Qaliboğlu E.
95 yaşlı “Arşın
mal alan”
Dünya
şöhrətli əsərə bu gün də
sevilə-sevilə baxılır
Bənzərsiz, həm
də zəngin Azərbaycan mədəniyyəti
özünəməxsusluğu ilə milliliyimizi çox
gözəl yaşadır. Hər bir xalq qədim
mədəniyyətini yaşatdıqca,
təsdiq etdikcə daim yeni-yeni üfüqlər yaratmağa
çalışır. Lakin
bənzərsizlik, qeyri-adilik
hər xalqın bəxtinə düşmür.
Tarixən Azərbaycan həyatın,
yaradıcılığın demək olar, bütün sahələrində
özünü təsdiq
edib. İndi bu və ya
digər sahədə
söz demək çətinləşsə də,
bir millət olaraq möhkəm xəlqi təməlimiz var. Azərbaycanın
varlığının təsdiqində
bu mənada dahi Üzeyir Hacıbəyovun müstəsna
rolu var. Onun çoxcəhətli yaradıcılığında, xüsusən də musiqisində milli düşüncəmizin zəngin
çalarları ifadəsini
tapıb. Azərbaycan
dünyaya zəngin mənəvi dəyərlər
verib. Bu mənəvi dəyərlərin
isə daim inkişaf etdirilməsi zəruridir. Azərbaycan professional musiqisinin yaradıcısı Üzeyir
bəyin millətimiz üçün gördüyü
işlər son dərəcə heyrətamizdir.
Onun Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin möhtəşəm himnini yazması, o
dövrdə Cümhuriyyətin yaşaması
üçün xeyli gərəkli sahələrdə
çalışması daim millətimiz üçün
yaşamasından xəbər verir. Bu
gün Üzeyir bəyin gördüyü
işlərin qətiyyən
inkar edilməməsi şərtilə indi də yeni-yeni nəfəslərin meydana
çıxmasına, yeni-yeni
sənət zirvələrinin
yaranmasına böyük
ehtiyac var. Amma acınacaqlı haldır ki, bu gün belə
zirvələri yox, olanların, yaradılanların
kor-koranə şəkildə təkrarçılığının,
daha çox isə təqlidçiliyinin
şahidi oluruq. Məşhur "O olmasın,
bu olsun", "Arşın mal alan" kimi əsərlər müasirləşdirilir,
obrazlar bugünkü tamaşaçının, gənc
nəslin gözündə
cılızlaşdırılır. Bu cür şoular
xalqın sabahkı yaradıcılıq üfüqlərini
daraldır. Bu, hər şeydən əvvəl o deməkdir ki, böyük mənada yeni yaradıcılar meydana çıxmalıdır.
Möhtəşəm sənətkarlar
yenə də özünəməxsus şəkildə
fərdiliklərini yaratmalı
və yaddaşlarda bu cür iz
qoymalıdırlar.
Professor Gülnaz
Abdullazadə deyir ki, bir neçə il qabaq Üzeyir bəyin
bütöv şəxsi arxivi itmə təhlükəsi
qarşısında idi: "Not əlyazmaları, elmi əsərləri
ilə bağlı qeydləri, əlyazmaları, operaların,
operettaların, kontataların və s. kiçik və
böyük əsərlərin ilk, yaxud yeganə partitura
nüsxələri, o cümlədən "Leyli və
Məcnun", "Arşın mal alan", "Şah Abbas
və Xurşudbanu" kimi əsərlərin,
çoxsaylı məktublaşmalar, eləcə də Qori
seminariyası dövründən nişanlısı, sonralar
həyat yoldaşı Məleykə xanımla, musiqi
əsərlərinin quruluşu ilə bağlı keçmiş
SSRİ və digər ölkələrlə
apardığı sözləşmələr, deputat kimi
məktublarında əks olunan yazışmaları,
saysız-hesabsız afişalar və s. bu qəbildəndir. Bu ilk və yeganə
nüsxələri aradan
götürməklə, Üzeyir
bəyin varlığını,
dahi insan, bəstəkar, publisist, ictimai xadim kimi
fəaliyyətini şübhə
altına almaq və Azərbaycan tarixindən onun adını silmək ən başlıca məqsəd idi. Lakin çirkin niyyətlər
baş tutmadı. Bu əsərlər XX yüzil Azərbaycan musiqi, bəstəkarlıq
məktəbinin formalaşması
tarixi, milli musiqi üslubunun, elmi nəzəri fikrinin Üzeyir Hacıbəyli irsinin bir sıra elmi
tarixi məsələlərinin
araşdırılması baxımından
sözügedən
sənədlər xüsusi
tarixi elmi, mədəni dəyərlərə
malik soraqlar kimi dəyərləndirilib".
