Sümərinli C.
Məzahir
Məmmədov: “Regionlardakı sənətkarlar
kölgədə qalıblar”
60 yaşını qeyd
edən tarzən hökumətin bölgələrdə
muğamın inkişafı üçün konsepsiya
hazırlamasını zəruri sayır
10 may Azərbaycanın
bütün bölgələrində sabiq prezident Heydər
Əliyevin 85 illik yubileyinin qeyd olunması ilə yadda
qaldı. Salyan rayonunda isə bu hadisəyə daha bir
əlamətdar tarix əlavə olundu. Məhz mayın 10-da
uzun illərdir Salyan incəsənətində öz
sözünü demiş Məzahir Məmmədovun 60
yaşı tamam oldu. Tarzən Məzahir Məmmədov
Muğan zonasında öz sözünü demiş
sənətkarlardan hesab olunur. "1958-ci ildən bəri
tarı əlimdən yerə qoymuram. Bu gün mənim 60
yaşım, sənətimin 50 yaşı tamam olur" deyir
Məzahir müəllim.
Məzahir Məmmədov 1948-ci ildə Salyan
şəhərində musiqiçi ailəsində anadan olub.
Atası, mahir zurna ifaçısı Mənəf
Məmmədov məşhur "Cəngi"
ansamblının yaradıcısı olub və uzun illər
ona rəhbərlik edib. Bundan başqa, ailənin, demək olar,
bütün üzvləri - 8 qardaşın hər biri musiqi
ilə məşğul olub. SSRİ dövründə bu
qardaşlar keçmiş ittifaqın bir çox
şəhərlərində, xarici ölkələrdə
müntəzəm qastrollarda olublar. Sonradan tale onların
bəzilərini bu sənətdən ayırsa da, Məzahir,
İbrahim və Heydər Məmmədovlar bu gün rayon
incəsənətinin inkişafında öz sözlərini
deməkdə davam edirlər. Sonuncusu bu gün
"Cəngi" ansamblına rəhbərlik edərək
atasının - rəhmətlik Mənəf kişinin yolunu
davam etdirir.
Məzahir Məmmədov 10 yaşından etibarən tarla
maraqlanıb. Sonradan muğama olan həvəsi onu bu
istiqamətdə daha da irəliyə getməyə sövq
edib. Artıq 12 yaşı olanda yaxınları onun ifasına
qulaq asmaqdan yorulmurdular.
Məzahir müəllim 1975-2006-cı illərdə
rayondakı "Gənclik" xalq çalğı
alətləri ansamblına rəhbərlik edib. SSRİ
dövründə Xalq Nailiyyətləri Sərgisində
iştirak edib və bu mötəbər sərginin diplomuna layiq
görülüb. Rəhbərlik etdiyi dövrdə
"Gənclik" ansamblının ifa etdiyi 10 musiqi
yazısı Rusiyanın qızıl fonduna daxil edilib. SSRİ
Mədəniyyət Nazirliyinin fəxri fərmanına layiq
görülüb. Azərbaycanın müstəqilliyi
dövründə Mədəniyyət Nazirliyi
tərəfindən dəfələrlə diplomlarla təltif
olunub, təşəkkürlər alıb.
Yaradıcılığı dövründə Rusiya,
İspaniya, Yuqoslaviya, Ukrayna, Baltikyanı ölkələr, İran,
Orta Asiya ölkələrində və s.
dövlətlərdə qastrollarda olub. Hazırda Salyan
şəhərindəki Qulu Əsgərov adına
İncəsənət Məktəbinin tar müəllimidir.
- Ənənəvi sualdan başlayaq. Sizin tara maraq
göstərməyinizə nə səbəb oldu?
Musiqiçi ailəsində doğulmağınız?
- Musiqiçi ailəsində doğulmağımın
musiqiçi olmağıma təsiri, sözsüz,
böyükdür. Eyni zamanda, o dövrlərdə
yaşayıb fəaliyyət göstərmiş Əhsən
Dadaşov, Həbib Bayramov, Bəhram Mansurov və digər
ustad tarzənlərin ifasi məni bu yolu seçməyə
sövq etdi və necə deyərlər, mən tara vuruldum.
Orta məktəbin üçüncü sinfindən
başlayaraq bu yolu seçdim. 60-cı illərdə, Asəf
Zeynallı adına musiqi texnikumunda təhsil alan zaman Bəhram
Mansurovdan, Əhməd Bakıxanovdan tar sənətinin bir
çox sirlərini öyrəndim. Düzdür, o zaman
müəyyən səbəblərdən təhsilimi başa
vura bilmədim. Amma bu o demək deyildi ki mən tardan
ayrıldım. Salyana qayıdıb musiqi məktəbində
çalışdım. Məhz 20 ildən sonra - 1988-93-cü
illərdə Soltan Hacıbəyov adına Sumqayıt musiqi
texnikumunda təhsil aldım. Beləliklə, 1958-ci ildən etibarən
tar sənəti ilə məşğulam.
