovla
görüşmək və söhbət etmək
əslində bir xoşbəxtlik idi.
Qarşımızdakı adamın kimliyini, Azərbaycana bir
Azərbaycan qədər şöhrət gətirdiyini
çox gözəl anlayırdıq. Və belə bir
nəhəng sənətkarın hansısa sözünə
irad tutmaq çox çətin idi.
Müsahibimizin başlıca giley-güzarı jurnalistlərdən oldu:
İndiyə kimi, 250-dən çox xarici ölkədə olmuşam. Orada yüzlərlə jurnalistin
suallarına cavab vermişəm. Bəzən jurnalistə
cavabım onu qane etməyib. Daha doğrusu,
mənim yaradıcılığımla bağlı elə statistik
göstərici olub ki, xarici jurnalist onu məndən dəqiq
bilib. Bizdə isə bu məsələ
elə də ürəkaçan deyil.
- Biz
isə Arif müəllimin bu giley-güzarına cavab olaraq,
onun yaradıcılığı barədə bildiklərimizi
dilə gətirdik. Söylədik ki, o, hələ gənc
yaşlarında - 1961-ci ildə böyük türk şairi
Nazim Hikmətin eyni adlı pyesi əsasında
"Məhəbbət əfsanəsi" baleti ilə
dünya şöhrəti qazanıb. Bundan başqa, o, "Bu
torpaqda iki nəfər",
"İki ürək dastanı" baletlərinin
müəllifidir. Onun bu əsərləri, daha çox
"Məhəbbət əfsanəsi" dünyanın məşhur
teatrlarında səhnəyə qoyulub. A.Məlikov
"8 simfoniya", bir çox simfonik poemalar və digər
musiqi əsərləri yazıb. "Sehirli xalat",
"26 Bakı komissarı","Ulduzlar sönmür",
"Axırıncı aşırım" və bir
çox başqa filmlərin musiqisi ona məxsusdur. Bizim
"Məhəbbət əfsanəsi" haqqında daha
çox söz açmağımız da sevimli bəstəkarımızı
razı salmadı:
-
Mən bu balet haqqında danışmaq istəmirəm. Niyə? Çünki mənim 8
simfoniyam var. Kimi dindirirsən, "Məhəbbət
əfsanəsi"ndən danışır. İkinci
simfoniyamı dahi bəstəkar D.Şostakoviçə
həsr eləmişəm. Şostakoviç yazır:
"Mən fəxr edirəm ki, Arif Məlikov mənə
belə bir əvəzsiz sənət əsəri həsr edib.
R.Rojdestvenski
dördüncü simfoniyamı göylərə
qaldırır, heyranlığını bildirir.
Bizimkilərin isə eşidib bildiyi elə "Məhəbbət
əfsanəsi"dir.
Əgər siz də mənə bu haqda sual vermək
istəyirsinizsə onda sizdən soruşuram:
"Məhəbbət əfsanəsi" Yaponiyadan tutmuş
İngiltərəyə kimi az qala
dünyanın bütün ölkələrində
səhnəyə qoyulur, dünyanın bütün
teatrlarında oynanılır, ancaq bizdə yox, niyə?!
- Bu yerdə Arif müəllim bir siqaret
yandırır, bildirir ki, həkim, ürəyinə
görə ona siqaret çəkməyi qadağan edib. Siqaret
söhbətimizə bir yumşaqlıq gətirir və
sözünə davam edir:
- Bu baletin arxasında mən yox, Nazim
Hikmət nəhənglikdə bir şair dayanır. Dünyanın məşhur teatrlarının
səhnələrində 46 ildir oynanılan bu tamaşaya
indiyə kimi 40 milyondan çox insan baxıb. 45 ildir ki, bu balet Böyük Teatrda
səhnəyə qoyulur. Hələ bu
əsərin elə bir tamaşası olmayıb ki, zalda
bircə yer belə boş qalsın. Böyük
Teatr bu tamaşanı Qurultaylar Sarayında da göstərib.
