Qədirov M.
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixi
böyük, fitri istedada malik olan sənətkarlarla
zəngindir. Bu görkəmli sənətkarlara, onların
yaratdığı məşhur sənət
əsərlərinə dünya musiqisevərləri,
sənət xadimləri böyük rəğbət və
ehtiram hissi ilə yanaşırlar. Tanrının
sevgisinə nəsib olan bu sənətkarlardan biri də
Azərbaycan xalqının fəxri, Azərbaycan klassik
musiqisində, muğam və mahnı dünyasında öz
dəst-xətti olan, böyük Üzeyir bəy
məktəbinin yadigarı və davamçısı,
görkəmli bəstəkarımız, xalq artisti
Şəfiqə xanım Axundovadır. Şəfiqə
xanımın həyat və yaradıcılığı
haqqında bir neçə kitab, yüzlərlə
məqalə yazılmasına baxmayaraq, yazılmayanların
yazılanlardan daha çox olması həmişə hiss
olunur.
Azərbaycanın
ən gözəl, səfalı guşələrindən biri
olan qədim Şəki torpağında dünyaya
gəlmiş balaca Şəfiqə evlərini əhatə
etmiş dağların qoynunda böyüyürdü və bu
dağların şəlalələrinin zümzüməsi,
dağ çaylarının şırıltısı, bu
füsunkar təbiətin gözəlliyi ona musiqini
xatırladırdı, onda musiqi duyumu, musiqi vurğunluğu
yaradırdı və o, özü də bu dağların
qoynunda zümzümələr edərək
ətrafdakıların diqqətini cəlb edərdi.
Şəfiqə
xanımın xatirələrindən: “Atam mənim
musiqiçi olmağımı istəmirdi və deyirdi ki, bu,
qadın işi deyil, bu sənət sənə
çörək qazandırmayacaq”. Anamın
da arabir qarmon çalmağına həmişə
narazılığını bildirərdi". Atasının
qadağalarına baxmayaraq, fitri istedada malik olan bu gənc
qız sənət ideallarına qovuşmaq arzuları ilə
yaşayırdı, musiqiyə məhəbbət onu rahat
qoymurdu. Akademik Məmməd Arif
Dadaşzadənin həyat yoldaşı olan böyük
bacısı Zümrüd xanımı böyük
hörmət və sevgi ilə xatırlayaraq Şəfiqə
xanım qeyd edir ki, tez-tez bacısının evinə
gedərdi və bu evdə qonaq olan Səməd Vurğun,
Cəfər Xəndan, Həmid Araslı, Mirzə
İbrahimov kimi görkəmli ziyalılarla rastlaşıb,
onlarla fəxr edərdi. Bu görüşlərin onun
sənət taleyində çox mühüm rol
oynadığını Şəfiqə xanım
həmişə məhəbbət hissi ilə
xatırlayır. Bu görüşlərin
nəticəsi idi ki, o vaxtlar incəsənət idarəsinin
rəisi işləyən görkəmli yazıçı
Mirzə İbrahimov bu gənc qızdakı istedadı hiss
edərək, onun dahi bəstəkar Üzeyir
Hacıbəyovla görüşməsini məsləhət
bilərək onları görüşdürdü.
Şəfiqə
xanım Üzeyir bəylə ilk görüşünün
hər bir dəqiqəsini indiyədək xatırlayır:
“Çox həyəcanlı idim, lakin özümü
itirmədim. Bəstələdiyim bir neçə musiqini
Üzeyir bəyin qarşısında çaldım və
onun razılığını hiss edərək
həyatımın ən xoşbəxt anlarını o
dəqiqələrdə yaşadım".
Üzeyir
Hacıbəyovla bu görüş, sənətkarın tövsiyələri
Şəfiqə Axundovanın taleyinə,
yaradıcılıq amalına bir möhür vurdu və o, bu
sənətə bütün varlığı ilə
bağlandı. 1940-cı
ildə Şəfiqə xanım musiqi təhsili almaq
üçün musiqi texnikumuna qəbul olaraq Hacı
Xamməmmədovdan, Ağabacı Rzayevadan, Fatma Zeynalovadan,
Məmməd Nəsirbəyovdan musiqinin ifaçılıq
sirrlərini və
nəzəriyyəsini öyrənməyə başlayır.
