Xeyriyyəçilik fəaliyyəti insanlara
məhəbbətdən, bəşəri
dəyərlərə hörmətdən
doğmalıdır
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun
və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin
deputatı Mehriban Əliyevanın AzərTAc-a müsahibəsi
Son illərdə Azərbaycanda xeyriyyəçilik institutu
intensiv şəkildə dirçəlməyə, fəal
inkişaf etməyə başlamışdır. Bu isə
xeyli dərəcədə Azərbaycanın birinci
xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban
xanım Əliyevanın çox böyük səyləri
və şəxsi təşəbbüskarlığı
sayəsində mümkün olur. Mehriban
xanımın bu sahədə çoxcəhətli və
yorulmaz fəaliyyəti yaxşı məlumdur və
təkcə ölkəmizdə deyil, onun hüdudlarından
çox-çox uzaqda da geniş ictimai əks-səda
doğurmuşdur. İki nüfuzlu beynəlxalq mükafata –
“Yüzilliyin mesenatları” Beynəlxalq Xeyriyyə Fondunun
ən yüksək mükafatı olan “Yaqut xaç”
ordeninə və geniş miqyaslı xeyriyyəçilik
fəaliyyətinə görə “Qızıl ürək”
mükafatına layiq görülməsi onun bu sahədəki
işlərinin yüksək qiymətləndirilməsini
sübut edir.
Mehriban
xanım Əliyeva xeyriyyəçilik mövzusunda, bu
sahənin indiki vəziyyəti, Azərbaycanda
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin problemləri və
inkişaf perspektivləri barədə fikirlərini
AzərTAc-la bölüşməyə lütfkarlıqla
razılıq vermişdir.
– Mehriban
xanım, söhbətimizin əvvəlində
xeyriyyəçilik fenomeni barədə Sizin fikrinizi, bu
anlayışa Sizin məhz hansı məna verdiyinizi bilmək
istərdik.
– Əvvəl
ondan başlayım ki, “xeyriyyəçilik” termini
insanların şüurunda adətən şəfqət,
başqasının halına yanma, ehtiyacı olanlara
könüllü və təmənnasız kömək
etmək kimi keyfiyyətlər və hərəkətlər
barədə assosiasiya yaradır. Bununla da, xeyriyyəçilik işlərinin
dairəsi konkret, özü də bir qayda olaraq, əhalinin
sosial baxımdan zəif təbəqələrini təmsil
edən insanlara – əlillərə, yetimlərə, qocalara
və başqalarına bu və ya digər şəkildə
kömək göstərilməsi ilə
məhdudlaşır. Bu
mənada xeyriyyəçilik anlayışının
kökləri qədim dövrlərə, təmənnasız
könüllü fəaliyyətin, əsasən,
zəiflərə və ehtiyacı olanlara kömək
göstərilməsi ilə məhdudlaşdığı
vaxtlara gedib çıxır.
Bununla bərabər, müasir anlamda xeyriyyəçilik daha
geniş məna daşıyır, cəmiyyətin rifahı
naminə hər cür təmənnasız könüllü
fəaliyyəti əhatə edir. Bu
fəaliyyət həm konkret fərdlərə və zəif
müdafiə olunan qruplara, həm də ictimai həyatın
müxtəlif sahələrinin - təhsilin, elmin,
mədəniyyətin, incəsənətin
inkişafının dəstəklənməsinə yönəldilə
bilər. Bu fəaliyyət həm fiziki, həm də
hüquqi şəxslər tərəfindən həyata
keçirilə bilər. Həmin yardımı alanlar da
həm fiziki, həm də hüquqi şəxslər ola
bilər.
Xeyriyyəçilik
fəaliyyəti müəyyən əmlakın, o
cümlədən pul vəsaitlərinin verilməsi,
müəyyən işlərin görülməsi,
xidmətlərin təqdim edilməsi formasında həyata
keçirilə bilər. Həmin fəaliyyətin nədən
ibarət olmasından və məhz kimin tərəfindən
həyata keçirilməsindən asılı olmayaraq,
əgər əvəzsiz və könüllü
şəkildə yaxşılıq edilirsə, nemətlər
yaradılırsa, bu fəaliyyətin xeyriyyəçilik hesab
edilməsi tamamilə düzgündür.
Başqa sözlə desək,
xeyriyyəçilik - insanların hər hansı
direktivlər və göstərişlər əsasında
deyil, öz qəlbinin və vicdanının səsi ilə
öz vəsaitlərini, qüvvələrini, vaxtını
və enerjisini sərf edərək gördüyü xeyirxah
işlərdir.
Mənə
belə gəlir ki, xeyriyyəçilik fəlsəfəsinin
əsası, ilk növbədə insanların yaxşılıq
etməyə çalışması, başqasının
dərdinə şərik olmaq, onun halına yanmaq, altruizm,
ehtiyacı olanlara kömək əli uzatmaq istəyi kimi insani
keyfiyyətlərin və qabiliyyətlərin fundamental
xarakterinin qəbul edilməsidir.