Bir gecədə ona 6 min tamaşaçı
baxıb. 250 ilə yaxın tarixi olan
Böyük Teatrın səhnəsində yeganə
azərbaycanlı bəstəkar A.Məlikovdur ki, onun
əsəri burada yarım əsrə yaxındır,
oynanılır. İkinci belə
azərbaycanlı müəllif yoxdur. Böyük
Teatr dünyanın bir nömrəli teatrıdır. Onların ancaq kostyum tikən emalatxanalarında 600
nəfər işləyir. Bu teatrın
üç truppası var. Bir truppa Amerikaya qastrola gedəndə,
digər truppa Moskvada fəaliyyətini davam etdirir. Yeri gəlmişkən, deyim ki, mən də
əsərimin premyerası ilə əlaqədar bu teatrla
Amerikaya uçmuşam.
Onda 26 yaşım vardı. "Məhəbbət
əfsanəsi" Leninqradda tamaşaya hazırlanırdı.
Leninqrad teatrının yeddi dirijoru vardı.
Lakin mən onların rəhbərliyindən
xahiş etdim ki, bu əsərə Niyazi dirijorluq etsin. Onlar soruşdular ki, bəs bizim yeddi dirijorumuz? Mənsə cavab verdim ki, bu baletə Niyazi
qədər yanğı ilə dirijorluq edə biləcək
ikinci bir şəxs tapılmaz. Onlar
mənimlə razılaşdılar. Bu
teatr üçün müəllif sözü qanundur. Yəni demək istəyirəm ki, görün,
burada sənətə və sənətkara münasibət
hansı dərəcədədir. Yaxşı,
bəs Qara Qarayevin "İidırımlı yollarla",
Niyazinin "Çitra"sı niyə teatrlarımızda
qoyulmur?
Dünya praktikasında
belə fakt cəmi iki dəfə qeydə alınıb. Biri alman bəstəkarı
Vaqnerin adına ayrıca teatr, biri də A.Məlikovun
"Yeddinci simfoniya"sı şərəfinə 1995-ci ildə
Türkiyədə konsert salonu tikilib.
Mən xoşbəxt adamam. Onə görə
ki, gənc yaşlarımdan dünyanın bir çox dahi
adamları ilə ünsiyyətdə olmuşam. Teatrda
əsər qoyuruq:
Qriqoroviçdi, Virseladzedi
və mənəm. (1961-ci ildə Leninqrad Opera və Balet Teatrında
səhnəyə qoyulmuş "Məhəbbət
əfsanəsi"nin baletmeysteri
Qriqoroviç, rəssamı Virseladze, dirijoru isə Niyazi idi. Aramızdakı yaş fərqi heç vaxt
münasibətimizə mane olmayıb. Çox dahilərlə
dostluq etmişəm: D.Şostakoviç, Q.Qarayev, Niyazi,
A.Mirzəcanzadə. Təbiətin qanunudur: gedənin
yerinə kim isə gəlir. Lakin N.Hikməti, Q.Qarayevi heç kim əvəz edə bilməz.
Xahiş edirəm, mənim
sözlərimi rəndələməyin. Çox vaxt rastlaşdığım
adamlar məndən soruşurlar: Arif müəllim, sizin
baletləriniz niyə bizim teatrların səhnəsində
qoyulmur?
Mən bu adamlara cavab verə
bilmirəm.
Başqa heç nə demirəm, Ukraynanın Lıvov, Xarkov,
Dnepropetrovsk və başqa şəhərlərində xalq
Arif Məlikovun "Məhəbbət əfsanəsi"nə
rahat şəkildə baxa bilir, ondan ruhi qida alır. Azərbaycan tamaşaçısı isə bundan
məhrumdur.
"Məhəbbət
əfsanəsi" ilə bağlı mənim arxivimdə 100
mindən çox fotoşəkil, 3 mindən yuxarı resenziya
var. İlk resenziyanı 1961-ci ildə D.Şostakoviç
yazıb. O
haqda N.Hikmət də öz fikrini yazmışdı. O qeyd
edirdi ki, Yaponiya, İngiltərə, Fransa, Almaniya, Amerika
və mənim vətənim Türkiyədə də bu
əsər səhnəyə qoyulacaq. Daha
doğrusu, böyük şair bütün dünya
ölkələrinin paytaxt şəhərlərinin
adını çəkmişdi. Nazim
Hikmətin bütün bu dedikləri reallığa
çevrildi. Deyim ki, bu çoxsaylı
resenziyaların içində D.Şostakoviçin və
N.Hikmətin yazdıqları mənə hamısından
əzizdir.
