Məhərrəmova T.
"Hər
tamaşa bir imtahandır"
Rafiq Əzimov,
Xalq artisti: "Əmək kitabçamda bircə ünvan var: Akademik
Milli Dram Teatrı"
Cənətin
fədakarları deyilən çox az insan var. Onlar nə
dövrün-zamanın çətinliklərinə, nə
maddi sıxıntılara, nə də digər
məhrumiyyətlərə baxmayaraq, həyatlarını
sənətə həsr edirlər. Sənət onların
şəxsi həyatının özəyinə
çevrilir. Belə olmasaydı, bu gün teatr tariximizdə
adı əbədiləşən sənətkarlardan və
teatrımızın uğurlarından qürurla
danışmazdıq. Bu insanlar "Mən sənətsiz
yaşaya bilmərəm" deyəndə onlara inanmamaq da
günah olar.
Dünən
Akademik Milli Dram Teatrında 70 illik yubileyi qeyd edilən Xalq
artisti Rafiq Əzimov da belə aktyorlardandır.
- Sizin doğum tarixiniz fevralın
4-dür. Bəs niyə yubiley tədbiri bu
qədər gecikdi?
- Mədəniyyət və turizm
naziri yubileyimin təntənəli surətdə qeyd
olunması üçün sərəncam verdi.
Mən də etiraz eləmədim. Ancaq məhərrəmlik ayı idi və havalar soyuq
keçirdi. Bir tərəfdən də
teatrda məşqlər keçirilirdi. Mən
özüm xahiş elədim ki, yubiley tədbiri teatrın 135
illik yubileyi ərəfəsində keçirilsin. "Bayram bayrama qovuşsun" - deyə
müdiriyyətdən xahiş etdim. Nazir
həmçinin göstəriş verib ki, haqqımda
Az.TV-də sənədli film çəkilsin, kitab nəşr
olunsun, məqalələr dərc edilsin.
- Yubileydə şərəfinizə
qoyulan kresloda oturacaqsınız, yoxsa iştirakçılara
qaynayıb qarışacaqsınız?
- Üç tamaşadan parça
təqdim edəcəyəm. "Vaqif"də
Vidadi, "Burla Xatun"da Dədə Qorqud,
"Rəqabət"də Səttar rolu ilə
səhnəyə çıxacağam. Düzünü
desəm, çox həyəcan keçirirəm. Mənə elə gəlir ki, tamaşada oynamaq daha
asandır.
- 10-15 il bundan
əvvəl yaratdığınız bir obraza bu gün
həyat təcrübənizdən əlavə etdiyiniz
çalarlar nədən ibarət olacaq?
- Ürəyim ağrıyır... Ələlxüsus filmlərə, televiziya
tamaşalarına baxanda. Hər bir anın
öz hökmü var. İnsanın ağlı, dünyaya
baxışı, həyata münasibəti də inkişaf
edir. Dünən elədiklərimlə
qane olsaydım, onda məndə inkişaf olmazdı. 70-ci ildə "Yeddi oğul istərəm"ə
çəkiləndə cavan idim. Elə
bilirdim ki, sənət bu dərəcədə
olmalıdır. Bu gün baxanda isə
"Bu epizodu başqa cür oynayardım" - deyirəm.
Tamaşaçını sağ olsun ki, bu gün də bizi o
filmlərə görə alqışlayır. O vaxt
doğulmayan uşaq bu gün həmin filmin qiymətini
verməyi bacarır. Sənət adamları
dünənki əsərini ona görə bəyənmir ki,
özü inkişaf edir. Ona görə
də deyirlər ki, sənətin tavanı yoxdur. O adam ki, "Mən sənətkaram və ya
aktyoram" deyir, sənət onunçün o gün də
ölür. Sənətdə zirvə yoxdur.
- Siz ötən günləriniz
haqqında danışanda ən çox hansı anları
xatırlayırsınız?
- Tağıyev Teatrında, Musiqili
Komediya Teatrında ilk qədəm qoyduğumuz illəri, dahi
sənətkarları xatırlayanda hər şey kino lenti kimi
gözlərim önündən keçir. Sonralar
bir yerdə çalışdığım
həmyaşıdlarım və məndən də cavanlar
sıramızdan gedəndə onları həmişə
ürək ağrısıyla xatırlayıram.