Mənəviyyatın
ali qanunlarına görə, xeyriyyəçilik
fəaliyyətinin əsas motivi şəxsən özün
üçün hər hansı dividendlər və ya
səmərə gözləmək deyil, məhz insanlara sevgi
və təmənnasız olaraq xeyirxah işlər görmək
arzusundan ibarət olmalıdır.
Əlbəttə,
xeyriyyəçilik fenomeninə geniş ictimai nöqteyi-nəzərdən,
cəmiyyətin öz rifahı naminə xüsusi bir
fəaliyyət kimi yanaşsaq, onun tarixən
formalaşmış, öz yeri və fəaliyyət
xüsusiyyətləri ilə fərqlənən sosial institut
olduğunu görərik.
– Sizcə,
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin ictimai
əhəmiyyəti nədədir?
– Müasir
cəmiyyətdə xeyriyyəçiliyin rolunu dərindən
dərk etmək üçün bunu əsas
götürmək lazımdır ki, o, nemətlərin və
resursların indiki anda dəstəklənməyə ən
çox ehtiyacı olan müəyyən fərdlərin,
sosial qrupların və sahələrin xeyrinə yenidən
bölüşdürülməsinin nadir mexanizmidir. Bu mexanizmin nadirliyi ondadır ki,
siyasi məqsədəuyğunluq və iqtisadi
səmərə mülahizələrinə əsaslanan
dövlət və bazar mexanizmlərindən fərqli olaraq,
nemətlərin xeyriyyəçilik formasında yenidən
bölüşdürülməsi bilavasitə
mənəvi-əxlaqi motivlərlə, ilk növbədə,
ümumbəşəri
dəyərlərlə tənzimlənir.
Belə olan
halda, xeyriyyəçilik, təbii ki, əxlaqi baxımdan
bütün cəmiyyət tərəfindən
bəyənilir, müxtəlif sosial, siyasi və iqtisadi qruplar
tərəfindən mənəvi dəstək obyektinə
çevrilir. Beləliklə,
xeyriyyəçiliyin köməyi ilə cəmiyyət
“ehmalca”, ağrısız, mən deyərdim ki, mənəvi
konsensus yolu ilə ən həssas və potensial baxımdan
münaqişəli sahələrin birində - ehtiyatların
bölüşdürülməsində və yenidən
bölüşdürülməsində fəaliyyət göstərir. Mən
xeyriyyəçiliyin xüsusi “müdrikliyini”, onun
cəmiyyət üçün əhəmiyyəti və
dəyərini məhz bunda görürəm.
Buna
görə də xeyriyyəçiliyə cəmiyyətin
sosial siyasətinə hansısa bir əlavə kimi yanaşmaq
və ona yalnız dövlətin sosial yüklərinin,
qayğılarının bir hissəsini mülki təsisatların
və özəl sektorun üzərinə qoymağa imkan
verən yardımçı vasitə kimi baxmaq tamamilə
yanlışdır. Filantropiyaya
həm nəzəriyyədə, həm də praktikada bu
cür utilitar-praqmatik münasibət onun daxili mənəvi
məzmununu cılızlaşdırar və “kommunist
iməcilikləri”nə oxşar bir farsa çevirərdi.
Üstəlik, bu məntiqlə yanaşılarsa, iqtisadiyyat
inkişaf etdikcə, dövlətin sosial proqramlar
üçün xərcləri artdıqca xeyriyyəçilik
fəaliyyəti üçün meydan daralmalıdır.
Əslində isə dünyada bunun tam əksi olan bir meyil
müşahidə olunur: dövlətin sosial sahəni
maliyyələşdirmək üçün daha geniş
imkanlara malik olduğu ölkələrdə, bir qayda olaraq,
xeyriyyəçilik fəaliyyətində iştirakın
kütləviliyi və xeyriyyəçilik
resurslarının miqyası yüksəkdir.
Konkret olaraq
bizim ölkəmiz barədə danışsaq, deməliyik ki,
müasir Azərbaycan sosial dövlətdir, onun siyasəti
vətəndaşların layiqli həyatını və
sərbəst inkişafını təmin edən şərait
yaradılmasına yönəlmişdir. Azərbaycan dövləti qəti
şəkildə bazar iqtisadiyyatının daha da inkişaf
etməsinə yönəlmiş istiqaməti saxlamaqla
yanaşı, sosial siyasətin prioritetliyini təmin
etməyə çalışır. İndi dövlət
sosial yönümlü proqramlara və layihələrə getdikcə
daha çox maliyyə vəsaitləri sərf edir. Minimum əmək haqqı ilbəil artır,
pensiyalar və müxtəlif sosial müavinətlər
müntəzəm olaraq artırılır, sosial sahə
obyektlərinin tikintisi genişlənir.
Eyni zamanda,
xalqımızın qurucu və mənəvi enerjisində olan
və məişət sahəsindən tutmuş korporativ
filantropiyaya qədər ən müxtəlif formalarda
təzahür edən xeyriyyəçiliyin çox
böyük potensialını qiymətləndirməmək
olmaz. Keçmişdə olduğu
kimi, indi də bu potensialın əsas tətbiq dairəsi
sosial, humanitar sahədir. Sevindirici haldır ki,
son illərdə bizdə sosial sahədə filantropiya durmadan
genişlənir və burada özünü müstəqil,
sanballı amil kimi getdikcə daha çox göstərir.