- Sonra
ünlü bəstəkarın sonuncu - "8-ci
simfoniya"sı haqqında söhbət düşdü.
Arif müəllim bu əsərin yazılma tarixindən
söz açdı:
- Bir
dəfə Heydər Əliyev məni özü ilə Səudiyyə
Ərəbistanına -Həcc ziyarətinə apardı. Orada H.Əliyev məndən soruşdu ki, bilirsinizmi,
sizi niyə bura gətirmişəm? Cavab
verdim ki, bəs Məkkə, Mədinə müsəlman
dünyasının müqəddəs yerləridir. O
isə cavabında bildirdi: "Mən istəyirəm ki, siz bu
yerləri görəsiniz. Buradakı ab-havadan
ruhlanasınız və gözəl bir simfonik əsər
yazasınız".
Bax, ulu öndərimizə
həsr olunmuş simfoniyanın özülü bu
müqəddəs diyarda qoyuldu.
O səfərdən sonra H.Əliyevlə
Bakıda Rostropoviçin yubileyində görüşdük.
Onu da deyim ki, mən məşhur yerlimizə
həmin yubiley gecəsində çəkdiyim bir rəsm
əsərini də bağışladım. Bu
mərasimdə H.Əliyevə dedim ki, sizə həsr olunmuş
"8-ci simfoniya" üzərində işləyirəm.
Ondan sonra, harada görüşürdüksə,
məndən soruşurdu: "Mənim simfoniyam necə
oldu?"
Əsəri onun
sağlığında yazıb başa çatdırdım. Gözləyirdim
ki, filarmoniyanın təmiri qurtarsın və simfoniya burada ifa
olunsun. Təəssüf ki, həmin
ərəfədə H.Əliyev xəstələndi və
müalicə üçün Klivlendə gedəsi oldu.
Və bu simfoniyanı eşidə bilmədi.
H.Əliyevin vəfatından
sonrakı ilk ad günündə bu simfoniya filarmoniya
səhnəsində səsləndi. Onu da deyim ki, bu
potensialda simfoniyalar 100 ildən, 200 ildən bir yazılır.
Azərbaycan xoşbəxt
ölkədir ki, onun bəstəkarları 20-ci əsrdə
"İldırımlı yollarla",
"Məhəbbət əfsanəsi", "Min bir
gecə", "İki qəlb dastanı",
"Babək", "Çitra" kimi nəhəng balet
əsərlərini meydana qoyub. Sonra da deyirik ki,
biz Azərbaycanı dünyaya tanıtmalıyıq. Görürsən ki, "Sarı gəlin"i bir
erməni dığası oxuyub. Bunu
böyük bir problemə çeviririk. Biz
bunun əvəzində, teatrımızın səviyyəsini
qaldırmalıyıq. Dünyanın
məşhur impressarioları onda istər-istəməz bizim
teatrlara üz tutacaqlar. Biz dünyanın o
nəhəng baletlərini teatrlarımızda tamaşaya
qoysaq, həmin impressariorlar gəlib bizim teatrlarla müqavilə
bağlayacaqlar. Və qastrola gedən
teatrımızın kardobalet işçisi hər tamaşa
üçün ən azı 400-1500 dollaradək pul alacaq.
Aparıcı solistin qazancı isə hər
çıxış üçün 2000-4000 dollar arası
olacaq. Nəzərə alsaq ki, qastrol
səfərlərinin müddəti 3 aydan az
olmur, onda teatr truppasının hansı qazancla geri
dönəcəyini müəyyən etmək o qədər
də çətin deyil. Digər tərəfdən də,
bu, Azərbaycanın adına böyük
şöhrət gətirir.
Təsəvvür edin: burdan-bura
Krasnodarda "Məhəbbət əfsanəsi"ni oynayırlar. Məni də ora
əsərin premyerasına
çağırmışdılar. Qriqoroviçi
Böyük Teatrdan dəvət ediblər. O da
yoldaşı ilə gəlib. Burada
tamaşanı hazırlayırlar, sonra da uçub gedirlər
Moskvaya.