Bu texnikumu bitirdikdən sonra isə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının bəstəkarlıq fakültəsinə
daxil olur.
Şəfiqə
xanımın söylədiklərindən:
“Mən
xoşbəxtəm ki, Üzeyir bəy kimi bir dahinin
tələbəsi olmuşam. Üzeyir
bəy mənimlə böyük həvəslə
məşğul olurdu. Bir dəfə fortepiano
üçün bir rəqs yazdım. Üzeyir bəyin
bəzi düzəlişlərindən sonra mən bu rəqsi
bəstəkarın qarşısında böyük bir həvəslə
ifa etdim. İlk mahnılarımdan biri olan "Beşik
başında” (sözləri Mirvarid Dilbazinindir) mahnısı
haqqında Üzeyir müəllimin tərifəlayiq
sözləri məni daha da ürəkləndirdi. “Kolxoz
qızları” mahnısını bəyənib dediyi
sözlər isə indiyədək qulaqlarımdan getmir".
Artıq bir
bəstəkar kimi püxtələşən
Şəfiqə xanım konservatoriyada oxuduğu
illərdə bir çox mahnı və romanslar yazdı.
(“Nə gözəl”, “Cahanda”, “Fəğan etməzdim”,
“Zəfər marşı”, “Zəfər bizimdir”, “Ana
Vətən”, “Bala”, “Yaradan əllər”, “Ulu rəhbər”
və başqaları).
Şəfiqə
Axundovanın yaradıcılığının ilk
dövrü Böyük Vətən müharibəsi
illərinə təsadüf edir. Onun bu dövrdəki ilk mahnılarında
Vətən oğullarının hünər və
qəhrəmanlıqları, ərlərini,
oğullarını itirmiş anaların göz yaşları,
qardaşlarını itirmiş bacıların naləsi
öz əksini tapırdı. Bəstəkarların bu
dövrdəki mahnılarından biri də aşıq Mirzə Bayramovun
sözlərinə bəstələdiyi “Bala” mahnısı
idi. Mahnıda övladına Vətən sevgisi aşılayan
ananın öyüd-nəsihəti təsvir olunurdu.
Mahnını Şəfiqə xanım Üzeyir bəyə
təqdim edir və Üzeyir bəy mahnının harmoniyasında
və fakturasında bəzi düzəlişlər
etdikdən sonra xanım bəstəkar özü bu
mahnını oxuyur. O, dahi bəstəkarın “Sənin
səsin yazmağından daha yaxşı və
məlahətlidir” sözlərini indiyədək
fəxarətlə xatırlayır. Görkəmli
sənətkarımız Şövkət xanım
Ələkbərova bu mahnının ilk
ifaçılarından biri oldu və onu xüsusi bir
kövrəkliklə ifa edirdi.
Şəfiqə
xanım Üzeyir Hacıbəyovu dahi bir bəstəkar və
pedaqoq kimi yüksək qiymətləndirərək, onun
təmiz ürəkli, kövrək qəlbli, böyük bir qayğıkeş
insan olmasını belə xatırlayır: “Müharibənin
aclıq illərində hər şeyin talonla verilən bir
vaxtda özüm də bilmədən, necə oldusa
çörək talonunu itirdim. Konservatoriyada məni məyus görən
Üzeyir bəy narahatlığımı hiss edib nə
olduğunu soruşarkən, mən kövrəlib
ağladım və çörək talonunu itirdiyimi etiraf
etdim. Üzeyir bəy o dəqiqə köməkçisi
Ramazan Xəlilovu çağırdı və xahiş etdi ki,
”Şəfiqəni apar bizim evimizə və evdəki çörək kartını
ver ona". Biz Ramazan müəllimlə Üzeyir bəyin
evinə gəldik və bəstəkarın həyat
yoldaşı Məleykə xanım talonu mənə verdi.
Mən evə gələrək hər şeyi anama
söylədim, anam kövrəldi və gözləri
yaşardı".
Üzeyir
bəyin öz tələbələrinə göstərdiyi
atalıq qayğısından, qayğıkeşliyindən
Şəfiqə xanımın daha bir xatirəsini sizin
diqqətinizə çatdırıram: “Müharibə
illəri idi. Hamı kimi
Vətəni müdafiə etmək üçün
Azərbaycan oğulları da cəbhəyə
yollanırdılar. Hərbi Komisarlıqdan
mənə və Ağabacı Rzayevaya da
çağırış vərəqəsi gəldi.
