Bənnayeva N.
Geyim ənənələrimizin
qoruyucusu
Bir
qərinə əvvəl balaca qızcığaz
Kəmalə Qaqarin adına Bakı pionerlər
sarayının kandarından keçmişdi. İndi ora
Tofiq İsmayılov adına uşaq və yeniyetmələrin
yaradıcılıq mərkəzidir. O, təsviri
sənətdə özünü yoxlayaraq, bir az başqa
yolu-biçmə və tikməni, dekorativ-tətbiqi
sənəti seçdi.
Orta
məktəbdən sonra bütün respublikada məşhur
olan Bakıxanov qəsəbəsindəki 84 nömrəli
yaradıcılıq peşə məktəbinə daxil oldu. Orada
"Çini üzrə rəssam" sənətinə
yiyələndi. İndi Kəmalə Kərimin
"Yuğ" teatrının butafor rəssamı kimi 12
illik iş təcrübəsi var. Onun həyatında bir
çox maraqlı layihələr olub. 1995-1996-cı
illərdə Şirvanşahlar sarayında butaforçu kimi
işləyib. Bu qoruq muzeyinin fondunda çoxlu qədim
parçalar-pambıq, ipək, tirmə saxlanılırdı.
Rəssam onlardan bərpa edilmiş sarayın
döşəməsi üçün qurama üsulunda
mütəkkələr, döşəkçələr,
süfrələrər və s. tikib. Həmin dövrdə o,
dekorativ-tətbiqi sənətdə
çalışanların assosiasiyası olan
"İqbal" Fondunun xətti ilə sərgilərdə iştirak
edib. Onu iş arxasında təsvir edən kadrlar da bu
assosiasiyanın çəkdiyi filmə daxil edilib.
Şirvanşahlar
sarayının tərtibatı ilə məşğul
olduğu vaxtlar Kəmalə xanım
araxçınlarını tikməyə başlayır. Kəmalə
Kərimin yaradıcılığında Püstəxanım
Əzizbəyovanın "Azərbaycan milli geyimləri"
kitabı daim bələdçi olur. Rəssam deyir:
"Hər dəfə mən bu kitaba müraciət
edəndə onun müəllifinə rəhmət oxuyuram. Bu
kitab aləmə sübut elədi ki, bütün bu
geyimlər ermənilərin yox,
azərbaycanlılarındır".
Araxçınlardan
sonra Kəmalə Kərim güləbətin tikməsinin
naxışlarını təkrar edərək, qədim
texnologiyanı öyrənir və arxalıqlar tikməyə
başlayır. Qeyd eləmək lazımdır ki,
Kəmalə təkcə kitabdan öyrəndikləri ilə
kifayətlənmir, respublikanın rayon və
kəndlərinə gedərək, qədim geyimləri toplayır.
Sonra həmin paltarlardan ülgülər çıxardaraq,
qədimi parça qalıqlarından onları təkrarən
tikir. O, Bakıda, Qarabağda tikilən qədim paltarların
gözəliyindən heyranlıqla danışır.
Gələcəkdə əsillərinin məsgəni olan
Şərura getməyi nəzərdə tutur.
Emalatxanasının
görkəmli yerində yarı, adam boyda olan gözəl
gəlincik milli geyimdə şəstlə durur. Onun
əynindəki paltarlar zənginliyi qədər də
gözəldir. Saysız-hesabsız tuman-yubkaları, zərif
arxalıq, ipək köynək və bir yığın
bəzək-düzək heç də bir-birinə mane olmur. Stolun
üstündəki tikiş maşınının yanında
başqa bir balaca gəlincik böyük gəlinciyin tamam
əksidir. Cındır paltarlı beli bükülmüş
dərviş. Qırış-qırış olmuş,
fikirli, çox düşüncəli... "Bu mənim
dostumdur" belə deyir Kəmalə xanım.
-
1997-ci ilin bir aprel səhəri özümdə deyildim. Ovqatım
pis idi. Heç özüm də bilmədən əllərim
nəyisə yapmağa başladı. Onda ayldım ki,
əlimin altından çıxan "dərviş"
mənə baxır. Baxışları elə müdrük,
elə canı yanan idi ki... əlbəttə başqaları
üçün bu, sadəcə, fiqurdur. Mənim
üçünsə o, dostdur. Əgər bilmək
istəyirsinizsə mənim tilsimimdir. Həyat
yollarımın bələdçisidir.
