Babayeva T.
Məryəm Əlizadə Tamaşaçı
kasıb teatra getmək istəmir
Azərbaycanın
dünya birliyinə, dünya mədəni irsinə
qovuşması teatrlarımızın da bu proseslərə
inteqrasiyasını labüd edir. Azərbaycan
teatrı beynəlxalq səviyyəyə çıxmalı,
ondan lazım təcrübə və dəyərləri
əxz etməli, əgər imkan varsa, öz
səviyyələri ilə də dünya teatrını
zənginləşdirməlidir. Görəsən,
Azərbaycan teatrları bu proseslərə nə
dərəcədə hazırdırlar? Ümumiyyətlə,
dünya səviyyəsinə qalxmaq üçün hansı
şərtlər vacibdir? Bu suallara cavab tapmaq
məqsədilə əməkdar incəsənət xadimi,
"Qızıl Dərviş", "Humay"
mükafatçısı, sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadəyə müraciət
etdik.
- Dünya
teatrına inteqrasiya etmək üçün Azərbaycan
teatrı birinci növbədə öz peşəkarlıq
səviyyəsini artırmalıdır. Peşəkarlıq deyəndə, hər
şeydən öncə teatrların texniki
təchizatının gücləndirilməsini
nəzərdə tuturam. Sevindirici haldır ki, bu gün
teatrlarımızın hamısında təmir-bərpa
işləri gedir. Dövlət,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi
teatrlarımızın maddi-texniki imkanlarının dünya
standartlarına uyğun gəlmədiyini nəzərə
alaraq, onları həm təmir edir, həm də müasir
texniki avadanlıqlarla təmin etməyi planlaşdırır.
Çünki Azərbaycan teatrı bu baxımdan
çox geri qalır. İndi kompüter dövrüdür,
hamı internetdən istifadə edir, informasiya, bilgi almaq
imkanları genişlənib, sürətlənib. Belə bir
dövrdə teatrlarımızın həddən artıq
köhnə texnikadan, rekvizitlərdən istifadə etməsi
yolverilməzdir. Bundan başqa, bizim ən yaralı yerimiz
teatrlarımızda işıq rəssamının
olmamasıdır. Bizdə işıqçılar adi texniki
işçilərdir. Onlara göstəriş verilir ki,
işığı necə salmaq lazımdır. Amma bu,
ayrıca bir sənətdir, ona yiyələnmək
lazımdır. Teatrlarımızda tamaşalara tərtibat
verən çox istedadlı rəssamlarımız var. Akademik
Milli Dram Teatrında Nazim Bəykişiyev, Opera və Balet
Teatrında Tahir Tahirov kimi görkəmli
rəssamlarımız çox səviyyəli işlər
nümayiş etdirirlər. Son vaxtlar görkəmli rəssam Altay
Sadıqzadənin çox maraqlı teatr tərtibatlarına
rast gəlirik. Onun xalq yazıçısı Elçinin bu
yaxınlarda Akademik Milli Dram Teatrında oynanılan
"Arılar arasında" tamaşasına verdiyi
tərtibat diqqətəlayiqdir. Bu rəssamların hər
üçü maraqlı teatr düşüncəsinə
malikdir. Amma bir az əvvəl sadaladığım
səbəblər üzündən onlar da
fantaziyalarını tam realizə edə bilmirlər. Tamaşa
hazır olandan sonra deyirlər ki, bu tamaşada bizim
ideyamızın heç 20 faizi də öz əksini
tapmayıb. Həmçinin də rejissorlar tamaşanı
düşündükləri, gördükləri kimi
çatdırmaqda çətinlik çəkirlər. Ona
görə də teatrlarımızın texniki baxımdan
dünya standartlarına cavab verməsi vacibdir. Bildiyimə
görə, teatrlarımıza lazım olan bütün texniki
avadanlıqlar alınıb, hətta nazirlik həmin texniki
vasitələri işlədəcək kadrları
hazırlamaq məqsədilə xarici ölkələrə
mütəxəssislər ezam edəcək.
- Məryəm
xanım, teatr öz fəaliyyəti üçün
maliyyə vəsaitlərinin əsas hissəsini hardan
tapmalıdır?
- Bu gün
bazar iqtisadiyyatında yaşasaq da, teatrlarımız
hələ sovet dövrünün qaydaları ilə idarə
olunur. Amma müasir zamanda
teatrlarımız öz tamaşalarını satmağı
bacarmalıdırlar. Teatrlar isə hər şeyi
dövlətdən gözləyir. Düzdür, dövlət
özəl sənət növü olaraq teatrı
həmişə qiymətləndirib. İndi də Azərbaycan
dövləti teatrı mühafizə edir, onun
qayğısına qalır. Nəzərə alır ki, teatr
hələ bazar iqtisadiyyatına uyğunlaşa bilmir. Amma bu o
demək deyil ki, teatr dövlətdən aldığı
dotasiya ilə kifayətlənməlidir. Teatr daha artıq
qazanc əldə etmək yolları tapmalıdır. Teatr
Xadimləri İttifaqında teatrımızın ən aktual
məsələləri ilə bağlı tez-tez
toplantılar olur. Təəssüflər olsun ki, bu toplantılarda
teatr xadimlərinin hansısa yeni iqtisadi təkliflə
çıxış etdiyinin şahidi olmamışam.
