Məhərrəmova T.
"Anarxiya ilə
tamaşa hazır olmur"
Bəhram Osmanov, reyissor: "Teatr bəlkə də
yeganə sənət
növüdür ki, orada demokratiya ola bilməz"
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi ilə Tatarıstan Respublikası
Mədəniyyət Nazirliyi arasında imzalanan mədəni əməkdaşlıq
üzrə Tədbirlər Planına əsasən, Akademik
Milli Dram Teatrı ötən ay Kazanda qastrol
səfərində olub. Tatarıstan tamaşaçılarına
Bəhram Osmanovun quruluşunda Elçinin "Arılar
arasında" və Əli Əmirlinin "Mesenat"
tamaşaları nümayiş etdirilib və hər iki
tamaşa böyük rəğbətlə
qarşılanıb.
Reyissor Bəhram Osmanovla
müsahibəmizdə səfər
təəssüratlarına da toxunduq:
- Təxminən 3-4 il
bundan əvvəl sizdən müsahibə
götürərkən "Hələ Elçinin
əsərlərinə müraciət etməmişəm,
ancaq gözləyirəm" - demişdiniz. Yazıçının
"Arılar arasında" əsəri ilə istədiyiniz
nəticəni əldə etdinizmi?
- Elçin müəllimlə
yaradıcılıq axtarışlarımın yolu
bəlkə 15 ildir ki, davam edir. O zaman onun məşhur
"Ölüm hökmü" romanı əsasında bir
pyes işlədik. Hələlik həmin variant
hazırlanmayıb. Keçən il
"ÜNS" yaradıcılıq səhnəsində
Elçinin "Şekspir" pyesini hazırladım. Bu, Azərbaycan teatr tarixində ilk antrepriz tamaşa
idi. Tamaşa istər teatrşünaslar,
istər tənqidçilər, istərsə də bir
sıra xarici qonaqlar tərəfindən çox müsbət
qarşılandı. Artıq 20-ci əsrin
əvvəlindən dünyada Samuel Bekketin, Yeneskonun
əsərlərindən bəhrələnərək yeni
dramaturgiya yaranıb. Absurd dramaturgiya adlanan
bu yanr bütün dünyanı bürüyüb. Yazıçı Elçin də absurd dramaturgiyaya
müraciət edən ilk yazıçı kimi
Azərbaycanın hüdudlarından kənara
çıxıb. Onun "Arılar
arasında" əsərində də absurd teatr
elementlərinə rast gəlmək olur. Bakıda
tamaşanın premyeralarını keçirdik. Çox uğurlu qarşılandı.
- Teatrın Kazan
səfərində də bu tamaşa ilə
çıxış etdiniz. Necə
qarşılandı?
- Tamaşa qastrol
ərəfəsində repertuara salınmışdı. Çox maraqla qarşılandı. Aktyorlar özləri səhnədə oynayarkən
heyrətə gəlmişdilər. İnana
bilmirdilər ki, belə bir sözü və ya
hərəkəti tamaşaçı məhz bu cür
qəbul edə bilər. Artıq ikinci
premyera zamanı anladım ki, bizim tamaşaçılar pyesin
üst qatına daha çox fikir verirlərsə,
Azərbaycandan kənardakı tamaşaçılar daha
teatral olduqları üçün pyesin alt qatına da fikir
verirlər.
- 135 illik tarixi olan Azərbaycan
teatrının tamaşaçılarının hər
hansı tamaşanın alt qatına varmaq qabiliyyətinin
olmaması təkcə onların öz günahıdır? Yoxsa teatrın yaradıcı kollektivinin və ya
dramaturqların da burda günahı var?
- Mən bizim
tamaşaçıları tənqid etmək fikrindən
uzağam. Sadəcə, tamaşanı
görmə və qəbul olunma xüsusiyyəti var.