Kəmalə
xanım bütün arxa tərəfini çevirərək
yazını göstərir. "Təki
yolçu olsun, yol tapılar..."
Lakin
onun "Dərviş" və "Gözəl"
fiqurları tamamilə fərqli mövcudluqlardır.
Böyük ölçülü xanım gəlincik
haqqında Kəmalə deyir ki, onu yalnız xalq geyimlərinin
gözəlliyini göstərmək üçün
yaradıb.
Amma
deyəsən, bizə kələk gəlir!... Bu da
nəsə özünəməxsus bir tipdir.
"Dərviş" kimi bunu da satmaq haqqında söz ola
bilməz. Aydın məsələdir ki, dostudur. Kəmalə
Kərim yanında başqa gəlinciklərini saxlamır.
Hərdən onları tikir, ərsəyə gətirib,
necə deyərlər - "qızlarını
köçürür" yalnız fotolarını
özündə saxlayır. Belə fotolardan birində
"Toy" kompozisiyası öz əksini tapıb. Zəngin
geyimli xanım, o cümlədən, başdan ayağa
qırmızı geyinmiş gəlin aşıb-daşan mizin
arxasında oturub. Mərasimin incəlikləri öz dəqiq
həlli ilə tamaşaçını heyran edir. Gəlinin
barmağındakı miniatür üzükdən tutmuş
təbəssüm doğuran kiçik kəllə
qəndə qədər hər detal sevə-sevə
işlənib.
Lakin
bu işlərinə baxmayaraq, bizim dekorativ-tətbiqi
sənət rəssamımız özünü
gəlinciklər ustası saymır. "Məqsədim
gəlincik tikmək deyil, - Mən Azərbaycan milli
geyimlərinin bütün zənginliklərini əks
etdirən muzey yaratmaq istəyirəm".
Azərbaycan
Milli Geyimləri Muzeyini yaratmaq rəssamın çoxdankı
arzusudur. Bu muzeyin eksponatları onun yaratdığı,
xalq geyimlərindən qayğı ilə
bəhrələndiyi müəllif əsərləri
olardı. Əlbəttə, yaratdığı bu
nümunələrdən ibarət kataloq da nəşr
etdirmək istərdi. Lakin bütün bunlar üçün
böyük kolleksiya yaratmaq lazımdır. Onları
keçmiş ölçülərində, qədim
parçalardan tikərək ənənəvi
naxışlarla bəzəmək isə çox
mürəkkəb və vaxt aparan məsələdir. Həm
də çox bahalı işdi. Odur ki, Kəmalə Kərim
öz işlərini nümayiş etdirmir. Hesab edir ki,
hələ onları lazımi səviyyəyə
çatdırmayıb. Sənətkar
təvazökarlığına nə deyəsən?..
Doğrudur, xalq geyimlərinin tam kolleksiyası hələ
yoxdur. Axı, rəssam gündəlik çörək
haqqında da düşünməlidir. Güzəran
dalınca qaçmaq az qala bütün vaxtını alır.
Ancaq bir yığın əsərləri var
ki, onlardan neçə ekspozisiya düzəltmək olardı.
Təkcə yelpikləri nəyə desən dəyər.
Əsl milli yelpiklər-bizim son əsrdə
öyrəşdiyimiz kimi avropasayağı yarımdairəvi
deyil, bayraqsayağı Rembrandtın "Yelpikli qız"
portretində olduğu tək düzbucaqlı. Amma
Azərbaycan yelpikləri daha mürəkkəb
formalıdırlar. Hər tərəfi də muncuqlarla
süslənib. Hətta xəzlə haşiyələnib.
Burda Kəmalə Kərim öz fantaziyasını cilovlayaraq
qayğı ilə doğma naxışlarımızı
vurur. Fantaziyasını o digər işlərində
işə salır.
Yelpazələrdən başqa o,
məişətdə işlənən əşyalar da
hazırlayır. Təəccüb edirsən, nə
qədər lazımlı şeylər tikmək olarmış?!
