Mükərrəmoğlu M.
Böyük
sənəti yaradanlar
Münəvvər
Kələntərli. Bu ad Azərbaycan teatr və kino
sənətini sevənlərə yaxşı
tanışdır. Onun rolları milli teatr və kinomuzun
çox qiymətli səhifələrində özünə
yer almış, illər keçsə də
xatirələrdə, filmlərdə əbədiləşmişdir.
Münəvvər xanımın rolları ona görə
ürəklərə yol tapırdı ki, o bu
sənətə qəlbinin hökmü ilə
gəlmişdi. Onu Lənkərandan Bakıya gətirən
də elə bu sevgi, bu məhəbbət idi.
Münəvvər Kələntərli
1912-ci ildə Lənkəranda doğulmuşdu. Bu
ailədə incəsənətə xüsusi maraq var idi. Onun
qardaşı Haşim Kələntərli də
xanəndə idi. Muğamlarımızın gözəl ifaçısı olan
Haşim sonralar aktyor kimi Milli Akademik Teatrda da
çalışmış, bir sıra uğurlu rollar ifa etmişdi.
Münəvvər
xanım hələ uşaqlıq illərində
aktrisalığa meyl göstərirdi. Məktəb
illərində dərnəkdə rollar oynayırdı.
Yoldaşları onu "artist" deyə
çağırırdılar. Bakı mühiti isə onun
arzularını reallaşdırdı. Beləliklə, 1933-cü ildən artıq
professional aktrisa kimi
fəaliyyətə başlayan Münəvvər
xanım ilkin olaraq milli opera tamaşalarında
çıxış etməyə başlamışdı.
"O olmasın, bu
olsun" tamaşasındakı qulluqçu Sənəm onun yaradıcılığında
xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Bu rolda əvvəllər
məşhur aktrisalar çəkilmişdi. Ancaq Sənəm
rolunu Münəvvər xanım xüsusi məharətlə
yaratmışdı. "Ulduz"da Tamamı aktrisa
özünəməxsus komik cizgilərlə
canlandırmışdı. Tofiq Quliyevin
"Qızılaxtaranlar" tamaşasında Xədicə,
Fikrət Əmirovun "Gözün aydın" musiqili
komediyasında Gövhər, Süleyman Rüstəmin
"Durna" tamaşasında Nisə, A.Rzayevin "Hacı
Kərimin Aya səyahəti"ndə Kəblə Fatma
rolları onu komik aktrisa kimi məşhurlaşdırmışdı.
Münəvvər xanımı tez-tez tamaşalara
dəvət edirdilər, bəzən bir həftədə
üç tamaşada oynayırdı.
Tərəfmüqabilləri xatırlayırdılar ki,
Münəvvər xanım çox işgüzar, istedadlı
bir sənətkar idi. O, bəzən saatlarla
məşqlərdən yorulmazdı. Tez-tez respublikamızın
rayonlarına gedir, tamaşalar verirdilər. Hər dəfə
də Münəvvər xanımı xüsusi hörmət
və məhəbbətlə qarşılayırdılar.
Müharibə
illərində Münəvvər xanım Musiqili Komediya Teatrında
çalışırdı. Amma teatrda yaratdığı
rollara kinorejissorlar da biganə qalmadılar. Müharibə
dövründə çəkilən "Arşın mal
alan" filminə rejissor Rza Təhmasib Münəvvər
xanımı da dəvət etmişdi. Ona Cahan xala rolunu
vermişdilər. Münəvvər xanım Üzeyir
bəyin səhnə əsərlərində
oynamışdı. Özü də çox uğurlu rollar
yaratmışdı. Ona görə də etiraz etmədən
"Arşın mal alan"a çəkilməyə
razılıq verdi. Rəşid Behbudov, Leyla Bədirbəyli,
İsmayıl Əfəndiyev, Fatma Mehrəliyeva,
Lütfəli Abdullayev kimi məşhur sənət
adamları ilə bir filmdə çəkilmək onun kinoya
həvəsini daha da artırdı.
"Arşın mal
alan"dakı Cahan xalanı çox məharətlə
yaratdı. O, filmin ruhunu gözəl tuta bilmişdi. Sultan
bəylə qarşılaşdığı
səhnələri xatırlayın - aktrisa necə
gözəl oyun nümayiş etdirir. O, bacısı oğlu
Əsgəri evləndirməyə çalışır.
Bunun üçün "çadrasını başına
salıb, üz-gözünü bəzəyib" kimin
qapısına desən getməyə hazırdır. Təki,
Əsgər xoşbəxt olsun. Ümumiyyətlə, onun
ifasında Cahan xala çox sadə, səmimi, dövrünün
tipik xarakterini özündə birləşdirən bir obraz
idi. Bu film SSRİ Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdü və söz yox ki, bu uğurun
qazanılmasında Münəvvər xanımın da öz
xidmətləri olmuşdur.
Düz on il sonra kinorejissor
Lətif Səfərov Münəvvər xanımı
"Bəxtiyar" filminə çəkilişə dəvət
etdi. Bu rol barədə danışarkən ilk
növbədə onu qeyd etmək lazımdır ki,
Münəvvər xanım bu rolu o qədər şirin, o
qədər təbii oynayır ki, tamaşaçı
hadisələri təbii qəbul edir. Onun
düşdüyü situasiya komikdir. Ona görə də
aktrisa vəziyyətdən məharətlə
çıxmağa cəhd göstərir. Xalanı pis
vəziyyətdə qoyan Ağabala, sonda özü
çıxılmaz vəziyyətə düşür.
Münəvvər xanımın "Görüş"
filmində yaratdığı Münəvvər rolu da
çox maraqlıdır. Burada da onun qəhrəmanı
zəhmətsevər pambıq ustasıdır. O, yenə
də xeyirxah, insanları xoşbəxt görmək
istəyən, şənxasiyyət bir insanın rolunu
yaradıb.
"Kazbek qutusu"nda
Məlikovun arvadı, "Qızmar günəş
altında" filmində Gülbahar, "Kölgələr
sürünür"də Məsmə rolları onun kino
yaradıcılığının qiymətli
nümunələridir. Münəvvər xanımın
kinematoqrafiyada yaratdığı rollar ona görə
maraqlı və əhəmiyyətlidir ki, onlar olduqca millidir.
Onlarda aktrisa xalqımızın
adət-ənənələrini, dövrün
xüsusiyyətlərini qoruyub saxlamağa
çalışmışdır. Ümumiyyətlə, o xalqını
sevən sənətçi idi. Rollarında çox
qəribə ruh var idi və ona görə də
tamaşaçılar onun rollarına həmişə
böyük maraq göstərmişlər. Gərgin
yaradıcılıq axtarışları, nəhayət ki,
onun səhhətinə də təsir göstərmişdi.
Uzun sürən xəstəlikdən sonra, 1963-cü ildə
vəfat etmişdir. Azərbaycanın əməkdar artisti
adına layiq görülmüşdü. Dövlət mükafatı
laureatı idi.
Bu gün böyük
sənətkarın doğum gününü yad
edərkən bir daha Münəvvər xanımın ruhuna
rəhmət diləyirik.
Yeni Mədəni-maarif jurnalı.- 2008.- ¹ 5.- S. 65-66.