Azərbaycanın 135 illik teatr tarixi olsa da, 135 illik
tamaşaçı ənənəsi yoxdur. Çünki bizim teatr müəyyən vaxtlarda
yüksəliş və tənəzzül dövrlərini
yaşayıb. Həmin
sıçrayışlar və tənəzzüllər bu
gün də davam edir. Bizim teatrın stabil
tamaşalar, məqsədyönlü pyeslər yolu yoxdur.
Baxmayaraq ki, son 2-3 ildə hər bir tamaşa
zamanı zalımız dolu olur. Həmahənglik
olmalıdır. Tamaşaçını
yetişdirmək lazımdır. Son illər
ərzində biz məhz buna can atır
və repertuarımızı da tamaşaçının
anlaya biləcəyi səviyyədə qurmağa
çalışırıq. Bir də
tamaşaçının inamı məsələsi var.
Əgər repertuara salınan tamaşa zəifdirsə, burda
heç kəs yaxasını uğursuzluqdan qurtara bilməz.
Yəni sənət adamları da insandır,
onlar da səhv edə bilərlər. Ona
görə də həmin tamaşa tez bir zamanda repertuardan
çıxmalıdır ki, tamaşaçı
inamını itirməsin. Çünki
tamaşaçı teatra olan inamını itirəndə daha
teatra gəlmir. Gəlsə də 10 illik
fasilədən sonra gəlir, bu da itkidir.
- Necə bilirsiniz, əgər
tamaşaçı klassik və müasir dramaturgiyanı o
qədər dərindən anlamırsa, absurd dramaturgiyanı
necə başa düşəcək?
- Demirəm ki, başa
düşmürlər, sadəcə, qəbul olunma
məsələsi var. Bunun üçün sadəcə
olaraq mütaliə etmək lazımdır. Azərbaycan
əhalisinin xeyli hissəsi artıq kitab alıb oxumağı
yaddan çıxarıb. Mütaliə
bazadır. Sənət, ədəbiyyat
bütövlükdə bir-biri ilə bağlıdır.
Mütaliəsi olmayan şəxs kinonu,
teatrı sevə bilməz. Hamımız
bilirik ki, Azərbaycan oxucusu artıq çoxdandır ki,
yoxdur. Əgər sovet dövründə
Elçinin, Bəxtiyar Vahabzadənin və ya başqa bir
yazıçının 100 min tirayla çıxan kitabı
iki günə satılırdısa, indi kitablar
günlərlə, aylarla kitab mağazalarında qalır.
Demirəm ki, yazıçılar pis
yazırlar, sadəcə, oxucu kitab almaq istəmir. Kitab almayan oxucunun da ilk dəfə teatra
təşrif buyurması onun özündə şok
yaradır. Tamaşaya baxmaq
mədəniyyətini isə ancaq teatr yetişdirir.
- "Arılar
arasında" əsəri ilə quruluş verdiyiniz digər
əsərlər arasında özünüz
üçün hansı fərqi hiss etdiniz?
- "Arılar
arasında" pyesinin üst qatında məişət
problemləri həll olunur. Amma alt qatda insanın
heç bir zaman deyə bilməyəcəyi, dilə
gətirməkdən belə qorxduğu problemlər var.
Əsər tənhalıqdan, insanın özünü tapa
bilməməsindən danışır. Ancaq pyesdə
heç kəs bu barədə bir söz demir. Onu
da deyim ki, bu əsər reyissorluq təcrübəm
müddətində ən böyük əziyyətlə
hazırlanan tamaşam olub. Hər epizodu
3-4 variantda işləyir və nəticədə kamil
saydığımız variantda dayanırdıq. Yanrın tapılması mən və yaradıcı
heyət üçün çox çətin idi. Bu, nə dram, nə komediya, nə satira, nə də
tragikomediyadır. Məşqlərin
birində təsadüfən başa düşdüm ki, bu,
istehzadır. İnsan dünyaya gəlir
və bu gün artıq kimsəni aldatmaq mümkün deyil
və dünyanı anlayan kiçik bir uşaq da başa
düşür ki, elə bir gün olacaq o, dünyadan
gedəcək. Deməli, insanlar tam
sevinə bilmirlər. Daim insanların
beynində bir Domokl qılıncı var - həyatın sonu
ölümdür. Deməli, insan
həyatı mənalı yaşamağı
bacarmalıdır. Bu mənalı
yaşamaq uğrunda insan çalışır və
çox zaman da gülünc vəziyyətə
düşür. Bax, bu, istehzadır.