- Artıq 50 ildən artıqdır tar sənəti ilə
məşğulsunuz. Sizin üçün tar nə
deməkdir?
- Tar mənim həyatımdır. Əslində, bütün
ömrümü bu alətə bağlamışam.
Əslində, tarın mənim üçün çox
fərqli fəlsəfəsi var. Hesab edirəm ki, tar
təkcə mənim üçün deyil,
ümumiyyətlə, cəmiyyət üçün çox
faydalı bir sənətdir. Bir qədər qəribə görünsə
də, deməliyəm ki, tar insanları,
bütünlükdə cəmiyyəti tərbiyə edir,
maarifləndirir və onları düzgün yola
istiqamətləndirir. O səbəbdən bu aləti ifa
edən hər bir insan çox böyük məsuliyyət
daşıyır. Çünki onun cəmiyyətin
maarifləndirilməsində birbaşa əməyi var.
Tar onu ifa edənlərin psixologiyasını da açır.
Hər bir sənətkarın ifasından onun hansı
xasiyyətdə olduğunu aşkar etmək olar. Tarı
yüksək səviyyədə ifa edən insan ağır,
zəkalı və düşüncəli olmalıdır. Tar
onu ifa edən şəxsin, onu dinləyən insanların,
ümumilikdə cəmiyyətin simasını
göstərir.
- Belə olduqda bu gün Azərbaycanda tar sənəti
hansı mövqeni tutur? Son vaxtlar insanların bayağı
musiqiyə həvəsi artdığı bir dövrdə
qədim xalq sənətinə cəmiyyətin
münasibəti necədir?
- Bunu dəqiq demək mənim üçün çox
çətindir. Amma bayağı musiqiyə meyl
edənlərin sayı artsa da, gözəl tar ifa
edənlərin sayı azalmır. Xüsusilə
gəncləri qeyd etmək istəyirəm: bu sırada Elçin
Həşimov, Əliağa və başqaları istedadlı
tarzənlərdir. Bununla yanaşı, gözəl muğam
ifaçılarımız, xanəndələrimiz də
yetişir. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda son
iki-üç il ərzində xalq çalğı
alətlərinin inkişafı, muğamın təbliği
istiqamətində diqqətçəkən
irəliləyişlər hiss olunur. Bu istiqamətdə
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın fəaliyyətini xüsusi qeyd etmək
istəyirəm. Məhz onun fəaliyyəti
nəticəsində bədnam qonşumuzun
muğamımızı
özününküləşdirmə prosesi iflasa
uğradı. Məhz bu gün muğam Azərbaycan
xanəndəsinin ifasında daha cəlbedici, savadlı və
dolğun görünür.
- Hər bir musiqi alətinin ifa tərzi vaxt getdikcə
təkmilləşir. Vaxtilə tarın ifa tərzində
də müəyyən dəyişikliklər olub. Bu
dəyişikliklər bu gün də davam edirmi?
- Bəli. Əslində, tarın ifa tərzi ilə
bağlı dəyişikliklər üç
mərhələdə aparılıb. Birinci
mərhələ Bəhram Mansurov, Əhməd Bakıxanovun
çalğı manevrlərini özündə
cəmləşdirir. Bu çalğı tərzi
indikindən müəyyən qədər fərqli idi.
İkinci mərhələdə Əhsən Dadaşov,
Həbib Bayramov kimi ustadlar, demək olar, tarın ifa tərzini
tam dəyişdilər, bu dövrdə tar Avropa musiqi
alətlərinin çalğı üslubuna
uyğunlaşdırıldı. Məhz həmin dövrdə
Avropa əsərlərini tarda tam ifa etmək mümkün
oldu. Bugünkü ifa tərzi isə üçüncü
mərhələ sayıla bilər. Bu gün tarı ifa
edənlər daha artıq texniki imkanlara malikdirlər, iti
barmaqlar çoxalıb. Bu isə tarın ifasına
gözəllik verir.
Bütünlükdə bu gün Azərbaycanın xalq
çalğı alətləri, xüsusilə tar və kaman
Avropa musiqi alətlərinin çalğı meyarlarına tam
şəkildə uyğun gəlir. Bu isə Azərbaycan xalq
çalğı alətlərinin beynəlxalq aləmə
sürətli çıxışını təmin edir ki,
bu da mədəniyyətimizin dünyada təbliği
üçün çox əhəmiyyətlidir.
- Sizə elə gəlmir ki, Azərbaycan musiqi
alətlərinin beynəlxalq miqyasa çıxışı
onların çalğı ənənələrinin
müəyyən qədər itməsi ilə
nəticələnə bilər? Belə təhlükə
varmı?