Yeri gəlmişkən,
100 il qabaq Bakıda səhnələşdirilən "Leyli
və Məcnun" Şərqdə ilk opera olmaqla həm
də Üzeyir bəyin timsalında Azərbaycan ruhunun,
mədəniyyətinin təsdiqi idi. Bugünlərdə
isə adı dillər əzbəri olan "Arşın mal alan" ikihissəli musiqili komediyasının 95 yaşı
tamam oldu. Həmişə olduğu
kimi bu gün
də əsərin həm tamaşasına, həm də eyni adlı filmə hamı böyük maraqla baxır. Bu, onu göstərir ki, xəlqiliyi təsdiq edən əsərlər daim yaşayır, heç vaxt ölmür.
Dünyada məşhur
olan "Arşın mal alan"ın Azərbaycan
teatrının səhnəsində tamaşa, həmçinin
kinofilm kimi televiziya ekranlarında neçə dəfə nümayiş
etdirildiyini demək çox çətindir. Yaradıcılığın əsas
şərti daim təzə qalmaqdır. Bu təzəlikdə həm də qədimliyin təsdiqi olduğundan o, heç vaxt köhnəlmir. Azərbaycan
tamaşaçısı Üzeyir
bəyin heç bir əsərindən
"doydum" deməz.
"Arşın mal alan" Azərbaycanda sənət sahəsində
ölçü yaratdı.
Bu gün Üzeyir bəyin müxtəlif mövzulu əsərlərindən təsirlənmələr
hədsiz çoxdur. Bütün hallarda isə Üzeyir bəy konkret musiqidə ölçüdür.
"Arşın mal
alan"a canlı səhnədə dəfələrla
baxmışam. Tamaşanın əvvəlində Üzeyir
ruhu bütün barizliyi ilə bizə bir həyat
hekayətini danışır.
Hiss edirsən ki, bu, komediyadan
üstün bir əhvaldır. Üzeyir bəy nədən danışır-danışsın,
orada mütləq uca xəlqi ruhun təsdiqini görürük. Bu çağırış sevgi
və həsrət notları ilə doludur. Musiqi ana laylası tək aydın, anlaşıqlı, bulaq suyu tək dupdurudur.
Tamaşa gərgin dramatik məqamlarla müşaiyət olunur. Soltan bəyin gözünün ağı-qarası, bircə qızı Gülçöhrənin
də Əsgərin fikrində olması hardasa onların bir-birlərini anlamağa yardımçı
olan əsas faktordur. Gülçöhrə
də görmədiyi,
tanımadığı kişiyə
ərə getmək fikrində deyil. Süleyman bəyin elçiliyə gəlməsi, Soltan bəyin Gülçöhrəni
ərə vermək üçün onun qaçırılmasını düşünməsi, özünə
hətta qəsd etmək dərəcəsinə
çatmış Gülçöhrənin
sonda hər şeydən agah olması, Əsgərin Gülçöhrə, Süleymanın
Asya, Vəlinin qulluqçu Telli, Soltan bəyin Əsgərin xalası Cahanla evlənməsi səhnəsi ilə tamaşa başa çatır...