Əlbəttə, bu sadalananlar heç də o demək
deyildir ki, sosial problemlərin həllində dövlət
və xeyriyyəçilik institutu bir-birindən təcrid
olunmuş şəkildə fəaliyyət
göstərir. Əksinə, dövlət və filantropiyaya
cəlb edilmiş vətəndaşlar və özəl sektor
öz aralarında əlaqəli şəkildə
işləsələr, bu, daha çox səmərə
verə bilər. Bu qarşılıqlı fəaliyyət
isə yalnız bərabərhüquqlu
əməkdaşlıq formasında həyata keçirilə
bilər. Yeri gəlmişkən, çox böyük iqtisadi
potensiala, güclü vətəndaş cəmiyyətinə
və yetkin xeyriyyəçilik institutuna malik olan inkişaf
etmiş ölkələrdə məhz belə bir
mənzərə müşahidə olunur.
Xeyriyyəçiliyin
ictimai əhəmiyyətindən danışarkən
vurğulamalıyıq ki, o, cəmiyyətdə
mənəvi-psixoloji ab-havanın yaxşılaşmasına şərait
yaradır, insanlar arasında münasibətləri
humanistləşdirir, onların daha xeyirxah, səmimi və
həssas olmasına müsbət təsir göstərir. Axı, çətin məqamda
başqalarından dəstək almış insan özü
də, imkan daxilində başqalarına kömək
göstərməyə daha çox meyil edəcəkdir.
Beləliklə,
cəmiyyətimizdə “xeyirxah işlər dairəsi”,
qarşılıqlı kömək və dəstək sistemi
yaranır ki, bu da son nəticədə insanların
qarşılıqlı münasibətlərinə,
onların ovqatına və sosial əhval-ruhiyyəsinə
müsbət təsir göstərir.
– Sizcə,
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin ölkəmiz
üçün ən vacib istiqamətləri
hansılardır?
– Ümumiyyətlə,
ölkəmizdə xeyriyyəçilik üçün
fəaliyyət meydanı qeyri-məhduddur. Əlbəttə, ən
mühümü yenə də filantropiya üçün
ənənəvi istiqamət – sosial imkanları məhdud olan
əhali qruplarına, yəni aztəminatlı
vətəndaşlara, əlillərə, yetimlərə,
qaçqınlara və məcburi
köçkünlərə, təbii
fəlakətlərdən və texnogen qəzalardan
zərər çəkmiş
insanlara müxtəlif şəkildə kömək
etməkdir.
Mən bizim
çox zəngin mədəni ənənələrimizin
qorunub saxlanması, nadir tarixi və memarlıq
abidələrinin mühafizəsi, təbii mühitin
qorunması, istedadlı gənclərə dəstək,
bədən tərbiyəsi və idmanın inkişafına kömək
məsələlərini də xeyriyyəçilik
fəaliyyətinin üstün istiqamətlərinə aid
edərdim. Bu istiqamətlərə
çoxsaylı əlavələr etmək olar, lakin mən
aşağıdakı məqama diqqəti cəlb etmək
istərdim.
Xeyriyyəçilik kimi nəcib sahədə
işləyən və ya işləməyə
hazırlaşan hər kəs öz meyillərini,
maraqlarını, üstün saydığı dəyərləri
və imkanlarını nəzərə almaqla, işinin
istiqamətini seçə bilər. Bununla bərabər, hesab
edirəm ki, xeyriyyəçi öz fəaliyyət
istiqamətini seçərkən, bunu ictimai tələbata
uyğunlaşdırmalı və öz qüvvələrini
ən kəskin, ümdə problemlər üzərində
cəmləşdirməyi bacarmalıdır. Birinci
dərəcəli problemlər isə ölkəmizin
müxtəlif yaşayış
məntəqələrində və rayonlarda çox vaxt
müxtəlif olur. Bəzi yerlərdə bu problemlər
əhalinin içməli su ilə təmin olunması,
digərlərində ekologiya, bir başqalarında
məktəb binasının olmaması və ya pis
vəziyyətdə olması ilə bağlıdır.
Elə rayonlar var ki, orada kitabxanalara, gənclər
klublarına, kompyuter siniflərinə, tibb
müəssisələrinə ehtiyac duyulur.
Xeyriyyəçilik resurslarının səmərəli
və məqsədyönlü şəkildə, bu və ya
digər yerli problemlərin kəskinliyi və
aktuallığı nəzərə alınmaqla
bölüşdürülməsi son dərəcə vacib
və arzu ediləndir.
– Sizin
fikrinizcə, Azərbaycanda xeyriyyəçilik sahəsinin
inkişafı üçün əsas çətinliklər
və maneələr nədən ibarətdir?
– Mən hesab
edirəm ki, bu gün ölkəmizdə xeyriyyəçilik
sektorunun inkişafı üçün bir neçə ciddi
maneə vardır.