- Mən bu istiqamətdə bədbin proqnozları
bölüşmürəm. Tar çox sirli alətdir. Onun
səsi bütün alətlərdən seçilir. O,
heç bir zaman hansısa Qərb musiqi alətləri
içərisində əriyə bilməz. Əksinə, tar
tandemdə olduğu digər musiqi alətlərinin
üslubunun ona uyğunlaşdırılmasını
tələb edir.
Təxminən 8-10 il öncə Azərbaycan tar sənəti
üçün kifayət qədər ciddi təhlükə
yaranmışdı, o zaman cəmiyyətdə bu
sənətə maraq azalmışdı, tarzənlərin bir
çoxu gitara ifa etməyə üstünlük verirdi,
çünki el şənliklərində tar ifasına
tələbat o qədər də çox deyildi. Amma o
dövr arxada qaldı, bu gün bütün səs
imkanlarına malik olan tar yenə də liderdir.
Bir misal çəkim. İranda da tar sənəti
müəyyən qədər inkişaf edib. Amma farsların
istifadə etdiyi tar bu gün Azərbaycan tarının
istifadə etdiyi imkanlara malik deyil. Azərbaycan tarının
22 tərkib pərdəsi var və Avropa üslubunda notlara
köklənib. Qeyd etdiyim kimi, Azərbaycan tarı dünya
miqyaslı, xüsusilə Avropa musiqilərini ifa edə
bilər, amma fars tarında bu imkan yoxdur.
- Siz tez-tez xalq şənliklərində olursunuz. Sizcə, bu
gün insanlar daha çox hansı muğama qulaq asmaq
istəyirlər? Azərbaycan cəmiyyəti daha çox
hansı muğama köklənib?
- Azərbaycan regionlarının muğam seçimi
bir-birindən fərqlənir. Muğan regionunda
çığırtılı, ritmik muğamlara, demək
olar, az qulaq asılır. Bu regionda "Şur",
"Rast", "Mahur" və "Segah"
muğamlarının "maye" hissələrinə daha
çox qulaq asılır. Bakı şəhəri, ətraf
kəndlərdə və Abşeron rayonunda da "sakit"
muğamlara daha çox yer verilir. Şamaxı zonası,
cənub rayonlarının da sakinləri həmçinin
həzin muğamları dinləmək
həvəskarıdırlar.
Amma Qarabağ bölgəsində daha çox
"Heyratı", "Mənsuriyyə",
"Simayi-Şəms" kimi ritmik muğamlara qulaq
asılır. Quba Xaçmaz zonasında isə muğama meyl
azdır. Bu zonada keçirilən el
şənliklərində daha çox oynaq havalara
üstünlük verilir.
Təcrübəmə əsaslanaraq onu deyə bilərəm
ki, muğamın populyarlaşması üçün
savadlı, böyük səs tembrlərinə malik
xanəndələrin olması çox zəruridir.
Mənə elə gəlir ki, muğam oxuyan istənilən
xanəndənin həm zili, həm də bəmi
olmalıdır. Misal üçün, Salyan rayonundan
çıxmış məşhur Qulu Əsgərovun
səsi elədir ki, onu başqa kimsə yamsılaya bilməz.
Qulu Əsgərov "Bayatı-kürd",
"Bayatı-Qacar" muğamlarının ifa tərzinə
bir möhür vurub. O, "Segah-zabul"un segah hissəsini
çox gözəl, tükürpədici səslə ifa
edib. Eyni zamanda, Qarabağ zonasının xanəndələri
ritmik muğamların möhürünü vurublar. Son zamanlar
gözəl xanəndələrimiz yetişib. Onlar da bu və
digər muğamları çox gözəl ifa edirlər.
- Bu gün Salyan rayonunda gözəl səsə malik
xanəndələr, peşəkar tarzənlər
yetişirmi?
- Bəli, hazırda bu proses gedir. Eyni zamanda, mən hazırda
tarzənlər yetişdirməklə məşğulam.
Bildirim ki, vaxtilə mənim tələbəm olmuş Mircavad
Cəfərov müəyən dövrlərdə
məşhur xanəndələrimiz Səkinə
İsmayılova, Alim Qasımov, Ağaxan Abdullayev kimi ustadlarla
çalışıb. Hazırda, Bakıda
çalışır və Salyanın fəxridir.
