Qaliboğlu E.
Əvvəlki kimi
ustad-şagird ənənələri qalmayıb
Aşıq Ziyəddin
Borçalı: "Gürcülər Azərbaycanın
zəngin mədəniyyətə malik olduğunu daim etiraf
edirlər"
Azərbaycanın tarixi
türk torpaqlarına münasibətdə bu gün hər bir
soydaşımızın yiyəlik səviyyəsində
yanaşması son dərəcə gərəklidir. Nə
qədər ki, Azərbaycanımızın
Bütövlüyü ağlımızda oturuşmayacaq, o
zaman xəlqi haqqımız, istəklərimiz də
istənilən səviyyədə gerçəkliyini
tapmayacaq. Bugünkü söhbətimizdə
Borçalımızın saz üstə yaşayan milli
əhvalından, türk ruhuna yorulmaz yol
yoldaşlığından danışacağıq.
Sazlı-sözlü Borçalı elindən Bakıya qonaq
gəlmiş Aşıq Ziyəddin Borçalı ilə söhbətimizdə
ustad-şagird ənənəsindən, çağdaş
dövrümüzdə bu ənənələrin necə
yaşadılmasından söhbət açacağıq.
O, 1950-ci ildə Borçalı
mahalının (Marneuli rayonunun)
Kür üstü Keşəli kəndində anadan olub. Kürün
sağ sahilində bu sıradan bir neçə kənd, o
cümlədən Kosalı, Kəpənəkçi,
İlməzli və başqa kəndlər yerləşir.
Ziyəddin kişi aşıq sənətinin
əlifbasını atasından öyrənib: "Atam o qədər aşıq
sənətindən sevgiylə danışardı ki,
mahnıların sehrində özümü tamam başqa bir
aləmdə hiss edərdim. Sazın ruhu mənə olduqca
doğma gəldi. Bu da təbii idi: o sənət ki, xalqın
ruhunu ifadə edə, heç vaxt ölməz, itməz.
Türkün ruhu başdan-başa sazdadır, belə bir
möhtəşəm ruhu qətiyyən məhv etmək
olmaz. Atam özü saz çala bilməzdi, amma el
havalarını gözəl oxuyardı. Nənə babam
Nəsib kişi gözəl saz çalarmış.
Borçalı bəyləri tez-tez onun havalarını
dinləməyə gələrmişlər. Amma onun
səsindən, şeirlərindən heç bir soraq
qalmayıb".
Aşıq
Ziyəddin 13 yaşından saz çalır. Aşıq
sənəti ilə bağlı maraqlı əhvalatlara
uşaq vaxtından böyük maraqla qulaq asarmış:
"60-cı illərdə çıxmış
"Azərbaycan xalq dastanları" kitabını
dəfələrlə əzbərdən
öyrənmişdim. Yadımdadı, dastanları
oxuyardım, camaat da qulaq asardı. Başladım aşıq
sənəti ilə bağlı biliyimi artırmağa. Amma bu
sənətin qaydası elədir ki, sözün həqiqi
mənasında aşıq sənətindən baş
çıxarmaq istəyirsənsə, gərək
mütləq ustaddan dərs alasan.
Yadımdadır, orta
təhsil almaq üçün Kəpənəkçiyə
dərsə gedərdik. 8-ci sinifdən artıq
Xındı Məmmədin yanında şagird oldum.
Xındı Məmməd o vaxtlar bizim kəndə toylara
gələrdi.
Aşıq
sənətinin qəlizlikləri çoxdur, bu sənəti
az vaxta öyrənib başa çıxmaq mümkün deyil.
İlk növbədə saza möhkəm bağlanmalısan.
Doğulduğum kənddə saza böyük sevgi var. Min evlik
kənddə türk ulusumuzun bütün
adət-ənənələri böyük bir sevgi ilə
yaşadılır. Borçalı bu gün də sazı
qanıyla-canıyla yaşadır, sənətin yeni
imkanlarını yaradır. Aşıq sənətində
qətiyyən bölgəçilik yaratmaq fikrində
deyiləm. Sevindirici haldır ki, Borçalı eli türk
aşıq-ozan sənətinə Əmrah
Gülməmmədov, Aşıq Kamandar, Hüseyn Saraclı,
Xındı Məmməd kimi böyük sənətkarlar
bəxş edib".
