Aliyə
135 yaşlı Azərbaycan
teatrı
Martın 10-da milli teatrımızın
135 yaşı tamam olur. Belə bir tarixdə
teatrımızın böyük
istedad sahiblərini, görkəmli xadimlərini,
rejissor, aktyor və aktrisalarını anmamaq mümkün deyil. Azərbaycan teatrı isə
məhz bu şəxsiyyətlərin istedad
və əzmi sayəsində cəmiyyətin
ən cazibədar bir məbədinə çevrildi.
Peşəkar teatrımızın köklərinə çevrilməli olan qədim milli oyun-tamaşa mədəniyyətimiz təbii və sadə sisteminə, ritual xarakterinə görə unikal hadisə oldu. Bu ayin-oyunlar milli təfəkkürdəki mistik və mifik məqamların obrazlı təzahür predmeti idi. "Yuğ" mərasimləri, Qodu-qodu oyunları, hoqqa və meydan tamaşaları milli özünəxaslığın əsrdən-əsrə ötürülmüş daşıyıcıları idi ki, özlərində zəngin estetika ənənələrini birləşdirir. Peşəkar Azərbaycan teatrının təvəllüdü 1873-cü ilin mart ayının 10-da M.F.Axundovun "Vəziri-xani Lənkəran" pyesinin tamaşası ilə baş tutdu. Yəni həm də peşəkar Azərbaycan teatrı XİX əsr maarifçi realizminin bir qolu kimi meydana çıxdı.
50 yaşında cavan
Yaşının bu çağında teatrın, doğrudan da, gəncliyə xas mübarizə ruhu və inadı vardı. Sözsüz ki, bu inada Avropa dəbi də təsirsiz ötüşməyib. Bu minvalla xalq oyun tamaşalarından, ritual və mərasimlərdən qaynaqlanan teatr sənəti ictimai-sosial yüklü bir məsələyə çevrilməyə başladı. Elə ictimailəşdikcə də bəzi keyfiyyətlərini itirməyə, əvəzində yeni sima qazanmağa başladı. Qazanılmış cizgilər sayəsində funksionallaşmış teatrı daima müəyyən bir missiya müşayiət edirdi. XIX əsrin sonlarında XX əsrin əvvəllərində peşəkarlığa can atan Azərbaycan teatrı maarifçi-didaktik missiyada idi. Axundovun realist komediyalarıyla bahəm, Ə.Haqverdiyevin və N.Vəzirovun bu səpkili əsərləri yaranmışdı. Sözsüz, təsadüfi deyildi ki, faciə janrı ilə yanaşı, məsəl və atalar sözləri ilə adlanan komediyalar yazıldı. Məsələn, bu kimi - "Daldan atılan daş topuğa dəyər", "Nə əkərsən, onu da biçərsən" və s.
Bu illərdə ölkədə
baş vermiş "neft bumu" Qərb mədəniyyətinin
daha çox Şərq ölkəsi olan Azərbaycana ekzotik dəb halında yol açmasına əsas səbəb oldu. Ölkənin ziyalı təbəqəsinin formalaşdırdığı
ənənələr birbaşa
olaraq bu mühitə ötürüldü. Maarifçi-realizmin publisistika kimi bir qolu da teatr idi.
Axundovun realist komediyalarından sonra Mirzə Cəlilin sürrealist meyilli hekayə, felyeton və tragikomediyaları nəinki ədəbiyyat və publisistikaya, həmçinin teatra böyük töhfə
idi və hələ indi də
bu
əsərlər ədəbiyyatımızın əvəzsiz nümunələridir. Etiraf edək ki,
əsrin
əvvəlləri üçün teatrın sosiallaşmasında Qərb dəbinin
təsiri böyük idi. Milyonçu Tağıyev tikdirdiyi teatr
binası
ilə
yanaşı,
digər bir milyonçu gözəl bir xanıma,
italiyalı
opera müğənnisi üçün əla bir Opera Teatrı tikdirdi. Hərçənd bu vaxtlar teatrlarımız aktrisa qıtlığından əziyyət çəkirdi
və adətən qadın rollarını kişilər ifa edirdi. Məsələn, yazıçı
Ümbülbanunun (Banin)
"Qafqaz günləri" əsərində bığlı Leylinin yoğun səslə ariya oxuduğunu xatırlayır ("Leyli
və Məcnun"
operası). Qeyd edək ki,
maarifçilərin teatr sənətinə böyük məhəbbəti tamaşaçıların təhqiri
ilə
də
rastlaşırdı.
Əksər yerlilər artistlərə pis münasibət bəsləyirdi.
Azərbaycan dramaturgiyasında romantizmin
dahisi Hüseyn Cavidin əsərləri teatra tamam başqa
ab-hava gətirdi. Teatrda realist aktyor
məktəbi ilə yanaşı, romantik aktyor məktəbi formalaşdı. Bu dövrdə
"Nicat", "Səfa",
"Həmiyyət" və
s. mədəni-maarif cəmiyyətlərinin
fəaliyyəti teatrlar
üçün faydalı
oldu.
Sovet hakimiyyətinin ilk illərində
teatr "maarifçilik
dövrü" ilə
qismən vidalaşdı. Hökumətin başqa strukturları artıq bu funksiyanı
yerinə yetirirdi.
1921-ci ildə
teatrlar milliləşdi. Bu illərdən etibarən teatr daha çox
ictimai-mədəni faktor
kimi maraq kəsb etməyə başladı. Və istənilən
halda o, ideoloji mexanizm kimi funksionallaşdı.
Alim Berdyayevin qənaətlərinə
görə, mədəniyyət
dəyərləri ilə
dövlət və cəmiyyət dəyərləri
arasında əbədi
konflikt mövcuddur. Həqiqətən, teatr kütləyə birbaşa təsir imkanları ilə dövlət üçün
əvəzsiz funksional
mexanizmdir.
Cəfər Cabbarlı dramaturgiyası
ilə başlayan bütöv bir sosializm realizmi mərhələsi teatra tamam başqa bir sima bağışladı. Tənqid-Təbliğ Teatrı da məhz bu illərdə
yarandı.
İctimai vəzifələr yükləməklə
teatrı sındırmaq
olar və bu baş vermişdi
(konfliktsizlik nəzəriyyəsi
sosializm realizminin böhranı idi). Artıq baş
vermişlər geridə
qalıb.
135 yaşlı yubilyar
Azərbaycan teatrının 135 yaşına
ən böyük hədiyyə teatr haqqında qanunun qəbul olunması oldu. Bu hüquqi sənədlə teatr öz fəaliyyət müstəvisini aydınlaşdırdı
və qanun hüquqi baza kimi vacib əhəmiyyət
kəsb etdi.
135 yaşında
fərəh və uğur nə hesab olunar, əlbəttə
ki, nəvə-nəticələr. Son illərin uğurları da 15-18 yaşlı teatrlarla bağlıdır.
Gənclər Teatrı,
Bakı Kamera Teatrı, Dövlət Pantomima Teatrı, Yuğ Teatrı... Hələ ki, teatrşünaslarımız
bu "dövlətdə
dəvə, övladda
nəvə" deyib onları əzizləməklə
məşğuldur.
Teatr böyük
bir prosesdir və bu proses
dayanmır. Dayanmırsa, deməli, anbaan
təzələnir. Onu hər
nə qədər tənqid və ləngimələrdə ittiham
etsək də. Hərçənd 135 yaş elə
bir yaşdır ki, hər məqamına
dönə-dönə qayıtmağa
dəyər.
Mədəniyyət.- 2008.- 13 mart.- S. 5.