Yeri gəlmişkən, bir problemi nəzərinizə
çatdırmaq istərdim. Regionlarda xalq çalğı
alətlərinin, muğamın inkişafı
üçün savadlı tarzənlərdən əlavə,
hərtərəfli səs tembrinə malik
xanəndələrin də olması vacibdir. Hazırda
Muğan zonasındakı xanəndələrin tam
əksəriyyəti tarın orta pərdəsindən
aşağı oxuyur. Çünki müğənnilərin
əksəriyyəti toylarda oxuyur və şad, bəzən
bayağı mahnıları ifa etməyə
üstünlük verirlər. Çünki cəmiyyət hələlik
əsasən belə istəyir. Bu səbəbdən regionlarda
tar, kamança ifaçıları çox çətinlik
çəkir. Misal üçün, bu gün çalışdığım
Salyan şəhər Qulu Əsgərov adına
İncəsənət Məktəbində muğam dərsi
keçirilsə də, bunu peşəkarcasına
tələbələrə öyrədə biləcək
peşəkar pedaqoq yoxdur.
Bu gün regionlarda, xüsusilə Salyanda muğama
həvəs göstərən uşaqlar kifayət
qədərdir. Amma necə deyərlər, şərait yoxdur.
Azərbaycanda muğama dövlət dəstəyinin olduğu
bir dövrdə hesab edirəm ki, regionlarda da bu qədim milli
sərvətimizin inkişafına diqqət
ayrılmalıdır. Bəlkə də bu istiqamətdə
bir konsepsiya hazırlanmalıdır. Fikrimcə, hər bir
rayonun musiqi məktəbində muğamı ustalıqla ifa
edən peşəkar xanəndənin
çalışması və bu prosesə dövlət
tərəfindən müdaxilə olunması zəruridir.
Belə olduqda Azərbaycanda muğam təkcə bir
bölgədə deyil, bütünlüklə inkişaf
edər.
Başqa bir təklifim də var. Həm mən, həm də
digər sənətkarlar istərdik ki, xalq musiqilərimizin,
muğamlarımızın, klassik
bəstəkarlarımızın əsərlərinin
səsləndiyi bir ayrıca telekanal yaradılsın. Belə
olduqda muğam sənətimiz sürətlə inkişaf
edər, insanlarda, xüsusilə gənclərdə
Azərbaycan incəsənətinə maraq oyanar.
Amma bütünlükdə sevindirici haldır ki, bu gün
Azərbaycanda muğama "yas mahnısı"
deyənlərin sayı çox azalıb. Burada, qeyd etdiyim
kimi, Mehriban xanım Əliyevanın xidmətləri
misilsizdir.
Amma bəzi məqamları da demək istərdim. Mən 50
ildən artıqdır tar sənətini təmsil edirəm.
Təvazökarlıqdan uzaq olsa da, deməliyəm ki, mən
Salyan rayonunda xalq musiqisinin inkişafı üçün
indiyədək əlimdən gələni etmişəm. Bu
səbəbdən dövlətdən müəyyən
dəstək gözləməyim bəlkə də yerinə
düşər. Həm də mən təkcə
özümdən danışmıram. Paytaxtda fəaliyyət
göstərən musiqiçilərə daim fəxri adlar
verilməsinə baxmayaraq, rayonlardakı istedadlı
sənətkarlar kölgədə qalıblar.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyindən xahiş
edərdim ki, bu məsələni diqqətdə saxlasın.
Bu mənim kimi onlarca, bəlkə də yüzlərcə
sənətkarın həssas mövzusudur. Bu kimi
sənətkarlara heç olmasa əməkdar müəllim,
əməkdar mədəniyyət işçisi adı
verilsə, onların əziyyətləri bada getməz.
Dövlət rayonlarda çalışan, ömrünü
xalq musiqisinə həsr etmiş insanlara diqqət ayırsa,
qeyd etdiyim kimi, bölgələrdə də xalq musiqisinin,
muğamımızın inkişafı daha geniş
vüsət alar.
- Qarşıda hansı yaradıcılıq planlarınız
var?
- Çalışdığım musiqi məktəbinin
orkestri var və orada istedadlı uşaqlar fəaliyyət
göstərirlər. Yaxın vaxtlarda onlardan gözəl bir
kollektiv yaratmaq, onlarla ayrı-ayrı rayonlara, xaricə
səfərlər etmək, Azərbaycan
incəsənətini, mədəniyyətini təbliğ
etmək planım var. Xatırladım ki, vaxtilə
rəhbərlik etdiyim "Gənclik" ansamblı ilə
ölkə daxilində, cəbhə xəttində
əsgərlərimiz üçün silsilə konsertlər
vermişəm. Bu ənənəni bu gün də davam
etdirmək istəyirəm.
Həmçinin Salyan rayonunda və qonşu rayonlarda
silsilə muğam konsertləri təşkil etmək
istərdim. Amma bunun üçün hazırda
müəyyən maddi problemlər mövcuddur. Lakin hesab
edirəm ki, bu məsələ ilə bağlı çıxış
yolunu tapacağam.
Ayna.- 2008.- 17 may.- S. 17.