Əvvələn, ictimai
şüurda belə bir təsəvvür kök
salmışdır ki, bütün sosial problemlər yalnız
dövlət tərəfindən həll edilməlidir. Bu stereotipin
tam obyektiv əsası var. Axı sovet
dövründə vətəndaşların müstəqil,
qeyri-formal təşəbbüsləri nəinki təşviq
edilmir, bu cür təşəbbüslər olmadan isə,
yetərli xeyriyyəçilik fəaliyyətini
təsəvvür etmək mümkün deyil, – hətta ciddi
ideoloji çərçivələrlə məhdudlaşdırılırdı. Nəticədə sosial
ətalət, cəmiyyətin işlərinə laqeydlik,
ictimai rifaha xidmət məsələlərində təşəbbüskarlığın
olmaması, sıravi insanların cəmiyyətin
vəziyyətinə görə öz məsuliyyətini
dərk etməməsi adi hala çevrilmişdi.
Bununla
bərabər, indiki dövrdə ölkəmizdə
vətəndaş cəmiyyətinə xas olan bəzi
inkişaf çətinliklərini də görməmək
olmaz. Mən bəzən bu məsələnin
ifrat siyasiləşdirilməsini və
merkantilləşdirilməsini nəzərdə tuturam.
Belə hallar xeyriyyəçilik potensialının
reallaşdırılması imkanlarını xeyli
məhdudlaşdırır.
Onu da
vurğulamaq istərdim ki, bizim biznes strukturlarının
korporativ sosial məsuliyyəti lazımi səviyyədə
deyil, onlar çox vaxt öz fəaliyyətlərinin sosial
və ekoloji nəticələrini nəzərə almır,
sosial sahədə həllini gözləyən
problemlərə lazımınca diqqət yetirmirlər.
Xeyriyyəçilik
fəaliyyətinin hərtərəfli işlənmiş
normativ hüquqi bazasının, müxtəlif
səviyyəli dövlət strukturları, özəl sektor
və vətəndaş cəmiyyəti arasında
xeyriyyəçilik məsələləri üzrə
qarşılıqlı tərəfdaşlığın
tənzimlənmiş mexanizminin olmaması kimi məqamlar da
öz təsirini göstərir.
Nəhayət,
ictimai əxlaqa xas olan bəzi naqisliklər –
şəxsiyyətlərarası etimadın, insanların
bir-birinin kədərinə şərik olması və
təmənnasızlıq kimi keyfiyyətlərin
qıtlığı onların öz vəsaitlərini,
qüvvələrini və vaxtını
başqalarının naminə, bütövlükdə
cəmiyyətin naminə qurban verməyə
könüllü hazır olması ruhunun tam üzə
çıxmasına mane olur.
Təəssüflə
deməliyəm ki, bütövlükdə
xeyriyyəçilik, könüllülük bizdə
hələ sözün həqiqi mənasında
kütləvi hal almamışdır.
– Axı
xeyriyyəçilik, ehtiyacı olanlara kömək
etməyə hazır olmaq keyfiyyətləri xalqımıza
əsrlər boyu xas olmuşdur. Hacı Zeynalabdin
Tağıyev, Musa Nağıyev və bir sıra başqa
şəxslərin adları isə Azərbaycanda
filantropiyanın tarixinə qızıl hərflərlə
yazılmışdır...
– Elədir,
heç şübhəsiz, xalqımızın humanizmə
və insansevərliyə əsaslanan zəngin və qədim
xeyriyyəçilik ənənələri vardır. Xeyriyyəçiliyin, çox ehtimal ki,
zərdüştilik dövrünə gedib çıxan
təzahürləri əsrlər boyu müqəddəs
sayılaraq, ehtiram bəslənən bir mənəvi-əxlaqi
kodekslə bağlıdır: “xoş söz, xoş
niyyət, xeyirxah əməl”. Hələ dahi Nizami deyirdi ki,
nə vermisənsə, o, sənindir. Bu mövzuya həsr
edilmiş nə qədər atalar sözləri,
zərb-məsəllər var!
Şəfqət,
başqasının halına yanmaq, xeyirxah işlər
görməyə çalışmaq, qonaqpərvərlik
və səxavət kimi keyfiyyətlər həmişə
Azərbaycan xalqının ən mühüm həyati
dəyərləri olmuşdur və indi də belədir. İslamın da, digər dünya dinlərinin
də təbliğ etdiyi ən mühüm
fəzilətlərdən biri məhz bu mənəvi
prinsiplərdir.
XIX əsrin
axırları - XX əsrin əvvəllərində bu
tarixi-mədəni və mənəvi təməl
üzərində Azərbaycanda filantropiyanın bir
növü olan mesenatlıq geniş vüsət almağa
başlamışdı. Sizin adlarını çəkdiyiniz insanlar
sırasına Azərbaycanın bir sıra başqa
mesenatlarını da
əlavə etmək olar. Olduqca qənaətcil sahibkarlar kimi
tanınmış bu insanlar cəmiyyətin rifahı
naminə - maarif və təhsilə, mədəniyyət
və incəsənətin inkişafına, mülki tikinti
işlərinə külli məbləğdə vəsait
sərf etmişlər. Gövhər xanım Qacar,
Həmidə xanım Cavanşir, Nigar xanım
Şıxlinskaya və başqalarının yaratdığı
çoxsaylı qadın xeyriyyə cəmiyyətləri
çox böyük işlər görmüşdür.