Səməndər Rzayevi, Şahmar Ələkbərovu, Hamlet
Xanızadəni, Həsən Turabovu, Vəfa
Fətullayevanı, Hamlet Qurbanovu, Həsən
Məmmədovu... necə sakit xatırlamaq olar? "7
oğul istərəm"dən cəmi 3 nəfər
qalmışıq. Küçəyə
çıxanda tamaşaçılardan hər biri bizi bir cürə
qarşılayır və "Özünüzü
qoruyun", "Siz bizə lazımsınız" -
deyirlər. Axı mən o
sənətkarlarla çiyin-çiyinə
çalışmışam. İndi onlar
yoxdur deyə ürəyim ağrıyır. Məndə belə biixtiyar ağlamaq
olmamışdı - Həsən Məmmədovun
ölümündə hönkür-hönkür
ağladım. O, mən və Eldəniz Zeynalov bir
yerdə oxumuşduq. İnstitutu qurtaranda da eyni
ildə bu teatra gəlmişdik. İndi
onlar həyatda yoxdur. Mən necə sakit ola
bilərəm? Həyat nə qədər
insanları əlimizdən alır. Məcbur
qalıb barışırıq. Ancaq
ümidsizliyə qapılmaq lazım deyil. O aktyorlar
çox böyük sənət əsərləri yaradıb
qoyublar ki, bəlkə də həyatda olanlar bu qədər
iş görməyiblər. Mən "Göz
həkimi"ndə Vəfa xanımı necə unuda
bilərəm? Həsən Əblucu
necə unuda bilərəm? Biz onlarla ailəvi dost
olmuşuq. Bir yerdə qastrollara getmişik.
Bulvarda bir yerdə gəzib
dərdləşmişik. Bəlkə
də başqa sənətdə olsaydıq, bu qədər
adımız çəkilməzdi, bu qədər
yaddaşlarda qalmazdıq, yurnalistlər də bizi bu
qədər narahat etməzdilər. Yaxşı
ki, bu sənətdə varıq. Bu,
yüksək sənət olduğu üçün ona
görə də heykəllər ucalır. Həsən Məmmədovun məqbərəsini
görəndə ona biixtiyar baxmaq olmazdı. Onun kino
obrazları lent kimi məzarının üstündədir. Bunlar mənim həyatımda həm sevincli
illərdir, həm də kədərli.
- Əvəzolunmaz insan
yoxdur, deyirlər. Həyatınızdan keçən o insanları
bu gün sizinçün qismən də olsa əvəz
edən varmı?
- Onlardan ən cavanı
Səməndər Rzayev idi. Biz onunla qonşu
olmuşuq. Belə istedadlar çox nadir
hallarda dünyaya gəlir. O, 3-cü kursda oxuyanda
"Hamlet"də Horatsionu oynayıb. O vaxt institutda belə
bir aktyorun peyda olması böyük sensasiya yaratdı. Və yaxud Amaliya Pənahova 3-cü kursda "Sən
həmişə mənimləsən"lə sensasiya
yaratdı. Bəli, Səməndər, Şahmar,
Həsən Məmmədov, Həsən Əbluc
əvəzolunmazdır. Onlar bunu öz
işləri ilə sübut ediblər. Bəlkə
onlardan yaxşısı yaranacaq, mən bilmirəm. Üzeyir bəy musiqi aləminə gəldikdən
sonra bəstəkarlar yarandı. Ancaq
Üzeyir bəy, Fikrət Əmirov, Qara Qarayev yaranmayıb.
Bunlar tamamilə başqa bir aləmdir. Böyük istedadlar yaranacaq, ancaq Abbas Mirzə,
Hökumə Qurbanova, Ələsgər Ələkbərov,
Mərziyə Davudova olmayacaq. Onlar öz
sözlərini deyiblər. Biz də onlara
baxaraq bu sənətə gəlmişik. Uşaqlıqdan
kinoteatrlarda tamaşalara baxaraq dram teatrına vəsiqə
almışıq. Mən uşaqikən tar
dərnəyinə, xor dərnəyinə getmişəm. Mənim uşaqlıq mühitim tamamilə
incəsənət aləminə bağlanıb.
- Düzdür, o nəsil həyatdan
gedib. Ancaq bu gün də teatrın
ağırlığını çiynində daşıyan
bir nəsil var: "Köhnə qvardiya".
- Mən tamaşaçı ilə
tez-tez ünsiyyətdə oluram. Bu
ünsiyyətdən heç vaxt qaçmıram.
Dediyiniz o sualı mənə tez-tez verib dedilər ki,
"Heyf, o köhnə artistlərdən", "Mən daha
teatra getmirəm", "İndi teatrda kim
qalıb?" və s. Mən həmin sözlərlə
heç vaxt razılaşmıram. Onlara ilk sualım da
belə olur: axırıncı dəfə nə vaxt teatrda
olmusan? Deyirlər ki, heç təzə teatrda
olmamışam. Təzə teatr
deyəndə 60-cı ildə bura köçən dram
teatrını nəzərdə tuturlar. Deməli,
60-cı ildən bu yana bu teatrda olmayanlar
var. Yenə də onlar Ələsgər Ələkbərov,
Ağasadıq Gəraybəyli dövrü ilə
yaşayırlar. Bizim müvəffəqiyyətli
tamaşalarımız çoxdur. Türkiyədə,
Başqırdıstandakı beynəlxalq festivalda çox
böyük uğurlarımız olub. Ancaq
mən çox istərdim ki, qabaqkı kimi tamaşaların
müzakirəsi keçirilsin. Teatrşünaslar,
tənqidçilər, tamaşaçılar
müzakirələrdə iştirak etsin. Qabaqlar
müzakirələrin özü bir tamaşa idi. Müzakirələrdən çox şey
öyrənirdik. İndisə gəlib
baxırlar və gedirlər. Tənqid olan
yerdə inkişaf da olar. Yoxsa
yalançı təriflər... kimə lazımdır. Mən ömür boyu o təriflərdən
qaçmışam.