Məşəqqətli məşqlərdən
sonra biz bunu tapdıq və yalnız bundan sonra sanki o
tilsimdən çıxdıq. Artıq
tamaşa oynanılır və uğuru da göz
qabağındadır. Bu,
teatrımızın aktyorlarının - istər Nurəddin
Mehdixanlının, istər Firəngiz Mütəllibovanın
və tamaşada oynayan digər aktyorların
yaradıcılığında köklü dönüş
yaratdı. Onların çoxu özlərini xarakterik
aktyor kimi hiss etməyə başladılar.
- Bəs tamaşada absurd elementlər
nədən ibarətdir?
- Qeyri-məntiqsizlik, əsərin
adı, səhnədə baş verən hadisələrin
bir-biri ilə o qədər bağlı olmaması absurddur. Əsər tənhalıq haqqında olsa da, bu
barədə orada bir kəlmə də söz yoxdur.
Deyilənlə görünən və
görünməyənin bir-biri ilə
bağlılığı var və bunu yalnız
tamaşaçı özü hiss etməlidir. Bu
artıq özü absurddur.
- Bu gün müasir teatr
ənənələrinin yaranmasından çox
danışılır. Sizcə absurd
dramaturgiyanı müasir teatrın ilk elementləri hesab
etmək olarmı?
- Absurd teatr keçən əsrin
80-ci illərinin axırlarında yaranmış və bir
çox ölkələrdə dramaturqları yaranan bir teatr
yanrıdır. Bu, hələ indi-indi
inkişafdadır və sadəcə, dramaturgiyanın bir
yanrı kimi dünyaya inteqrasiya olunur. Sevinirəm
ki, bu siyahıda Elçinin də adı var. Ancaq heç bir
teatr öz yaradıcılığını absurd teatr
elementləri üzərində qurmur. Heç
buna ehtiyac da yoxdur. Sadəcə, teatr normal
dramaturgiya ilə işləməlidir.
- Yenidən Kazan
səfərinə qayıdaq. Siz oradakı
tamaşaçıların daha teatral olduğunu bu tamaşaya
olan həvəsləri ilə ölçdünüz, yoxsa bu
sevgi şəhərin ab-havasında duyulurdu?
- Şəhərdə
insanların həyat rifahı kifayət qədər
yüksəkdir. İnsanlar həddindən artıq
ziyalı olmağa çalışırlar. Ölkə
buna nail olub. Şəhərdə
çox gözəl kitab mağazaları var və orada
müxtəlif ölkələrin əsərləri satılır.
Unutmayaq ki, Tatarıstan Respublikasında 16
dövlət teatrı fəaliyyət göstərir. Bu teatrlardan 8-i
- Siz müxtəlif teatrların
səhnəsində tamaşalar hazırlayırsınız. Ayrı-ayrı teatrların truppası ilə dil
tapmaq çətin deyil ki?
- Əlbəttə, dil tapmaq
çətindir. Ümumiyyətlə, hər hansı yeni
pyesi işləmək, onu tamaşa halına gətirməyin
özü çətindir. Görünür, hər
birimizi birləşdirən hazırlanan pyesin ətrafında
olan məşqlər və ali
məqsəddir. Demək, mən aktyorları
nə iləsə maraqlandıra bilirəm ki, biz orda
birləşirik.
- Mən truppa ilə
işləmək məsələsinə təsadüfən
toxunmadım. Bir dəfə mənə demisiniz
ki, sizin üçün küçədən
yığılan truppa ilə və ya
çalışdığınız teatrın truppası
ilə işləməyin heç bir fərqi yoxdur. Yəni sizin üçün əsas olan
nəticədir.