Amma çox
təəssüf ki, sovet dövründə
xalqımızın xeyriyyəçilik
ənənələri əslində itib getmişdi. Məlum ideoloji və sosial-siyasi
səbəblər üzündən həqiqi
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin əhatə dairəsi
son dərəcə məhdudlaşdırılmış,
praktik olaraq, yalnız məişətdə kömək
formasında qalmışdı.
İndi biz
müasir Azərbaycanda ictimai həyatın xüsusi bir sektoru
olan xeyriyyəçilik institutunu yenidən
formalaşdırıb inkişaf etdirməklə, təbii ki,
müasir dövrün reallıqları və
tələbatı nəzərə alınmaqla, nəinki
gözəl ənənələrimizi dirçəldir və
inkişaf etdirir, həm də sosial və mənəvi
tərəqqi üçün səmərəli vasitə
yaradırıq.
– Sizcə,
ölkəmizdə xeyriyyəçilik institutunu yenidən
dirçəltmək üçün nə etmək
lazımdır?
– Bu
sahədə qurucu, yaradıcı işlər
üçün fəaliyyət meydanı hüdudsuzdur. Əsas məsələ fəal,
məqsədyönlü və sistemli şəkildə
işləməkdir.
Mənə
elə gəlir ki, bundan ötrü Azərbaycanda
xeyriyyəçiliyin inkişafının milli
konsepsiyasını işləyib hazırlamaq lazımdır. Bu sənəddə sosial siyasətin bir
vasitəsi kimi xeyriyyəçilik sisteminin qurulmasının
əsas istiqamətləri öz ifadəsini tapmalıdır.
Həmin siyasətin iştirakçıları isə
cəmiyyətin hər üç sektorudur - dövlət,
biznes və qeyri-kommersiya sektoru. Konsepsiyada xeyriyyəçilik
fəaliyyətinin həyata keçirilməsində
qarşıya çıxan əsas problemlər və
onların həlli yolları təsbit olunmalı, icra
hakimiyyəti, yerli özünüidarə orqanlarının
və ictimai təsisatların qarşılıqlı
tərəfdaşlıq əlaqələri
yaradılmasının mexanizmləri göstərilməlidir.
Mənim fikrimcə, bu da çox vacibdir ki, həmin konsepsiya
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin bütün əsas
aspektlərinin – normativ hüquqi, təşkilati, kadr, infrastruktur,
informasiya və başqa məsələlərin
harmonikləşdirilməsinə yönəlmiş olsun.
Təbii ki, bu ciddi işin öhdəsindən yalnız
bütöv bir kollektiv halında cəmləşmiş
mütəxəssislər, alimlər və praktik
işçilər gələ bilər.
Bundan
əlavə, xeyriyyəçilik sahəsində mövcud
vəziyyəti və meyilləri izləməyə imkan
verən xüsusi tədqiqatlar aparılmalı, vaxtında
müvafiq təshihlər olunmalıdır.
Praktik
işə gəldikdə isə, konkret xeyriyyə
tədbirləri, müvafiq proqramlar və layihələr
nə qədər faydalı, gərəkli və geniş
əhatəli olsa da, təkcə onların həyata
keçirilməsi ilə kifayətlənmək düzgün
olmazdı. Mən əminəm ki,
davamlı xeyriyyəçilik sektorunun yaradılması
üçün xeyriyyəçiliyə və
könüllülüyə stimul yaradan ictimai şəraitin
formalaşdırılmasına xeyli qüvvə sərf
edilməlidir.
Məsələn,
xeyriyyəçilik fəaliyyətinin müfəssəl
normativ-hüquqi bazasının işlənib
hazırlanmasına ehtiyac yaranmışdır. Bu sahədə qanunvericilik, o
cümlədən vergi qanunvericiliyi, bir tərəfdən,
xeyriyyəçilik resurslarının artırılmasına
hərtərəfli stimul yaratmalı, digər tərəfdən
isə, mümkün sui-istifadə hallarına imkan
verməməlidir.
Xeyriyyəçilik üçün əlverişli
şərait yaradılması istiqamətində
görülməli işlər hələ çoxdur. Lakin
mən fürsətdən istifadə edərək, diqqəti
əsas məsələyə yönəltmək istərdim.
Biz bu
məqsədə yalnız o halda çata bilərik ki,
xeyriyyəçilik ideyaları, bir-birimizə xeyirxah,
həssas münasibət cəmiyyətimizin şüurunda
dərin və möhkəm kök salsın və
nəhayət, hamı aydın başa düşsün ki,
hər kəs başqaları üçün, ümumi rifah
naminə xeyirxah işlər görəndə, bunu
özünün və yaxın adamlarının naminə
etmiş olur. Ona görə də bu
istiqamətdə geniş və səmərəli
maarifçilik və təbliğat işlərinin
görülməsi çox vacibdir.