Ustadı Xındı
Məmmədin sənətkarlıq
xüsusiyyətlərindən danışan Aşıq Ziyəddin deyir:
"Xındı Məmməd 72 il yaşadı. O,
1896-cı ildə Qaşmuğanlıda anadan olub. Çox
qüvvətli səsi vardı, ona bu səbəbdən
"Koroğlu aşığı" deyərdilər.
Ortaboylu, sarıbəniz bir türk kişisi idi. Onun da
ustadı Aşıq Ağacan olub. Xındı Məmmədin
xeyli şagirdləri olub. O, "Yanıq
Kərəmi"yə öz möhürünü vurdu:
çalmağı və oxumağı ilə. Xındı
Məmməd təpədən-dırnağacan meydan
aşığıydı. Yaxşı dastan
danışmağı vardı. Onda
aşıqlığın bütün cəhətləri
vardı. Kitabı da çıxıb: orada gözəl
qoşmaları var".
Aşıq Ziyəddin
bir neçə il Xındı Məmməddən dərs
alıb: "Arzum ürəyimdə qaldı, aşıqdan
çox dərs almaq istəyirdim. Qəfil ustadım
vəfat etdi. Bundan sonra başladım
çörək qazanmaq haqqında fikirləşməyə.
Ziyəddin adlı zurnaçalan vardı, məni yanına
çağırdı: həm aşıqlıq eləyirdim,
həm də nağara çalırdım. 1970-ci ildə bir
məclisə təsadüfən Aşıq Kamandarın
böyük tələbəsi Aşıq Sayad gəlib
çıxdı. Aşıq Sayadın da qüvvətli
səsi vardı. 20 il Aşıq Saydadın yanında
aşıqlıq etdim".
Aşıq Ziyəddin
bir xatirə danışır: "Bir dəfə xudmani bir
məclisdə Aşıq Sayad oxuyanda dedilər bir
"Kürdü" oxu.
Sayad dedi bu havanı bilmirəm. Məclis aparana dedilər ki, burada nağaraçalan
bir oğlan var, həmin havanı bilir.
"Kürdü" havasını çalıb-oxuyandan
sonra Aşıq Sayad mənə belə məsləhət
elədi:" Toyçulara deyirlər gəl bu
cığ-bığı (uşaqların
haray-həşirini) anarı (o tərəfə) elə. Amma aşığa deyirlər ki, məclisi yola sal.
Məcisdə adətən ağır,
sanballı kişilər əyləşir. Hansı yaxşıdı? Dedim
əlbəttə ki, məclis.
Dedi onda bu gündən bərabər
yoldaşlıq eləyəcəyik. Bir azdan
Aşıq Kamandarın hüzuruna getdik, o, bizi açıq
ürəklə qəbul elədi. Obrazlı desəm,
mən Xındı Məmməd "texnikumunu"
"əyani", "Əmrah istitutu"nu isə
"qiyabi" qurtamışam, özü də
fərqlənmə diplomu ilə".
Ömrü aşıq toylarında
keçən Aşıq Ziyəddin əvvəlki onillərdəki
toylardan həsrətlə
danışır: "Sanki ömrümün ən
gözəl çağları o toylarda getdi. Həmişə
mənə elə gəlirdi ki, dünyanın bütün
gözəllikəri aşıq sənətində
birləşib. Aşıq sənəti
sanki mənim üçün qaynar, axar çeşmədir,
allı-güllü yaylaqlardır. Bu
təkrarsız gözəllikləri qışın
sazağında belə duymaq üçün
aşığı dinləmək yetər. Aşığın dünyasında təbiətin,
insanın bütün gözəlliklərinin ifadəsi var.