Üzeyir bəy hirslənib özündən
çıxdı və komissarlığa
arasıkəsilməyən zənglər edərək bizim
hər ikimizin adını cəbhəyə gedənlər
siyahısından sildirdi. Bir ata kimi Üzeyir bəyin bu
qayğıkeşliyi ona olan məhəbbətimi,
hörmət və ehtiramımı daha da
yüksəklərə qaldırdı".
Şəfiqə
xanım bir bəstəkar kimi, sənətkar və
şəxsiyyət kimi yetişməsində dahi Üzeyir
bəyin misilsiz xidmətlərini fəxarət hissi ilə
qeyd edir və həmişə Üzeyir bəyi
özünün mənəvi atası hesab edir. Ölməz
sənətkara olan böyük məhəbbət və
ehtiramını ona ithaf etdiyi “Xatirə” pyesi ilə, Xuraman
Vəfanın sözlərinə bəstələdiyi
“Yaşadacaq el səni”, Xanımana Əlibəylinin
sözlərinə bəstələdiyi “Dahi sənətkar”
əsərləri ilə tərənnüm etmişdir.
Ötən
əsrin 40-cı illərinin axırlarında, 50-ci illərin
əvvəllərində Şəfiqə Axundova Azərbaycan
klassik şairlərinin şerlərinə musiqi bəstələməyə
başlayır. Ölməz Nizaminin “Nə gözəl”,
“Cahanda” qəzəllərinə bəstələdiyi
romansları, Füzulinin, Vaqifin, Nətavanın
qəzəllərinə bəstələdiyi “Nə yanar
kimsə mənə”, “Fəğan etməzdim”, “Nə
üçün gəlməz” əsərlərini buna misal
göstərmək olar.
Klassik
şairlərlə yanaşı müasir şairlərin
şeirləri də Şəfiqə Axundovanın
yaradıcılığında geniş yer tutur.
Şəfiqə xanım görkəmli şairlərimiz
Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm, Bəxtiyar
Vahabzadə, Mirvarid Dilbazi, İskəndər Coşqun,
Hüseyn Arif, Nəbi Xəzri, Fikrət Qoca, Nəriman
Həsənzadə və başqaları ilə
yaradıcılıq əlaqələrində olmuş,
onların şeirlərinə bəstələdiyi
nəğmələr haqqında həmişə qürurla
danışır.
Şəfiqə
Axundovanın yaradıcılığında görkəmli
xalq şairimiz Bəxtiyar Bahabzadənin əsərləri
xüsusi bir yer tutur. Şairin 100-ə yaxın şeirinə
bəstələdiyi mahnılardan əlavə,
Şəfiqə xanım onun pyesləri əsasında
hazırlanan tamaşalara da musiqi yazmışdır.
Şəfiqə
Axundovanın 60 illik yaradıcılıq dövründə
bəstələdiyi 600-dən artıq mahnı və
romansları ölkəmizin ən görkəmli
sənətkarları Bülbül, Şövkət
Məmmədova, Şövkət Ələkbərova,
Tükəzban İsmayılova, Rübabə Muradova, Sara
Qədimova, Fatma Mehrəliyeva, Əbülfət Əliyev,
Gülağa Məmmədov, Anatollu Qəniyev, Zeynəb
Xanlarova, Arif Babayev, İslam Rzayev, Elmira Rəhimova, Flora
Kərimova, Baba Mirzəyev, Məmmədbağır
Bağırzadə, Alim Qasımov, Zaur Rzayev, Mənsum
İbrahimov əlçatmaz bir ustalıqla ifa edərək
xalqımıza çatdırmışlar.
Əgər
dahi bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyov “Leyli
və Məcnun” muğam operası ilə Azərbaycanda və
Şərq dünyasında ilk opera sənətinin
təməlini qoymuşdursa, Şəfiqə Axundova
Şərqdə opera yazan ilk qadın bəstəkardır. O, 600-dən artıq mahnı və
romansların müəllifi olmasaydı da, yalnız “Gəlin
qayası" operası adının musiqi sənəti
tairiximizdə qalmasına kifayət edərdi.
