Mükərrəmoğlu
M.
Ağarza Quliyev-110
Hər dəfə
Ağarza Quliyevin filmlərinə baxanda çox qəribə
hisslər keçirirəm. Əvvəla
bu filmlərdə sənətkar səmimiyyəti
çox güclüdür.
Hiss edirsən ki, o bütün
varlığı qədər
sevdiyi bir millətin mənəvi dünyasına çox yaxından bələddir.
Digər tərəfdən
onun filmlərinin qəhrəmanları bizim
düşündüyümüz, arzu etdiyimiz problemlərlə üzləşib,
onlarla mübarizə edirlər. Ona görə də bu filmlər hər bir azərbaycanlı
üçün olduqca
əziz və doğmadır.
Ağarza Quliyev 110 il
bundan əvvəl Azərbaycanın gözəl
guşələrindən birində — Lənkəranda
dünyaya gəlmişdi və elə orta təhsilini də
burada almışdı. 1924-cü ildə teatr məktəbini bitirmiş,
sonra, 1925-1927-ci illərdə
I Dövlət Kinofabriki
nəzdində kino sənəti studiyasında
təhsilini davam etdirmişdir. Ağarza Quliyev teatr dərnəklərində
iştirak etmiş, amma kinoya həvəs
onu bu sənətə
yönəltmişdi. İlk
dəfə “Bayquş”
filminə çəkilişə
dəvət alanda artıq aktyor sənətinə bələd
idi. Kinoda aktyor kimi çəkilmək
arzusu reallaşanda 25 yaşı təzəcə
tamam olurdu.
Kinorejissor G.
Kravçenkonun çəkdiyi bu filmdə Ağarza Quliyev
Əli rolunda oynayırdı. Film səssiz idi. Burada Abbas Mirzə Şərifzadə, Möhsün
Sənani, Aleksandr Makovski və başqa gənc aktyorlarla çəkilirdi.
Əli rolunu yaradan gənc Ağarza kənddə müxtəlif sosial təbəqələr arasında
aparılan mübarizədən
danışan bu filmdə ilk debütünü uğurla
tamaşaçılara təqdim
etdi. Elə həmin il kinorejissor
Vladimir Vallyucek onu “Gilan qızı”
filminə dəvət
etdi. Hər iki film səssiz
idi. Aktyor üçün belə filmlərdə çəkilmək
o qədər də asan deyildi.
Amma Ağarza ona tapşırılan çox da böyük
olmayan Əli rolunun öhdəsindən
məharətlə gəldi.
Filmin əsasını
Y. Slyozkinin “Tunay” romanının motivləri təşkil
edirdi. Burada İranda
ötən əsrin
20-ci illərində gedən
sinfi mübarizədən
bəhs olunurdu. Ümumiyyətlə, A. Quliyev
Azərbaycan kinosunun səssiz dövründə
bir neçə filmdə də rollar oynamışdır.
İlk dəfə “Qızıl kol” (“Dağlara hücum”) filmində həm aktyor, həm də rejissor assistenti kimi çıxış etmişdir.
Baş rolu oynayan Ağarzanın artıq rejissorluğa meyli artmaqda idi. Onun film
çəkmək arzusu
artıq reallaşmağa
doğru gedirdi.
Bundan sonra Ağarza
Quliyev daha bir filmdə — “Əlsiz adam”da yenə baş rolda
çəkildi. Məşhur Azərbaycan kinorejissoru Hüseyn Seyidzadə də bu filmlə
ilk dəfə kinoya gəlirdi.
Ağarza Quliyev Qriqori
Bradinski ilə birgə “Almaz” filminə quruluş verdi. Ssenarini Cəfər Cabbarlı özü yazmışdı. Filmin çəkilişlərinə C. Cabbarlı özü nəzarət edirdi. Amma Ağarza Quliyev də bu filmdə rejissor kimi özünü
sınadı və hiss etdi ki,
artıq rejissor kimi işləməyin vaxtıdır. Doğrudur,
1940-cı ildə “Yeni horizont” filmini də Q. Bradinski ilə şərikli çəkmişdi.
Amma bu filmdə
o daha sərbəst
idi və öz qüvvəsinə inanırdı. “Yeni horizont” Azərbaycan neftçilərinin həyatından
bəhs edir. Burada yeni neft
yataqlarının kəşf
olunması, neft sahəsində elmin inkişafı məsələləri,
eyni zamanda, neft istehsalının inkişafına mane olanlar barədə maraqlı epizodlar vardır. Rejissor həyat həqiqətlərinin
ekranda canlandırılması
üçün xüsusi
səhnələr yaratmış,
konfliktin canlı alınması üçün
maraqlı nüanslar tapmış, obrazların
xarakterini açmaq üçün onları
müxtəlif mürəkkəb
vəziyyətlərlə qarşılaşdırmışdır.