Azərbaycanda bu gün
camaatın başı demək olar, əsasən
güzərana qarışdığı bir zamanda da teatra
ciddi münasibət var. Teatrlarımız
daim orijinal əsərlər meydana çıxardıqları dərəcədə
tamaşaçı ora
meyl edəcək. Lakin əgər bu tipli əsərlər
hələ yoxdursa, o zaman mümkün
qədər klassik irsdən bəhrələnmək
lazımdır. Əsas
odur ki, bu mənada da zəngin irsimiz var. Lakin
bu irsin yaxşı nümunələrini
qətiyyən inkar etməmək şərtilə
daim yeni-yeni zirvələrin yaranmasına
ehtiyac böyükdür.
Çünki hər bir sahədə daim irəliləyiş olmalıdır, yoxsa geriləmə baş verər.
Qeyd edək ki,
"Arşın mal alan" filmində bu mənada ciddilik
və xarakterlərin pünhanlığı daha çoxdur. Bu gün Azərbaycanda
pulçuluğa meylin
artdığı bir zamanda "Arşın mal alan" tipli tamaşalar bizi insanilik uğrunda döyüşməyə
çağırır. Həm
də unutmaq lazım deyil ki, bu, komediyadır.
Hər bir komediyada faciəviliyin olduğu da danılmazdır.
Üzeyir Hacıbəyovun
ev-muzeyinin ekspedisiya şöbəsinin müdiri
Gülnarə xanım
"Arşın mal alan" komediyasının
Azərbaycanda və Azərbaycandan kənarda qazandığı çoxsaylı
uğurlar barədə
danışır: ""Arşın mal alan" dünyanın 3 qitəsini dolaşıb. Polşada əsər 1500 dəfə tamaşaya qoyulub. "Arşın
mal alan" dünyanın 67 dilinə
tərcümə edilib,
120 səhnəsində tamaşaya
qoyulub, bu da dünyanın 50 ölkəsini əhatə
edir. Əsər Üzeyir bəyə böyük şöhrət
gətirdi. Üzeyir bəy əsəri Peterburq konservatoriyasının
tələbəsi olanda
yazmışdı. 1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyündə iştirak
edən Stalin nədən "Arşın
mal alan"ın olmadığını
soruşduqda təcili
əsərin məşqlərini
edib, səhnəyə
qoymuşdular. Əsərin
Azərbaycan səhnəsində
tamaşalarının sayı
sadəcə, bilinmir".
Əsər
dəfələrlə kinolaşdırılıb: 4
dəfə Azərbaycanda, bir dəfə Amerikada. 1916-cı və
1917-ci illərdə Bakıda
səssiz film çəkilib, sonradan bu filmlər ləğv edilib, səbəbi də musiqili xarakterə malik filmdə səsin olmaması idi. 1939-cu ildə Amerikada Ruben Mamulyan əsəri "erməni folklorundan gələn mövzu kimi" ekranlaşdırır, filmi
müxtəlif ölkələrlə
satmaqla çoxlu pul qazanır. Filmdə ümumiyyətlə,
Azərbaycanın və
Üzeyir bəyin adı çəkilmir.
1945-ci ildə Azərbaycanda
bu məsələdən
xəbər tutulur, Leşşenko və Rza Təhmasib tərəfindən təcili
"Arşın mal alan"ın çəkilişlərinə başlanılır. Film böyük uğur qazanır. Rəşid Behbudov və Leyla Bədəlbəyli baş rollarda oynayırlar. 1966-cı ildə yenidən Bakıda Həsən Məmmədov və Leyla Şıxlınskayanın
iştirakilə çağdaş
"O olmasın, bu olsun" filmi çəkilir. Bununla da məşhur əsərin Azərbaycana
hər mənada məxsusluğu bir daha sübut olunur.
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 13 noyabr.- S. 14.