Operanın
əsasında duran “Gəlin qayası” povestinin müəllifi
Süleyman Rəhimov kimi qüdrətli bir
yazıçının, başqa ədiblərin,
sənət adamlarının məsləhətlərinə
qulaq asan, onların xeyir-dualarını dinləyən
Şəfiqə Axundova 1971-ci ildən etibarən “Gəlin
qayası” operası üzərində işləməyə
başlayır və 1974-cü ildə operanı yazıb
başa çatdırır. O vaxtlar Bəstəkarlar
İttifaqının birinci katibi işləyən
ölməz bəstəkarımız Tofiq Quliyevin bu opera
haqqındakı təqdiredici sözləri Şəfiqə
xanımı çox sevindirdi və o, operanın
gələcək taleyi barəsində
düşünməyə başladı.
Əsər Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrına təqdim olundu.
Şəfiqə xanım xatırlayır: “Professor Azər
Rzayevin rəhbərliyi altında əsərə musiqi
baxışı təşkil olundu və mən
özümdə bir cəsarət duyaraq bütün
partiyaları özüm ifa etdim. Gülbaharın da,
Camalın da, Xanın da, Qarının da obrazlarını
Çingiz Sadıqovun müşayiəti ilə özüm
səsləndirdim”.
Dirijor R.Abdullayevin, quruluşçu rejissor
A.Kazımovun, rəssam Ə.Almaszadənin, baletmeyster
Q.Almaszadənin quruluşu əsasında bəstəkarın,
bir neçə illik gərgin əməyinin bəhrəsi
olan “Gəlin qayası” operasının ilk tamaşası
böyük uğurla, müvəffəqiyyətlə
keçdi. Firudin Mehdiyevin, Nəzakət
Məmmədovanın, Arif Babayevin, Rübabə Muradovanın,
S.İbrahimovanın, S.Hətəmovanın
yaratdığı obrazlar yüksək sənətkarlıqla
səsləndirildi və tamaşaçılar
tərəfindən sevilərək sürəkli
alqışlarla qarşılandı. Sonralar isə Lütfiyar
İmanov, Zeynəb Xanlarova, Baba Mirzəyev və
başqaları “Rast”, “Şur”, “Segah”, “Çahargah”, “Humayun”
kimi möhtəşəm Azərbaycan muğamlarından
bəhrələnən bu ölməz operada öz mahir ifaları
ilə tamaşaçıları heyran edirdilər. Böyük sənətkarımız Süleyman
Rəhimov, Əliağa Kürçaylı, Vasif
Adıgözəlov, Bəxtiyar Vahabzadə, Ramiz Mustafayev,
Tofiq Quliyev, Arif Məlikov bu sənət əsəri
haqqında yüksək fikirlər söyləyirdilər
və Şəfiqə xanımın bu operasını
böyük Üzeyir bəyin ölməz
əsərlərinin davamı kimi qiymətləndirirdilər.
Əsası
dahi Üzeyir bəy tərəfindən qoyulmuş musiqili
komediya janrı Azərbaycan musiqi mədəniyyətində
mühüm rol oynayır. Şəfiqə xanım bu janrda da öz
qələmini sınamış və nəticədə 1965-ci
ildə Novruz Gəncəlinin librettosu əsasında “Ev bizim, sirr bizim”
musiqili komedyası yaranmışdır. Əsərin Musiqili
Komediya Teatrında beş ildən artıq anşlaqla və
sürəkli alqışlarla qarşılanmasında
Əsmət obrazının ifaçısı, Azərbaycan
komediya sənətinin, ümumiyyətlə, kino və teatr
səhnəsinin misilsiz, əvəzolunmaz korifey
sənətkarı Nəsibə xanımın rolu
böyükdür. Şəfiqə xanımın söylədiklərinə
və teatr müdiriyyətinin etiraflarına görə
axır vaxtlar bu əsərin teatrın səhnəsində
oynanılmaması məhz Nəsibə xanım Zeynalovanın
“yerinin boş görünməsi” ilə
əlaqədardır.
