Mükərrəmoğlu M.
Xalq üçün yaradanlar xalqın yaddaşında əbədi
yaşayacaq
15 oktyabr kinorejissor,
əməkdar incəsənət xadimi Hüseyn Seyidzadənin
ad günüdür. Hüseyn Əli oğlu Seyidzadə 1910-cu ildə İrəvan şəhərində
dünyaya göz açmışdı. Onun
valideynləri (atası
tanınmış tacir
idi) Hüseyn 3-cü sinifdə oxuyarkən Tiflisə, oradan da Bakıya köçməli olub. Bacısı
Zəhra xanım deyirdi ki, o,
hələ balaca vaxtından kinoya həvəs göstərər,
bizi də tez-tez filmlərə baxmağa aparardı. Hətta bir dəfə anam Ruqiyyə ilə məni kinofabrikə aparıb, “Əlsizlər”
filmində kütləvi
səhnədə də
çəkdirmişdi.
Orta məktəb
illəri, sonra isə Moskva Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutu. Bu institut
onlarla azərbaycanlı
gəncin kino sənətinə yiyələnməsində
əvəzsiz rol oynamışdı. Hüseyn
də bu institutda təhsil alıb bədii film rejissoru sənətinə yiyələnmişdi.
Təhsilini başa vurub
Bakıya qayıdandan sonra ilk dəfə “Ayna” filmini
çəkmişdi, özü də kinorejissor Niyazi
Bədəlovla birlikdə. Amma, bu film yarımçıq qaldı.
Sonradan bu filmə qayıdan rejissor onun materialları
əsasında “Sovqat”
adlı film yaratdı. Əlbəttə,
yenə Niyazi Bədəlovla birgə. Film 1943-cü ildə ekranlara buraxıldı. Müharibə mövzusunda lentə alınan bu kinolentdə cəbhəyə
sovqat göndərən
insanlar haqqında söhbət açılırdı.
1955-ci ildən
çəkməyə başladığı “O olmasın, bu
olsun” filmi milli kinomuzun çox qyimətli
numunələrindəndir. Bəzi təhqiqatçılar onu
ilk rəngli film kimi qələmə
verirlər. Əslində
isə ondan əvvəl rəngli film var idi.
Film 1956-cı ildə
ekrana çıxardıqdan sonra dünyanın bir çox
ölkələrinə satılıb. O, cümlədən
İran, İraq, Yuqoslaviya, Yaponiya, Avstriya, ABŞ, İçveçrə
və Macarıstan tamaşaçıları filmə
baxa bilmişdilər.
Bu gün artıq dünyanın
100-dən çox ölkəsində bu filmin müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirildiyi
məlumdur.
Filmdə Sərvər
roluna ilkin olaraq Rəşid Behbudovu çəkmək
nəzərdə tutulurdu. Lakin Rəşid Behbudov sonradan etiraz edir və həmin
rola A. Mirzəquliyevi çəkirlər. Hüseyn
müəllim bu həkim oğlana etibar etdi və
onun ekran debütü də uğurlu alındı.
Filmdə
Azərbaycanın məşhur aktyorlarının bir növ
qalereyası yaradılmışdır. Heç
bir filmdə bu qədər məşhurlar bir yerə toplanmamışdı.
“Yenilməz batalyon” filminin onun yaradıcılığında
məxsusi rolu var. Bu film
Azərbaycanda baş verən real inqilabi hadisələrin bədii mənzərəsini
yaradır. Rejissorun bu filmi kinomuzda çox maraqlı hadisə idi.
60-cı illərdə
studiyada çox qəribə bir qalmaqal yarandı. Mahiyyət bundan ibarət idi ki, şair Novruz
Gəncəli Alla Axundova və Hüseyn Seyidzadənin birgə yazdığı
“Yaşayın, qızlar”
ssenarisinin ona məxsus olduğunu iddia edirdi. O, məhkəməyə müraciət
edərək, bu ssenarinin onun 1961-ci ildə “Azərbaycan” jurnalında dərc edilmiş “Bizim sahildə” adlı əsərindən oğurlandığını
bildirir və ssenarinin çəkilişinin
saxlanılmasını tələb
edirdi.