Yuxarıda adlarını çəkdiyim aşıq-ustadlar
bu mənada çox xoşbəxt idilər. Əgər onlar indi yaşasaydılar, əvvəlki
dövrlərdəki kimi şöhrətlənə
bilməzdilər. İndi
təəssüf ki, aşıq sənətinə meydan
verilmir. Hətta Borçalı toylarında da
aşığa az imkan verilir. Elə olur deyirlər ki, aşıq, bir ayaqdan, bir
də başdan oxu. Elə sözlər var
ki, onlar qızıl qiymətinədi, tələsik oxumaqla dinləyiciyə,
tamaşaçıya dar macalda heç nəyi
çatdırmaq olmur. Bunları
əzbərləmək üçün vaxtilə xeyli
əziyyət çəkmişəm. İndi
də tələm-tələsik, ayaq-baş oxuyanda olur
heç nə. Çox vaxt buna etiraz
eləyirəm, görürəm azarkeşlər dillənir
ki, aşığa imkan verin sinədolusu oxusun, görək
nə deyir".
Aşıq Ziyəddin
şükür edir ki, Borçalı elləri yerindədir,
camaat elini-yurdunu atıb-getməyib: "Saz da yaşayır. Elə məclis olmaz ki, orada saza meydan olmasın.
Amma bir narahatçılığım var ki,
innən sonra yetişən aşıqlar ustad-aşıq
mərtəbəsinə qalxa bilməyəcək.
Düzdür, ola bilər,
əvvəlkilərdən də yaxşı oxusunlar, saz
çalsınlar. Ustadlıq elə-belə
məsələ deyil. Aşığı
ustad mərtəbəsinə qaldıran camaatdı, el
məclisidi. Gərək tamaşaçını
başına yığmaq bacarığın ola,
həmçinin yaratdığının, oxuduğunun
xiridarı ola. Tamaşaçı
münasibəti aşığı
püxtələşdirir. Aşıq oxuyur, amma
tamaşaçısı, dinləyicisi yoxdusa, oxuduqları
müzakirə mövzusuna çevrilməyibsə, nə
bilinsin ki, bu, peşəkardı, sabah ustad
ola biləcək, ya yox? Aşıq odur 3-4 saat
bir dastanı danışa, toyu olduqca gözəl
keçirə. Aşıq sənətinin öz
qaydaları var: gərək şagirdin eşitmədiyi,
bilmədiyi bir şey varsa, ustadından xahiş edə. Təəssüf ki, əvvəlki kimi ustad-şagird
ənənələri qalmayıb. Bu
məsələdə də bir əksilmə var. Mənim 50
yaşım vardı, ustad aşıq Kamandar onda sağ idi.
O, hələ cavanlıqdan ustadlığa layiqliyini sübut
etmişdi. Kamandardan icazəsiz məclisdə
saz çalmırdım. Bu, ustada
hörmətdən irəli gəlirdi. Oxumaq da
eləcə: izn almasaydım, oxuya bilməzdim. Bu
gün Borçalıda Aşıq Nurəddin ustadlığa
layiq məqamdadır. Hər
aşığın özünün bu sənətdə
ayrıca yeri var. Xındı Məmmədin, Kamandarın,
Əmrahın, Əkbərin, İmranın, Saraclının
dünyaları isə tamam başqadır. Mikayıl Azaflının məclisində olmuşam,
onun sənətinin sehrinə düşmüşəm.
Kamandarın səsində sanki tilsim vardı,
adamı ovsunlayırdı. Aşıq
Kamandar havada hansı sözü oxuyardısa, urvata minərdi.
Öz-özümə deyərdim: necə olub ki, buna fikir
verməmişəm".
Aşıq deyir ki, bu gün
Borçalıda sakitlikdir: "Gürcülər
Azərbaycanın zəngin mədəniyyətə malik olduğunu
daim etiraf edirlər".
Bu gün aşıqlar arasında
sinədəftərlər, o cümlədən də dastan
söyləyiciləri azdır. Amma aşıq deyir ki,
Borçalıda dastan danışmaqla nəfəs alan
aşıqlar çoxdur: "Aşıq Məhəmməd
Sadaxlı, Aşıq Nurəddin, Aşıq Aslan, Aşıq
Bilal, Aşıq Sayad, Aşıq Əhəd, Aşıq
Kövrək Murad belələrindəndir".
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 30 may.- S. 14.