- Bayaq dediniz ki, sizi "Yeddi oğul
istərəm"ə görə daha çox
tanıyırlar. Kino, yoxsa teatr taleyinizi daha
uğurlu hesab edirsiniz?
- Mənim diplomumda da ixtisasım kino
və teatr aktyoru yazılıb. Birinci
qədəmim teatra olub. 1962-cı ildə
o dövrün sənətkarları bizim tələbə
tamaşalarımıza baxır və gənc aktyorları
gözaltı edirdilər. O rəylərə
əsasən, mən, Həsən Məmmədov və
Eldəniz Quliyev bu teatra təyinat aldıq. O vaxtdan heç
yerə getməmişəm. Həsən
Məmmədov arada kinostudiyaya gedib yenidən qayıtdı.
Eldəniz Quliyev də arada getmişdi. Ancaq yenə bura qayıtdılar. Teatr mənə daha doğmadır. Çünki teatr canlıdır. Mənim
əmək kitabçamda bircə ünvan var: Akademik Milli Dram
Teatrı. Amma kino aləmi adamı daha çox
yaşadır. Teatrda lentə alınmayan
tamaşa yaddan çıxır. Yalnız
xəyallarda təəssürat qalır. Kinoda
isə nə etmisənsə qalır. Kino
aktyoru yaşadır. Teatrda isə
tamaşaçının nəfəsini duyursan. Ona
görə də adam heç birini
əlindən buraxmaq istəmir. İkisi də
aktyora doğmadır. Kino ilə necə
doğma olmayım ki, məni bu günə qədər
yaşadır. Mən bu gün necə
doğma teatrımı sevməyim ki, günaşırı
tamaşaçı nəfəsi duyuram. 50
ilə yaxındır ki, bu ünsiyyətdəyəm. Hər dəfə də səhnəyə
çıxanda "görəsən, tamaşaçı
məni necə qarşılayacaq?" - deyə
məsuliyyətlə düşünürəm. Hər tamaşa bir imtahandır. Mən
həvəssiz, könülsüz səhnəyə
çıxmıram.
- Dediniz ki, sizi küçədə
görənlər "özünüzü qoruyun" -
deyə tövsiyə edirlər. Siz necə, bunu
bacarırsınızmı? Ümumiyyətlə
bu, insanın özündənmi asılıdır?
- Özündən asılı deyil,
əlbəttə. Çünki hər an
bacardıqca üzərimdə olan yükü
götürməyə və evdəkilərə də bunu
hiss etdirməməyə çalışıram. Ancaq ən yaxın həyat yoldaşındır.
O, bunu istər-istəməz duyur. Əsas
qayğını da ondan görürəm. Mən uşaqlıq illərindən bu günə
qədər hər şeyi öz zəhmətimlə
əldə etmişəm. Sənət
aləmində heç bir arxam olmayıb. Yaşıma,
təcrübəmə görə fəxri adları da
hamıdan gec almışam. Yenə də
sağ olsunlar ki, qiymətləndirib veriblər. Bir
dəfə televiziyada haqqımda veriliş hazırlanarkən
yurnalist qız: "Xalq artisti adını alandan sonra
özünüzü necə hiss edirsiniz?" - deyə sual verəndə "çox pis"
cavabını verdim. O, maraqla "niyə?" sualını
verəndə "vallah, elə böyük
sənətkarlarla işləmişəm ki... Ağasadıq
Gəraybəyli, İsmayıl Osmanlı, Mustafa Mərdanov,
Vəlixanlı da Xalq artisti, mən də? Mən onların
elədiklərinin az miqdarını da
eləməmişəm. Məni bəziləri elə bu
teatrda " niyə özünü
alçaldırsan?" - deyə
qınadılar da. Dedim ki, vallah özümü
alçaltmıram. Təkcə Ağsadıq
Gəraybəylinin kinoda, teatrda elədiklərinin az miqdarını
eləməmişəmsə, mən bu həqiqəti
danmalıyam? Təkcə qüvvəm onda
olmalıdır ki, bu adı daşıya bilim. Vay o
gündən ki, alasan, daşıya bilməyəsən! Onda tamaşaçı nifrəti qazanırsan,
tamaşaçının gözündən
düşmürsən. Mən
çalışıb sənətimlə o zirvəyə
qalxmalıyam ki, "bu hara, o hara" deməsinlər. Əgər desəm ki, Xalq artistiyəm, hər
şeyi eləmişəm, onda heç nə oluram. Mənim
sənət aləminə baxışım belədir.
Kaspi.- 2008.- 15-17 mart.- S. 20.