- Bir daha qeyd edək ki, A.Məlikovla
bir vaxtlar dahi bəstəkarımız Q.Qarayevin dərs dediyi
sinifdə görüşdük və ondan müəllimi
Q.Qarayev haqqında soruşmaya bilməzdik:
-
Azərbaycan xalqı xoşbəxtdir ki, Tanrı ona Q.Qarayev
kimi böyük şəxsiyyət bəxş edib. Mən
bütün tələbələrimə həmişə bir
şeyi deyirəm: insanın həyatda 2 atası olur. Biri səni həyata gətirən, digəri isə
sənə sənəti öyrədən. Q.Qarayevin elə əsərləri var ki, bu gün
də onlara qulaq asanda məni ağlamaq tutur. Məsələn, onun "3-cü
simfoniya"sının 3-cü hissəsinə mən sakit
qulaq asa bilmirəm. Çünki bu əsər insanın
qəlbinin elə nöqtələrinə toxunur ki,
istər-istəməz adamın ruhu yerindən oynayır. İnsan qəlbi arfadır. Onun simlərinə
toxunmaq hər sənətkara müyəssər olmur. Bu baxımdan,
Q.Qarayev doğrudan da dahidir. O, təkcə
bəstəkar kimi deyil, eyni zamanda müəllim kimi də
böyük idi. Hətta deyərdim ki, onun müəllimliyi
bəstəkarlığından yüksəkdə dururdu.
Kimsə məni düzgün başa
düşməz. Əgər o,
bəstəkar kimi nə qədər dahi idisə,
müəllim kimi üç qat dahi idi.
- Sonra
yaxın tariximizdən, Azərbaycanın müstəqillik
yollarına qədəm qoyduğu illərdən söz
düşdü. Söhbət
çözələnə-çözələnə
gəlib Qanlı Yanvar hadisələrinə
çıxdı:
- 20
Yanvar faciəsindən keçən 15 gün ərzində
mən öz vəsaitim hesabına Bakıda törədilmiş
vəhşiliklərlə bağlı kitab çap etdirdim. Kitaba simvolik bir qiymət qoydum-15 qəpik. İstədim ki, kitabı hamı ala bilsin. Bu kitab 15000 tirajla nəşr olundu. Həmin ərəfədə mən xaricə gedəsi
oldum. Qayıdanda gördüm ki, Bakının
kitab mağazalarında bu kitabdan əsər-əlamət
yoxdu. Elə bildim ki, hamısını
alıblar. Kədərli də olsa,
doğrusu, bu fakta sevindim və təəssüfləndim.
Təxminən,1997-ci
il olardı. Bir dostum dedi ki, Alatavada böyük kitab anbarı
var. Orada sənin kitablarını gördüm. Soruşdum ki, o nə kitabdı? Cavab verdi ki, 20 Yanvar faciəsinə həsr olunub. Maşın tutub, getdim Alatavadakı anbarı
tapdım. İçəri keçdim və
gördüm ki, ağ kağıza bükülmüş
qalaq-qalaq kitab bağlamaları bir küncdə üst-üstə.
12000 ədəd kitab idi. Hamısının
pulunu verib gətirdim evə. Sonra onları
istəyənlərə payladım.
Sözümüzün sonunda
bir məsələni qeyd etməyi mütləq özümüzə
borc bilirik.
Musiqi sənətində böyük
zirvələr fəth etmiş bəstəkar Arif Məlikovun ara-sıra öz
sualları ilə bizi imtahana çəkməsi, Qanlı Yanvar
hadisələrindən yana-yana danışması, Avropa
ölkələrindəki teatrların yüksək
səviyyəsini dönə-dönə vurğulaması
və bütünlükdə bu düşüncələrdən
qaynaqlanan giley-güzarının arxasında yalnız bir
istək dayanırdr. Öz millətini
bütün sahələrdə ucalarda görmək istəyi.
Hörmətli Arif
müəllim, biz öz növbəmizdə 75 illik yubileyiniz
ərəfəsində Sizə təbriklərimizi çatdırmağı
özümüzə borc bilirik. Ad gününüz
mübarək! Nə yaxşı ki, varsınız.
Ömrünüz uzun olsun!
Mədəniyyət.- 2008.- 8 mart.- S. 7.