Ağarza Quliyevin ilkin
rejissorluq fəaliyyəti şərikli çəkdiyi
filmlərlə bağlı olsa da, onun bu sahədə
püxtələşməsində həmin filmlər
müstəsna rol oynadı. O, kompozisiya
qurmağın da, montajın da sirlərini bu filmlərdən öyrəndi
və artıq professional rejissor kimi yetişdi.
“Qara daşlar”ı
isə sərbəst çəkmişdi. Yazıçı Mehdi Hüseynin ssenarisi əsasında quruluş verdiyi bu kinolentdə
rejissor kimi yetkinləşdiyi təsdiq
olundu. Neft mövzusu ona
60-cı illərdə
Ağarza Quliyev daha məhsuldar işləmişdir. Onun rejissor kimi
1960-cı ildə quruluş
verdiyi “Səhər” filmi tarixi mövzuda
idi və burada hadisələr ötən əsrin əvvəllərində inqilabi
hadisələri əks
etdirirdi. Film inqilabi
mövzuda olsa da, orada milli
mənəvi dəyərlərə
geniş yer verilmiş, rejissor hadisələrə məhz
milli zəmində yanaşmışdır.
“Səhər” filmi tarixi-inqilabi
mövzuda lentə alınan ən uğurlu ekran əsərlərindən biridir.
İstər aktyor seçimində,
istərsə də rejissor traktovkasında “Səhər” digər inqilabi mövzulu filmlərimizdən fərqlənir.
Əsas fərq isə onda idi ki,
rejissor bu filmdə xalq ruhunu, Azərbaycan mühitinin özəlliyini
qoruyub saxlaya bilmişdi.
Ağarza Quliyev kinonun əksər janrlarında filmlər yaratmışdır. “Ulduz” filmini isə o, musiqili komediya janrında çəkmişdi. Bəstəkar,
xalq artisti Süleyman Ələsgərovun
eyniadlı operettasının
motivləri əsasında
yazılmış ssenari
əsasında lentə
alınmış bu
film 1964-cü ildə ekranlara
çıxarılmışdı.
Filmdə bir neçə maraqlı süjet xətti vahid məcrada birləşərək
bütöv bir əsərin yaranmasını
şərtləndirir. Rejissor olduqca
maraqlı maneralar tapmış və filmi əsil mənada kino əsərinə çevirə
bilmişdir. Bu gün, doğrudan da, Gülümsərovun, Məhəmmədin, Möhsünün
düşdükləri komik
situasiyalar tamaşaçının
diqqətindən yayınmır
və əsərin daha maraqlı alınmasına xidmət göstərir.
Ağarza Quliyev “Mən ki, gözəl deyildim” filmi ilə müharibə mövzusunda çox dəyərli bir ekran əsəri yaratdı. Maraqlı olan bu idi ki, o, həm
də filmdə aktyor kimi çıxış
edirdi və oynadığı rol bir növ filmin
leytmotivini təşkil
edir. Bu filmə
yaşlı nəsildən
məncə, baxmayan tapılmaz. Burada müharibə dövrü,
arxa cəbhə həyatı çox qiymətli detallarla əks olunur. Atası cəbhəyə göndəriləndən
sonra Səidənin keçirdiyi iztirablar, ona qarşı ətrafındakıların münasibəti
çox aydın şəkildə tamaşaçılara
çatdırılır.
Səidə öz vətəndaşlıq
borcunu poçtalyon kimi işləməkdə
görür. Ancaq bu da asan
iş deyil. Hər gün nə qədər “qara kağızlar” öz sahiblərinə çatdırılmalıdır.
Və günlərin birində Ağarza Quliyevin oynadığı rolun — Rəhim babanın oğlundan gələn “qara kağızı”da ona vermək lazım gəlir. Necə də çətin və dəhşətlidir.
Ağarza Quliyev öz
qəhrəmanının bütün
hisslərini, çəkdiyi
ağrıları ustalıqla
açır. “Ey insanlar uşaqlarımızı
əlimizdən alırlar”
deyə nida dolu səsi ekranı tutanda tamaşaçı onun dərdinə acımaya bilmir. Bu çox
dəhşətli səhnədir.
Amma rejissor bu səhnəni
maraqla oynamışdır.
Ağarza Quliyev 1976-cı ildə 78
yaşında vəfat
etmişdir. Onun filmləri bizim
xalqın milli sərvətidir. Əməkdar
incəsənət xadimi
fəxri adına
layiq görülmüş
bu görkəmli sənətkarın 110 illik
yubileyi xalqımız
tərəfindən yüksək
təntənə ilə
qeyd olunacaq. Onun xatirəsi xalqımızın
yaddaşında əbədi
yaşayacaqdır.
Xalq qəzeti.- 2008.- 5
noyabr.- S. 8.