Həmişə onları dövlətdən nəsə
istəyən görürəm. Sənət adamının
dövlətdən nəsə istəməyə haqqı var.
Dövlət öz qayğısını onlardan
əsirgəmir. Sənətkarlara xüsusi təqaüdlər,
fəxri adlar verir, onları evlə təmin edir ki,
özlərini bütünlüklə
yaradıcılığa sərf edə bilsinlər. Çox
adam deyir ki, fəxri adlar lazım deyil. Mən bu fikirlə
razı deyiləm. Fəxri ad sənətkarı
dəyərləndirmək meyarıdır. Dünyanın
hər yerində sənətkarı dəyərləndirmək
nişanələri var. Bizdə fəxri ad
formasındadır, digər ölkələrdə bu başqa
bir formada həyata keçirilir. Fəxri adlar sənəkar
üçün mənəvi stimuldur. Azərbaycan
sürətlə inkişaf edir və biz ümid edirik ki, vaxt
gələcək, sənətə qulluq edən insanların
əməkhaqlar yüksək olacaq. Amma teatrlar özü
də istehlak bazarını öyrənib, onun
tələbləri əsasında öz təkliflərini
hazırlamalıdırlar. Bu haqda teatrlara rəhbərlik
edən insanlar, inzibatçılar fikirləşməlidir.
Bəlkə, teatr bazarları, iqtisadi əsaslar
üzərində qurulmuş festivallar təşkil etmək
lazımdır? Bundan başqa, prodüser institutu işə
düşməlidir. Prodüser müasir dövrdə
teatrın idarə olunmasında ən önəmli yeri tutur.
Bizdə şou-biznes çox populyardır. Çünki ora
çoxlu pul xərclənir, ona görə də
tamaşaçı toplaya bilirlər. Bu gün bizə
kasıb teatr lazım deyil. Tamaşaçı kasıb teatra
getmək istəmir. O, dövlətli teatr istəyir.
Stanislavskinin məşhur bir deyimi var: "Teatr asılqandan
başlayır". Bir ara bu fikir bizim teatr aləmində
lətifəyə çevrilmişdi. Amma bu fikirdə
böyük həqiqət var. Teatrın
qapıçısının, qarderobçusunun geyimindən,
davranışından tutmuş, nəzarətçinin
qarşılamasına qədər hər şey
tamaşaçını zala girərkən nə
görəcəyinə hazırlayır. Əgər o,
qapıda, qarderobda ona xidmət edən səviyyəli adamlarla
rastlaşırsa, bu o deməkdir ki, səhnədə
də yüksək səviyyəli tamaşa
görəcək.
- Bəs, bu
gün səhnələşdirilən əsərlərin
səviyyəsini necə qiymətləndirirsiniz? Müasir dramaturgiyamızda ideya
qıtlığı var?
- Dramaturgiya çox çətin sahədir. Amma mən
deməzdim ki, bizdə ideya qıtlığı var. Bu gün
Elçin çox böyük
müvəffəqiyyətlə öz parlaq pyeslərini
yazır və bu əsərlər müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulur. Əli Əmirli öz dramaturgiyası
ilə teatrlarımızın repertuarında xüsusi yer
tutub. Firuz Mustafa, Elçin Hüseynbəyli də çox
maraqlı dramaturqlardır. Elçin Əfəndiyev isə
artıq bizim ustad dramaturqumuzdur. Özü də çox
bənzərsiz, fərqli, özünəməxsus dramaturji
metoda əsaslanan daramaturgiyası var. Məsələn,
"Arılar arasında" tamaşasında o, insanın
təklik problemini çox gözlənilməz yöndən
açıb. İnsanın təklik mövzusu
ədəbiyyatda, teatrda çox işlənib. Amma bu
tamaşada mövzu çeynənmiş, stereotip formada verilməyib.
Çox maraqlı tamaşadır. Həmçinin
"ÜNS" Yaradıcılıq Səhnəsində onun
"Şekspir" tamaşası oynanıldı. Bu tamaşa
həm Azərbaycan teatrının, aktyor sənətinin,
həm də Azərbaycan dramaturgiyasının
göstəricisinə çevrildi. Çox yüksək
səviyyə nümayiş etdirdi. Tamaşada
müxtləlif teatrlardan dəvət olunmuş aktyorlar
iştirak edirdi. Bunun özü də maraqlı bir tərzdir.
Mən tamaşada həm çox bənzərsiz dramaturji
düşüncəyə, həm aktyor oyununa, həm də
rejissor Bəhram Osmanovun işinə heyran qaldım.
- Yeri
gəlmişkən, rejissorlarımız haqqda nə
deyərdiniz? Bizim teatrlarda gənc
nəslin nümayəndələri arasında sükanı
verməyə namizədlər varmı?