- Yekun olaraq bu fikrə gəlib
çıxır. "Küçə"
sözü məcazi mənada deyilən fikirdir. Ola bilər ki, bunu nə vaxtsa demişəm. Vahid həmfikirlər dəstəsi yarada
bilirsənsə, bunun üçün hansı teatrın
truppası olmasının fərqi yoxdur. Yekun -
tamaşanın maraqlı olmasıdır.
- Bəs
reyissurada diktatorluq məsələsi?
- Bu
həmişə olmalıdır. Teatr qarşılıqlı
diktatura üzərində qurulur. Teatr bəlkə də
yeganə sənət növüdür ki, orada demokratiya ola
bilməz. Mən həyatdan gedənə qədər bu
işin tərəfdarıyam. Anarxiya ilə tamaşa hazır
olmur. Bu üsulla heç bir ailəni saxlamaq mümkün
deyil. Kimsə diktatorluğu eləməlidir, yoxsa idarə
etmək mümkün olmur.
-
Keçən il Əbülfəs Qarayev teatr ictimaiyyəti
ilə görüşündə bildirdi ki, bəzi
istedadlı gəncləri xaricə oxumağa
göndərmək lazımdır ki, onlar reyussuraya yeni
nəfəs gətirsinlər. Sizcə onlar hansı
dəyişikliyi yarada biləcəklər?
- Heç
yerə gedən yoxdur. Heç bir nəfəs də
gətirə bilməzlər. Belə bir fikir var: reyussuranı
öyrətmək olar, öyrənmək isə mümkün
deyil. Bu, arzudur. Hansısa bir ölkədə 3-5 il oxuyub
və ya işləyəndən sonra hər hansı
ideyanı oğurlayıb gətirmək və ya yeni ideya
vermək olar. Ancaq bu, itib gedir.
- Deyirsiniz ki,
"Reyussuranı öyrətmək olar, öyrənmək
isə mümkün deyil". Elə isə institutda
tələbələrinizlə niyə
çalışırsınız? Onlar sizdən nə
götürürlər?
- Mən
öyrədirəm. Onların bəhrəsindən 2-3
ildən, yəni institutu qurtarandan sonra danışmaq olar.
Yaddan çıxarmaq lazım deyil ki, hər bir institutda
reyissor sənətinə 25 tələbə qəbul olunur,
amma oranı 3 nəfər bitirir.
- "Azdrama" iki il
təmirə dayanacaq. Təmirdən sonra modern
tipli bina və yüksək texniki imkanlarla teatr
sənətində inqilab gözlənilir?
- Heç bir texnika teatrda inqilab yarada
bilməz. İnqilab reyissor işi, tamaşa, dramaturgiya ola bilər. Sadəcə, teatrda
işləyən insanların arzuları həyata
yetəcək və biz istədiyimizi orada yerinə
yetirəcəyik.
- Reyissor mətbəxinizin
sirlərini açmaq fikriniz varmı?
- Heç bir sirr yoxdur. Hal-hazırda Gənc Tamaşaçılar
Teatrında Qaruçava və Pyotr Xatinovskinin
"Mistifikator" əsəri əsasında "36-dan
6" pyesini hazırlayıram. Bu
tamaşadan sonra Molyerin "Tartüf" pyesinin
məşqlərinə başlayacağam. Öz teatrımızda isə Əli Əmirlinin
"Sevən qadın" və "Hər şeyə
rəğmən" və ya "Ağa Məhəmməd
şah Qacar" pyesləri irimiqyaslı teatr pyesləri olacaq.
Eşitdiyimə görə, Elçin
müəllim yeni əsər yazıb. Ola
bilsin ki, əsər mənə təklif olunsun. Yaxın dostum, türk dramaturqu Tüncər
Cücenoğlunun "Gözəlçələr"
adlı əsərini də hazırlamaq fikrim var.
Kaspi.- 2008.- 17-19 may.- S. 20.