Cəmiyyətdə
xeyriyyəçiliyin və könüllülüyün,
necə deyərlər, müsbət imicinin yaradılması
üçün kütləvi informasiya vasitələrinin
də böyük imkanları vardır. Lakin təəssüf ki, bizim mətbu və
elektron KİV-lər, xüsusilə yerli səviyyədə
filantropiya məsələlərini hələlik az
işıqlandırır, az müzakirə edirlər,
xeyriyyəçilik mövzusuna həsr olunmuş maraqlı
məxsusi nəşrlər, proqramlar və verilişlər
yox dərəcəsindədir.
Lakin əgər biz öz uşaqlarımıza
və gənclərə xeyriyyəçilik fəaliyyəti
“zövqü” aşılaya bilsək, onları xeyirxahlıq,
həssaslıq, cəmiyyətin rifahına
təmənnasız xidmət etməyə hazırlıq
ruhunda tərbiyə edə bilsək, filantropiyanın
möhkəm mənəvi-mədəni təməlinin
formalaşmasında daha böyük səmərə
əldə edərik. Buna isə, ilk növbədə,
böyüməkdə olan nəsli praktik
xeyriyyəçiliyə və könüllü
ictimai-faydalı işlərə geniş cəlb etmək yolu
ilə nail olmaq mümkündür. Bu
işdə ailə və məktəb tərbiyəsinin
düzgün qurulması son dərəcə böyük rol
oynayır. Ümumiyyətlə, xeyriyyəçilik gərgin
və məsuliyyətli əmək deməkdir və ona
uşaq yaşlarından öyrəşmək
lazımdır.
– Bütün
bu işlərdə filantropiya sahəsində beynəlxalq
təcrübədən istifadə edilə bilərmi?
– Şübhəsiz.
Biz Avropa və
dünya birliyinə inamla və fəal inteqrasiya
edərkən, tərəqqi yolu ilə
irəliləyərkən, ölkəmizin beynəlxalq
nüfuzunu möhkəmləndirərkən, təbii ki,
müasir meyillərdən və yeni dövrün
tələblərindən kənarda qala bilmərik.
Hazırda
dünyada könüllü filantropiya sahəsində çox
zəngin təcrübə toplanmışdır. Biz bu təcrübəni diqqətlə
öyrənməli, təhlil etməli və milli
xüsusiyyətlərimiz, milli reallığımız
nəzərə alınmaqla bizim üçün
həqiqətən münasib olandan istifadə etməliyik.
Məsələn,
korporativ filantropiyanın iqtisadi və mənəvi baxımdan
stimullaşdırılmasının başqa
ölkələrdə mövcud olan müxtəlif forma və
üsulları, cəmiyyətin əsas sektorları
arasında xeyriyyəçilik sahəsində sosial
tərəfdaşlıq münasibətləri qurulmasının
yolları bizdən ötrü çox maraqlı ola bilər.
Tanınmış
beynəlxalq və xarici xeyriyyə
təşkilatlarının və müvafiq fondların
fəaliyyət təcrübəsindən, eləcə də
müxtəlif ölkələrdə yerli birliklər
səviyyəsində sabit və səmərəli
xeyriyyəçilik sisteminin tənzimlənməsi
təcrübəsindən çox faydalı cəhətlər əxz etmək olar.
Nəhayət, bizim kütləvi informasiya vasitələri
də xarici ölkələrin KİV-lərinin
xeyriyyəçilik fəaliyyətini
işıqlandırması və bu işə informasiya
dəstəyi sahəsində zəngin
təcrübəsindən bəhrələnə bilər.
– Siz
ölkəmizdə xeyriyyəçiliyin inkişaf
perspektivlərini necə təsəvvür edirsiniz?
– Mənim
fikrimcə, bu sahənin inkişaf perspektivləri, ilk
növbədə, ölkənin gələcək iqtisadi
inkişafı ilə, Azərbaycanda sosio mədəni
modernləşmə, vətəndaş cəmiyyətinin
möhkəmlənməsi və yəqin ki,
cəmiyyətimizin mənəvi tərəqqisi ilə
bağlıdır. Bütün bu
amillər bir-birilə bağlıdır və bütövlükdə
xeyriyyəçilik sahəsində əsaslı
dəyişikliklər tələb edən və eyni zamanda,
bunun üçün zəruri imkanlar yaradan prinsipcə yeni
mühit formalaşdırır.
Şübhə
yoxdur ki, iqtisadiyyat inkişaf etdikcə,
vətəndaşlarımızın maddi rifahı
yüksəldikcə, əhalinin sosial müdafiəsi və
dəstəklənməsi tədbirləri
gücləndikcə, xeyriyyəçiliyin strukturunda
əhalinin imkansız təbəqələrinə,
qruplarına və kateqoriyalarına birbaşa maddi
yardımın xüsusi çəkisinin azalması
labüddür. Buna
müvafiq olaraq, xeyriyyəçilik resursları getdikcə
daha artıq dərəcədə başqa ictimai ehtiyaclara,
məsələn mədəniyyətin, elmin və
təhsilin, ictimai səhiyyənin, idmanın inkişafına,
təbii mühitin qorunmasına və
yaxşılaşdırılmasına, digər oxşar
sahələrə
yönəldiləcəkdir. Bu baxımdan bizi təxminən,
artıq iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş
ölkələrdə baş vermiş proseslərə
bənzər proseslər gözləyir.