Burda qələmdanlar, gözlük qabları,
tütün, dava-dərman kisələri, dəbdə olan
bayır-bacaq çantaları, kübar axşam
məclislərinə aparılası işləməli əl
çantaları, müasir mobil telefonları, vizit
kartlarını qoymaq üçün qablar səfə
düzülüb. Vizit kartı üçün qablar
lap nağıllarda olduğu kimidi: ipindən dart çıxart.
Səmərələşdirilmiş qurğudu elə bil.
Onun
ürəyinə yatan ən əziz sifarişlərdən
biri nə az nə azacıq-Alim Qasımovun gerbidir. 2000-ci ildə xanəndənin konsertində ona öz
əl işini-araxcın bağışlamışdı.
Tanışlıqları ömürlü oldu. İndi
dünya şöhrətli xanəndənin atlasdan olan konsert
köynəklərinin ürəyinin başında Kəmalə
Kərimin qızıl saplarla tikdiyi embleması parlayır.
Buta, qaval, tar və kamançada ibarət olan bu
kompozisiyanı Kəmalə Kərim xanəndə
üçün məxsusi olaraq hazırlayıb.
Kəmalə
Kərimin təkcə bu kompozisiyası deyil. Artıq 3
ildir ki, hər il sentyabrın sonunda Nyu-Yorkda keçirilən
paradda Kəmalə Kərimin araxçınları
nümayiş etdirilir. Bu mərasimdə hər xalq öz milli
paltarını nümayiş etdirir.
Soruşa
bilərsiniz ki, bəs rəssam özünə necə,
sevdiyi milli geyimlərdən nəsə tikməyib? Əlbəttə,
mən bunu da soruşdum. Cavabı əməli oldu.
Kiçicik emalatxananı dəb göstərilən podiuma
döndərdi. Bir nəfər üçün
təmtəraqlı bir defilə düzənləndi. Mən
milli geyimlərimizin müasir pret-a-porte
improvizələrindən həzz aldım. Şalvarlar,
köynəklər, qurama ilə gərzəklənmiş
panço... Onlardan bəzilərini estrada
müğənnilərimizin əynində reklam
çarxlarında görmək olar. Əslində, onlar
müəllifin öz mülkiyyətidir. Bunlar qədim
naxışlar deyil. Rəssam sanki öz fantaziyasına
görə üzrxahlıq edir. Xalq sənətini gör bir
necə sevmək lazımdır ki, belə
sərbəstliyinə görə narahatlıq
keçirəsən...
Mən
diqqətlə parça tikələrindən
yığılmış mürəkkəb elementlərin
mozaikasını nəzərdən keçirirəm. Bu
uzun qış ponçosunu Kəmalə bir neçə il
geyib. Onu usandıran iki şey-ətrafdakıların
anlaşılmazlıq ifadə edən tənəli
baxışları və parçanın
ağırlığı (üç kiloqramı
çiynində gəzdirmək zarafat deyil) olmasaydı indi
də geyinərdi. Qalan ağayana şeyləri
arağçınla bərabər mərasimlərdə,
məsələn, sərgilərə gedəndə geyinir.
"Mən həmişə öz tikdiklərimi geyinirdim,
sonra anlaşılmazlıqdan yoruldum".
"Anlaşılmazlıqdan
yoruldum" ifadəsi bizim söhbətimizdə leytmotiv kimi
tez-tez səslənirdi. Metroda təəccüblü
baxışlarla qarşılanan araxçın aysberqin
yalnız görünən bir hissəsidi, anlaşılmazlığın
ötəri təzahürüdü. Ən pisi ideyanı,
həyatın ümdə arzusunu başa
düşməməkləridi. Kim bilir, Kəmalə Kərim
nə vaxtsa arzuladığı milli geyimlər muzeyini yarada
biləcəkmi? Axı, bunun üçün
gərək onu həqiqətən başa
düşsünlər və kömək etsinlər. Çox
istərdik ki, onun arzusu həyata keçsin. Çünki bu
arzu millətin kökünün, keçmişinin və
tarixinin qorunmasına ünvanlanıb.
525-ci qəzet.- 2008.- 19 noyabr.- S. 7.