Şəfiqə
Axundova 60 illik yaradıcılıq dövründə
müxtəlif teatr tamaşaları üçün yaddaqalan,
tamaşa çərçivəsindən çıxaraq ayrıca
bir nəğmə kimi də sevilən,
əzbərlənən və ifa olunan musiqilər
bəstələmişdir. 60-dan artıq tamaşada səslənən bu musiqilər tamaşalara xüsusi
füsunkarlıq verir, əsər ilə lirik vəhdət
yaradaraq tamaşaçıların, dinləyicilərin
zövqünü oxşayır, onların qəlbinə yol
tapır. Buna misal olaraq C.Cabbarlının “Almaz”, “Aydın”,
B.Vahabzadənin “Vicdan”, M.Altayın “Kişilər”,
Ə.Yusiflinin “Vicdan əzabı”, Ş.Qurbanovun “Sənsiz”
və bir çox başqa tamaşaların adını
çəkmək olar.
... Şəfiqə xanımın həm
çətin, həm də xoşbəxt günlərində
onun həyat amalının rəmzi, həyatı qədər
sevdiyi, onsuz bir gününü belə təsəvvür
etmədiyi, “Taleh mənim taleyimdir” dediyi ciyərparası,
oğlu Talehdir. Görkəmli pianoçu və bəstəkar Taleh
Hacıyev Şəfiqə xanımın əsərlərinin
ilk dinləyicisi olmaqla bərabər, bu əsərlərin
səhnəyə hazırlıq dövründə,
müğənnilərin hazırlaşdırılmasında
həmişə Şəfiqə xanımın yaxın
köməkçisi olmuşdur.
Talehin
özünün də bəstələdiyi mahnılar —
“Belə qəmli dayanma”, “Bəxtəvərlik
nəğməsi”, “Sənsiz yaman darıxmışam”, “Bu
sevda” və başqaları görkəmli
sənətkarımız Rübabə Muradova, Flora
Kərimova, Məmmədbağır Bağırzadə, Elmira
Rəhimova, Təranə Vəlizadə, Səkinə
İsmayılova, Könül Kərimova tərəfindən
həvəslə ifa olunur.
Görkəmli
bəstəkar Şəfiqə Axundova az-az insana nəsib olan
çətin və şərəfli bir həyat yolu
keçərək, bu yollarda büdrəmədən,
yorulmadan musiqi zirvələrinə doğru
yüksələrək, onları fəth etdi. Tərcümeyi-halı və
yaradıcılığı gənc bəstəkarlar,
musiqiçilər üçün bir örnək olan
Şəfiqə xanımın keçdiyi həyat yolları
o qədər zəngindir ki, saydığımız
nailiyyətlərin hamısının bir insana (Azərbaycan
qadınına) nəsib olmasına heyran qalmamaq olmur!
Şəfiqə
xanım öz dərin mənalı həyat və
yaradıcılığı haqqında
kövrələrək etiraf edir: “Sənətin çox
ağır, keşməkeşli yolları var. Bu qocaman yaşımda həyatın hər
bir sərt üzünü görmüşəm. Lakin
sənəti sevdiyimə görə, sənətə
vurğunluğuma görə qələmi yerə qoymadım.
Unutmadım ki, məni bütün Azərbaycan dinləyir
və dinləyəcək”.
Bəli, görkəmli
sənətkarımız Şəfiqə Axundovanı
bütün Azərbaycan dinləyir, 50 milyonluq dünya
azərbaycanlıları, dünya musiqisevərləri
dinləyir. Şairlər ona şeirlər qoşurlar,
ədiblər onun haqqında kitablar yazırlar, alimlər
öz ürək sözlərini deyirlər.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim, akademik Bəkir Nəbiyevin
Şəfiqə xanımın yaradıcılığına
verdiyi qiymət çox məntiqli və diqqətəlayiqdir:
“Şəfiqə Axundova öz mahnıları ilə Azərbaycan
incəsənətinə əbədilik daxil olmuşdur. O, eyni zamanda hələlik ilk və yeganə
Azərbaycan qadın bəstəkarıdır ki, ”Gəlin
qayası" kimi opera yazıb, böyük janrlı musiqi
əsəri ilə Azərbaycanın bədii və estetik
xəzinəsini zənginləşdirmişdir. Nəhayət,
o, yaradıcı insanlara verilmiş sənət
ömrünün uzunluğu baxımından da
rekordçudur. Bu yaşda öz yaradıcılıq
imkanlarını qoruyub saxlamaq və musiqini zənginləşdirmək,
həqiqətən də, yaradıcılıq
qəhrəmanlığı kimi
qiymətləndirilməlidir".
Xalq qəzeti.- 2008.- 16
mart.- S. 7.