Xeyriyyəçilik fəaliyyətinin motivasiya
əsaslarında da ciddi irəliləyiş labüddür. Azərbaycan cəmiyyətinin sosiomədəni
transformasiyası ona gətirib çıxaracaqdır ki, xeyriyyəçilər
öz fəaliyyətlərində “ənənəvi”
cəmiyyət üçün daha çox səciyyəvi
olan adət və ənənələri deyil,
səmərəlilik, praqmatizm, ictimai faydalılıq
mülahizələrini və özlərinin
üstünlük verdikləri məqamları rəhbər
tutacaqlar.
Mən
xeyriyyəçilik sektorunun köhnə filantropiyaya xas olan
paternalizm ruhundan azad olunması və onun
mütəşəkkil, ölkə miqyasında konsolidasiya
edilmiş, öz standartları, infrastrukturu və
texnologiyaları olan müasir “sənayeyə”
çevrilməsi perspektivini də sosiomədəni
modernləşmə ilə əlaqələndirirəm.
–Siz vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasını və mənəvi
sahədə tərəqqini də vurğuladınız...
– Elədir,
təşkilati və institusional baxımdan
xeyriyyəçiliyin perspektivləri barədə
danışmalı olsaq, bu prosesdə vətəndaş
cəmiyyətinin təşəkkülü və
möhkəmlənməsinin çox mühüm rol
oynamasını görməmək olmaz. Axı, əslində, vətəndaş
cəmiyyəti adlandırdığımız cəmiyyət
iqtisadi və siyasi sahə olmaqla yanaşı, həm də
ictimai həyatın və sosial fəallığın
xüsusi bir sahəsidir ki, onun da əsas prinsipi azad
vətəndaşların özlərinin maraqları və ya
ictimai maraqlar naminə müxtəlif təşkilatlar və assosiasiyalar
şəklində könüllü birləşməsidir.
Ona görə də bu şəkildə başa
düşülən vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı yerli, regional və milli
səviyyələrdə ictimai xeyriyyə təşkilatlarının
yaranması və fəaliyyəti üçün
əlverişli şəraitin formalaşmasına kömək
edir.
Bununla da,
fərdi və korporativ filantropiya ilə yanaşı,
xeyriyyəçilik sisteminin bir sosial institut kimi iş
mexanizmində xüsusi imkanları və məxsusi yeri olan
mütəşəkkil vətəndaş
xeyriyyəçilik sektoru formalaşır və o,
perspektivdə daha da möhkəmlənəcəkdir.
Bu baxımdan mən
əminəm ki, dövlətimizin
başçısının qeyri-hökumət
təşkilatlarına dövlət dəstəyi
konsepsiyasının təsdiq edilməsi haqqında
sərəncamı vətəndaş cəmiyyətinin xeyriyyəçilik
sektorunun inkişafına güclü təkan
verəcəkdir. Bu konsepsiyanın həyata keçirilməsi ictimai
təşkilatlarla rəsmi strukturlar arasında
münasibətlərin səmərəli sistemini
tənzimləməyə kömək edəcək,
vətəndaş cəmiyyəti təşkilatlarının
filantropiya sahəsində imkanlarını xeyli
genişləndirəcəkdir.
Mənəvi
tərəqqi məsələsinə gəldikdə isə,
yuxarıda xatırlatdığım mənəvi
naqisliklər bir çox cəhətdən adamlarda
insansevərlik, şəfqət, qarşılıqlı
etimad və insanın ləyaqətinə hörmət
keyfiyyətlərinin formalaşmasına əsla kömək
etməmiş yaxın tarixi dövrün
əks-sədasıdır. Mən qəti əminəm ki, biz həmin
dövrdən uzaqlaşdıqca, cəmiyyətin
demokratikləşməsi və humanistləşməsi yolu
ilə irəlilədikcə, ölkəmizdə
xeyriyyəçiliyin tərəqqisi yolundakı
mənəvi-əxlaqi maneələr tədricən aradan
qalxacaqdır.
– Sizə
elə gəlmirmi ki, xeyriyyəçilik institutunun
inkişafı cəmiyyətdə yeni əxlaqi problemlərin
yaranması təhlükəsi ilə nəticələnə
bilər, məsələn, perspektivdə
ələbaxımlıq əhval-ruhiyyəsinin
genişlənməsinə səbəb olar? Axı, belə deyirlər ki,
xeyriyyəçilik bəzilərinə fayda verir,
digərlərini isə tamaha salır...