- Müasir
dövrdə Azərabaycan teatrında Vaqif İbrahimoğlu,
Azərpaşa Nemətov, Cənnət Səlimova kimi ustad
sənətkarlar, rejissorlar var. Bunlar
püxtələşmiş böyük
sənətkarlardır. Orta nəsil rejissorlar arasında
Bəhram Osmanovun adını çəkə bilərəm.
O çox işləyir və Akademik Milli Dram Teatrını
bugünkü durğunluq dövründən xilas etmək
istəyir. Mən onun bu cəhdlərini
alqışlayıram. Azərbaycan teatrında Tofiq Kazımov
kimi bir rejissor olub. Mən hesab edirəm ki, o məhz bu
sahədə işləmək üçün dünyaya
gəlmiş ilk Azərbaycan rejissorudur. T. Kazımov
təpədən-dırnağa qədər rejissor idi. Akademik
Milli Dram Teatrnın ən xoşbəxt dövrü T.
Kazımovla bağlı mərhələyə düşür.
Birinci dəfə o, sübut etdi ki, rejissorluq müstəqil
sənətdir və teatrın özünün ifadə
vasitələri var. Söz isə bu ifadə
vasitələritndən biridir. T.Kazımov olmasaydı, V.
İbrahimoğlu öz islahatlarını apara
bilməyəcək, avanqard ruhda olan tamaşalarını
hazırlaya bilməyəcəkdi. Mərhum Hüseynağa
Atakişiyev çox novator rejissor idi. T. Kazımovun
yaradıcılığı zəminində V. İbrahimoğlu,
H. Atakişiyev, A. Nemətov kimi fövqəladə rejissorlar
yetişdi. Mən bu silsilədən Bəxtiyar
Xanızadənin adını qeyd etmək istəyirəm.
"Pantomim" teatrı istənilən ölkədə
bizim üzümüzü ağardan tamaşalar
hazırlayır. Kukla Teatrında istedadlı
insanlarımız var.
Əyalətlərə
nəzər salsaq, Gəncədə, Şəkidə
çox istedadlı rejissorlar və aktyor truppası
fəaliyyət göstərir. Çox
təqdirəlayiq haldır ki, bu gün rejissuraya cavanlar
gəlir. V. İbrahimoğlu gənc rejissorların
yetişdirilməsi işinə böyük önəm verir.
Tələbəsi olmuş yeddi gənc rejissoru öz
nəzarətində saxlayır və onların
püxtələşməsinə kömək edir.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi də bu gənclərə
etimad göstərdi, onlara dövlət sifarişi ilə
tamaşalar həvalə etdi. Həmin gənc rejissorlar
Şəki, Gəncə, Lənkəran, Qazax və
Sumqayıtda tamaşalar hazırladılar. 23-24 yaşında
cavanlara dövlət sifarişi ilə tamaşa verilməsi
Azərbaycan teatr tarixində ilk hadisədir. Bu gəncləri
xarici ölkələrə - Almaniya, Polşa, Pribaltika
ölkələrinə də dəvət edirlər. Vaqif
müəllim teatr sənətində zəif
həlqələri bilən bir sənətkar kimi gənc
rejissorların qarşısına çox ciddi
tələblər qoyur.
- Demək, siz
teatrmızın gələcəyinə ümidlə
baxırsınız və hesab edirsiz ki, teatrlarımız
dünya teatr mühitinə inteqrasiya edə
biləcəklər?
- Elədir,
mən Azərbaycan teatrının gələcəyinə
böyük ümidlə yanaşıram. Dünya teatr proseslərinə inteqrasiya
etməyimiz isə çox vacibdir. Bununla bağlı
ölkə başçısının müvafiq
sərəncamı da var. Əgər Azərbaycan dövləti
bütünlükdə dünyaya inteqrasiya edirsə, bu
inkişaf istiqamətini tutursa, təbii ki, onun teatrı da
dünya teatr prosesinə qoşulmalıdır. Yəni,
Azərbaycan teatrı məhəlli
çərçivədən çıxmalıdır.
Belə deyəndə bizim bəzi görkəmli
sənətkarlarımız düşünürlər ki,
Azərbaycan teatrı tam modern üsluba keçəcək
və ənənəvi teatrımızı itirəcəyik.
Məsələ burasındadır ki, biz elə
ənənəvi teatrımızı sənətkarlıq,
peşəkarlıq baxımından dünya
səviyyəsinə qaldırmalıyıq. Heç kim demir
ki, biz ənənələrimizdən əl
çəkək. Məgər Yaponiyanın "Kabuki",
"No" teatrları ənənəsindən əl çəkib?
Amma onlar bütün dünyanı valeh ediblər. Biz də
ənənəmizi yaşadaraq, sənətimizi dünya
standartlarına uyğunlaşdırmaq uğrunda
çalışmalıyıq. Mən teatrımızın
sabahına böyük ümid bəsləyirəm. Gənclik
yetişir, o, zamanın, öz müasirlərinin
tələblərini duyur. Teatr binaları təmir olunduqdan
sonra, onlar güclü texnika ilə təchiz olunacaq və
bundan sonra deyiləcək: "Bu meydan, bu şeytan. Gəlin,
işləyin". Məncə, bundan sonra yaratmamaq günah
olar.
Xəzər.- 2008.- 3 may.- S. 18.