Uzun məhkəmə
çəkişmələrindən sonra Alla Axundova ssenarinin
müəllifi kimi təsdiq olundu, elə Hüseyn
Seyidzadənin iştirakı ilə. Filmi
isə rejissor Eldar Quliyev çəkdi.
Bu çəkişmələr
Hüseyn Seyidzadəni
xeyli sarsıtdı. Buna baxmayaraq, yenə də öz sənəti uğrunda mübarizəsini
davam etdirdi. Sonrakı mübarizə isə “Dəli Kür” filmi ilə bağlı oldu.
Bu filmin də taleyi Hüseyn Seyidzadənin öz taleyi kimi ağrılı olub. 1969-cu ildə İsmayıl Şıxlının
eyniadlı romanı əsasında yazdığı
ssenari ekranlaşdırıldı
və 1970-ci ildə film ekranlara çıxarıldı. Burada
filmin məziyyətlərindən
danışmaq istəmirik.
Film Moskvada senzuranın
qəzəbinə tuş
oldu. Aşağıda
filmdən çıxarılan
epizodları diqqətə
çatdırırıq.
Qubernator Cahandar ağaya
deyir ki, canişin onun torpağında ov etmək istəyir. Ya torpağı satın, ya da bağışlayın. O isə
cavab verir ki, torpağı nə satarlar, nə də bağışlayarlar. Cavabında
qubernator deyir: “Baxarıq!” Sonra kazaklar Cahandar
ağanın üstünə
göndərilir.
Bundan başqa, digər bir epizod da
filmdən kənar edilib. Nökərlər gəlib Cahandar
ağaya deyirlər ki, kazaklar mal-qaranı aparıb, özümüzü də
döydülər. Cahandar ağa
isə kazaklara deyir ki, bu
sizin ata-baba torpağınızdır? Onlar isə: “Deyəsən, könlündən
Sibir keçir” — deyirlər. Cahandar ağa kazakların
başçısını qamçı ilə döyür. Sonra atışma
başlayır. O, kazakların
beşini öldürür.
Onu vururlar. Cahandar ağa özünü
suya atır, bununla da film qurtardı. Və sonda “Ana Kür”
mahnısı oxunurdu.
Bütün bunlar filmdən
çıxarılmışdı. Rejissor çox səy göstərmişdisə də,
filmi tam şəkildə
xilas edə bilməmişdi. Çünki imperiya öz qaniçən xislətini
göstərməyə imkan
verə bilməzdi.
Film uzun zaman bu epizodlarsız
ekranlarda göstərildi. Lakin xalq
yazıçısı İsa
Hüseynovun ciddi səyi nəticəsində
90-cı illərin ortalarında
televiziya vasitəsilə
həmin epizodlar ekranda canlandırıldı
və filmin ilkin nüsxəsi tamaşaçılara təqdim
olundu.
Ümumiyyətlə, Hüseyn Seyidzadə mübariz sənətkar idi. O, sözünü açıq
deməyi xoşlayırdı.
Çoxları isə bunu sevmirdilər. “Qatır Məmməd” filmini ilk dəfə çəkməyə başlayanda
açıqca demişdi
ki, niyə ssenarini ruslar yazmalıdır. Sonra isə
filmi yarımçıq
qoymuşdu. Bütün filmlərində
milli xüsusiyyətləri
qorumağa çalışırdı.
İstəyirdi ki, filmlərimizdə
xalqın mənəvi
ruhu olsun, onun taleyinin ağrıları əks etdirilsin.
“Koroğlu”da
da, “Qayınana”da da bunlar çox
aydın görünür. Son vaxtlar Natəvan haqqında film çəkmək
istəyirdi. Ancaq amansız
ölüm buna imkan vermədi.
1979-cu il iyulun 2-də bu böyuk sənətkar dünyasını dəyişdi.
Xalq qəzeti.- 2008.- 14 oktyabr.- S. 7.