–Sizin narahatlığınızın səbəbini
tamamilə başa düşürəm. Düzdür,
sizin dediyiniz vəziyyət nəzəri cəhətdən
mümkündür. Üstəlik, xeyriyyəçilik
sisteminin yüksək dərəcədə inkişaf etdiyi və
qərarlaşdığı bəzi ölkələrin
təcrübəsinə əsasən, gələcəkdə
bizdə də öz həyati problemlərini
müstəqil şəkildə həll etmək
istəməyən və yalnız
xeyriyyəçilərdən kömək
gözləməklə yaşayan insanlar təbəqəsinin
yaranacağını proqnozlaşdırmaq olardı.
Lakin mən
elə güman etmirəm ki, bu, perspektivdə ciddi ictimai
problemə çevrilə bilər. Ona görə ki, məsələn,
əvvəllər mövcud olan, kütləvi miqyasda
ələbaxımlıq psixologiyasının yaranmasına
səbəb olan sosial təminat sistemindən fərqli olaraq,
xeyriyyəçilik institutu öz təbiətinə və
təyinatına görə mənfi mənada
bərabərçiliyə
yabançıdır, o, çevik və seçmə
üsulla işləyir.
Buna
görə də gələcəkdə hətta
ayrı-ayrı ələbaxımlıq psixologiyası
fəsadları yarana biləcəyi halda belə, onlar çox
güman ki, xeyriyyəçilik sektorunun fəaliyyətində
müvəqqəti nöqsanların nəticəsi olacaq
və kütləvi xarakter almayacaqdır. İstənilən halda, filantropiyanın çoxcəhətli ictimai
səmərəsi onun dolayı yolla mümkün olan
bütün mənfi təsirlərindən xeyli üstün
olacaqdır.
Bununla
bərabər, hesab edirəm ki, artıq indi, bizim
cəmiyyətdə müasir xeyriyyəçilik institutunun
təməli qoyulduğu bir vaxtda elə etməliyik ki,
filantropiya ehtiyacı olan insanların öz problemlərini
müstəqil həll etmələri üçün imkan
və şərait yaradılmasına, onların həyati
nemətlərlə qorunmaq üçün
vəsaitlərlə təmin edilməsinə maksimum
dərəcədə istiqamətləndirilsin. Konfusinin bir müdrik kəlamı var:
balığı paylamaqdansa, onu necə tutmağı
öyrətmək yaxşıdır. Biz bu müdrik
məsləhətə nə qədər çox riayət
etsək, filantropiyanın müsbət sosial və mənəvi-psixoloji
səmərəsi bir o qədər sanballı olacaqdır.
Digər
tərəfdən, bəzi hallarda xeyriyyəçilik
fəaliyyətinə onu həyata keçirənlərin
mənəvi baxımdan mənfi hərəkətləri
kölgə sala bilər. Filantropiyanın varlanma mənbəyinə
çevrilməsi şəfqət və mərhəmət
hisslərindən sui-istifadə etməkdən heç də
az mənəviyyatsızlıq deyildir.
Ümumiyyətlə, deməliyəm ki, xeyriyyəçilik
insani münasibətlərin son dərəcə incə,
nəzakətli və həssas sahəsidir və fəaliyyətin bütün
iştirakçılarından - xeyriyyəçilərin
özlərindən, bu fəaliyyətdən
bəhrələnənlərdən və
vasitəçilərdən ümumbəşəri əxlaq,
etika və nəzakət normalarına dönmədən
riayət olunmasını tələb edir.
– Mehriban
xanım, bu qədər məzmunlu müsahibəyə
görə çox sağ olun. Bizə
elə gəlir ki, bugünkü söhbətimizdə
ölkəmizdə xeyriyyəçilik institutunun
inkişafı ilə bağlı ən mühüm strateji
məsələlərə toxunduq. Maraqlı
söhbətimizin sonunda Siz xeyriyyəçiliklə
məşğul olanlara və ya məşğul olmağa
hazırlaşanlara nə arzu edərdiniz?
- Mən bu
insanlara onların xeyirxah təşəbbüslərində
uğur diləmək istəyirəm. Qoy onlar daha cəsarətli və inadkar olsunlar,
çətinliklərdən qorxmasınlar və
qazanılmış uğurlarla arxayınlaşmasınlar.
Yadda saxlasınlar ki, “xeyriyyəçilik” sözünün
arxasında müəyyən səbəblərə
görə, müxtəlif hallar üzündən həyatda
çətin vəziyyətə düşmüş
canlı insanların problemləri dayanır.
Öz
fəaliyyətsizliyinə vaxt və vəsait
çatışmazlığı ilə haqq qazandırmaq
lazım deyil. Bəzən sizin adi
insani diqqətiniz və iştirakınız şəxsi
ianəyə, şəxsi töhfəyə çevrilə
bilər. Sizin xeyirxah əməlləriniz hökmən bizim
həyatımızda yaxşılığın
“sayının” artmasına gətirib çıxaracaqdır.
Xeyriyyəçilik
fəaliyyətində iştirak məsələsi insanın
rütbəsindən, dərəcəsindən,
vəzifəsindən, maddi vəziyyətindən asılı
olmamalıdır. İnsan
öz xeyirxah niyyətlərini, istəklərini, imkanlarını
və qabiliyyətlərini tətbiq etmək sahəsini
həmişə tapa bilər.
Xalq qəzeti.- 2008.- 20 mart.- S. 3.