Mükərrəmoğlu M.
O,
incəsənətə təsadüfən yox, qəlbinin
hökmü ilə gəlmişdi
Uzun illər kinoda
çalışdığımdan, bu sahədə
işləyən mütəxəssislərlə tez-tez
görüşər, onların sənət haqqında
düşüncələrini dinləyərdim. “Filmin müəllifi kimdir” sualına həmişə cavab axtarmağa çalışsam
da, cəhdlərim elə bir nəticə
verməyib. Doğrudanmı, müəllif rejissor hesab edilməlidir? Bəs ssenarist,
operator, rəssam, bəstəkar
hayanda qaldı? Biz bütün filmə
operatorun gözü ilə baxmırıqmı?
Bütün film onun kamerası
vasitəsilə lentə
alınırmı? Mən, operatorun
filmin müəllifi kimi qəbul olunmasını iddia etmirəm. Amma operatorun doğrudan
da, filmin yaranmasında rolu böyükdür. Bunu
indi aramızda olmayan, bu il 70 illik yubileyi qeyd olunan
əməkdar incəsənət
xadimi, kinooperator Şərif Şərifovla
söhbətlərimizdə onun dilindən eşitmişəm.
Şərif müəllim Azərbaycan
kinosunun çox istedadlı sənətkarlarından
idi. Onun operator kimi çəkdiyi
filmlər kinomuzun çox qiymətli nümunələridir.
O, 1938-ci ildə Bakıda doğulmuşdu.
Əvvəllər fotoya, sonra isə kinoya həvəs göstərmişdi.
Foto sahəsində qazandığı
təcrübə, kölgə-işıq
münasibətlərini duymaq
qabiliyyəti onu kinooperator olmağa sövq edirdi. Şərif kinostudiyaya tez-tez gələrdi, çəkilişlərdə
iştirak edərdi.
Bəzən isə gizlicə
operator kamerasından çəkiliş
obyektini nəzərdən
keçirərdi. Beləcə,
bu həvəslə
1958-ci ildə C. Cabbarlı
adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasına
gəldi və bütün sonrakı 50 illik ömrünü bu sənət ocağına bağladı.
Əvvəllər operator assistenti kimi
işləyirdi. Filmlərin çəkilişində
operatorların yaxın
köməkçisi kimi
fəaliyyət göstərirdi.
“Koroğlu” filmində
iki operator işləyirdi.
Hər ikisi rus idi: V. Meybom,
F. Dobronravov. Onlarla çox rahat
dil tapa bilmişdi. Baxırdı ki, bu peşə sadə bir şey deyil.
Kütləvi səhnələrin
çəkilişi onu
az qala
qorxutmuşdu da. Amma həvəs hər şeyə qalib gəldi. İşlədi, çətinliklərə dözdü. Sonra mərhum
kinooperator Arif Nərimanbəyovla “Leyli və Məcnun” filmində assistent kimi çalışdı.
Amma onun üçün “Böyük dayaq” filmi əsl məktəb oldu. Görkəmli kinooperator Xan
Babayevlə işləmək
o qədər də çətin deyildi.
Bu yumşaq təbiətli,
işıqlı insanın
yanında assistent kimi işləmək ona bir növ
ruh verdi,
onu bir daha
kinoya bağladı. Hərdən
Xan kameranı ona etibar edir,
sərbəst çəkiliş
aparmağa imkan yaradırdı. O, yaxşı
başa düşürdü
ki, bu kameranın
qarşısında Ələsgər
Ələkbərov kimi
çox məşhur
aktyor dayanıb, ona görə də olduqca məsuliyyətli çəkiliş
aparmaq lazımdır.
Çəkirdi, sonra da Xan Babayevə göstərirdi.
Beləcə, illər ötürdü,
Şərif işə
yavaş-yavaş sənətin
sirlərinə yiyələnirdi. Nəhayət, “Atları yəhərləyin”
(Qatır Məmməd)
filmində ilk dəfə
sərbəst olaraq quruluşçu operator kimi
ona film çəkmək
həvalə olundu.
O artıq, Moskva Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunda qiyabi yolla ali
təhsil də almışdı. Belə ki,
1964-cü ildən A. Simonovun
emalatxanasında təhsilini
davam etdirərək,
1970-ci ildə institutun
kinooperatorluq fakültəsini
bitirmişdi.
“Qatır
Məmməd”i kinooperator
Teyyub Axundovla şərikli çəkmişdi. Bu filmdə operator işi, həqiqətən, çətin
idi. Çünki əsas çəkilişlər
təbiət qoynunda aparılırdı, kütləvi
səhnələr çox
idi. Şərif təcrübəli operator Teyyub Axundovun məsləhətlərinə qulaq
asır, münasib işıq-kölgə münasibəti
yaradır, obyektin kameraya köçürülməsini
dəfələrlə təkrar
edir, uğurlu variantları saxlayırdı.
Film hazır olanda
rejissor Rasim Ocaqov onun operator işindən razılıqla
danışırdı. Rasim Ocaqov özü də əvvəllər kinooperator işləmişdi
və bu film onun rejissor kimi
ilk işi idi. Ona görə də Rasim müəllim özü də Şərifin işinə
nəzarət edir, ona öz köməyini
əsirgəmirdi.
“Qərib
cinlər diyarında”
film-nağılı da
onun operator kimi çəkdiyi maraqlı kino əsərlərindəndir. Filmdə operator üçün çox çətin epizodlar var idi. Əvvəla,
buradakı obrazlar tamam başqa formada idilər. Onların geyimi tamam başqa,
yaşadıqları mağara
da özgə qiyafədə idi. Bunları ekrana gətirmək operatorlardan xüsusi ustalıq tələb edirdi. Əsas çəkilişlər studiyada düzəldilmiş
dekorasiyalarda aparılırdı.
Şərif Şərifov cinlərin
xarakterini açmaq üçün elə rakurslardan çəkilişlər
aparmışdı ki,
tamaşaçı hadisələrin
reallığına inanır,
hətta bu yerin dekorasiya olduğu belə bilinmir. Filmin rejissoru Əlisəttar
Atakişiyev də əvvəllər kinooperator
işləmişdi və
bu sənətə bələb idi. Ona görə də operator işinə qarşı çox tələbkar idi. Amma Şərif də
artıq sənətin
sirlərinə yiyələnmiş
və çox orijinal çəkilişlər
apara bilmişdi.
“Yol əhvalatı” filmi də operator işi sarıdan gözəl işlənmişdi və
çox maraqlı çəkiliş aparıldığı
aydın hiss olunur.
Şərif Şərifov 50 illik yaradıcılığı dövründə
bir çox mükafatlara layiq görülmüşdü. Ən əsası
bu idi ki,
o, Azərbaycanın əməkdar
incəsənət xadimi
fəxri adını almışdı. “Anam
Kür” sənədli
filmindəki işinə
görə akademik Həsən Əliyev adına mükafatla
təltif olunmuşdu.
Son vaxtlar
Şərif Şərifov
Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində
kinooperatorluq sənətindən
dərs deyirdi.
Amansız ölüm onu
bu yaxınlarda aramızdan apardı.
Ancaq bu böyük sənətkarın
işıqlı xatirəsi
bu sənəti sevənlərin qəlbində
əbədi yaşadacaqdır.,
Xalq qəzeti.- 2008.- 2 noyabr.- S. 7.